reklama


Paříž živě: Mazda Kiyora - Je toto budoucí Mazda1?

Paříž živě: Mazda Kiyora - Je toto budoucí Mazda1?

 
 

Japonská Mazda přivezla do Paříže několik novinek. Jednou z nich je studie malého městského automobilu Kiyora.

Hlavním tématem je samozřejmě ekologie – pro Kiyoru konstruktéři vyvinuli nový motor 1.3 DISI s přímým vstřikováním. Ten je zkonstruován tak, aby spotřeboval až o 30 procent méně paliva, než současné motory stejného objemu, což umožňuje i systém start-stop, Mazda jej nazývá SISS – Smart Idle Stop System. Ostře sledovaných emisí CO2 by měl automobil vypouštět do ovzduší minimum, údajně méně 90 g/km. Převodovka je šestistupňová samočinná. Karoserie je mimořádně pevná, hlavním stavebním materiálem jsou uhlíková vlákna.

Kiyora znamená v japonštině čistý. Designéři a technici se snažili při vývoji zmírnit dopad provozu na životní prostředí při zachování bezpečnosti a požitku z řízení, proto je automobil co nejlehčí. Je koncipován jako městské vozidlo pro mladé lidi, kteří vyznávají moderní životní styl. Interiér pojme až čtyři cestující, pak ovšem automobil prakticky postrádá zavazadelník. Při obsazení dvěma cestujícími se samozřejmě prostor pro náklad citelně zvětší.

Kiyora je poháněna novým motorem DISI (zkratka znamená Direct Injection Spark Ignition) o objemu 1,3 litru. Ten je odvozen od větší pohonné jednotky s objemem 2,3 litru, známé ze sportovního SUV CX-7. Nově navržené spalovací prostory umožňují přesnější kontrolu zapalování, motor disponuje dvojitým sekvenčním variabilním časováním S-VT s optimálním ovládáním ventilů. Šestistupňová samočinná převodovka s možností sekvenčního řazení je celá z lehkých materiálů. Ve městě dojde využití v úvodu zmíněný systém SISS, který automaticky vypne motor, když vůz zastaví a při stisku plynového pedálu opět nastartuje. Palivo je vstříknuto přímo do válců a zažehne se, opětovnému zprovoznění pohonné jednotky pomáhají elektromotory.

Design exteriéru byl inspirován tím nejaerodynamičtějším tvarem, který v přírodě nalezneme – kapkou vody. Celý tým návrhářů vedl Mickael Loyer. Boční profil skutečně připomíná kapku, prosklení pak mořské vlny. Nízkou střechu zakončuje decentní spojler na zádi. Součinitel odporu vzduchu klesl oproti sériové Mazdě2 o 10 procent. Kiyora je také oproti dvojce o 10 centimetrů kratší. Ostře řezaná přední část může někomu připomínat mořského predátora, směrem dozadu se linky poněkud zjemňují, i tak by se design při troše dobré vůle dal nazvat sportovním, což umocňují i velká osmnáctipalcová kola. Pohled dovnitř pak navozuje dojem dna oceánu.

Pokud ve voze cestují čtyři pasažéři, do zavazadlového prostoru se toho moc nevejde, maximálně jedna větší taška, aktovka a například notebook. Zadní sedadla jsou ovšem pochopitelně sklopná. Jejich čalounění ze speciální textilie se dá přes náklad přetáhnout, ten tak i při velkém prosklení automobilu zůstane skryt očím kolemjdoucích, i případných nenechavců. Střecha je průhledná a jsou na ní umístěny solární články, které vyrábějí elektřinu pro palubní systémy. Boční okna a dveře tvoří jeden celek a jsou vyrobeny z plastu, který propouští světlo stejně jako sklo, je však samozřejmě mnohem lehčí. K jejich otevírání slouží dotykový senzor. I design litých kol má spojitost s vodou – připomíná vrtuli, která pohání motorové čluny či vznášedla. Interiér je pak navržen s ohledem na bezpečnost, například zmíněná zadní sedadla jsou součástí podvozku, pasažéři sedí v jakýchsi prohlubních. Uvnitř vozu našly místo lehké a pevné materiály, jako hliník a speciální pryskyřičná pěna, jejíž vývojem se v Japonsku momentálně zabývají a plánují ji použít v budoucnu i na karosářské díly. Interiér je dílem Gregoryho Very.

Řidič má k dispozici dotykovou informační obrazovku, pomocí které může ovládat různé systémy ve voze, například klimatizaci. Vůz pak při jízdě snímá pomocí čidel různá data, třeba kolik emisí vypustil vůz do ovzduší, ta poté ukládá na harddisk a je možno je kdykoli vyvolat. Kiyora je také schopna venkovní vzduch filtrovat a přivádět jej do vozu. To samé se děje i s dešťovou vodou, která dopadá na průhlednou střechu auta při nepříznivém počasí, je zbavena všech nečistot a ukládána ve speciální láhvi, umístěné mezi předními sedadly. Pasažéři ji mohou během jízdy konzumovat, nádobu lze také vyjmout a vodu získat z jiných zdrojů. Mazda tento systém, který využívá v hojné míře karbonových filtrů, nazývá Lifesaver.

Japonská automobilka také uvolnila základní technické údaje svého nejnovějšího konceptu. Třídveřový čtyřmístný hatchback (2 + 2 sedadla) měří na délku 3.770 mm, je 1.685 mm široký a na výšku má jen 1.350 mm, rozvor náprav pak činí 2.495 mm.

Motor 1,3 MZR DISI je vybaven start-stop systémem SISS. Přenos výkonu a točivého momentu zajišťuje šestistupňová samočinná převodovka s možností sekvenčního řazení. Zavěšení vpředu obstarávají vzpěry McPherson, vzadu pak vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou. Automobil jezdí na pneumatikách rozměru 215/45 R18.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Zařízení pro migranty v Česku zejí prázdnotou, jejich vytíženost je v řádu procent Zařízení pro migranty v Česku zejí prázdnotou, jejich vytíženost je v řádu procent

Takzvaná detenční zařízení, kam stát umísťuje migranty,…

Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce

Producenti dveří Sapeli z Vysočiny se vydaly na nákupy.…

Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie

Pokud bude Velká Británie kontrolovat počet příchozích z…

Předsedou Evropského parlamentu je lidovec Antonio Tajani, socialisté vyklízejí pozice Předsedou Evropského parlamentu je lidovec Antonio Tajani, socialisté vyklízejí pozice

Všeobecný ústup politické levice na kontinentu pokračuje…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 






 
I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

Včera

Slavného vytrvalostního závodu se v minulosti zúčastnilo nepřeberné množství netradičních aut. Byly mezi nimi i sporťák nebo luxusní kupé.




Blesk.cz

Drogy, rvačky, přepadení: Uprchlické gangy terorizují vyhlášené obchodní centrum

Drogy, rvačky, přepadení: Uprchlické gangy…

Obchodní centrum s největším obratem ve Švédsku se pomalu mění v „no-go zónu“. Na vině jsou podle policie gangy…

Papaláši se bojí Trumpa a brexitu. Čínský prezident v Davosu hájil globalizaci

Papaláši se bojí Trumpa a brexitu. Čínský prezident…

Ve švýcarském luxusním letovisku Davos začalo každoroční setkání elit politického a ekonomického světa v rámci…

 

iSport.cz

Přestupem do Číny končíte kariéru, kritizuje Robben. Zůstane v Bayernu

Přestupem do Číny končíte kariéru, kritizuje Robben.…

V Bayernu Mnichov vyhrál pět titulů i Ligu mistrů, kroutí tam už osmou sezonu. A v pondělí Arjen Robben rozhodl,…

Čtyřbodový Červený po kanonádě: I vedení 5:0 je zrádné, ale zvládli jsme to

Čtyřbodový Červený po kanonádě: I vedení 5:0 je…

Devět gólů. Takový ranec nasypal Hradec Chomutovu. „Řekli jsme si, že začneme aktivně, budeme hodně střílet a…

 

Reflex.cz

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá starobylý zvyk

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá…

Nata Pratha, starobylý zvyk, který v komunitě Bhilů na severozápadu Indie povoluje muži zaplatit peníze za…

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat tvůrce seriálu Bohéma?

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat…

V neděli večer odvysílala Česká televize první díl seriálu Bohéma. Bohužel sklidil spíše negativní ohlasy a…

 
 
reklama