Paříž živě: Mazda Kiyora - Je toto budoucí Mazda1?

Paříž živě: Mazda Kiyora - Je toto budoucí Mazda1?

 
 

Japonská Mazda přivezla do Paříže několik novinek. Jednou z nich je studie malého městského automobilu Kiyora.

Hlavním tématem je samozřejmě ekologie – pro Kiyoru konstruktéři vyvinuli nový motor 1.3 DISI s přímým vstřikováním. Ten je zkonstruován tak, aby spotřeboval až o 30 procent méně paliva, než současné motory stejného objemu, což umožňuje i systém start-stop, Mazda jej nazývá SISS – Smart Idle Stop System. Ostře sledovaných emisí CO2 by měl automobil vypouštět do ovzduší minimum, údajně méně 90 g/km. Převodovka je šestistupňová samočinná. Karoserie je mimořádně pevná, hlavním stavebním materiálem jsou uhlíková vlákna.

Kiyora znamená v japonštině čistý. Designéři a technici se snažili při vývoji zmírnit dopad provozu na životní prostředí při zachování bezpečnosti a požitku z řízení, proto je automobil co nejlehčí. Je koncipován jako městské vozidlo pro mladé lidi, kteří vyznávají moderní životní styl. Interiér pojme až čtyři cestující, pak ovšem automobil prakticky postrádá zavazadelník. Při obsazení dvěma cestujícími se samozřejmě prostor pro náklad citelně zvětší.

Kiyora je poháněna novým motorem DISI (zkratka znamená Direct Injection Spark Ignition) o objemu 1,3 litru. Ten je odvozen od větší pohonné jednotky s objemem 2,3 litru, známé ze sportovního SUV CX-7. Nově navržené spalovací prostory umožňují přesnější kontrolu zapalování, motor disponuje dvojitým sekvenčním variabilním časováním S-VT s optimálním ovládáním ventilů. Šestistupňová samočinná převodovka s možností sekvenčního řazení je celá z lehkých materiálů. Ve městě dojde využití v úvodu zmíněný systém SISS, který automaticky vypne motor, když vůz zastaví a při stisku plynového pedálu opět nastartuje. Palivo je vstříknuto přímo do válců a zažehne se, opětovnému zprovoznění pohonné jednotky pomáhají elektromotory.

Design exteriéru byl inspirován tím nejaerodynamičtějším tvarem, který v přírodě nalezneme – kapkou vody. Celý tým návrhářů vedl Mickael Loyer. Boční profil skutečně připomíná kapku, prosklení pak mořské vlny. Nízkou střechu zakončuje decentní spojler na zádi. Součinitel odporu vzduchu klesl oproti sériové Mazdě2 o 10 procent. Kiyora je také oproti dvojce o 10 centimetrů kratší. Ostře řezaná přední část může někomu připomínat mořského predátora, směrem dozadu se linky poněkud zjemňují, i tak by se design při troše dobré vůle dal nazvat sportovním, což umocňují i velká osmnáctipalcová kola. Pohled dovnitř pak navozuje dojem dna oceánu.

Pokud ve voze cestují čtyři pasažéři, do zavazadlového prostoru se toho moc nevejde, maximálně jedna větší taška, aktovka a například notebook. Zadní sedadla jsou ovšem pochopitelně sklopná. Jejich čalounění ze speciální textilie se dá přes náklad přetáhnout, ten tak i při velkém prosklení automobilu zůstane skryt očím kolemjdoucích, i případných nenechavců. Střecha je průhledná a jsou na ní umístěny solární články, které vyrábějí elektřinu pro palubní systémy. Boční okna a dveře tvoří jeden celek a jsou vyrobeny z plastu, který propouští světlo stejně jako sklo, je však samozřejmě mnohem lehčí. K jejich otevírání slouží dotykový senzor. I design litých kol má spojitost s vodou – připomíná vrtuli, která pohání motorové čluny či vznášedla. Interiér je pak navržen s ohledem na bezpečnost, například zmíněná zadní sedadla jsou součástí podvozku, pasažéři sedí v jakýchsi prohlubních. Uvnitř vozu našly místo lehké a pevné materiály, jako hliník a speciální pryskyřičná pěna, jejíž vývojem se v Japonsku momentálně zabývají a plánují ji použít v budoucnu i na karosářské díly. Interiér je dílem Gregoryho Very.

Řidič má k dispozici dotykovou informační obrazovku, pomocí které může ovládat různé systémy ve voze, například klimatizaci. Vůz pak při jízdě snímá pomocí čidel různá data, třeba kolik emisí vypustil vůz do ovzduší, ta poté ukládá na harddisk a je možno je kdykoli vyvolat. Kiyora je také schopna venkovní vzduch filtrovat a přivádět jej do vozu. To samé se děje i s dešťovou vodou, která dopadá na průhlednou střechu auta při nepříznivém počasí, je zbavena všech nečistot a ukládána ve speciální láhvi, umístěné mezi předními sedadly. Pasažéři ji mohou během jízdy konzumovat, nádobu lze také vyjmout a vodu získat z jiných zdrojů. Mazda tento systém, který využívá v hojné míře karbonových filtrů, nazývá Lifesaver.

Japonská automobilka také uvolnila základní technické údaje svého nejnovějšího konceptu. Třídveřový čtyřmístný hatchback (2 + 2 sedadla) měří na délku 3.770 mm, je 1.685 mm široký a na výšku má jen 1.350 mm, rozvor náprav pak činí 2.495 mm.

Motor 1,3 MZR DISI je vybaven start-stop systémem SISS. Přenos výkonu a točivého momentu zajišťuje šestistupňová samočinná převodovka s možností sekvenčního řazení. Zavěšení vpředu obstarávají vzpěry McPherson, vzadu pak vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou. Automobil jezdí na pneumatikách rozměru 215/45 R18.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Prahu zaplaví sdílená kola, na trh vstupují čínské společnosti Prahu zaplaví sdílená kola, na trh vstupují čínské společnosti

Česká metropole se v posledních měsících stala cílem…

Škoda přesune výrobu své novinky do Německa, varují odboráři Škoda přesune výrobu své novinky do Německa, varují odboráři

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle…

 

Štítky Mazda Design

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

 





 
Svezli jsme se s Kiou Stonic. Vypadá pěkně a jezdí dobře

Svezli jsme se s Kiou Stonic. Vypadá pěkně a jezdí dobře

Dnes 18:52

Už od představení Kie Stonic víme, že nové korejské SUV chce lákat na styl a individuální vzhled. Po prvních jízdách v okolí Berlína pak rovněž můžeme tvrdit, že její předností budou i jízdní schopnosti.




Blesk.cz

Do Prahy přijedou hvězdy moderního metalu: Five Finger Death Punch rozhoupou metropoli už v listopadu

Do Prahy přijedou hvězdy moderního metalu: Five…

Už na konci listopadu si fanoušci tvrdé hudby užijí pořádný nářez. Do Prahy totiž přijede americká metalová…

Hadí žena Jana z Výměny manželek: Přihlásila se do soutěže Miss!

Hadí žena Jana z Výměny manželek: Přihlásila se do…

Ve Výměně manželek se proslavila svou drsnou náturou a nezapomenutelnou hláškou: „Mačkáš mi hada, debile.“ Teď…

 

iSport.cz

Ve Francii vybrali TOP 50 talentů do 21 let: Schick skončil dvacátý

Ve Francii vybrali TOP 50 talentů do 21 let: Schick…

Český útočník Patrik Schick se umístil na 20. místě žebříčku francouzského magazínu L'Équipe, který vybral…

Sto třicet tisíc měsíčně! Žilina šla ven s platy hráčů, přidali se i v Česku

Sto třicet tisíc měsíčně! Žilina šla ven s platy…

V přepočtu 130 tisíc korun měsíčně si vydělá nejlépe placený hráč slovenského extraligového celku ze Žiliny.…

 

Reflex.cz

Jsme tak civilizovaní, až z toho vymřeme. V ulicích chybí děti

Jsme tak civilizovaní, až z toho vymřeme. V ulicích…

Při pohybu Prahou, na který nemám mimo období dovolené čas, jsem zaznamenal zajímavý úkaz. Nejsou děti. Ulice…

Imaginárium bratří Formanů a jejich přátel: Hra, k níž není zapotřebí návod

Imaginárium bratří Formanů a jejich přátel: Hra, k…

V Roztokách u Prahy v neděli 17. září ožil tajuplný divadelní a výtvarný svět. Návštěvníky všeho věku láká na…