Paříž živě: Mazda Kiyora - Je toto budoucí Mazda1?

Paříž živě: Mazda Kiyora - Je toto budoucí Mazda1?

 
 

Japonská Mazda přivezla do Paříže několik novinek. Jednou z nich je studie malého městského automobilu Kiyora.

Hlavním tématem je samozřejmě ekologie – pro Kiyoru konstruktéři vyvinuli nový motor 1.3 DISI s přímým vstřikováním. Ten je zkonstruován tak, aby spotřeboval až o 30 procent méně paliva, než současné motory stejného objemu, což umožňuje i systém start-stop, Mazda jej nazývá SISS – Smart Idle Stop System. Ostře sledovaných emisí CO2 by měl automobil vypouštět do ovzduší minimum, údajně méně 90 g/km. Převodovka je šestistupňová samočinná. Karoserie je mimořádně pevná, hlavním stavebním materiálem jsou uhlíková vlákna.

Kiyora znamená v japonštině čistý. Designéři a technici se snažili při vývoji zmírnit dopad provozu na životní prostředí při zachování bezpečnosti a požitku z řízení, proto je automobil co nejlehčí. Je koncipován jako městské vozidlo pro mladé lidi, kteří vyznávají moderní životní styl. Interiér pojme až čtyři cestující, pak ovšem automobil prakticky postrádá zavazadelník. Při obsazení dvěma cestujícími se samozřejmě prostor pro náklad citelně zvětší.

Kiyora je poháněna novým motorem DISI (zkratka znamená Direct Injection Spark Ignition) o objemu 1,3 litru. Ten je odvozen od větší pohonné jednotky s objemem 2,3 litru, známé ze sportovního SUV CX-7. Nově navržené spalovací prostory umožňují přesnější kontrolu zapalování, motor disponuje dvojitým sekvenčním variabilním časováním S-VT s optimálním ovládáním ventilů. Šestistupňová samočinná převodovka s možností sekvenčního řazení je celá z lehkých materiálů. Ve městě dojde využití v úvodu zmíněný systém SISS, který automaticky vypne motor, když vůz zastaví a při stisku plynového pedálu opět nastartuje. Palivo je vstříknuto přímo do válců a zažehne se, opětovnému zprovoznění pohonné jednotky pomáhají elektromotory.

Design exteriéru byl inspirován tím nejaerodynamičtějším tvarem, který v přírodě nalezneme – kapkou vody. Celý tým návrhářů vedl Mickael Loyer. Boční profil skutečně připomíná kapku, prosklení pak mořské vlny. Nízkou střechu zakončuje decentní spojler na zádi. Součinitel odporu vzduchu klesl oproti sériové Mazdě2 o 10 procent. Kiyora je také oproti dvojce o 10 centimetrů kratší. Ostře řezaná přední část může někomu připomínat mořského predátora, směrem dozadu se linky poněkud zjemňují, i tak by se design při troše dobré vůle dal nazvat sportovním, což umocňují i velká osmnáctipalcová kola. Pohled dovnitř pak navozuje dojem dna oceánu.

Pokud ve voze cestují čtyři pasažéři, do zavazadlového prostoru se toho moc nevejde, maximálně jedna větší taška, aktovka a například notebook. Zadní sedadla jsou ovšem pochopitelně sklopná. Jejich čalounění ze speciální textilie se dá přes náklad přetáhnout, ten tak i při velkém prosklení automobilu zůstane skryt očím kolemjdoucích, i případných nenechavců. Střecha je průhledná a jsou na ní umístěny solární články, které vyrábějí elektřinu pro palubní systémy. Boční okna a dveře tvoří jeden celek a jsou vyrobeny z plastu, který propouští světlo stejně jako sklo, je však samozřejmě mnohem lehčí. K jejich otevírání slouží dotykový senzor. I design litých kol má spojitost s vodou – připomíná vrtuli, která pohání motorové čluny či vznášedla. Interiér je pak navržen s ohledem na bezpečnost, například zmíněná zadní sedadla jsou součástí podvozku, pasažéři sedí v jakýchsi prohlubních. Uvnitř vozu našly místo lehké a pevné materiály, jako hliník a speciální pryskyřičná pěna, jejíž vývojem se v Japonsku momentálně zabývají a plánují ji použít v budoucnu i na karosářské díly. Interiér je dílem Gregoryho Very.

Řidič má k dispozici dotykovou informační obrazovku, pomocí které může ovládat různé systémy ve voze, například klimatizaci. Vůz pak při jízdě snímá pomocí čidel různá data, třeba kolik emisí vypustil vůz do ovzduší, ta poté ukládá na harddisk a je možno je kdykoli vyvolat. Kiyora je také schopna venkovní vzduch filtrovat a přivádět jej do vozu. To samé se děje i s dešťovou vodou, která dopadá na průhlednou střechu auta při nepříznivém počasí, je zbavena všech nečistot a ukládána ve speciální láhvi, umístěné mezi předními sedadly. Pasažéři ji mohou během jízdy konzumovat, nádobu lze také vyjmout a vodu získat z jiných zdrojů. Mazda tento systém, který využívá v hojné míře karbonových filtrů, nazývá Lifesaver.

Japonská automobilka také uvolnila základní technické údaje svého nejnovějšího konceptu. Třídveřový čtyřmístný hatchback (2 + 2 sedadla) měří na délku 3.770 mm, je 1.685 mm široký a na výšku má jen 1.350 mm, rozvor náprav pak činí 2.495 mm.

Motor 1,3 MZR DISI je vybaven start-stop systémem SISS. Přenos výkonu a točivého momentu zajišťuje šestistupňová samočinná převodovka s možností sekvenčního řazení. Zavěšení vpředu obstarávají vzpěry McPherson, vzadu pak vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou. Automobil jezdí na pneumatikách rozměru 215/45 R18.

Spolupracujeme s TipCars.com
Poslední opora padla. Čeští exportéři hlasují pro uvolnění koruny Poslední opora padla. Čeští exportéři hlasují pro uvolnění koruny

Politika slabé koruny přestala být atraktivní i pro…

Zápisník Marka Schwarzmanna: Tarify a hry Zápisník Marka Schwarzmanna: Tarify a hry

Tak nám tu prý začala revoluce. A zase tarifová. Při…

Turci oznámili konec operace v Sýrii Turci oznámili konec operace v Sýrii

Turecko dokončilo svou vojenskou operaci na severu Sýrie,…

Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh

Ukrajina nedokázala uspokojivě vysvětlit, proč nesplatila…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Včera

U minulé generace picanta jsem měl pocit, že vlastně řídím malé auto. Že je minikia celkově velmi dospělá. Došel jsem ke stejnému závěru i v případě novinky?




Blesk.cz

Povstalci v Kongu zavraždili 2 unesené experty OSN. Ženě sťali hlavu

Povstalci v Kongu zavraždili 2 unesené experty OSN.…

Dva experti OSN, kteří se pohřešovali v Demokratické republice Kongo, byli nalezeni mrtví. Američana Michaela…

Gábina drsně o Noidovi, se kterým se rozvádí: Je to alkoholik! Byl závislý na drogách

Gábina drsně o Noidovi, se kterým se rozvádí: Je to…

Rozpoutala se rozvodová válka! Gábina Dvořáková (28) odmítá, že by se její manželství rozpadlo kvůli provalené…

 

iSport.cz

"Boží ruka" i zářez Chelsea či Irů. Kdy by video…

Po úterním přátelském utkání Francie se Španělskem (0:2) je video ve fotbale opět aktuálním tématem. V duelu…

Kdo jsou hvězdy české devatenáctky? Talent PSV, krajánci i mazák v brance

Kdo jsou hvězdy české devatenáctky? Talent PSV,…

Jednoho si piplají v nizozemském PSV Eindhoven, jako velký talent pro svůj A tým. Druhý zase pravidelně…

 

Reflex.cz

Bude euro za 20 korun? Kdy ČNB skoncuje s intervencemi?

Bude euro za 20 korun? Kdy ČNB skoncuje s intervencemi?

Už se nám to blíží. Slib udržet kurs 27 korun za euro dala Česká národní banka do konce března. Pak jej může…

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s koly místo tyčí, chtějí ním na americký trh

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s…

S originálním nápadem vstupují do českého byznysového rybníku Petra Krhutová a Helena Záleská. Mladé…