Mazda se s MX-5 chytla do pasti dnešní módy v honbě za maximálními výkony a ještě před samotným uvedením nové generace na trh je tlačena k uvedení výkonnější verze.

Za posledních třicet let se nepřehlédnutelně zvýšily výkony osobních automobilů napříč všemi kategoriemi. Ještě na počátku devadesátých let byl výkon okolo 221 kW (300 k) naprosto dostačující i pro aspiranty na pozice supersportů. Dnes se u této mety předhánějí masově vyráběné hot-hatche.

Podobné je to i s výkony sportovních automobilů. Například první generace Mazdy MX-5 nabízela ze své atmosférické šestnáctistovky výkon 85 kW (115 k), což je hodnota, kterou dnes hravě překonávají i malé dodávky jako je například Citroën Berlingo s motorem 1.6 VTi o výkonu 88 kW (120 k).

Z maximálního výkonu je dnes mocné zaklínadlo, které zcela zastínilo skutečnost, že vedle něj je důležitá i hmotnost, protože u zmiňované první generace MX-5 se pohybuje okolo 940 kg, zatímco u Berlinga je udávána pohotovostní hmotnost 1506 kg.

O rozložení hmotnosti, umístění těžiště, aerodynamice a dalších faktorech ovlivňujících dynamické schopnosti a požitek z jízdy snad není pak už ani potřeba se zmiňovat.

Mazda MX-5 pro Japonsko má 131 koní a váží rovnou tunu

S novou generací se Mazda vydala nejen ke kořenům MX-5 ale prakticky celé třídy malých sportovních vozů s plátěnou střechou. Dvoumístný roadster s rozvorem náprav 2315 mm a celkovou délkou 3915 mm sází na kompaktní rozměry a nízkou hmotnost, pohybující se pod 1000 kg.

Praktický celý svět ovšem zajímá především výkon atmosférických čtyřválců Skyactiv-G o objemu 1,5 a 2,0 litru, ukrytých pod kapotou MX-5. Ty mají podle informací z konce ledna nabídnout 96 kW (131 k), resp. 114 kW (155 k).

Tyto hodnoty se přes kombinaci s muší váhou, nízko uloženým těžištěm, rozložením hmotnosti v poměru 50:50 a kompaktními rozměry nesetkali právě s nejvřelejším přijetím, protože kdejaké GTI nebo ST má přece mnohem víc koní.

První dojmy z Paříže: Mazda MX-5 (+rozhovor)

Mazda na reakce veřejnosti ohledně výkonu nové MX-5 reaguje poměrně opatrně a prozatím se k dotazům na ostřejší provedení oficiálně nevyjadřovala. Nejvíce informací doposud poskytl australskému magazínu Motoring šéf oddělení globálních vztahů s veřejností Kudo Hidetoshi, který během prezentace nové generace roadsteru ve Španělsku potvrdil, že se o výkonnějším provedení uvažuje.

Čtvrtá generace MX-5 s interním označením ND má před sebou zhruba desetiletý životní cyklus a během něj se bezpochyby dočká modernizací, limitovaných edicí a vyloučeno není ani provedení s označením MPS.

V případě ostřejší verze MX-5 je teď zvažována cesta, kterou se Mazda vydá. První a v současnosti méně pravděpodobný je směr k většímu atmosférickému motoru. Ten sice japonská automobilka ve své nabídce má a je jím Skyactiv-G o objemu 2,5 litru, který v modelu CX-5 disponuje výkonem 141 kW (192 k), ale má rovněž vyšší hmotnost, což by se nepříznivě projevilo v současném vyvážení malého roadsteru.

Právě poměr hmotnosti 50:50 je podle Hidetoshiho pro MX-5 klíčový a proto je mnohem pravděpodobnější nástup přeplňování. To umožňuje použití menší a lehčí pohonné jednotky, poskytující přitom podobný výkon jako u velkých atmosférických motorů. Potíž je jen v tom, že Mazda aktuálně žádný takový motor ve své nabídce nemá a bude jej tedy muset vyvinout.

Díky současné severoamerické i evropské legislativě má navíc přeplňovaný motor výhodu ve své schopnosti lépe vyhovět požadavkům na hodnoty emisí CO2 a spotřeby paliva.

Mazda MX-5: nejprodávanější roadster

Pokud Mazda MX-5 s přeplňovaným motorem skutečně dorazí, pak se bude jednat tak trochu o návrat do minulosti, protože v roce 2004 byla druhá generace ND na japonském trhu nabízena jako Roadster Turbo se čtyřválcem BP-4W doplněným o turbodmychadlo a disponujícím výkonem 133 kW (178 k).

S přeplňováním pod kapotou MX-5 pak má jisté zkušenosti i britská firma BBR, která jej nabízela již na počátku devadesátých let pro první generaci a nyní se chystá za pomoci turbodmychadla zvýšit výkon novinky na více než 147 kW (200 k).

Spolupracujeme s TipCars.com
Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu

Německá společnost Volkswagen označila spolupráci mezi…

Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika

Americký Úřad pro bezpečnost v dopravě (TSA) oznámil, že…

Vlakem z Prahy do Mnichova za méně než čtyři hodiny? Ministři dohodli revoluční zrychlení Vlakem z Prahy do Mnichova za méně než čtyři hodiny? Ministři dohodli revoluční zrychlení

Modernizace a rozšíření železničního koridoru mezi Prahou…

 
Zdroj: Motoring

Štítky Mazda Nové modely Sportovní Roadster

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 



Mazda MX-5 RF má české ceny. Novou targu můžete mít i s automatem Mazda MX-5 RF má české ceny. Novou targu můžete mít i s automatem

Příplatek oproti verzi s plátěnou střechou činí 70.000…

Mazda MX-5 Speedster Evolution a MX-5 RF Kuro sází na muší váhu Mazda MX-5 Speedster Evolution a MX-5 RF Kuro sází na muší váhu

Mazda si podobně jako v loňském roce pro SEMA Show…

 



 
Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Dnes 18:48

Nabídka malých MPV se v posledních letech hodně ztenčila a ztenčovat se bude i dál. Konec prodeje již vyhlíží Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20 i Opel Meriva.




Blesk.cz

Eliška Balzerová odchází z Fidlovačky: Vadila jsem nové šéfce!

Eliška Balzerová odchází z Fidlovačky: Vadila jsem…

Konečně promluvila o tom, proč před prázdninami definitivně odešla z Divadla Na Fidlovačce. Eliška Balzerová…

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Série originálních strategií v reálném čase Pikmin, v níž hrají hlavní roli stejnojmenná stvoření, která jsou…

 

iSport.cz

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění z daňových úniků

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění…

Fotbalový útočník Barcelony Neymar byl zbaven v Brazílii obvinění z daňových úniků. O tom, že prokuratura případ…

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle hráč si už nekopne

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle…

Po losu sebevědomá prohlášení, po domácí remíze s Plzní 2:2 v třetím předkole Ligy mistrů ostrá kritika do…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…