Mazda se s MX-5 chytla do pasti dnešní módy v honbě za maximálními výkony a ještě před samotným uvedením nové generace na trh je tlačena k uvedení výkonnější verze.

Za posledních třicet let se nepřehlédnutelně zvýšily výkony osobních automobilů napříč všemi kategoriemi. Ještě na počátku devadesátých let byl výkon okolo 221 kW (300 k) naprosto dostačující i pro aspiranty na pozice supersportů. Dnes se u této mety předhánějí masově vyráběné hot-hatche.

Podobné je to i s výkony sportovních automobilů. Například první generace Mazdy MX-5 nabízela ze své atmosférické šestnáctistovky výkon 85 kW (115 k), což je hodnota, kterou dnes hravě překonávají i malé dodávky jako je například Citroën Berlingo s motorem 1.6 VTi o výkonu 88 kW (120 k).

Z maximálního výkonu je dnes mocné zaklínadlo, které zcela zastínilo skutečnost, že vedle něj je důležitá i hmotnost, protože u zmiňované první generace MX-5 se pohybuje okolo 940 kg, zatímco u Berlinga je udávána pohotovostní hmotnost 1506 kg.

O rozložení hmotnosti, umístění těžiště, aerodynamice a dalších faktorech ovlivňujících dynamické schopnosti a požitek z jízdy snad není pak už ani potřeba se zmiňovat.

Mazda MX-5 pro Japonsko má 131 koní a váží rovnou tunu

S novou generací se Mazda vydala nejen ke kořenům MX-5 ale prakticky celé třídy malých sportovních vozů s plátěnou střechou. Dvoumístný roadster s rozvorem náprav 2315 mm a celkovou délkou 3915 mm sází na kompaktní rozměry a nízkou hmotnost, pohybující se pod 1000 kg.

Praktický celý svět ovšem zajímá především výkon atmosférických čtyřválců Skyactiv-G o objemu 1,5 a 2,0 litru, ukrytých pod kapotou MX-5. Ty mají podle informací z konce ledna nabídnout 96 kW (131 k), resp. 114 kW (155 k).

Tyto hodnoty se přes kombinaci s muší váhou, nízko uloženým těžištěm, rozložením hmotnosti v poměru 50:50 a kompaktními rozměry nesetkali právě s nejvřelejším přijetím, protože kdejaké GTI nebo ST má přece mnohem víc koní.

První dojmy z Paříže: Mazda MX-5 (+rozhovor)

Mazda na reakce veřejnosti ohledně výkonu nové MX-5 reaguje poměrně opatrně a prozatím se k dotazům na ostřejší provedení oficiálně nevyjadřovala. Nejvíce informací doposud poskytl australskému magazínu Motoring šéf oddělení globálních vztahů s veřejností Kudo Hidetoshi, který během prezentace nové generace roadsteru ve Španělsku potvrdil, že se o výkonnějším provedení uvažuje.

Čtvrtá generace MX-5 s interním označením ND má před sebou zhruba desetiletý životní cyklus a během něj se bezpochyby dočká modernizací, limitovaných edicí a vyloučeno není ani provedení s označením MPS.

V případě ostřejší verze MX-5 je teď zvažována cesta, kterou se Mazda vydá. První a v současnosti méně pravděpodobný je směr k většímu atmosférickému motoru. Ten sice japonská automobilka ve své nabídce má a je jím Skyactiv-G o objemu 2,5 litru, který v modelu CX-5 disponuje výkonem 141 kW (192 k), ale má rovněž vyšší hmotnost, což by se nepříznivě projevilo v současném vyvážení malého roadsteru.

Právě poměr hmotnosti 50:50 je podle Hidetoshiho pro MX-5 klíčový a proto je mnohem pravděpodobnější nástup přeplňování. To umožňuje použití menší a lehčí pohonné jednotky, poskytující přitom podobný výkon jako u velkých atmosférických motorů. Potíž je jen v tom, že Mazda aktuálně žádný takový motor ve své nabídce nemá a bude jej tedy muset vyvinout.

Díky současné severoamerické i evropské legislativě má navíc přeplňovaný motor výhodu ve své schopnosti lépe vyhovět požadavkům na hodnoty emisí CO2 a spotřeby paliva.

Mazda MX-5: nejprodávanější roadster

Pokud Mazda MX-5 s přeplňovaným motorem skutečně dorazí, pak se bude jednat tak trochu o návrat do minulosti, protože v roce 2004 byla druhá generace ND na japonském trhu nabízena jako Roadster Turbo se čtyřválcem BP-4W doplněným o turbodmychadlo a disponujícím výkonem 133 kW (178 k).

S přeplňováním pod kapotou MX-5 pak má jisté zkušenosti i britská firma BBR, která jej nabízela již na počátku devadesátých let pro první generaci a nyní se chystá za pomoci turbodmychadla zvýšit výkon novinky na více než 147 kW (200 k).

Spolupracujeme s TipCars.com
Řidiči v Praze tráví skoro šest dní za rok v zácpách. Jinde jsou na tom mnohem hůř Řidiči v Praze tráví skoro šest dní za rok v zácpách. Jinde jsou na tom mnohem hůř

Dopravní zácpy jsou pohromou pro řidiče po celém světě.…

Zeď na hranici s Mexikem ohrožuje stavbu Muskova kosmodromu Zeď na hranici s Mexikem ohrožuje stavbu Muskova kosmodromu

Elon Musk to s dobýváním vesmíru myslí vážně. Jeho…

Vláda Theresy Mayové zmírňuje požadavky ohledně irské pojistky Vláda Theresy Mayové zmírňuje požadavky ohledně irské pojistky

Britská vláda se chystá zmírnit své požadavky na…

 
Zdroj: Motoring

Štítky Mazda Nové modely Sportovní Roadster

 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Elektrické vajíčko vzniklo navzdory okupaci. Už tehdy mělo skvělý dojezd Elektrické vajíčko vzniklo navzdory okupaci. Už tehdy mělo skvělý dojezd

Malá elektrická auta budou možná řešením budoucnosti, už…

Jmenuje se Vandal One, má 340 koní a jde po krku okruhovým hračkám Jmenuje se Vandal One, má 340 koní a jde po krku okruhovým hračkám

„Dáme motor z Hondy Civic Type R do auta, co váží jen…

 



Mazda MX-5 je od loňska výkonnější: Líp se jí dýchá! Mazda MX-5 je od loňska výkonnější: Líp se jí dýchá!

Loni v létě prodělala MX-5 modernizaci. Ta přinesla mimo…

Mazda ukázala karbonový hardtop pro MX-5: O výrobě zatím není rozhodnuto Mazda ukázala karbonový hardtop pro MX-5: O výrobě zatím není rozhodnuto

Na autosalonu v Tokiu Mazda předvedla odnímatelnou pevnou…

 



 
Brubaker Box byl asi nejbizarnějším vozem na bázi Volkswagenu Brouk!

Brubaker Box byl asi nejbizarnějším vozem na bázi Volkswagenu Brouk!

Včera

Volkswagen Brouk posloužil coby technický základ řadě výrobcům sportovních či neobvyklých vozidel. Jedním z nich bylo také dynamicky tvarované něco jako MPV.




Blesk.cz

Slunce, seno, erotika! Smutné tajemství tloušťky Jiřího Růžičky (†43) prozradila slavná máma

Slunce, seno, erotika! Smutné tajemství tloušťky…

Jiří Růžička (†43) alias tlustý Josef z trilogie Slunce, seno…! byl jediným synem Heleny Růžičkové. Narodil se…

Fotograf odhalil tajemství krásných fotek: Většinu z nich dělá v hobby marketech nebo před televizí

Fotograf odhalil tajemství krásných fotek: Většinu z…

Na Instagramu se to jen hemží amatérskými ale i profesionálními fotografy, kteří dokáží své fanoušky doslova…

 

iSport.cz

Krejčí si v NHL připsal přihrávku, asistencí se blýskl i Zacha

Krejčí si v NHL připsal přihrávku, asistencí se…

Útočník David Krejčí přispěl v pátečním utkání NHL asistencí k výhře Bostonu 3:0 nad Anaheimem. Bruins uspěli…

Mladá Boleslav chce Skaláka! Jirka i my máme zájem, potvrdil kouč Weber

Mladá Boleslav chce Skaláka! Jirka i my máme zájem,…

Tiká přestupová bomba? Mladá Boleslav jedná o případném návratu Jiřího Skaláka! Středočeši projevili o svou…

 

Reflex.cz

Španělsko půjde k volbám: nahoru letí odpůrci migrantů, feministek a fanoušci býčích zápasů

Španělsko půjde k volbám: nahoru letí odpůrci…

Španělští voliči dostanou nečekaně rychle možnost ohodnotit u volebních uren několikaměsíční „merkelovský“…

Thajský National Elephant Institute: Domov sloních umělců

Thajský National Elephant Institute: Domov sloních umělců

Jejich kapela natočila už druhou desku. V newyorské aukční síni se prodávají jejich obrazy. O kom je řeč? O…