reklama


Mazda se s MX-5 chytla do pasti dnešní módy v honbě za maximálními výkony a ještě před samotným uvedením nové generace na trh je tlačena k uvedení výkonnější verze.

Za posledních třicet let se nepřehlédnutelně zvýšily výkony osobních automobilů napříč všemi kategoriemi. Ještě na počátku devadesátých let byl výkon okolo 221 kW (300 k) naprosto dostačující i pro aspiranty na pozice supersportů. Dnes se u této mety předhánějí masově vyráběné hot-hatche.

Podobné je to i s výkony sportovních automobilů. Například první generace Mazdy MX-5 nabízela ze své atmosférické šestnáctistovky výkon 85 kW (115 k), což je hodnota, kterou dnes hravě překonávají i malé dodávky jako je například Citroën Berlingo s motorem 1.6 VTi o výkonu 88 kW (120 k).

Z maximálního výkonu je dnes mocné zaklínadlo, které zcela zastínilo skutečnost, že vedle něj je důležitá i hmotnost, protože u zmiňované první generace MX-5 se pohybuje okolo 940 kg, zatímco u Berlinga je udávána pohotovostní hmotnost 1506 kg.

O rozložení hmotnosti, umístění těžiště, aerodynamice a dalších faktorech ovlivňujících dynamické schopnosti a požitek z jízdy snad není pak už ani potřeba se zmiňovat.

Mazda MX-5 pro Japonsko má 131 koní a váží rovnou tunu

S novou generací se Mazda vydala nejen ke kořenům MX-5 ale prakticky celé třídy malých sportovních vozů s plátěnou střechou. Dvoumístný roadster s rozvorem náprav 2315 mm a celkovou délkou 3915 mm sází na kompaktní rozměry a nízkou hmotnost, pohybující se pod 1000 kg.

Praktický celý svět ovšem zajímá především výkon atmosférických čtyřválců Skyactiv-G o objemu 1,5 a 2,0 litru, ukrytých pod kapotou MX-5. Ty mají podle informací z konce ledna nabídnout 96 kW (131 k), resp. 114 kW (155 k).

Tyto hodnoty se přes kombinaci s muší váhou, nízko uloženým těžištěm, rozložením hmotnosti v poměru 50:50 a kompaktními rozměry nesetkali právě s nejvřelejším přijetím, protože kdejaké GTI nebo ST má přece mnohem víc koní.

První dojmy z Paříže: Mazda MX-5 (+rozhovor)

Mazda na reakce veřejnosti ohledně výkonu nové MX-5 reaguje poměrně opatrně a prozatím se k dotazům na ostřejší provedení oficiálně nevyjadřovala. Nejvíce informací doposud poskytl australskému magazínu Motoring šéf oddělení globálních vztahů s veřejností Kudo Hidetoshi, který během prezentace nové generace roadsteru ve Španělsku potvrdil, že se o výkonnějším provedení uvažuje.

Čtvrtá generace MX-5 s interním označením ND má před sebou zhruba desetiletý životní cyklus a během něj se bezpochyby dočká modernizací, limitovaných edicí a vyloučeno není ani provedení s označením MPS.

V případě ostřejší verze MX-5 je teď zvažována cesta, kterou se Mazda vydá. První a v současnosti méně pravděpodobný je směr k většímu atmosférickému motoru. Ten sice japonská automobilka ve své nabídce má a je jím Skyactiv-G o objemu 2,5 litru, který v modelu CX-5 disponuje výkonem 141 kW (192 k), ale má rovněž vyšší hmotnost, což by se nepříznivě projevilo v současném vyvážení malého roadsteru.

Právě poměr hmotnosti 50:50 je podle Hidetoshiho pro MX-5 klíčový a proto je mnohem pravděpodobnější nástup přeplňování. To umožňuje použití menší a lehčí pohonné jednotky, poskytující přitom podobný výkon jako u velkých atmosférických motorů. Potíž je jen v tom, že Mazda aktuálně žádný takový motor ve své nabídce nemá a bude jej tedy muset vyvinout.

Díky současné severoamerické i evropské legislativě má navíc přeplňovaný motor výhodu ve své schopnosti lépe vyhovět požadavkům na hodnoty emisí CO2 a spotřeby paliva.

Mazda MX-5: nejprodávanější roadster

Pokud Mazda MX-5 s přeplňovaným motorem skutečně dorazí, pak se bude jednat tak trochu o návrat do minulosti, protože v roce 2004 byla druhá generace ND na japonském trhu nabízena jako Roadster Turbo se čtyřválcem BP-4W doplněným o turbodmychadlo a disponujícím výkonem 133 kW (178 k).

S přeplňováním pod kapotou MX-5 pak má jisté zkušenosti i britská firma BBR, která jej nabízela již na počátku devadesátých let pro první generaci a nyní se chystá za pomoci turbodmychadla zvýšit výkon novinky na více než 147 kW (200 k).

Spolupracujeme s TipCars.com
Americký dolar padá, Trump zklamal trhy Americký dolar padá, Trump zklamal trhy

Dokonce i britská libra sužovaná nejistotou z brexitu…

Češi začali mapovat zapomenutá místa planety Češi začali mapovat zapomenutá místa planety

Odlehlé vesničky v Jižním Súdánu nebo tropické oblasti…

Do čela CIA míří tvrdý kritik Ruska i Íránu. Nominaci Pompea schválil Senát Do čela CIA míří tvrdý kritik Ruska i Íránu. Nominaci Pompea schválil Senát

Americký Senát v pondělí potvrdil v druhém termínu jasnou…

Zápisník Jana Stuchlíka: Prostě to zařídíme Zápisník Jana Stuchlíka: Prostě to zařídíme

Americká jatka končí. Američané budou mít skvělé školy…

 
Zdroj: Motoring
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6 Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6

Dnes je u dealerů značek působících na území České…

 




Mazda MX-5 Speedster Evolution a MX-5 RF Kuro sází na muší váhu Mazda MX-5 Speedster Evolution a MX-5 RF Kuro sází na muší váhu

Mazda si podobně jako v loňském roce pro SEMA Show…

Mazda MX-5 RF: Jak funguje targastřecha? (video) Mazda MX-5 RF: Jak funguje targastřecha? (video)

Co musí střecha kupátka Mazda MX-5 udělat, aby se auto…

 



 
Převodka řízení: Díky ní odbočíte. Jak funguje? A čím se liší jednotlivé typy?

Převodka řízení: Díky ní odbočíte. Jak funguje? A čím se liší jednotlivé typy?

Dnes 08:00

Točíte volantem a přitom se vychylují kola do stran. Je to zásluhou převodky řízení, která převádí otáčivý pohyb volantu na posuvných spojovacích tyčích řízení.




Blesk.cz

Skončí lidovci a STAN u soudu? Expert: Chystané spojenectví může být nezákonné

Skončí lidovci a STAN u soudu? Expert: Chystané…

Po „rozvodu“ s TOP 09 se ženou Starostové a nezávislí znovu do „chomoutu“. Tentokrát chtějí zkusit štěstí ve…

Trump předal před inaugurací obří impérium dětem. Prý tím vyřešil střet zájmů

Trump předal před inaugurací obří impérium dětem.…

45. americký prezident Donald Trump se ještě před svou inaugurací údajně vzdal byznysových aktiv a opustil…

 

iSport.cz

Plzeň završila deštivé Španělsko. Máme na čem pracovat, ví Horváth

Plzeň završila deštivé Španělsko. Máme na čem…

Dva odehrané zápasy, remíza a výhra. K tomu spousty náročných tréninkových jednotek v nohách. Fotbalisté…

Hotovo. Obránce Pokorný opouští Liberec, podepsal v Montpellieru

Hotovo. Obránce Pokorný opouští Liberec, podepsal v…

Liberec definitivně přišel o svého kapitána. Obránce Lukáš Pokorný přestupuje do francouzského Montpellieru, kde…

 

Reflex.cz

Seriál Bohéma: ČT slibovala zachycení slávy i bídy filmařského prostředí. Zatím jen šustí papírem a nudí

Seriál Bohéma: ČT slibovala zachycení slávy i bídy…

Doba, kterou seriál popisuje, byla krutá. Dramata, jež lidé prožívali, lámala vazy, ničila kariéry i celé…

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Do hlavního města Namibie míří každoročně tisíce lidí. I přestože tam práci nemá více než čtvrtina obyvatel,…

 
 
reklama