Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mazda Premacy 1,8 84 kW

V posledních letech se velmi dobře uchytila nová kategorie vozů, kterou v Evropě "nastartoval" Renault svým veleúspěšným typem Scénic. Jde o menší varianty klasických velkých VANů, které jsou pro běžného evropského spotřebitele, přeci jen trochu velké.

Tento nový trend zachytila i Mazda, která představila zajímavě vypadající model Premacy.

Mazda Premacy se dodává se dvěma výkonovými variantami zážehového čtyřválce 1,8 (74 a 84 kW) a turbodieselem s přímým vstřikováním paliva 2,0 DiDT s výkonem 66 kW.

Pro test jsme si vybrali Premacy s výkonnějším zážehovým šestnácitventilem 1,8/84 kW a maximální výbavou nazvanou Touring.

První pohled na Premacy prozrazuje velký rozvor, což potvrzuje i přesný údaj 2670 mm (pro porovnání Scénic má rozvor 2580 mm). Podvozek totiž Premacy převzala z modelu 626 kombi. Velký rozvor umožňuje konstruktérům lépe využít vnitřní prostor a také jízda vyšší rychlostí by měla být klidnější.

Jízdní vlastnosti Premacy jsou přes výše položené těžiště dobré, v zatáčkách nedochází k většímu naklánění. Také citlivost na boční vítr (vzhledem k větší boční ploše) je dobrá. Účinné brzdy mají ve všech verzích sériově rozdělovač brzdného účinku EBD a ABS.

Výkon motoru je výborný a díky lehčímu zpřevodování je možné s Premacy jet velmi svižně, při rozumné spotřebě. Ta se při testu pohybovala okolo 8,5 l/100 km. Tzv. papírové zrychlení z klidu na 100 km/h by Premacy měla zvládnout za 11,4 s, ale nám se to podařilo i v lepším čase (pod 11 s), což nebývá obvyklé. Hluk pronikající od motoru do interiéru je přiměřený.

Interiér je prakticky uspořádán a obsahuje množství odkládacích ploch. Zadní sedadla jsou, jak bývá u těchto vozů obvyklé, každé zvlášť, aby bylo možné je dle potřeby sklápět, popřípadě zcela vyjmout. Podobně jako u Mazdy 626 je možně sklopit i opěradlo pravého předního sedadla, čímž vznikne dostatečně dlouhý prostor pro přepravu extrémně velkých věcí (např: koberec). Zavazadlový prostor svým objemem 420 litrů odpovídá této kategorii vozů. Pod ním se skrývá plnohodnotná rezerva.

Cena u testované Premacy 1,8 byla 708 320 Kč, což odpovídá maximální výbavě i užitné hodnotě vozu. Cena základního modelu Premacy 1,8/74 kW začíná na 559 900 Kč.

Cena základní sestavy 695 Kč
Výbava základní sestavy 4x airbag, ABS, TCS, předpínače předních bezp. pásů, 3x tříbodové bezp. pásy vzadu, imobilizér, manuální klimatizace, centrální zámek s dálkovým ovl., kůží potažený volant a hlavice řadící páky, výškově stavitelné sedadlo řidiče, posilovač řízení, el. ovládání oken a vnějších zrcátek, otáčkoměr, vyhřívání a stěrač zadního skla, rádio v barvě interiéru + 4x repro + anténa, vyjímatelná sklopná a oddělená zadní sedadla, pylový filtr, ukazatel vnější teploty + palubní počítač, mlhová světla, litá kola 15", nárazníky v barvě vozu, podélný střešní nosič, kryt zavazadlového prostoru, el. zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru, el. ovládané střešní okno Kč
Cena testované sestavy 708 Kč
Výbava testované sestavy metalíza (+13 420,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1839
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 84 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 161 / 4000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.7 / 7 / 8.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 420 / 719
Objem nádrže (l): 58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1235 / 520
Rozměr pneu: 195
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4295
b) šířka (mm): 1705
c) výška (mm): 1600
d) rozvor (mm): 2670
e) rozchod vpředu (mm): 1465
f) rozchod vzadu (mm): 1470
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1440
místo vzadu pod předním sedadlem: ano