Mazda RX-8: Facelift se představí ve Frankfurtu, v ČR se prodávat nebude
Mazda RX-8 je na trhu už šest let a přesto její design neztratil nic ze svého kouzla. Facelift je tak spíše příležitostí k drobným korekcím a vylepšením, než omlazením okoukané karoserie. Úpravy přídě znamenají narušení dosavadních uhlazeně agresivních tvarů – širší maska chladiče částečně vyplněná černou plastovou lištou přibližuje vzhled faceliftované MX-5. Pod pozměněnými předními světly se nachází větší otvory pro chlazení brzd a kruhové mlhovky budou nahrazeny modernějšími podélně orientovanými. Dále zmizí otvory v blatníku za předními koly, změny se dotknou také grafiky zadních světel a tvaru zadního nárazníku.
Pro budoucí zákazníky budou ale důležitější změny na straně techniky. Z nabídky zmizí slabší a méně točivá verze Wankelova motoru o výkonu 141 kW. Zůstává tak jen silnější provedení s objemem 2 x 654 cm3, který dosahuje výkonu 170 kW při 8200 min-1, motor točí nevýše 9000 min-1. Při modernizaci dojde k nahrazení mechanického olejového čerpadla elektromagneticky ovládaným zařízením a vylepšení tvaru olejové vany. K větší účinnosti spalování a kultivovanosti chodu přispějí dodatečné senzory klepání.
Změny dále zahrnují nový kardanový hřídel s o 30 % větší pevností v krutu, upravená šestistupňová převodovka původem z faceliftované MX-5 a zkrácený stálý převod v samosvorném diferenciálu. Akcelerace z 0 na 100 km/h se zkrátí o 0,3 s na 6,4 s a nejvyšší rychlost je 234 km/h. K lepší ovladatelnosti přispějí standardně dodávané tlumiče Bilstein a tužší karoserie – o 5,4 % v krutu a o 8,7 % v ohybu.
Za šest let se vyrobilo zatím přes 170 tisíc kusů RX-8. V České republice bylo podle statistik SDA od roku 2003 zaregistrováno 163 kusů. Nejúspěšnějším byl první celý rok na trhu – v roce 2004 se prodalo 89 kusů, tedy více než polovina z celkového počtu. Od té doby počet zaregistrovaných RX-8 neustále snižoval, až na loňské tři kusy. Letos v ČR nenašla svého majitele ani jedna nová RX-8 a dovozce ani nemá žádné vozy skladem.