Mazda RX-8 – Wankel stále žije

Mazda RX-8 – Wankel stále žije

 
 

Automobilka Mazda je jediným sériovým výrobcem motorů s rotačním pístem podle vynálezu Felixe Wankela. Od roku 1961 jich vyrobila přes 1,8 mil. a ve voze RX-8 je použita jeho poslední evoluce.

Mazda je jedinou automobilkou, která se nevzdala vývoje Wankelova motoru i přes jeho nevýhody v podobě vysoké spotřeby a emisí. Svůj zájem na jeho udržení a vylepšení ukazuje již od roku 1967, kdy jím poprvé osadila svůj prestižní sportovní model Cosmo Sport 110 S, který byl předchůdcem pozdějšího nositele této technologie, modelu RX-7. Ten byl představen v roce 1978 a díky neustálému vývoji se udržel ve výrobě do března roku 2002. Za 24 let bylo vyrobeno přes 811 tis. kusů tohoto oblíbeného kupé. Vrcholem dosavadního vývoje Wankelova motoru bylo v roce 1991 vítězství prototypu Mazda 787 B v prestižním závode 24 hodin Le Mans. Na dosavadní úspěchy se bude snažit navázat i poslední nositel této technologie, model RX-8.

Na nové Mazdě RX-8 však není zajímavá jen konstrukce pohonné jednotky, ale také naprosto nově pojatá koncepce karosérie kupé s plně čtyřmístným interiérem. Karosérie je vybavena čtyřmi dveřmi, z nichž však pouze přední jsou plnohodnotné. Zadní jsou úzké, lze je otevřít o 80 stupňů pouze když jsou otevřené přední dveře a to proti směru jízdy. Karosérie tak postrádá střední sloupek, čímž vzniká ničím nerušený vstupní otvor usnadňující nastupování na zadní sedadla. Tento princip otevírání dveří nazývá výrobce Freestyle. Aby byla zajištěna bezpečnost při bočním nárazu, je v přední části zadních dveří umístěna mohutná výztuha, která supluje úlohu středního sloupku. Hlavní podíl na výborné tuhosti skeletu má vysoký středový tunel, který má funkci hlavní nosné páteře, k níž jsou vpředu i vzadu upevněny pomocné rámy nesoucí nápravy a motor. Při navrhování nosné struktury byl velký důraz kladen na maximalizaci prostoru v interiéru. Díky dlouhému rozvoru (2700 mm) tak vznikl interiér s dostatkem prostoru pro čtyři dospělé cestující i dostatek zavazadel (290 litrů) na delší cestování. Místa je dostatek nejen na délku, ale i na výšku, když nad předními sedadly je k dispozici 970 mm a nad zadními 935 mm prostoru.

Základní požadavky na prostor pro cestující výrazně ovlivnily celkový vzhled vozu. Ten proporcemi do značné míry navazuje na tradici RX-7, ale celkově vychází z koncepce Zoom-Zoom, která je hlavním motem poslední generace vozů Mazda. Na přídi např. najdeme modifikovanou pětihrannou masku chladiče a nízké do boků protáhlé světlomety. Dlouhá kapota je vyztužena prolisem, který svým tvarem připomíná tvar pístu v motoru pod ní. Za předními koly je situován výdech teplého vzduchu z motorového prostoru. Ke stylu současných Mazd také neodmyslitelně patří výrazně rozšířené lemy blatníků. Také záď dává jasně najevo příslušnost ke značce tvarem světel. Dvě kruhové koncovky výfuku zase napovídají něco o výkonnosti vozu, zatímco trojúhelníková mlhovka pod nárazníkem opět připomíná princip pohonu tohoto sporťáku.

Nyní se konečně dostáváme pod kapotu k novému dvourotorovému atmosféricky plněnému motoru. Ten je uložen podélně za přední nápravou, což je umožněno jeho velice kompaktní stavbou. Objem každé komory je 654 ccm a díky svému principu s minimem pohyblivých dílů, pracuje téměř bez vibrací s kultivovaností na úrovni šestiválce. Nový motor dostal jméno RENESIS. Hlavním cílem vývoje nového motoru bylo dosažení stejného výkonu při atmosférickém plnění jako měl poslední přeplňovaný motor v RX-7 při přijatelnější spotřebě a nízkých emisích. Zadání se podařilo úspěšně splnit díky větším a jinak tvarovaným sacím a výfukovým kanálům, novému sacímu potrubí a vstřikovacím tryskám jemněji rozprašujících palivo. RX-8 je vybavena tímto motorem ve dvou výkonnostních variantách. Základní má výkon 141 kW (192 k) při 7000 ot/min a točivý moment 220 Nm při 5000 ot/min, přičemž maximální otáčky mají hodnotu 7500 ot/min a točivý moment dosahuje 80 procent maxima ve 2500 ot/min. Výkonnější verze disponuje 170 kW (231 k) při 8200 ot/min a mírně nižší točivý moment 211 Nm při 5500 ot/min. Téměř astronomických 9000 ot/min je povolené maximum této verze motoru. Toto vše při dodržení emisní normy Euro IV a spotřebě 10,8 resp. 11,4 l/100 km. Hodnoty spotřeby sice nejsou nijak přehnaně vysoké, nicméně ve srovnání s „klasickým“ motorem adekvátního objemu jsou mírně vyšší. O přenos výkonu na zadní poháněná kola se stará pětistupňová, u výkonnější verze šestistupňová, převodovka přes krátký jednodílný spojovací hřídel z uhlíkových kompozitů. Diferenciál pracuje s omezenou svorností což společně s protiprokluzovým systémem TCS umožňuje kvalitní přenos výkonu na vozovku.

Z celkové koncepce s dlouhým rozvorem profituje také podvozek, který dává vozu vynikající stabilitu. Jízdní vlastnosti byly hojně testovány na kalifornském okruhu Laguna Seca, či německém Nürburgringu. Rozložení hmotnosti 50/50 mezi nápravy společně s lichoběžníkovou nápravou vpředu a pětiprvkovým závěsem na zadní nápravě podporované plynovými jednoplášťovými tlumiči jsou dostatečnou zárukou bezpečných jízdních vlastností. Jejich výkonnost ještě zvyšují elektronické systémy ABS, EBD, DSC či již zmíněný TCS. Stabilizační systém DSC lze tlačítkem jednoduše vyřadit z činnosti. Hřebenové řízení je vybaveno elektrickým posilovačem s elektronickou regulací účinku. O zpomalení se starají brzdy s kotouči o průměru 303 mm (výkonnější verze má 323 mm) vpředu a 302 mm vzadu. Ty jsou ukryty v kolech z lehkých slitin o průměru 16“ (výkonnější verze má 18“) s pneumatikami 225/55 R16 resp. 225/45 R18.

U každého vozu je důležitý interiér a u sportovního musí mít ještě něco navíc. Také po této stránce RX-8 nezklame a navíc nabízí dostatek prostoru pro cestující vzadu. Před kůží obšitým tříramenným volantem je štít přístrojů rozdělený na tři sekce. Uprostřed je otáčkoměr s rozsahem až do 10 tis. otáček s nulou dole a digitálním rychloměrem v pravé spodní čtvrtině. Na široké středové konzoli je panel ovládání audiosoustavy a klimatizace. Sportovní sedadla jsou na přání k dispozici ve dvoubarevné kůži a jejich integrované opěrky hlav opět kopírují tvar trojúhelníku jako symbolu pohonné jednotky. Stejný tvar má také tmarx882 hlavice řadící páky. V žádném případě nemohou chybět hliníkové doplňky a ze stejného materiálu vyrobené odvrtané pedály. Z prvků zpříjemňujících pobyt ve voze zmiňme elektricky ovládána okna a zrcátka, ty jsou i vyhřívaná. Audiosoustava Bose s anténou v zadním skle či klimatizace, u výkonnější verze automatická. Stejně tak má výkonnější verze k dispozici xenonové světlomety, které může mít základní model za příplatek. Z bezpečnostní výbavy nechybí v základním provedení čelní, boční i hlavové airbagy.

Mazda RX-8 bude nabízena v sedmi barevných odstínech a s bohatou výbavou spojenou s exkluzivitou pohonu Wanklovým motorem jistě přitáhne řadu zákazníků. Pro český trh byly stanoveny ceny 999.900 Kč pro základní model a 1.259.900 Kč pro výkonnější variantu, což jsou sumy velice zajímavé.

Druh motoruWankel, dva rotory
Objem motoru2 x 654
Nejvyšší výkon170/231/8200
Nejvyšší kroutící moment211/5500
Nejvyšší rychlost235
Zrychlení 0-100 km/h6,4
Spotřeba
město15,8
mimo město8,9
kombinovaná11,4
Rozměry a hmotnosti
Délka4430
Šířka1770
Výška1340
Rozvor2700
Rozchod vpředu/vzadu1500/1505
Pohotovostní hmotnost1350
Objem nádrže61
Rozměr pneu255/45 R 18

Štítky Pneu Mazda

 

Tapety








Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie) Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie)

Během dnešního dne začaly internetem kolovat snímky…

Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy

Toyota uvedla na český trh excentrický crossover C-HR. Za…

 




Mazda RX-Vision s novým rotačním motorem SkyActiv-R odhalena Mazda RX-Vision s novým rotačním motorem SkyActiv-R odhalena

Na autosalonu v Tokiu představuje automobilka Mazda…

Šéfdesignér Mazdy chce novou RX s Wankelem Šéfdesignér Mazdy chce novou RX s Wankelem

Přes všechny více či méně zaručené zprávy nemá nová…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Vlaďka Erbová s mladým milencem v posteli: Snaží se kopírovat Jágra?

Vlaďka Erbová s mladým milencem v posteli: Snaží se…

Modelka Vlaďka Erbová (35) ukončila vztah s fotbalistou Tomášem Řepkou a skočila rovnýma nohama do vztahu…

Pro neplatiče alimentů domácí vězení, navrhuje Tejc. Marksová chce zapojit stát

Pro neplatiče alimentů domácí vězení, navrhuje Tejc.…

Zcela překopat systém výživného chce ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová (ČSSD). A další změny…

 

iSport.cz

Kristýna Plíšková poprvé na WTA v semifinále, postupuje i Allertová

Kristýna Plíšková poprvé na WTA v semifinále,…

Tenistka Kristýna Plíšková ve svém prvním čtvrtfinále na WTA Tour porazila na turnaji v Taškentu 6:3, 6:4 Rusku…

Spartě nabízejí i Granta, Křetínský ale bude bojovat o Trpišovského

Spartě nabízejí i Granta, Křetínský ale bude bojovat…

Sparta hledá nového trenéra! Tahle zpráva se rychle rozšířila fotbalovým prostředím a na Letné tak už podle…

 

Reflex.cz

Poprsím i pozadím proti lži a nenávisti. Hrdinka erotických komiksů Druuna je zpátky!

Poprsím i pozadím proti lži a nenávisti. Hrdinka…

Radostná událost nastala pro milovníky klasických a erotických, případně klasických erotických komiksů.…

Nová Škoda Kodiaq bude stát od 677.900 korun

Nová Škoda Kodiaq bude stát od 677.900 korun

Asi nejdůležitější zpráva letošního pařížského autosalonu přišla hned ve čtvrtek ráno. Škoda Kodiaq se prodává…