Mazda RX-8 – Wankel stále žije

Mazda RX-8 – Wankel stále žije

 
 

Automobilka Mazda je jediným sériovým výrobcem motorů s rotačním pístem podle vynálezu Felixe Wankela. Od roku 1961 jich vyrobila přes 1,8 mil. a ve voze RX-8 je použita jeho poslední evoluce.

Mazda je jedinou automobilkou, která se nevzdala vývoje Wankelova motoru i přes jeho nevýhody v podobě vysoké spotřeby a emisí. Svůj zájem na jeho udržení a vylepšení ukazuje již od roku 1967, kdy jím poprvé osadila svůj prestižní sportovní model Cosmo Sport 110 S, který byl předchůdcem pozdějšího nositele této technologie, modelu RX-7. Ten byl představen v roce 1978 a díky neustálému vývoji se udržel ve výrobě do března roku 2002. Za 24 let bylo vyrobeno přes 811 tis. kusů tohoto oblíbeného kupé. Vrcholem dosavadního vývoje Wankelova motoru bylo v roce 1991 vítězství prototypu Mazda 787 B v prestižním závode 24 hodin Le Mans. Na dosavadní úspěchy se bude snažit navázat i poslední nositel této technologie, model RX-8.

Na nové Mazdě RX-8 však není zajímavá jen konstrukce pohonné jednotky, ale také naprosto nově pojatá koncepce karosérie kupé s plně čtyřmístným interiérem. Karosérie je vybavena čtyřmi dveřmi, z nichž však pouze přední jsou plnohodnotné. Zadní jsou úzké, lze je otevřít o 80 stupňů pouze když jsou otevřené přední dveře a to proti směru jízdy. Karosérie tak postrádá střední sloupek, čímž vzniká ničím nerušený vstupní otvor usnadňující nastupování na zadní sedadla. Tento princip otevírání dveří nazývá výrobce Freestyle. Aby byla zajištěna bezpečnost při bočním nárazu, je v přední části zadních dveří umístěna mohutná výztuha, která supluje úlohu středního sloupku. Hlavní podíl na výborné tuhosti skeletu má vysoký středový tunel, který má funkci hlavní nosné páteře, k níž jsou vpředu i vzadu upevněny pomocné rámy nesoucí nápravy a motor. Při navrhování nosné struktury byl velký důraz kladen na maximalizaci prostoru v interiéru. Díky dlouhému rozvoru (2700 mm) tak vznikl interiér s dostatkem prostoru pro čtyři dospělé cestující i dostatek zavazadel (290 litrů) na delší cestování. Místa je dostatek nejen na délku, ale i na výšku, když nad předními sedadly je k dispozici 970 mm a nad zadními 935 mm prostoru.

Základní požadavky na prostor pro cestující výrazně ovlivnily celkový vzhled vozu. Ten proporcemi do značné míry navazuje na tradici RX-7, ale celkově vychází z koncepce Zoom-Zoom, která je hlavním motem poslední generace vozů Mazda. Na přídi např. najdeme modifikovanou pětihrannou masku chladiče a nízké do boků protáhlé světlomety. Dlouhá kapota je vyztužena prolisem, který svým tvarem připomíná tvar pístu v motoru pod ní. Za předními koly je situován výdech teplého vzduchu z motorového prostoru. Ke stylu současných Mazd také neodmyslitelně patří výrazně rozšířené lemy blatníků. Také záď dává jasně najevo příslušnost ke značce tvarem světel. Dvě kruhové koncovky výfuku zase napovídají něco o výkonnosti vozu, zatímco trojúhelníková mlhovka pod nárazníkem opět připomíná princip pohonu tohoto sporťáku.

Nyní se konečně dostáváme pod kapotu k novému dvourotorovému atmosféricky plněnému motoru. Ten je uložen podélně za přední nápravou, což je umožněno jeho velice kompaktní stavbou. Objem každé komory je 654 ccm a díky svému principu s minimem pohyblivých dílů, pracuje téměř bez vibrací s kultivovaností na úrovni šestiválce. Nový motor dostal jméno RENESIS. Hlavním cílem vývoje nového motoru bylo dosažení stejného výkonu při atmosférickém plnění jako měl poslední přeplňovaný motor v RX-7 při přijatelnější spotřebě a nízkých emisích. Zadání se podařilo úspěšně splnit díky větším a jinak tvarovaným sacím a výfukovým kanálům, novému sacímu potrubí a vstřikovacím tryskám jemněji rozprašujících palivo. RX-8 je vybavena tímto motorem ve dvou výkonnostních variantách. Základní má výkon 141 kW (192 k) při 7000 ot/min a točivý moment 220 Nm při 5000 ot/min, přičemž maximální otáčky mají hodnotu 7500 ot/min a točivý moment dosahuje 80 procent maxima ve 2500 ot/min. Výkonnější verze disponuje 170 kW (231 k) při 8200 ot/min a mírně nižší točivý moment 211 Nm při 5500 ot/min. Téměř astronomických 9000 ot/min je povolené maximum této verze motoru. Toto vše při dodržení emisní normy Euro IV a spotřebě 10,8 resp. 11,4 l/100 km. Hodnoty spotřeby sice nejsou nijak přehnaně vysoké, nicméně ve srovnání s „klasickým“ motorem adekvátního objemu jsou mírně vyšší. O přenos výkonu na zadní poháněná kola se stará pětistupňová, u výkonnější verze šestistupňová, převodovka přes krátký jednodílný spojovací hřídel z uhlíkových kompozitů. Diferenciál pracuje s omezenou svorností což společně s protiprokluzovým systémem TCS umožňuje kvalitní přenos výkonu na vozovku.

Z celkové koncepce s dlouhým rozvorem profituje také podvozek, který dává vozu vynikající stabilitu. Jízdní vlastnosti byly hojně testovány na kalifornském okruhu Laguna Seca, či německém Nürburgringu. Rozložení hmotnosti 50/50 mezi nápravy společně s lichoběžníkovou nápravou vpředu a pětiprvkovým závěsem na zadní nápravě podporované plynovými jednoplášťovými tlumiči jsou dostatečnou zárukou bezpečných jízdních vlastností. Jejich výkonnost ještě zvyšují elektronické systémy ABS, EBD, DSC či již zmíněný TCS. Stabilizační systém DSC lze tlačítkem jednoduše vyřadit z činnosti. Hřebenové řízení je vybaveno elektrickým posilovačem s elektronickou regulací účinku. O zpomalení se starají brzdy s kotouči o průměru 303 mm (výkonnější verze má 323 mm) vpředu a 302 mm vzadu. Ty jsou ukryty v kolech z lehkých slitin o průměru 16“ (výkonnější verze má 18“) s pneumatikami 225/55 R16 resp. 225/45 R18.

U každého vozu je důležitý interiér a u sportovního musí mít ještě něco navíc. Také po této stránce RX-8 nezklame a navíc nabízí dostatek prostoru pro cestující vzadu. Před kůží obšitým tříramenným volantem je štít přístrojů rozdělený na tři sekce. Uprostřed je otáčkoměr s rozsahem až do 10 tis. otáček s nulou dole a digitálním rychloměrem v pravé spodní čtvrtině. Na široké středové konzoli je panel ovládání audiosoustavy a klimatizace. Sportovní sedadla jsou na přání k dispozici ve dvoubarevné kůži a jejich integrované opěrky hlav opět kopírují tvar trojúhelníku jako symbolu pohonné jednotky. Stejný tvar má také tmarx882 hlavice řadící páky. V žádném případě nemohou chybět hliníkové doplňky a ze stejného materiálu vyrobené odvrtané pedály. Z prvků zpříjemňujících pobyt ve voze zmiňme elektricky ovládána okna a zrcátka, ty jsou i vyhřívaná. Audiosoustava Bose s anténou v zadním skle či klimatizace, u výkonnější verze automatická. Stejně tak má výkonnější verze k dispozici xenonové světlomety, které může mít základní model za příplatek. Z bezpečnostní výbavy nechybí v základním provedení čelní, boční i hlavové airbagy.

Mazda RX-8 bude nabízena v sedmi barevných odstínech a s bohatou výbavou spojenou s exkluzivitou pohonu Wanklovým motorem jistě přitáhne řadu zákazníků. Pro český trh byly stanoveny ceny 999.900 Kč pro základní model a 1.259.900 Kč pro výkonnější variantu, což jsou sumy velice zajímavé.

Druh motoruWankel, dva rotory
Objem motoru2 x 654
Nejvyšší výkon170/231/8200
Nejvyšší kroutící moment211/5500
Nejvyšší rychlost235
Zrychlení 0-100 km/h6,4
Spotřeba
město15,8
mimo město8,9
kombinovaná11,4
Rozměry a hmotnosti
Délka4430
Šířka1770
Výška1340
Rozvor2700
Rozchod vpředu/vzadu1500/1505
Pohotovostní hmotnost1350
Objem nádrže61
Rozměr pneu255/45 R 18
Stane se Dvořák nejdéle vládnoucím ředitelem ČT? Do rekordu mu chybí 30 měsíců Stane se Dvořák nejdéle vládnoucím ředitelem ČT? Do rekordu mu chybí 30 měsíců

Rada České televize bude dnes odpoledne rozhodovat o tom,…

Tři procenta Čechů byla při internetových platbách okradena, tvrdí Eset Tři procenta Čechů byla při internetových platbách okradena, tvrdí Eset

Při platbách přes internet byla okradena tři procenta…

Stavba metra D má začít u nákupního centra na Pankráci Stavba metra D má začít u nákupního centra na Pankráci

Stavba trasy pražského metra D by měla začít na pozemku…

 

Štítky Pneu Mazda

 

Tapety








Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi

Potřetí srovnáváme příbuzná kombi s SUV a zjišťujeme,…

Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely

Lidem cestujícím do Velké Británie lze doporučit, aby…

 







 
BMW M550d přichází. Co přináší nafta, šest válců a čtyři turba?

BMW M550d přichází. Co přináší nafta, šest válců a čtyři turba?

Dnes 08:51

Také řada 5 se dočkala naftového šestiválce se čtyřmi turby, poprvé představeného v řadě 7. Motor nabídne 294 kW a 760 N.m.




Blesk.cz

Neposedná Křížková: 3 měsíce po porodu se vrátila na obrazovky!

Neposedná Křížková: 3 měsíce po porodu se vrátila na…

Na mateřské dovolené se Lucie Křížková (32), dříve Váchová, moc dlouho nezdržela. Pouhé tři měsíce po porodu…

Vanesa (13) vypadla z 8. patra! Zázrakem přežila, po měsíci se stalo něco nečekaného

Vanesa (13) vypadla z 8. patra! Zázrakem přežila, po…

Nebohá Vanesa (13) vypadla nešťastně z 8. patra neobývané bytovky v chátrajícím komplexu ve…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Polák bavil novináře. Neměl jsem si hrát na Orra, řekl

TOP zajímavosti z NHL: Polák bavil novináře. Neměl…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Slavia slyšela pískot, Tvrdík se omlouval. Zklamali jsme, řekl Šilhavý

Slavia slyšela pískot, Tvrdík se omlouval. Zklamali…

Poprvé v soutěžním zápase jako trenér Slavie poznal, co je to porážka. Jaroslav Šilhavý byl po úterním…

 

Reflex.cz

Emmu Watson šmíruje celý svět s Tomem Hanksem v čele. The Circle ukazuje, jak si nás zotročí sociální sítě

Emmu Watson šmíruje celý svět s Tomem Hanksem v…

Děsí vás, že je kamera vašeho notebooku neustále zapnutá a Facebook si dokáže zjistit i to, o čem se vám zdá?…

Nejsem oligarcha a žádná média nevlastním, brání se označení Andrej Babiš

Nejsem oligarcha a žádná média nevlastním, brání se…

Vicepremiér Andrej Babiš (ANO) odmítl zařazení mezi oligarchy, kteří v Česku nakupují noviny k upevnění svého…