Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda SkyActiv-3: Prý bude mít nižší emise než elektromobily!

Tomáš Dusil
Diskuze (64)
O připravovaném benzinovém motoru Mazda SkyActiv-X se poslední dobou mluví stále častěji. Že bude mít revoluční spalování, už víme. Nyní však Japonci mluví o ještě modernějším benzinovém motoru, který prý bude čistší než elektromobily.

O připravovaném benzinovém (záměrně nepoužíváme slovo zážehovém) motoru Mazda SkyActiv-X jsme už psali několikrát. Jeho zásadní technickou inovací je spalovaní, které Japonci označují SCCI (Spark Controlled Compresison Ignition). Poprvé v historii by mohlo spojit princip spalování zážehového a vznětového motoru do jednoho agregátu. Někde bývá označováno také jako CAI (Controlled Auto Ignition) nebo také HCCI (Homogenous Charge Compression Ignition).

Co je ale SkyActiv-3? Dle renomovaného amerického magazínu Road and Track půjde o ještě modernější spalovací motor, než jakým bude SkyActiv-X. Vzhledem k jeho technice se však může jevit představa ještě něčeho vyspělejší v současné době skoro utopická. Mazda, či přesněji její inženýři v čele s Mitsuo Hitomim, jenž u Mazdy zastává úlohu vedoucího konstruktéra spalovacích motorů, jsou ale jiného názoru.

Tajemství je v účinnosti

Jak toho ale chce Mazda dosáhnout? Podle vyjádření Mitsua Hitomiho výrazným zvýšením tepelné účinnosti motoru. V případě SkyActiv-3 se mluví o zvýšení na 56 procent. Přitom u současných nejlepších benzinových motorů je tepelná účinnost kolem 50 procent. Pouze tato část tepelné energie je přeměněna v mechanickou práci. Zbytek tepelné energie je vyzářen do okolí. Pokud by se mazdě podařilo tepelnou účinnost pístového stroje zvýšit o uvedenou hodnotu, znamenalo by to, že značná část energie paliva by byla využita na práci. Oproti stávajícím zážehovým motorům mazdy by se účinnost motoru SkyActiv-3 zlepšila o 27 procent.

Zatím však mazda neudala žádné datum, kdy bychom se mohli nového motory SkyActiv-3 dočkat. Ono proklamované výrazné zvýšení tepelné účinnosti vypadá na papíře jednoduše, ale v praxi je jeho dosažení nesmírně obtížné.

Opravdu je čistší?

Obecně vzato, množství produkovaných emisí spalovacím motorem je přímo vázané na spotřebu paliva. Ta se třeba dle dosavadního evropského měřícího cyklu NEDC vypočítávala právě z množství emisí, které se „nachytaly“ během zkušebního cyklu. Pokud by se u motoru podařilo výrazně snížit spotřebu paliva, snížily by se tím i jeho emise.

Jestliže budete porovnávat elektromotor s motorem Mazda SkyActiv-3 pouze v normovaném měřícím cyklu, nemůžete u něj nikdy dosáhnout nižších emisí. Jednoduše proto, že elektromotor žádné emise při svém provozu neprodukuje, zatímco i ten nejúčinnější spalovací motor vždycky bude nějaké mít.

Prohlášení Mazdy, že SkyActiv-3 bude čistší než elektromobily, se patrně opírá o širší pole působnosti, které zahrnuje také výrobu elektromobilu, respektive jeho elektromotoru a samozřejmě také výrobu elektrické energie. Problém je, že toto porovnat prakticky nelze, neboť je zde tolik aspektů, které do toho vstupují, že je pojmout tak, aby to dalo nějaký reálný výsledek, není skoro možné. Stačí třeba, aby se elektrická energie nevyráběla v tepelné elektrárně, ale třeba ve vodní, větrné či jaderné a už bude výsledek úplně jiný. Navíc i ten SkyActiv-3 musíte někde vyrobit a i k tomu potřebujete energii, stejně tak na výrobu benzinu.Jedinou možností je spojit motor SkyActiv-3 s elektromotorem, tedy do hybridního pohonu, což ostatně pan Hitomi v rozhovoru s Automotive News potvrdil.V této konfiguraci by mělo množství emisí uhlíkových sloučenin ve výfukových plynech snížit o značných 25 procent. A ty jak už víte jsou ruku v ruce se spotřebou paliva.

Tomáš Dusil
Diskuze (64)
31. 1. 2018 14:05
Re: A hlavně / ! /
Tu neslo ani tak o porovnanie vykonu, ako charakteristiky motora. Ta Felda 1.6 tahala super odspodu, skoro ako diesel a naozaj tak do 120 stacila slabemu 66kW TDI, lebo vysokozdvihovy motor, ale pri 5000 zdochol kon. Potom su atmosfery, hlavne tie japonske, kde sa naopak dole nic nedeje a oziju az v hornom rozsahu, kde podavaju naozaj vynikajucu dynamiku a pocit okamzitej reakcie na plynovy pedal. Pri 2000 otackach mas ale pocit, ze motor si ani nevsimol, ze si zosliapol plynovy pedal. No a to turbo islo prakticky stale, i ked aj to som vedel dostat do stavu, ze sa nevedelo rozdychat. No a este k nastupu Turba. No mozno stratis 0,5s, alebo dokonca celu sekundu, ale potom na pruznosti dokazes ziskat aj 10s plus, takze ma ale vobec nejaky nastup turba nemusi zaujimat.

Pri jazdeni turbom ide daleko o vacsi komfort a daleko mensi stres. Uz len technika predbiehania. Na atmosfere radsej odstup, sledovat pozorne co sa deje vpredu a ked pride cas, podradit, najlepsie o dva stupne a nezabudnut pohlad do spataku, ci ta uz neberie turbo:-). Samozrejme vyuzivas ten odstup a pedal zoslapujes este ked je auto v protismere. K tomu este medziplyn pri podradovani...

Preplanany motor. proste reakcia na zosliapnutie plynoveho pedalu je dalelo ina. Mozno je tam nejakych 0.5s na rozbeh turba, ale to co sa deje potom je uplne ine ako v atmosfere. Popripade tiez podradis o stupen dole, v maximalnej krizovke aj dva. Ale ziadne revanie motoru, ziaden stres pre posadku v aute. Potom este die jazdit predvidavo a dobehnut auto pred tebou tak, ze mozes predbiehat bez spomalenia, ale to vzdy nejde a na letnych dovolenkovych cestach ked sa zasekavas v kolone je to skor ten prvy pripad.

Este raz, nemam nic proti atmosfere, ale turbo je turbo a prispieva k pohode a bezpecnosti na cestach. pre skuseneho vodica ziaden problem, ale pre menej vyjazdenych, alebo pre vodicov, co nemaju dobry odhad je to zachrana. Kolkokrat sa tvoria krizovky prave preto, ze niekto nema odvahu predbehnut a zacne sa to kopit.

DSG nema prakticky ziadnu stratu pri radeni, lebo je to robotizovana prevodovka a ma stale dopredu zaradeny stupen. V beznom mode je sice teraz dost ekologicke naladenie a auto je letargicke ( lebo emisie ), ale je to adaprtvna prevodovka a ak budes tlacit na pilu, bude aj ona rychla. No a nakoniec je tam stale sportovy mod, ktory robi divy.

Teda aj keby si zajazdil rovnaky cas co pochybujem, budes menej ohucany, menej vystresovany.
Avatar - Dinar
31. 1. 2018 12:27
Re: Dovolte abych Vám čtenářům objasnil myšlenku,
S touhle by ses zamlouval i magistrátovi, to je už tři v jednom. >:D
[odkaz]
Avatar - KANKUNEN
31. 1. 2018 11:01
Re: Dovolte abych Vám čtenářům objasnil myšlenku,
Sakra to jsem nedomyslel. No tak na hory se přikoupí V classe. Ušetřím za truhlu. ;-)
Avatar - Dinar
31. 1. 2018 10:49
Re: A hlavně / ! /
Žiješ v minulosti, s tím "skokovým zabíráním" turba, je rok 2017 u většiny benzinových turbomotorů v konfekci prakticky nepoznáš, že turbo mají.

Papírově slabší a menší turbomotor jede výrazně lépe než mazda6 2,5. ;-)
[odkaz]
Avatar - Dinar
31. 1. 2018 10:41
Re: Dovolte abych Vám čtenářům objasnil myšlenku,
Ano, a v zimě dáš na střechu rakev, dozadu dvě děti a hurá na hory.
Že zrovna ty se snížíš k tak blbé demagogii... ;-)