Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda Skyactiv-D: I Japonci mají dieselový sportovní prototyp

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Mazda se vrací do závodů sportovních prototypů s kompletním vlastním autem. Zatím jen za moře a pohání jej diesel!

Japonská automobilka se chlubila možným návratem do Le Mans už před více než rokem, v prosinci 2012. Vypustila do světa první fotku modrobílého uzavřeného auta pro slabší kategorii LMP2. Tehdy se však jednalo pouze o model. Prototyp už jezdil v listopadu loňského roku a závodní auta dostanou červenou barvu. O návratu na La Sarthe se zatím nemluví, jistá je ovšem účast v zámořském United SportsCar Championship. Ten má letos premiéru a vznikl fúzí American Le Mans Series a konkurenčního mistrovství Grand Am.

Účast je tovární, severoamerický tým Mazda Motorsports vede John Doonan. Auta vznikla ve spolupráci se SpeedSource Race Engineering. Nové prototypy jsou poháněny turbodieselem, který nikdo jiný do šampionátu nenasadí. Motor Skyactiv-D s hliníkovým blokem je z poloviny sériový a váží 143 kg. Má rozvod DOHC, tedy dva vačkové hřídele v hlavě, čtyřventilovou techniku a jeho maximem je na „nafťák“ slušných 5200 otáček. Z přesného objemu 2191 cm3 dává 336 kW (457 koní). Točivý moment 786 N.m přenáší dozadu šestistupňová sekvenční převodovka Xtrac s řazením pádly. Řídicí jednotka i vstřikovače pocházejí od Bosche, písty nesou značku Mahle, turbodmychadlo s mezichladičem pro změnu Garrett. Sací a výfukové potrubí vzniklo u SpeedSource, stejně jako chlazení.

Základem podvozku s rozvorem 2890 mm je, jak jinak, karbonový monokok. Klasiku představuje závodní nezávislé zavěšení dvojitými rameny ve tvaru písmene A. Auto měří na délku 4634 mm s na šířku 1990 mm. Váží rovných 900 kg a stačí mu palivová nádrž o objemu 73 litrů. Pneumatiky Continental Extreme Contact mají rozměr 320/650 R18 vpředu a 325/710 R18 vzadu, jsou obuty na kovaná kola Motegi Evo 14 Technomesh. Střely umí až 300 km/h a decelerovat jim pomáhá čtveřice karbonových kotoučů od AP Racing.

Čtveřice Sylvain Tremblay, Tom Long, Joel Miller a Tristan Nunez možná není evropskému publiku tolik známá, ale už loni vyjela Mazdě ve třídě GX mistrovství Grand Am značkový titul. Tremblay je navíc majitelem zmíněné firmy SpeedSource Engineering. Prvním letošním závodem pro ně bude proslulá čtyřiadvacetihodinovka v Daytoně 25, a 26, ledna, oficiální debut při testech na stejné trati už proběhl právě o uplynulém víkendu. Mazda nasadí dvě auta, takže zbývá jmenovat třetí piloty do každého.

Připomeňme, že největším úspěchem japonské automobilky ve vytrvalostních závodech prototypů bylo vítězství v Le Mans 1991. Oranžovozelený typ 787B s Wankelovým motorem řídili Němec Volker Weidler, Brit Johnny Herbert a Belgičan Bertrand Gachot. Všichni se svého času objevili i v F1, Herbert zde vydržel přes dekádu a dokonce tři Grand Prix vyhrál.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)