Mazda Skyactiv-D: I Japonci mají dieselový sportovní prototyp

Mazda Skyactiv-D: I Japonci mají dieselový sportovní prototyp

Mazda se vrací do závodů sportovních prototypů s kompletním vlastním autem. Zatím jen za moře a pohání jej diesel!

Japonská automobilka se chlubila možným návratem do Le Mans už před více než rokem, v prosinci 2012. Vypustila do světa první fotku modrobílého uzavřeného auta pro slabší kategorii LMP2. Tehdy se však jednalo pouze o model. Prototyp už jezdil v listopadu loňského roku a závodní auta dostanou červenou barvu. O návratu na La Sarthe se zatím nemluví, jistá je ovšem účast v zámořském United SportsCar Championship. Ten má letos premiéru a vznikl fúzí American Le Mans Series a konkurenčního mistrovství Grand Am.

Účast je tovární, severoamerický tým Mazda Motorsports vede John Doonan. Auta vznikla ve spolupráci se SpeedSource Race Engineering. Nové prototypy jsou poháněny turbodieselem, který nikdo jiný do šampionátu nenasadí. Motor Skyactiv-D s hliníkovým blokem je z poloviny sériový a váží 143 kg. Má rozvod DOHC, tedy dva vačkové hřídele v hlavě, čtyřventilovou techniku a jeho maximem je na „nafťák“ slušných 5200 otáček. Z přesného objemu 2191 cm3 dává 336 kW (457 koní). Točivý moment 786 N.m přenáší dozadu šestistupňová sekvenční převodovka Xtrac s řazením pádly. Řídicí jednotka i vstřikovače pocházejí od Bosche, písty nesou značku Mahle, turbodmychadlo s mezichladičem pro změnu Garrett. Sací a výfukové potrubí vzniklo u SpeedSource, stejně jako chlazení.

Základem podvozku s rozvorem 2890 mm je, jak jinak, karbonový monokok. Klasiku představuje závodní nezávislé zavěšení dvojitými rameny ve tvaru písmene A. Auto měří na délku 4634 mm s na šířku 1990 mm. Váží rovných 900 kg a stačí mu palivová nádrž o objemu 73 litrů. Pneumatiky Continental Extreme Contact mají rozměr 320/650 R18 vpředu a 325/710 R18 vzadu, jsou obuty na kovaná kola Motegi Evo 14 Technomesh. Střely umí až 300 km/h a decelerovat jim pomáhá čtveřice karbonových kotoučů od AP Racing.

Čtveřice Sylvain Tremblay, Tom Long, Joel Miller a Tristan Nunez možná není evropskému publiku tolik známá, ale už loni vyjela Mazdě ve třídě GX mistrovství Grand Am značkový titul. Tremblay je navíc majitelem zmíněné firmy SpeedSource Engineering. Prvním letošním závodem pro ně bude proslulá čtyřiadvacetihodinovka v Daytoně 25, a 26, ledna, oficiální debut při testech na stejné trati už proběhl právě o uplynulém víkendu. Mazda nasadí dvě auta, takže zbývá jmenovat třetí piloty do každého.

Připomeňme, že největším úspěchem japonské automobilky ve vytrvalostních závodech prototypů bylo vítězství v Le Mans 1991. Oranžovozelený typ 787B s Wankelovým motorem řídili Němec Volker Weidler, Brit Johnny Herbert a Belgičan Bertrand Gachot. Všichni se svého času objevili i v F1, Herbert zde vydržel přes dekádu a dokonce tři Grand Prix vyhrál.

Historický úspěch dieselů: Mazda 6 Skyactiv-D vyhrála v Indianapolis

Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo průmyslu bude řídit Jiří Havlíček Ministerstvo průmyslu bude řídit Jiří Havlíček

Premiér Bohuslav Sobotka navrhl prezidentovi Miloši…

Budoucnost se představuje v Hanoveru Budoucnost se představuje v Hanoveru

Podívejte se, co všechno dokáží roboti

Dukovany nečekaně odstavují druhý blok Dukovany nečekaně odstavují druhý blok

V Jaderné elektrárně Dukovany bude večer neplánovaně…

Baterie rozběhnou tisíc koní, podívejte se na nejžhavější elektrosporťáky dneška Baterie rozběhnou tisíc koní, podívejte se na nejžhavější elektrosporťáky dneška

Elektřina už není jen chabou alternativou klasických…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 






 
Kam se hrabe Škoda! Zaměstnanci Porsche dostanou prémii čtvrt milionu!

Kam se hrabe Škoda! Zaměstnanci Porsche dostanou prémii čtvrt milionu!

Dnes 16:50

Německý výrobce luxusních automobilů Porsche vyplatí svým zaměstnancům za loňský rok odměnu 9111 eur (246.000 Kč) na osobu.




Blesk.cz

Zmatená seniorka rozbila záchod a vytopila souseda: Skončila na psychiatrii

Zmatená seniorka rozbila záchod a vytopila souseda:…

Jeden ze sousedů a posléze přivolaní strážníci městské policie zřejmě zachránili život dvaadevadesátileté ženě.…

Chlípný Josef (†57) z Farmář hledá ženu: Náhlá smrt! Co se stalo?

Chlípný Josef (†57) z Farmář hledá ženu: Náhlá smrt!…

Jedním z nejvýraznějších účastníků reality show Farmář hledá ženu v její historii byl bezesporu farmář Josef,…

 

iSport.cz

Anglie řeší Vardyho pád. Skočil jako do bazénu, smějí se mu fanoušci

Anglie řeší Vardyho pád. Skočil jako do bazénu,…

Zkoušel simulovat pro penaltu? V přípravě? Proč? Anglický útočník Jamie Vardy se stal opět po několika dnech…

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i pěti lidech na tréninku

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i…

Zavřel tlustou bichli, založil ji do knihovny. Prozatím, nebo navždycky? To netuší ani Robert Reichel sám. „Mám…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…