Mazda slaví 90 let od založení, první sériový osobní automobil vznikl před půlstoletím

Mazda slaví 90 let od založení, první sériový osobní automobil vznikl před půlstoletím

 
 

Před devadesáti lety byla v japonské Hirošimě založena společnost Toyo Cork Kogyo Co. Ltd.. Ta o čtyřicet let později začala vyrábět osobní automobily Mazda.

K nim byla ale na počátku ještě dlouhá cesta. Jak název firmy napovídal, živila se produkcí výrobků z korku, zejména zátek. Teprve po sedmi letech k nim přibyly nástroje a nářadí. Tehdy slovo Cork také zmizelo z oficiálního jména společnosti. Od strojírenské výroby byl již krůček k dopravním prostředkům. Prvním z nich byla Mazda Type-DA.

Nešlo však o automobil, ale o užitkovou tříkolku, která konstrukčně vycházela z motocyklu. Během třicátých let jich vzniklo několik typů a dokonce i závodily! Vyráběly se přes tři desetiletí a licenci na poslední model K360 koupila jihokorejská Kia.

První čtyřkolový vůz Mazda vznikl v roce 1940, šlo ale jen o prototyp malého osobního auta. Výbuch atomové bomby 6. srpna 1945 se továrny příliš nedotkl, protože byla stíněna přírodním valem. O pět let později se rozběhla produkce malých náklaďáčků.

V roce 1960 přišla maličká Mazda R360 Coupé, vůz třídy kei s motorem o objemu 360 cm3.Ten za dva roky doplnil větší čtyřdveřový Carol a letopočet 1964 viděl premiéru řady Familia 800/1000 a také užitkové E-Series.

Mazda se stala majitelem práv na rotační motor s krouživým pístem německého konstruktéra Felixe Wankela. Ten v roce 1967 zamontovala do dnes velmi sběratelsky cenného kupé Cosmo Sport 110S. Vývoji této pohonné jednotky se věnuje dodnes. V sedmdesátých letech uvedla řadu RX, která vyvrcholila třemi generacemi sportovní RX-7 a dnes ji představuje model RX-8. S Wankelem uspěla i na závodních tratích. Triumf v Le Mans 1991 s typem 787B byl jakýmsi vyvrcholením.

Mazdy se do Evropy vyvážejí už 43 let, první samostatná obchodní divize pak vznikla v Německu. V roce 1977 se objevila první generace řady 323, ještě s klasickým zadním pohonem. Začátek předposlední dekády 20. století byl ve znamení přechodu na pohon předních kol, který reprezentovaly jak druhá řada 323, tak i větší 626. Dalším významným milníkem v historii japonské automobilky byl rok 1984, tehdy se z Toyo Kogyo Co. Ltd. stala Mazda Motor Corporation.

V závěru osmdesátých let se začala psát další slavná kapitola, dostala název MX-5 a podobu malého dvoumístného roadsteru s plátěnou střechou. Američané si sice kupovali Miaty a Japonci nejprve Eunosy Roadster, ale ani to nebránilo tomu, aby se z ctitelky malých britských sportovních vozů stala legenda. Alternativa v podobě skládací pevné střechy jí dnes rozhodně neubírá na sex-appealu, základní tvary zůstaly stejné i po dvou desítkách let a dvou generačních obměnách.

Kapitálové propojení s americkým Fordem způsobilo to, že některé modely se prodávaly souběžně s oběma logy (například Mazda 121 a Ford Fiesta). V druhé polovině devadesátých let začali designéři mírně řečeno tápat a nové řady 323 a 626 byly jen slabým odvarem těch předchozích, byť pro značku typickou příslovečnou spolehlivost si zachovaly.

Vše změnil nástup filozofie Zoom-Zoom v roce 2002 a s ní související změna označování evropských modelů - řady 2, 3, 5 a 6. První dvojka sice rozvíjela poněkud krabicoidní proporce předchozího Demia, současné provedení je ale už tvarově někde jinde.

Mazda dala před praktičností přednost stylu a zákazníci to oceňují. Navíc snaha o přílišné nezvětšování nových modelů oproti starým jde proti současnému všeobecnému trendu. Ruku v ruce s ní kráčí snižování hmotnosti díky použití lehčí vysokopevnostní oceli. Mazdě není cizí ani výzkum v oblasti alternativních paliv, její aktivity v oblasti palivových článků jsou velice známé.

Spolupracujeme s TipCars.com
Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com

Americký internetový prodejce Amazon se dohodl na koupi…

Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu

Německá automobilka Volkswagen chystá na čtvrtek dlouho…

VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad

Obrázků a dokumentů z legendární bitvy druhé světové…

Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou

Na pásu pouště, který vybíhá ze Sahary do Atlantiku,…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

 






 
Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Včera

Není to tak dávno, co se media a internet hemžily články či videi s vozem Tesla model S a jeho autonomním systémem řízení Autopilot. Tragická nehoda z května 2016 však dohnala tvůrce se nad celou věcí zamyslet. Jak to celé zatím vypadá?




Blesk.cz

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v něm exponáty

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v…

Více jak dva roky probíhá rekonstrukce Národního muzea v Praze. Obě budovy nově propojí podzemní tunel, který by…

Nejznámější kuřák Česka slaví 70: Kdy Bartoška začal a proč nechce přestat?

Nejznámější kuřák Česka slaví 70: Kdy Bartoška začal…

O tom, že je Jiří Bartoška (69) vášnivý kuřák, není pochyb. Jak sám říká, cigarety se nechce ani nikdy vzdát,…

 

iSport.cz

Indrák přispěl k obratu hattrickem: Řekli jsme si, že to nezabalíme

Indrák přispěl k obratu hattrickem: Řekli jsme si,…

Už se zdálo, že je s nimi amen. Plzeňští hokejisté prohrávali po první třetině na ledě mistrovského Liberce 1:3.…

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala fanouškům své medaile

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala…

Biatlonistka Gabriela Koukalová předvedla fanouškům svoji bezprostřednost i skvělou formu. Na domácím exhibičním…

 

Reflex.cz

Krutost první světové války. Podívejte se, jak zachytili fotografové události na bojištích

Krutost první světové války. Podívejte se, jak…

Před sto lety probíhala 1. světová válka. Velká část bitev se odehrávala v zákopech, od bojů minulých století se…

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Vladimír Špidla, šéf premiérových poradců, znovu hájil – tentokrát v rozhovoru pro Info.cz - záměr ČSSD zavést…