Český trh SUV v lednu 2010: Mazda CX-7 se vrátila. Díky turbodieselu
Mazda CX-7 se vrací mezi nejlepší malá a střední SUV
Třída malých terénních vozů (nebo chcete-li SUV, ortodoxních offroadů je mezi nimi pomálu) prodělala v loňském roce doslova revoluci. Registrace oproti stejnému měsíci roku 2009 vzrostly o 20,8 %, z 846 na 1.022 kusů. Zatímco tehdy ještě dominovala Honda CR-V před Volvem XC60 a Nissanem X-Trail, letos na prvních třech příčkách najdeme úplně jiné modely.
Lednové prvenství Škody Yeti však již není žádným překvapením, získala jej za 248 exemplářů. Druhé místo patří Nissanu Qashqai se 115 kusy, třetí je Volkswagen Tiguan (71). Spodním příčkám Top 5 dominují japonské automobily: Honda CR-V a Mazda CX-7, která se po loňských nezdarech šplhá zpět nahoru, pochopitelně za tento skok může nabídka přeplňovaného vznětového agregátu. Za povšimnutí stojí také výsledek nejmenšího SUV z Mnichova: X1 se dostala již do první desítky, s 35 novými registracemi jí patří devátá příčka.
Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v lednu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1/2010 | 1/2010 | 1/2010 | 1/2010 |
1. | Škoda YETI | 248 | 248 | 24,3% | 24,3% |
2. | Nissan QASHQAI | 115 | 115 | 11,3% | 11,3% |
3. | Volkswagen TIGUAN | 71 | 71 | 6,9% | 6,9% |
4. | Honda CR-V | 58 | 58 | 5,7% | 5,7% |
5. | Mazda CX-7 | 55 | 55 | 5,4% | 5,4% |
6. | Audi Q5 | 54 | 54 | 5,3% | 5,3% |
7. | Volvo XC60 | 45 | 45 | 4,4% | 4,4% |
8. | Suzuki GRAND VITARA | 40 | 40 | 3,9% | 3,9% |
9. | BMW X1 | 35 | 35 | 3,4% | 3,4% |
9. | Ford KUGA | 35 | 35 | 3,4% | 3,4% |
11. | Toyota RAV4 | 34 | 34 | 3,3% | 3,3% |
12. | Kia SORENTO | 29 | 29 | 2,8% | 2,8% |
12. | Subaru FORESTER | 29 | 29 | 2,8% | 2,8% |
14. | Kia SPORTAGE | 24 | 24 | 2,3% | 2,3% |
14. | Mitsubishi OUTLANDER | 24 | 24 | 2,3% | 2,3% |
16. | Mercedes-Benz GLK | 18 | 18 | 1,8% | 1,8% |
17. | Chevrolet CAPTIVA | 16 | 16 | 1,6% | 1,6% |
18. | Hyundai SANTAFE | 13 | 13 | 1,3% | 1,3% |
18. | Lada NIVA | 13 | 13 | 1,3% | 1,3% |
18. | Peugeot 4007 | 13 | 13 | 1,3% | 1,3% |
21. | Hyundai TUCSON | 12 | 12 | 1,2% | 1,2% |
21. | Nissan X-TRAIL | 12 | 12 | 1,2% | 1,2% |
21. | Renault KOLEOS | 12 | 12 | 1,2% | 1,2% |
24. | BMW X3 | 5 | 5 | 0,5% | 0,5% |
24. | Citroën C CROSSER | 5 | 5 | 0,5% | 0,5% |
- | Ostatní modely | 7 | 7 | 0,7% | 0,7% |
- | CELKEM | 1022 | 1022 | 100,0% | 100,0% |
V meziročním srovnání pochopitelně zatím vynecháme Yetiho, nemůžeme ale pominout poměrně zajímavou věc. Dva modely z nejlepší pětky si polepšily poměrně razantně, jsou jimi Nissan Qashqai a již zmíněná CX-7. Nissan má o 505,3 % (!) více než loni (prodalo se jen 19 kusů) a Mazda o 205,6 % (+37 z 18). Před rokem bychom je našli v úplně opačné statistice – mezi propadáky! Mírně stouply počty u Tiguanu (+2 automobily, o 2,9 % více), zatímco Honda CR-V se takovým výsledkem pochlubit nemůže, ta si naopak pohoršila, a to o 37 kusů (loni 95, pokles -38,9 %).
Největší meziroční propad zaznamenalo Suzuki Jimny s poklesem o 87,5 % (z 8 na 1 vozů), z automobilů, které se v lednu 2009 prodávaly ve větších počtech, se zmiňme v této souvislosti ještě o Nissanu X-Trail (loni 80, letos pokles o 85 % na pouhých dvanáct aut).
U Škody Yeti činily vznětové motory v lednu 66,9 % registrací (166 aut), Nissan Qashqai měl tento podíl daleko nižší, 34,8 % (40 vozů). VW Tiguan dosáhl naopak 80,3 % (57), ale u něj se pohybuje i výše. Honda CR-V má jen o něco více než Nissan: 41,4 % a 24 aut, podíl turbodieselových Mazd CX-7 je z Top 5 nejvyšší: 94,5 % a 52 kusů.
Mezi velkými druhé Volvo XC90 spolu s BMW X6
Trh největších SUV a offroadů se meziročně propadl o 22,1 %, z 349 na 272 kusů. Pro úplnost dodejme, že předloni našlo své majitele celkem 381 aut. Údaje jsou plně srovnatelné, neboť do obsahu ani jedné z kategorií jsme vůbec nezasáhli. Žádné modely nebyly ani přesunuty, ani doplněny, jako tomu bylo jinde.
Ve třídě velkých zvítězila tradičně mnichovská automobilka BMW, její dvě želízka v ohni, X5 a X6, se opět seřadila za sebou. Pro první se rozhodlo celkem 40 zákazníků, sportovnější sourozenec má na kontě o pět registrací méně, o místo se však musí dělit s Volvem XC90. Na nepopulárním čtvrtém najdeme Audi Q7 s 29 vozy, v loňském roce většinou bronzový Hyundai ix55 je tentokrát až pátý s 24 kusy. Zajímavě dopadl interní souboj Mercedesu: GL bylo o jednu registraci úspěšnější než třída M (15 : 14).
Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v lednu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1/2010 | 1/2010 | 1/2010 | 1/2010 |
1. | BMW X5 | 40 | 40 | 14,7% | 14,7% |
2. | BMW X6 | 35 | 35 | 12,9% | 12,9% |
2. | Volvo XC90 | 35 | 35 | 12,9% | 12,9% |
4. | Audi Q7 | 26 | 26 | 9,6% | 9,6% |
5. | Hyundai ix55 | 24 | 24 | 8,8% | 8,8% |
6. | Mercedes-Benz GL | 15 | 15 | 5,5% | 5,5% |
6. | Toyota LAND CRUISER | 15 | 15 | 5,5% | 5,5% |
6. | Volkswagen TOUAREG | 15 | 15 | 5,5% | 5,5% |
9. | Mercedes-Benz ML | 14 | 14 | 5,1% | 5,1% |
10. | Jeep WRANGLER | 11 | 11 | 4,0% | 4,0% |
11. | Mazda CX-9 | 10 | 10 | 3,7% | 3,7% |
12. | Lexus RX | 8 | 8 | 2,9% | 2,9% |
13. | Nissan PATHFINDER | 6 | 6 | 2,2% | 2,2% |
13. | Porsche CAYENNE | 6 | 6 | 2,2% | 2,2% |
15. | Mitsubishi PAJERO | 3 | 3 | 1,1% | 1,1% |
16. | Jeep GRAND CHEROKEE | 2 | 2 | 0,7% | 0,7% |
16. | Ssangyong REXTON | 2 | 2 | 0,7% | 0,7% |
16. | Subaru TRIBECA | 2 | 2 | 0,7% | 0,7% |
19. | Infiniti FX | 1 | 1 | 0,4% | 0,4% |
19. | Iveco MASSIF | 1 | 1 | 0,4% | 0,4% |
19. | Shuanghuan CEO | 1 | 1 | 0,4% | 0,4% |
- | CELKEM | 272 | 272 | 100,0% | 100,0% |
V meziročním srovnání si X 5 si pohoršila o 16,7 % (loni 48 aut), registrace X 6 spadly dokonce o 37,5 % (z 56, před rokem byla úspěšnější než X 5). Volvo XC90 si polepšilo o 16,7 %, v celkovém počtu o 5 aut. Pokles o 13 vozů, tedy o přesnou třetinu zaznamenalo Audi Q7. Hyundai ix55 získal poměrně značných 166,7 %, u něj toto číslo představuje +15 aut z pouhých devíti.
Největšímu SUV jihokorejské automobilky bychom tak mohli přiřknout titul Skokan roku, nebýt ovšem Jeepu Wrangler. Ten si totiž polepšil z 3 na 11 registrací (+266,7 %). Počty kusů velkých terénních vozů přece jen nedosahují takové výše jako malých, takže údaj považujme za relevantní. Opačného borce najdeme v Nissanu Pathfinder, který si pohoršil o 82,4 % (z 28 na 6).
Podíly turbodieselů byly v lednu následující: u BMW X 5 97,5 % (1 vůz měl zážehový motor), BMW X 6 77,1 % (benzinový agregát poháněl osm aut), Volvo XC90 má 97,1 %, také jeden jeho nový majitel nelije do nádrže motorovou naftu. Stejně je tomu rovněž u Audi Q7, podíl je ale menší: 96,2 %. U Hyundaie ix55 vévodí zcela stoprocentně turbodiesely, ale jiný druh pohonných jednotek ani není v nabídce.
Trh terenních pickupů je o polovinu menší
V této poměrně specifické kategorii došlo k poklesu celkových registrací o 26 kusů, tedy o takřka polovinu (-41,9 %). Oproti loňským celkovým výsledkům zatím nezůstal kámen na kameni.
Této třídě totiž vládl v lednu Nissan s modelem NP300, civilnější Navara se umístila hned za ním. První jmenovaný model obsadil v první místo s 21 kusy, Navara ovšem měla na kontě jen 8 vozů. Třetí příčka patří Toyotě Hilux s 5 kusy, dvojčata Ford Ranger a Mazda BT obsadila shodně čtvrtou příčku s pouhým jedním novým exemplářem. V žebříčku bychom zatím marně hledali nejen Ssangyong Actyon Sports, ale překvapivě i Mitsubishi L 200.
Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v lednu 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1/2010 | 1/2010 | 1/2010 | 1/2010 |
1. | Nissan NP300 PICKUP | 21 | 21 | 58,3% | 58,3% |
2. | Nissan NAVARA | 8 | 8 | 22,2% | 22,2% |
3. | Toyota HILUX | 5 | 5 | 13,9% | 13,9% |
4. | Ford RANGER | 1 | 1 | 2,8% | 2,8% |
4. | Mazda BT | 1 | 1 | 2,8% | 2,8% |
- | CELKEM | 36 | 36 | 100,0% | 100,0% |
Vedoucí NP300 jako jediný ze všech oproti loňsku získal, a to +40 %, tehdy jich bylo zaregistrováno 15. Nissan NP300 ztratil 12 vozů (-60 %), Toyota Hilux 6 (-54,5 %) a Ford Ranger 3, u něj to ale znamená tříčtvrtinový pád. Mazda BT má o jeden vůz méně (-50 %)
Na český trh se nedávno vrátila po letech značka Isuzu. Kromě malých nákladních vozů nad 3,5 tuny nabízí i terénní pick-up D-Max, který s největší pravděpodobností tuto nepočetnou kategorii brzy rozšíří.