Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh SUV v lednu 2010: Mazda CX-7 se vrátila. Díky turbodieselu

Aleš Dragoun
Diskuze (33)
Na dvojité prvenství BMW v největší kategorii vozů do těžšího i lehčího terénu si již český trh zvykl. Yetiho z první pozice mezi menšími SUV asi také nikdo nesesadí. Ale zajímavé věci se dějí na dalších místech v pořadí.

Mazda CX-7 se vrací mezi nejlepší malá a střední SUV

Třída malých terénních vozů (nebo chcete-li SUV, ortodoxních offroadů je mezi nimi pomálu) prodělala v loňském roce doslova revoluci. Registrace oproti stejnému měsíci roku 2009 vzrostly o 20,8 %, z 846 na 1.022 kusů. Zatímco tehdy ještě dominovala Honda CR-V před Volvem XC60 a Nissanem X-Trail, letos na prvních třech příčkách najdeme úplně jiné modely.

Lednové prvenství Škody Yeti však již není žádným překvapením, získala jej za 248 exemplářů. Druhé místo patří Nissanu Qashqai se 115 kusy, třetí je Volkswagen Tiguan (71). Spodním příčkám Top 5 dominují japonské automobily: Honda CR-V a Mazda CX-7, která se po loňských nezdarech šplhá zpět nahoru, pochopitelně za tento skok může nabídka přeplňovaného vznětového agregátu. Za povšimnutí stojí také výsledek nejmenšího SUV z Mnichova: X1 se dostala již do první desítky, s 35 novými registracemi jí patří devátá příčka.

Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v lednu 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 1/2010 1/2010 1/2010 1/2010
1. Škoda YETI 248 248 24,3% 24,3%
2. Nissan QASHQAI 115 115 11,3% 11,3%
3. Volkswagen TIGUAN 71 71 6,9% 6,9%
4. Honda CR-V 58 58 5,7% 5,7%
5. Mazda CX-7 55 55 5,4% 5,4%
6. Audi Q5 54 54 5,3% 5,3%
7. Volvo XC60 45 45 4,4% 4,4%
8. Suzuki GRAND VITARA 40 40 3,9% 3,9%
9. BMW X1 35 35 3,4% 3,4%
9. Ford KUGA 35 35 3,4% 3,4%
11. Toyota RAV4 34 34 3,3% 3,3%
12. Kia SORENTO 29 29 2,8% 2,8%
12. Subaru FORESTER 29 29 2,8% 2,8%
14. Kia SPORTAGE 24 24 2,3% 2,3%
14. Mitsubishi OUTLANDER 24 24 2,3% 2,3%
16. Mercedes-Benz GLK 18 18 1,8% 1,8%
17. Chevrolet CAPTIVA 16 16 1,6% 1,6%
18. Hyundai SANTAFE 13 13 1,3% 1,3%
18. Lada NIVA 13 13 1,3% 1,3%
18. Peugeot 4007 13 13 1,3% 1,3%
21. Hyundai TUCSON 12 12 1,2% 1,2%
21. Nissan X-TRAIL 12 12 1,2% 1,2%
21. Renault KOLEOS 12 12 1,2% 1,2%
24. BMW X3 5 5 0,5% 0,5%
24. Citroën C CROSSER 5 5 0,5% 0,5%
- Ostatní modely 7 7 0,7% 0,7%
- CELKEM 1022 1022 100,0% 100,0%

V meziročním srovnání pochopitelně zatím vynecháme Yetiho, nemůžeme ale pominout poměrně zajímavou věc. Dva modely z nejlepší pětky si polepšily poměrně razantně, jsou jimi Nissan Qashqai a již zmíněná CX-7. Nissan má o 505,3 % (!) více než loni (prodalo se jen 19 kusů) a Mazda o 205,6 % (+37 z 18). Před rokem bychom je našli v úplně opačné statistice – mezi propadáky! Mírně stouply počty u Tiguanu (+2 automobily, o 2,9 % více), zatímco Honda CR-V se takovým výsledkem pochlubit nemůže, ta si naopak pohoršila, a to o 37 kusů (loni 95, pokles -38,9 %).

Největší meziroční propad zaznamenalo Suzuki Jimny s poklesem o 87,5 % (z 8 na 1 vozů), z automobilů, které se v lednu 2009 prodávaly ve větších počtech, se zmiňme v této souvislosti ještě o Nissanu X-Trail (loni 80, letos pokles o 85 % na pouhých dvanáct aut).

U Škody Yeti činily vznětové motory v lednu 66,9 % registrací (166 aut), Nissan Qashqai měl tento podíl daleko nižší, 34,8 % (40 vozů). VW Tiguan dosáhl naopak 80,3 % (57), ale u něj se pohybuje i výše. Honda CR-V má jen o něco více než Nissan: 41,4 % a 24 aut, podíl turbodieselových Mazd CX-7 je z Top 5 nejvyšší: 94,5 % a 52 kusů.

Mezi velkými druhé Volvo XC90 spolu s BMW X6

Trh největších SUV a offroadů se meziročně propadl o 22,1 %, z 349 na 272 kusů. Pro úplnost dodejme, že předloni našlo své majitele celkem 381 aut. Údaje jsou plně srovnatelné, neboť do obsahu ani jedné z kategorií jsme vůbec nezasáhli. Žádné modely nebyly ani přesunuty, ani doplněny, jako tomu bylo jinde.

Ve třídě velkých zvítězila tradičně mnichovská automobilka BMW, její dvě želízka v ohni, X5 a X6, se opět seřadila za sebou. Pro první se rozhodlo celkem 40 zákazníků, sportovnější sourozenec má na kontě o pět registrací méně, o místo se však musí dělit s Volvem XC90. Na nepopulárním čtvrtém najdeme Audi Q7 s 29 vozy, v loňském roce většinou bronzový Hyundai ix55 je tentokrát až pátý s 24 kusy. Zajímavě dopadl interní souboj Mercedesu: GL bylo o jednu registraci úspěšnější než třída M (15 : 14).

Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v lednu 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 1/2010 1/2010 1/2010 1/2010
1. BMW X5 40 40 14,7% 14,7%
2. BMW X6 35 35 12,9% 12,9%
2. Volvo XC90 35 35 12,9% 12,9%
4. Audi Q7 26 26 9,6% 9,6%
5. Hyundai ix55 24 24 8,8% 8,8%
6. Mercedes-Benz GL 15 15 5,5% 5,5%
6. Toyota LAND CRUISER 15 15 5,5% 5,5%
6. Volkswagen TOUAREG 15 15 5,5% 5,5%
9. Mercedes-Benz ML 14 14 5,1% 5,1%
10. Jeep WRANGLER 11 11 4,0% 4,0%
11. Mazda CX-9 10 10 3,7% 3,7%
12. Lexus RX 8 8 2,9% 2,9%
13. Nissan PATHFINDER 6 6 2,2% 2,2%
13. Porsche CAYENNE 6 6 2,2% 2,2%
15. Mitsubishi PAJERO 3 3 1,1% 1,1%
16. Jeep GRAND CHEROKEE 2 2 0,7% 0,7%
16. Ssangyong REXTON 2 2 0,7% 0,7%
16. Subaru TRIBECA 2 2 0,7% 0,7%
19. Infiniti FX 1 1 0,4% 0,4%
19. Iveco MASSIF 1 1 0,4% 0,4%
19. Shuanghuan CEO 1 1 0,4% 0,4%
- CELKEM 272 272 100,0% 100,0%

V meziročním srovnání si X 5 si pohoršila o 16,7 % (loni 48 aut), registrace X 6 spadly dokonce o 37,5 % (z 56, před rokem byla úspěšnější než X 5). Volvo XC90 si polepšilo o 16,7 %, v celkovém počtu o 5 aut. Pokles o 13 vozů, tedy o přesnou třetinu zaznamenalo Audi Q7. Hyundai ix55 získal poměrně značných 166,7 %, u něj toto číslo představuje +15 aut z pouhých devíti.

Největšímu SUV jihokorejské automobilky bychom tak mohli přiřknout titul Skokan roku, nebýt ovšem Jeepu Wrangler. Ten si totiž polepšil z 3 na 11 registrací (+266,7 %). Počty kusů velkých terénních vozů přece jen nedosahují takové výše jako malých, takže údaj považujme za relevantní. Opačného borce najdeme v Nissanu Pathfinder, který si pohoršil o 82,4 % (z 28 na 6).

Podíly turbodieselů byly v lednu následující: u BMW X 5 97,5 % (1 vůz měl zážehový motor), BMW X 6 77,1 % (benzinový agregát poháněl osm aut), Volvo XC90 má 97,1 %, také jeden jeho nový majitel nelije do nádrže motorovou naftu. Stejně je tomu rovněž u Audi Q7, podíl je ale menší: 96,2 %. U Hyundaie ix55 vévodí zcela stoprocentně turbodiesely, ale jiný druh pohonných jednotek ani není v nabídce.

Trh terenních pickupů je o polovinu menší

V této poměrně specifické kategorii došlo k poklesu celkových registrací o 26 kusů, tedy o takřka polovinu (-41,9 %). Oproti loňským celkovým výsledkům zatím nezůstal kámen na kameni.

Této třídě totiž vládl v lednu Nissan s modelem NP300, civilnější Navara se umístila hned za ním. První jmenovaný model obsadil v první místo s 21 kusy, Navara ovšem měla na kontě jen 8 vozů. Třetí příčka patří Toyotě Hilux s 5 kusy, dvojčata Ford Ranger a Mazda BT obsadila shodně čtvrtou příčku s pouhým jedním novým exemplářem. V žebříčku bychom zatím marně hledali nejen Ssangyong Actyon Sports, ale překvapivě i Mitsubishi L 200.

Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v lednu 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 1/2010 1/2010 1/2010 1/2010
1. Nissan NP300 PICKUP 21 21 58,3% 58,3%
2. Nissan NAVARA 8 8 22,2% 22,2%
3. Toyota HILUX 5 5 13,9% 13,9%
4. Ford RANGER 1 1 2,8% 2,8%
4. Mazda BT 1 1 2,8% 2,8%
- CELKEM 36 36 100,0% 100,0%

Vedoucí NP300 jako jediný ze všech oproti loňsku získal, a to +40 %, tehdy jich bylo zaregistrováno 15. Nissan NP300 ztratil 12 vozů (-60 %), Toyota Hilux 6 (-54,5 %) a Ford Ranger 3, u něj to ale znamená tříčtvrtinový pád. Mazda BT má o jeden vůz méně (-50 %)

Na český trh se nedávno vrátila po letech značka Isuzu. Kromě malých nákladních vozů nad 3,5 tuny nabízí i terénní pick-up D-Max, který s největší pravděpodobností tuto nepočetnou kategorii brzy rozšíří.

Aleš Dragoun
Diskuze (33)
Avatar - twistedTSD
27. 2. 2010 09:46
Re: Shuanghuan CEO
taky nechapu...
Avatar - twistedTSD
27. 2. 2010 09:44
Re: Korejská invaze pokračuje...
:yes:
Avatar - Ricardo
27. 2. 2010 00:37
Re: diesel
Je to Mazda
Avatar - Ghostyx
26. 2. 2010 22:28
Re: Spodním příčkám Top 5 dominují...
Je videt, zes v tom benzinaku asi nikdy nejel. Ten motor je i po letech vytecnej, ano zere na dnesni vsudy pritomne "eko" pomery asi vice nez je dneska v mode, to asi zamrzi setrilky, ale pro ty ten motor neni primarne urcenej... Z vlastnich zkusenosti vim, ze v dane kategorii benzinaku s podobnym vykonem je stale plne konkurenceschopnej a to i co se tyce spotreby. A v pohode veme i 95-ku. ;-)
Avatar - Ghostyx
26. 2. 2010 22:17
Re: CX-7 v dieselu = FX v diselu
Von ti ale vubec nic nerika o cenove relaci... Rika, ze obdobny skok v poradi, jaky nastal u prodeju dieselovych CX se da ocekavat i u prodeju dieselovych FX v kategorii premiovych SUV. Cti pozorneji kamo... ;-)