Mazda ukončila výrobu motorů Wankel
Japonská automobilka Mazda oznámila, že v pátek 22. června byl vyroben poslední motor Renesis pro model RX-8. Tento dvourotorový motor disponoval při svém uvedení na trh v roce 2003 výkonem 141 kW (191 k), resp. 170 kW (231 k) a byl vrcholem vývojem motorů Wankel u Mazdy.
Ten byl zahájen v roce 1961, kdy Mazda získala licenci na motor Wankel a začala pracovat na své verzi pro sériovou výrobu. Prototyp sportovního kupé s tímto motorem Mazda Cosmo Sports (110S) se představil na tokijském autosalonu 1964 a v roce 1967 se začal vyrábět sériově.
Na tento model Mazda navázala řadou dalších sportovních vozů a Wankel zamířil v sedmdesátých letech i pod kapoty sedanů, kombi a dokonce i pick-upu. V Evropě se Wankel nejvíce proslavil ve spojení se třemi generacemi sportovního kupé RX-7, na které navázal model RX-8.
S motorem Wankel pohánějícím závodní speciál 787B se Mazda stala v roce 1991 první a doposud jedinou japonskou automobilkou, která se může pochlubit celkovým vítězstvím v závodě 24 hodin Le Mans.
Rotační motor byl často kritizován pro svoji vysokou spotřebu a množství vypouštěných emisí, i proto byl prodej Mazdy RX-8 v Evropě ukončen už v roce 2010. Japonský sporťák totiž nesplňoval emisní normu Euro 5. Na domácím trhu končí právě v letošním roce.
Další budoucnost motorů s rotačním pístem je u japonské automobilky nejistá, i když samotná Mazda stále uvádí, že pracuje na vývoji nového Wankelu. Ten má údajně využívat balíček technologií Skyactiv snižující spotřebu paliva i oleje.
V souvislosti s novým Wankelovým motorem značky Mazda se hovoří i o nové generaci roadsteru MX-5, který má být právě touto pohonnou jednotkou vybaven.
Nový rotační motor s označením 16X má mít 2 x 800 cm3, oproti jednotce v RX-8 má být menší a lehčí. K nižší hmotnosti přispěje i větší míra použití hliníku na jeho konstrukci.