Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda ukončila výrobu motorů Wankel

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (49)
V Japonsku se uzavřela historie motoru s rotačním pístem, jehož vynálezcem byl německý inženýr Felix Wankel.

Japonská automobilka Mazda oznámila, že v pátek 22. června byl vyroben poslední motor Renesis pro model RX-8. Tento dvourotorový motor disponoval při svém uvedení na trh v roce 2003 výkonem 141 kW (191 k), resp. 170 kW (231 k) a byl vrcholem vývojem motorů Wankel u Mazdy.

Ten byl zahájen v roce 1961, kdy Mazda získala licenci na motor Wankel a začala pracovat na své verzi pro sériovou výrobu. Prototyp sportovního kupé s tímto motorem Mazda Cosmo Sports (110S) se představil na tokijském autosalonu 1964 a v roce 1967 se začal vyrábět sériově.

Na tento model Mazda navázala řadou dalších sportovních vozů a Wankel zamířil v sedmdesátých letech i pod kapoty sedanů, kombi a dokonce i pick-upu. V Evropě se Wankel nejvíce proslavil ve spojení se třemi generacemi sportovního kupé RX-7, na které navázal model RX-8.

S motorem Wankel pohánějícím závodní speciál 787B se Mazda stala v roce 1991 první a doposud jedinou japonskou automobilkou, která se může pochlubit celkovým vítězstvím v závodě 24 hodin Le Mans.

Rotační motor byl často kritizován pro svoji vysokou spotřebu a množství vypouštěných emisí, i proto byl prodej Mazdy RX-8 v Evropě ukončen už v roce 2010. Japonský sporťák totiž nesplňoval emisní normu Euro 5. Na domácím trhu končí právě v letošním roce.

Další budoucnost motorů s rotačním pístem je u japonské automobilky nejistá, i když samotná Mazda stále uvádí, že pracuje na vývoji nového Wankelu. Ten má údajně využívat balíček technologií Skyactiv snižující spotřebu paliva i oleje.

V souvislosti s novým Wankelovým motorem značky Mazda se hovoří i o nové generaci roadsteru MX-5, který má být právě touto pohonnou jednotkou vybaven.

Nový rotační motor s označením 16X má mít 2 x 800 cm3, oproti jednotce v RX-8 má být menší a lehčí. K nižší hmotnosti přispěje i větší míra použití hliníku na jeho konstrukci.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (49)
30. 6. 2012 19:53
Re: Slepá ulička
pochybuju, že budou mít koule to ještě hrotit. už teď je to neprodejný auto, když má Wankel. Ty by sis koupil rx8? Mě se to auto strašně líbí, ale kvůli motoru bych ho nechtěl. Však se taky podívej, za kolik to už někdo ze zoufalství prodává...
30. 6. 2012 14:58
Re: Stále je to jen o jediném...
Nafta patří do kamen
[odkaz]
Diesel smoke !
30. 6. 2012 14:57
Re: Stále je to jen o jediném...
Tak, tak ano do auta patří benzín :yes: :yes: :yes:
30. 6. 2012 14:49
Re: Stále je to jen o jediném...
Ano, 1.9 TDI PD :yes: , ale bohužel skončil 1,9 TDI výrobce!
Dnešní moderní vozidla 1,6 TDI CR DPF :no:

Dobrou noc pan Diesel :no:
Avatar - Emel
29. 6. 2012 14:26
Re: Jasný viník
No žádné. Možná máš na mysli vodík, jehož spalováním vzniká voda... no ale když se podíváš na dnešní normy, pak to skoro vypadá, jako by nejhorší splodinou bylo CO2, což vydechuje i ten cyklista