reklama


Na stánku automobilky Mazda se již tradičně představuje koncept, jehož tvary jsou inspirovány přírodou. Tentokrát se jedná o malý městský automobil nazvaný Kiyora.

Vedle konceptu má pozornost návštěvníků upoutat také modernizovaný model MX-5 a modely 2 a 6 s novými vznětovými pohonnými jednotkami.

Mazda Kiyora

Hlavním tématem konceptu malého městského vozu je samozřejmě ekologie – pro Kiyoru konstruktéři vyvinuli nový motor 1.3 DISI s přímým vstřikováním. Ten je zkonstruován tak, aby spotřeboval až o 30 procent méně paliva, než současné motory stejného objemu, což umožňuje i systém start-stop, Mazda jej nazývá SISS – Smart Idle Stop System. Ostře sledovaných emisí CO2 by měl automobil vypouštět do ovzduší minimum, údajně méně než 90 g/km. Převodovka je šestistupňová samočinná. Karoserie je mimořádně pevná, hlavním stavebním materiálem jsou uhlíková vlákna.

Kiyora znamená v japonštině čistý. Designéři a technici se snažili při vývoji zmírnit dopad provozu na životní prostředí při zachování bezpečnosti a požitku z řízení, proto je automobil co nejlehčí. Je koncipován jako městské vozidlo pro mladé lidi, kteří vyznávají moderní životní styl. Interiér pojme až čtyři cestující, pak ovšem automobil prakticky postrádá zavazadelník. Při obsazení dvěma cestujícími se samozřejmě prostor pro náklad citelně zvětší.

Kiyora je poháněna novým motorem DISI (zkratka znamená Direct Injection Spark Ignition) o objemu 1,3 litru. Ten je odvozen od větší pohonné jednotky s objemem 2,3 litru, známé ze sportovního SUV CX-7. Nově navržené spalovací prostory umožňují přesnější kontrolu zapalování, motor disponuje dvojitým sekvenčním variabilním časováním S-VT s optimálním ovládáním ventilů. Šestistupňová samočinná převodovka s možností sekvenčního řazení je celá z lehkých materiálů. Ve městě dojde využití v úvodu zmíněný systém SISS, který automaticky vypne motor, když vůz zastaví a při stisku plynového pedálu opět nastartuje. Palivo je vstříknuto přímo do válců a zažehne se, opětovnému zprovoznění pohonné jednotky pomáhají elektromotory.

Design exteriéru byl inspirován tím nejaerodynamičtějším tvarem, který v přírodě nalezneme – kapkou vody. Celý tým návrhářů vedl Mickael Loyer. Boční profil skutečně připomíná kapku, prosklení pak mořské vlny. Nízkou střechu zakončuje decentní spoiler na zádi. Součinitel odporu vzduchu klesl oproti sériové Mazdě2 o 10 procent. Kiyora je také oproti dvojce o 10 centimetrů kratší. Ostře řezaná přední část může někomu připomínat mořského predátora, směrem dozadu se linky poněkud zjemňují, i tak by se design při troše dobré vůle dal nazvat sportovním, což umocňují i velká osmnáctipalcová kola. Pohled dovnitř pak navozuje dojem dna oceánu.

Pokud ve voze cestují čtyři pasažéři, do zavazadlového prostoru se toho moc nevejde, maximálně jedna větší taška, aktovka a například notebook. Zadní sedadla jsou ovšem pochopitelně sklopná. Jejich čalounění ze speciální textilie se dá přes náklad přetáhnout, ten tak i při velkém prosklení automobilu zůstane skryt očím kolemjdoucích, i případných nenechavců. Střecha je průhledná a jsou na ní umístěny solární články, které vyrábějí elektřinu pro palubní systémy. Boční okna a dveře tvoří jeden celek a jsou vyrobeny z plastu, který propouští světlo stejně jako sklo, je však samozřejmě mnohem lehčí. K jejich otevírání slouží dotykový senzor. I design litých kol má spojitost s vodou – připomíná vrtuli, která pohání motorové čluny či vznášedla. Interiér je pak navržen s ohledem na bezpečnost, například zmíněná zadní sedadla jsou součástí podvozku, pasažéři sedí v jakýchsi prohlubních. Uvnitř vozu našly místo lehké a pevné materiály, jako hliník a speciální pryskyřičná pěna, jejíž vývojem se v Japonsku momentálně zabývají a plánují ji použít v budoucnu i na karosářské díly. Interiér je dílem Gregoryho Very.

Řidič má k dispozici dotykovou informační obrazovku, pomocí které může ovládat různé systémy ve voze, například klimatizaci. Kiyora pak při jízdě snímá pomocí čidel různá data, třeba kolik emisí vypustil vůz do ovzduší, ta poté ukládá na harddisk a je možno je kdykoli vyvolat. Kiyora je také schopna venkovní vzduch filtrovat a přivádět jej do vozu. To samé se děje i s dešťovou vodou, která dopadá na průhlednou střechu auta při nepříznivém počasí, je zbavena všech nečistot a ukládána ve speciální láhvi, umístěné mezi předními sedadly. Pasažéři ji mohou během jízdy konzumovat, nádobu lze také vyjmout a vodu získat z jiných zdrojů. Mazda tento systém, který využívá v hojné míře karbonových filtrů, nazývá Lifesaver.

Japonská automobilka také uvolnila základní technické údaje svého nejnovějšího konceptu. Třídveřový čtyřmístný hatchback (2 + 2 sedadla) měří na délku 3.770 mm, je 1.685 mm široký a na výšku má jen 1.350 mm, rozvor náprav pak činí 2.495 mm.

Motor 1,3 MZR DISI je vybaven start-stop systémem SISS. Přenos výkonu a točivého momentu zajišťuje šestistupňová samočinná převodovka s možností sekvenčního řazení. Zavěšení vpředu obstarávají vzpěry McPherson, vzadu pak vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou. Automobil jezdí na pneumatikách rozměru 215/45 R18.

Mazda MX-5

Změny u Mazdy MX-5 přišly jako předčasný dárek ke kulatinám – příští rok oslaví malý sportovní automobil dvacet let. Za tu dobu spatřily světlo světa tři generace – první s výklopnými světlomety byla nahrazena po devíti letech druhou, ta se dočkala nástupce před třemi roky. MX-5 je zapsána i v Guinnessově knize rekordů jako nejprodávanější dvoumístný sportovní automobil na světě, vždyť si za necelá dvě desetiletí našla již více než 850.000 zákazníků.

Co přináší rekordmanka nového pro modelový rok 2009? Změny vzhledu, zejména přední části, revizí prošly motory, které dostaly nové kované klikové hřídele, nové písty a zdvihátka ventilů. Pohonné jednotky točí o 500 otáček více a mají sportovnější zvuk v duchu tradice. Řidič by měl dokonale s vozem splynout a užít si za volantem více zábavy. Japonská automobilka tuto filozofii nazývá Jinba-Ittai. Šestistupňová manuální převodovka dostala novou synchronizaci, při jejíž konstrukci bylo využito i karbonu. V Evropě se objeví i samočinné ústrojí, také šestirychlostní, díky novým technologiím DAM (Direct Activematic) a AAS (Active Adaptive Shift) se zkrátila doba, nutná k přeřazení. Změn se dočkal i podvozek, zejména přední zavěšení.

Konstruktéři zapracovali také na protihlukové izolaci obou karosářských provedení, tedy jak verze Roadster s plátěnou střechou, tak i Roadster Coupé s pevnou skládací (té v Japonsku a USA říkají poněkud složitě Power Retractable Hard Top). Řidič i spolujezdec, či spíše spolujezdkyně, mohou dopřát svým uším kvalitní zvuk z audiosystému značky Bose, komfort zlepšují sedadla, nastavitelná v pěti krocích a více informací poskytuje palubní počítač.

Zvenčí se designové změny projevily hlavně v přední části – ta je masivnější a jiné jsou světlomety. Vstup vzduchu byl zvětšen a změněn byl i jeho tvar, místo oválného je pětiúhelníkový. Při jeho návrhu tak byly využity linky ze starších studií Mazdy, například konceptu Sassou. Vystouplé blatníky, které dodávají vozu atletické proporce, samozřejmě zůstaly na svých místech, změnily se ale spodní partie boků a také oba nárazníky. Nová MX-5 prakticky vůbec nepřibrala na váze a rozložení hmotnosti na obě nápravy je po úpravách podvozku naprosto ideální: 50 : 50. Nový je i design kol z lehké slitiny – šestnáctipalcová mají pět dvojic paprsků, o palec větší mají deset samostatných paprsků. Interiér pak dostal ještě lepší materiály. Přístrojová deska má světlejší odstín, ovladače klimatizace jsou stříbrné a jiná je i grafika přístrojů. Na některých trzích si budou moci zákazníci objednat i sportovní sedadla Recaro, čalouněná kombinací kůže a Alcantary, která byla vyvinuta speciálně pro MX-5. Mazda nabízí i nové odstíny laku – hliníkovou metalízu, šedou Metropolitan a žlutou, poslední jmenovaná však bohužel není určena pro Evropu.

U dvoulitrového motoru s manuální převodovkou byly zvýšeny maximální otáčky motoru ze 7.000/min na 7.500/min, největší výkon motor dává při otáčkách o 300 vyšších (7.000/min). Mazda také vyvinula nový systém ISE (Induction Sound Enhancer). Při stisku plynového pedálu se otevře škrticí klapka, díky které si může posádka užívat jadrnějšího zvuku motoru, samozřejmě při zachování všech předpisů a norem. Samočinné šestistupňové ústrojí umožňuje řazení i pádly pod volantem (systém DAM – Direct Activematic). Systém AAS (Active Adaptive Shift) pak přizpůsobí rychlost řazení jízdnímu stylu řidiče. MX-5 dostala také ještě strmější řízení a optimalizovanou aerodynamiku.

Zákazníci si do nové Mazdy mohou objednat i Bluetooth hands-free, schránku na drobnosti mezi přední sedadla, nad bezpečností při jízdě dohlíží elektronická stabilizace DSC, tlak v pneumatikách kontrolují čidla. Starý kontinent se faceliftované Mazdy MX-5 dočká na jaře příštího roku.

Mazda 6 MZR-CD 2.2

Modely řady 6 se představují s novým vznětovým čtyřválcem o objemu 2,0 litru, který bude nabízen ve třech výkonových verzích. Tento motor patří podle Mazdy k superčistým motorům nové generace.

Podle interních analýz automobilky je již dnes schopen plnit emisní normu Euro 5. Hlavní technickou inovací je uvedení nového filtru pevných částic s výrazně zlepšenou funkcí. To spočívá v prodloužení intervalu mezi regeneracemi filtru, což přímo ovlivňuje spotřebu paliva. Samotná regenerace je díky novému pórovitému keramickému materiálu, který obsahuje molekuly kyslíku, asi o dvě třetiny kratší než u konvenčních filtrů pevných částic. Mechanismus regenerace se nemění. Je k ní zapotřebí krátce zvýšit teplotu výfukových plynů tak, aby nashromážděné saze ve filtru shořely. Prodloužení intervalu regenerace společně s jejím zkrácením umožnilo snížit spotřebu.

Novinka bude na evropském trhu nabízena ve třech provedeních. Nejvýkonnější verze nabídne 136 kW (185 k) při 3500 ot./min. a točivý moment 400 Nm při 1800 ot./min. Prostřední provedení bude disponovat výkonem 120 kW (163 k) při 3500 ot./min. a točivým momentem 360 Nm při 1800 ot./min. Nejméně výkonná verze má 92 kW (125 k) při 3500 ot./min. a točivý moment 310 Nm při 1800 ot./min. Provedení s nejvyšším výkonem má mít podle výrobce průměrnou spotřebu paliva 5,6 litru na 100 km, zatímco zbývající dvě verze spotřebují 5,5 litru nafty na 100 km.

Mazda 2 MZ-CD 1.6

Pro úspěšný malý model si Mazda připravila nový čtyřválcový turbodiesel o objemu 1,6 litru. Tato pohonná jednotka disponuje výkonem 66 kW (90 k) při 4000 ot./min. a točivým momentem 205 Nm při 2000 ot./min. Vznětový agregát spolupracuje s pětistupňovou manuální převodovkou a lehký pětidveřový nebo třídveřový hatchback s ním dosahuje maximální rychlosti 173 km/h a z 0 na 100 akceleruje za 11,4 s. Spotřeba paliva je v městě 5,1 litru na 100 km, mimo město 3,7 litru na 100 km a v kombinovaném provozu 4,2 litru na 100 km. Emise CO2 jsou na velmi příznivé hodnotě 112 g/km.


Fotogalerie z výstaviště
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Kde jste vzal peníze na dluhopisy Agrofertu, ptal se Babiše poslanec ČSSD Kde jste vzal peníze na dluhopisy Agrofertu, ptal se Babiše poslanec ČSSD

Ministr financí a šéf ANO podle svých slov koupil…

Pozvánka do pitevny a ministr bez pornofilmů. Co zaznělo v Senátu o protikuřáckém zákonu Pozvánka do pitevny a ministr bez pornofilmů. Co zaznělo v Senátu o protikuřáckém zákonu

Senátoři téměř pět hodin jednali o protikuřáckém zákonu.…

Praha chce točnu tramvají v Troji u Blanky, bylo by tam i záchytné parkoviště Praha chce točnu tramvají v Troji u Blanky, bylo by tam i záchytné parkoviště

Navržená opatření jsou zatím součástí posuzovaných změn…

 
Zdroj: redakce
 



reklama






reklama




Blesk.cz

Stanic technické kontroly bude víc, kývl Senát. Ťok v posílení konkurence nevěří

Stanic technické kontroly bude víc, kývl Senát. Ťok…

Podmínky rozšiřování počtu stanic technické kontroly (STK) zavádí novela o podmínkách provozu na pozemních…

Žena Pavla Zedníčka Hanka: Peníze za svatební fotky půjdou na novou ledvinu!

Žena Pavla Zedníčka Hanka: Peníze za svatební fotky…

Normálně si své soukromí přísně střeží. U svatby ale Pavel Zedníček (67) s Hankou Kousalovou (53) udělali…

 

iSport.cz

Čech po 10 letech od návratu s helmou: Hlavu jsem měl jako v pračce

Čech po 10 letech od návratu s helmou: Hlavu jsem…

Nevyhrál by Ligu mistrů. Ani čtyři FA Cupy. Nevlastnil by rekordní počet čistých kont v Premier League. To…

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová ztratila vedení v SP

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová…

Měla to velmi nadějně rozjeté. Ještě po třetí střelbě mířila česká biatlonistka Eva Puskarčíková do všech terčů…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama