Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda v Ženevě 2004

Vitek
Jako obvykle testuje Mazda reakce veřejnosti na nový model prostřednictvím velmi podobné studie. Tentokrát byla hlavní hvězdou stánku studie MX-Flexa, která je všeobecně považována za nástupce modelu Premacy.

Evropskou premiéru si také odbyl koncept Mazda MX-Micro Sport. Technickou lahůdkou bylo představení nové verze unikátního motoru RENESIS využívající vodíkové palivo a inovovaná verze Mazdy Tribute.

MX-Flexa

Na společné platformě s Mazdou3, potažmo Focusem C-MAX o velkorysém rozvoru 2.750 mm (při délce 4470 mm) přijíždí malý velký vůz, kombinující praktičnost s maximálně sportovním fleurem. Nabízí plnohodnotné pohodlí a štědrou porci prostoru šestici cestujících, případně sofistikovaný systém E-ZZ-FOUR na bezpečný a snadný převoz až čtyř kol. Všechna místa k sezení jsou v maximální možné míře unifikována a zadní lze snadno složit do podlahy pomocí jednodotykového systému KARAKURI, známého už např. z Mazdy 6. Z téhož vozu pochází i pohonná jednotka, příčně uložený zážehový čtyřválec 2,3 l (126 kW, 214 Nm), doplněný čtyřstupňovým automatem. Stejně jako ve Focusu je přední náprava typu McPherson, zadní je víceprvková. Po prvních praktických zkušenostech s C-maxem lze prohlásit, že jízdní vlastnosti budou jistě špičkové. Nejen praktickým doplňkem budou posuvné dveře o šířce 700 mm na obou stranách a konceptu velmi sluší exkluzivní 18" disky.

MX-Micro Sport – Silná a sportovní

Na platformě Mazdy2 postavená studie disponuje výkonným zážehovým motorem o objemu 2,0 litru s výkonem 110 kW/150 k a maximem krouticího momentu 187 Nm při 4 500 ot/min. Relativně vysoký vůz je osazen šestistupňovou převodovkou a poháněna jsou přední kola. Zajímavostí je také kombinace McPhersonu na přední nápravě a klikové zadní nápravy s torzní příčkou. Ve třídě subkompaktů tak vznikl vůz, který velmi dobře vypadá, kypí silou a je schopen komfortně a stylově přepravit čtyři osoby. Navzdory dynamickému a sportovnímu designu nabízí interiér nové Mazdy MX-Micro Sport hojnost prostoru v oblasti hlavy i kolen.

RX-8 s vodíkovým rotačním motorem

Mazda také představila pohonnou jednotku využívající alternativní palivo, která slučuje vodíkové palivo s unikátní rotační technologií agregátu RENESIS. Jelikož tento koncepční motor využívá benzin i vodíkové palivo, je Mazda přesvědčena, že v případě Mazdy RX-8 s vodíkovým agregátem RE se jedná o reálný vůz využívající alternativního paliva. Provoz na vodíkové palivo vyžaduje u tohoto motoru provedení určitých úprav, díky kterým by jeho výroba byla relativně málo nákladná. Jako takový by pak přispěl propagaci využití vodíkového paliva i rozvoji podpůrné infrastruktury tohoto alternativního paliva. Maximální výkon při provozu na benzín/vodíkové palivo je 154kW/81kW, obojí při 7200 otáčkách, kroutící moment pak vrcholí hodnotou 222Nm/120Nm při 5000 otáčkách.

facelift Tribute

Další premiérou na letošním ženevském autosalónu je inovovaná verze SUV Mazda Tribute. Nová verze představuje zážehový agregát MZR o objemu 2,3 litru, novou technologii pohonu všech čtyř kol (AWD), inovované prvky pasivní i aktivní bezpečnosti a zdokonalený interiér, a to vše pod modernizovaným exteriérem.

Kombinaci Mazda Tribute se zážehovým šestiválcem 3,0 litru nyní doplní varianta s novým zážehovým motorem MZR 2,3 litru 110 kW/150 k – který nahrazuje agregát o objemu 2,0 litru. Vůz je nyní vybaven spojkou s aktivním ovládáním krouticího momentu (ATCC= active torque control coupling). Tento systém využívá progresivního systému řízení motoru, který nepřetržitě sleduje rychlost otáčení kol a polohu škrticí klapky. Na základě těchto údajů určuje stav vozidla i předpokládaný záměr řidiče a automaticky ovládá elektromagnetickou spojku, která převádí krouticí moment na zadní kola vozu.


Vitek