Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda v Ženevě 2006

Libor Zezulka
Japonská automobilka prožívá úspěšná léta. Evropané i Američané přijali nový designový směr s nadšením a katapultovali například dnes už tříletou trojku mezi nejúspěšnější modely nižší střední třídy.

V Ženevě Mazda předvedla faceliftovaný bestseller a zároveň ukázala jeho ostrou verzi MPS. Evropskou premiéru oslavila studie Kabura.

Mazda 3 facelift

Ještě nikdy nebyla Mazda v nižší střední třídě tak silná. V dobách čtvrté generace Golfu či první generace Fordu Focus zastupoval japonskou automobilku v C segmentu spolehlivý, ale trošku bezpáteřní model 323, který stál spíše na okraji, než aby šlapal německým sokům na paty. Obrat nastal s příchodem Mazdy3, jež vyzbrojena atraktivním designem, vyspělým podvozkem a dobře zpracovaným interiérem zcela změnila nahlížení veřejnosti na japonské hatchbacky.

Od roku 2003, kdy trojka vstoupila na trh, neustále stoupala vzhůru a nakonec se vyšvihla na pozici nejprodávanějšího modelu značky. V polovině životního cyklu Mazda odložila úspěšný model v salonu krásy a přikázala personálu vyhladit vrásky a trochu upravit účes. Stylisté Mazdě nakonec lehce upravili přední a zadní nárazník a nabarvili původně chromované linku nad mřížkou chladiče. Zároveň kompletně přepracovali design litých kol, a to jak 15, tak 16 a 17palcových.

V interiéru se žádné zásadní změny neudály, Mazda se spokojila s kvalitnějšími materiály a novými barevnými kombinacemi. S faceliftem se rozšířila výbava, nově bude možné pořídit systém bezklíčového vstupu a startování tlačítkem (v závislosti na trhu a stupni výbavy), nebo audiosystém s 20GB harddiskem. Po větší bezpečnost Mazda upravila sloupek řízení, pasivní bezpečnost zajišťují čelní a boční airbagy, aktivní například stabilizační systém DSC či ABS.

Motorovou paletu Mazdy3 tvoří trojice zážehových motorů s objemy 1.4, 1.6 a 2.0 litry a jeden vznětový motor MZ-CD s objemem 1.6 litru ve dvou výkonových variantách – 66 a 80 kW. Silnější verze se bude nabízet s filtrem pevných částic. Zážehový dvoulitr Mazda spojila s novou šestistupňovou manuální převodovkou, mírného vylepšení se dočkalo odpružení, řízení a brzdy.

Mazda 3 MPS

Společně s faceliftovanou trojkou vstoupí na trh její ostrá varianta ocejchovaná značkou MPS. Po šestce tedy rozšíří portfolio Mazdy divoký hot hatch, jenž si brousí zuby na Volkswagen Golf GTI či Focus ST. Mazda 3 MPS se na silnici ohlásí dravým sportovním designem s agresivním předním nárazníkem, ztmavenými předními světlomety, sportovním nárazníkem, matnými zadními světlomety, chromovanou koncovkou výfuku s průměrem 95 mm a 18palcovými litými koly.

Uvnitř čekají na řidiče s spolujezdce nekompromisní sportovní sedačky s výraznými bočním vedením opěradla i sedáku a červeným logem MPS, sportovní nádech dostaly budíky přístrojové desky, středová konzola a hlavice řadicí páky. Manžetu řadicí páky a sedadla prošila Mazda červenou nití. Pod kapotou se usadil přeplňovaný zážehový motor DISI 2.3L Turbo poskytující maximální výkon 184 kW při 5500 ot./min. a točivý moment 380 Nm při 3000 ot./min. Za povšimnutí stojí docela vysoký kompresní poměr vyjádřený hodnotou 9:5:1.

Zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 6,1 sekund, elektronický omezovač zastaví hot hatch v rozletu v rychlosti 250 km/h. Na rozdíl od větší šestky se výkon motoru přenáší skrze šestistupňovou manuální převodovku pouze na přední kola. Podvozek ladiči vylepšili o sportovní pružiny a silnější stabilizátory, zároveň posílili brzdy (vrtané kotouče o průměru 320 mm vpředu a plné kotouče o průměru 280 mm vzadu) a vyztužili karoserii, aby se v během divokých manévrů nekroutila.

Kabura

Zákazníci Mazdy jsou druzí nejmladší (nové) v Severní Americe. Podle zjištění jedné renomované výzkumné agentury mají pouhých 41 let. Generace Y, jak se tato cílová skupiny nazývá, představuje nejen pro automobilové výrobce velký potenciál, takže není divu, že jim Mazda připravila v Detroitu hezký dárek – nové kupé Kabura. Po Američanech se v Ženevě dočkali také Evropané. Kabura se představila v evropské premiéře.

Jako první Kabura upoutá zajímavě tvarovanou karoserií s vytaženými lemy blatníků, průhlednou panoramatickou střechou a bohatě prosklenou zadní částí. Další charakteristický prvek a významná inovace vynikne během nastupování. Mazda upustila se studií Kabura od „zastaralého“ uspořádání 2 + 2 a rozmístila sedadla v interiéru podle vzorce 3 + 1.

V praxi systém uspořádání sedadel 3 + 1 vypadá tak, že se sedadlo spolujezdce díky odstranění přihrádky a zúžení palubní desky posune maximálně dopředu, čímž vznikne více prostoru vzadu a sedadlo se může posunout trochu dopředu. Na straně spolujezdce se přidají malé dveře otevírané s velkými proti sobě (jako u RX-8), takže se dovnitř nastupuje pohodlněji.

Na straně řidiče zůstanou pouze jedny dveře, na zadní sedadlo se bude proto soukat a prostor pro kolena nebude valný. Celkově budou tedy sedadla uspořádána nerovnoměrně. Jako pohonná jednotka 4050 mm dlouhého kupé posloužil zážehový dvoulitr MZR posílající sílu na zadní kola skrze šestistupňovou manuální převodovku. Přední kola jsou 19palcová, zadní 20palcová.


Libor Zezulka