Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda v Ženevě 2008

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Největší novinkou na stánku automobilky Mazda se v Ženevě stalo třídveřové provedení modelu 2, které na evropských trzích doplní pětidveřový hatchback.

Představil se také faceliftovaný model 5 a zaslouženou pozornost budí rovněž koncept Taiki, který měl světovou premiéru na loňském tokijském autosalonu.

Mazda2

Třídveřová Mazda2 doplňuje modelovou paletu tvořenou pětidveřovým hatchbackem a čtyřdveřovým sedanem, určeným pro Čínu. Novinka má shodné vnější rozměry se svým pětidveřovým příbuzným a je dlouhá 3885 mm, široká 1695 mm a vysoká 1475 mm. Nezměněn je i rozvor náprav 2490 mm a rozchod kol, který je vpředu 1475 mm a vzadu 1465 mm. Stejně jako pětidveřový model i třídveřová Mazda2 má zavazadlový prostor o objemu 250 l, který se může po sklopení sedadel druhé řady zvětšit na 787 l.

Pod kapotou může být jeden ze čtyř nabízených motorů, z nichž tři jsou zážehové a jeden vznětový. Pro příznivce benzinu jsou připraveny čtyřválce o objemu 1,3 l a 1,5 l. Třináctistovka bude nabízena ve dvou provedeních s výkonem 55 kW (75 k) při 6000 ot./min. a točivým momentem 121 Nm při 3500 ot./min. nebo s vyšším výkonem 63 kW (86 k) při 6000 ot./min. a točivým momentem 122 Nm při 3500 ot./min. Zážehový čtyřválec o objemu 1,5 litru bude k dispozici s výkonem 76 kW (103 k) při 6000 ot./min. a točivým momentem 137 Nm při 4000 ot./min. Vznětová pohonná jednotka o objemu 1,4 litru poskytne výkon 50 kW (68 k) při 4000 ot./min. a točivý moment 160 Nm při 2000 ot./min.

Mazda2 bude v základní výbavě disponovat airbagem řidiče a spolujezdce, ABS, EBD a EBA. Ve vyšších stupních výbavy budou zahrnuty i boční a hlavové airbagy.

Prvky, které jistě zpříjemní život s Mazdou2, jsou například dálkově ovládané centrální zamykání, automatická aktivace světlometů nebo elektrické ovládání vnějších zpětných zrcátek.

Mazda5

Japonská automobilka představila v Ženevě i modernizovaný model 5. Vnější design se příliš nezměnil a na voze je nejviditelnější úpravou nový přední nárazník s inovovaným tvarem masky. Většina zákazníků ale Mazdu 5 vyhledává kvůli jejím bočním posuvným dveřím, výborným jízdním vlastnostem a prostoru uvnitř.

S novým modelovým rokem se dočkají zákazníci nově přidané hodnoty. 700 mm dlouhý otvor v bocích za B-sloupkem nyní bude možné na přání otevírat s pomocí elektromotorů, tlačítkem v interiéru nebo na dálkovém ovládání. Mazda slibuje, že elektricky ovládané boční dveře se otevřou a zavřou v méně než pěti sekundách a automaticky se zastaví, pokud narazí na překážku.

K mimořádnému vznětovému dvoulitru se přidává vylepšený zážehový motor 2.0 MZR. V rámci modernizace dostal tento motor elektronicky ovládanou škrtící klapku a sekvenční proměnné časování ventilů (S-VT), vylepšující průběh točivého momentu s rostoucími otáčkami. Dvě nově představené převodovky – 6stupňová manuální jako standard a 5stupňový automat na přání – dodávají rodinnému vozu netypickou dynamiku. Nový motor 2.0 MZR má mít o 4 % nižší spotřebu paliva než současný motor.

Pětka dostala do nabídky také nový DVD navigační systém se 7palcovým multifunkčním dotykovým displejem, který je integrován ve středovém panelu. Displej pak umožňuje zobrazovat obraz parkovací kamery. Další novinkou je přípojka na MP3 přehrávač, nový integrovaný CD měnič na 6 CD nebo Bluetooth systém s ovládáním na volantu.

Interiér Mazdy5 je nyní tišší a pohodlnější. Zcela nový multi-rezonátor v okolí přívodu vzduchu do motoru snižuje hlučnost s vrstva izolace Thinsulate®, která přibyla v podšívce střechy snižuje jízdní hluk.

Mazda Taiki

Odvážná futuristická studie z tokijského autosalonu budí rozruch i v Evropě. Mazda Taiki navazuje na koncepty Nagare, Ryuga a Hakaze. Dvoumístné kupé s novou generací wankelu má podle japonských designérů evokovat proudění větru, čemuž odpovídá i velice nízký koeficient odporu vzduchu - pouhých 0,25. Koncept je dlouhý 4620 mm, široký 1950 mm, vysoký 1240 mm a má rozvor náprav 3000 mm.

„Vyjádřete proudění větru,“ právě tak znělo zadání úkolu od šéfdesignéra Atsuhiko Yamady pro tým jeho kolegů při tvorbě konceptu Taiki. Výsledek? Kupé, jehož tvary jsou vzdáleny od vyráběný aut se současným designem Zoom-Zoom. Kromě neobvyklého uložení zadních kol a otevírání dveří směrem vzhůru však přináší Taiki také praktický výsledek, nejen „vizuální show“. A to velice nízký koeficient odporu vzduchu - cx=0,25. Výsledku dosáhli japonští inženýři také vytvořením „tunelu“, kterým může vzduch proudit mezi karoserií vozu a zadním nárazníkem. Unikátní jsou i 22palcová kola stylizovaná do tvaru turbíny.

Ačkoliv vizuální ztvárnění interiéru přináší plno neobvyklých tvarů, použitá technika není pouhou předzvěstí budoucnosti. Je naopak chytrým řešením pro ovládání vozu. Například ovládání většiny důležitých funkcí vozu zvládne motorista bez odkládání ruky z volantu. Právě v něm jsou integrovány multifunkční ovládací prvky, které spolu s displejem tvoří novou generaci rozhraní mezi strojem a člověkem. Od tohoto kroku si Mazda slibuje vyšší bezpečnost.

Nápadité je i využití barev. Zatímco v řidičově části kabiny je vše laděno do tmavých barev, aby motoristy provedení přístrojů nerušilo při řízení, prostor pro pasažéra využívá bílou, která naopak z psychologického hlediska vytváří dojem prostoru. A prostor skutečně Taiki nabízí – do 4,6 metru dlouhého vozu se totiž usadí pouze dva lidé.

Efektní řešení vymysleli v Mazdě pro zobrazování otáček a rychlosti pomocí osvětlení hran interiéru LED diodami. To je spolu s kaligrafickými tahy na koženém potahu interiéru spíše uměleckou kreací než reálně využitelným prvkem v masové výrobě.

Nový koncept Mazdy se však promítne do nadcházejících modelů značky. Když ne v designu, který je příliš vzdálen současnosti, tak v technice. Motor typu wankel, pojmenovaný Renesis 16X, o objemu 2 x 0,8 l (1,6 l) by se měl v blízké době ocitnout v nabídce japonské automobilky.


Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)