Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda v Ženevě 2009

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Nová řada 3 letos doplní atraktivní dvojky a šestky v nabídce Mazdy na evropském kontinentě. Marketingovou podporou novinky je i představení nové Mazdy3 MPS na autosalonu v Ženevě.

Popularita sportovně střiženého SUV CX-7 se zážehovým motorem by měla dostat další impuls po uvedení inovovaného provedení, které bude nabízeno také se vznětovým motorem.

3 MPS

Mazda udělala v Ženevě radost příznivcům svých rychlých modelů s označením MPS a představila zde model 3 v této vrcholné specifikaci. Mazda3 MPS vychází z pětidveřového hatchbacku a její exteriér se od ostatních provedení odlišuje díky novému přednímu nárazníku, nové kapotě motorového prostoru, nástavcům prahů, upravenému zadnímu nárazníku, spoileru nad zadním oknem, zadním svítilnám ze světelných diod a 18palcovým litými kolům.

V interiéru proběhly méně výrazné změny, které se odrazily v použití sportovních předních sedadel, hliníkových pedálů, černém čalounění s červeným prošíváním, červeném podbarvení přístrojů a ukazateli plnícího tlaku turbodmychadla ze světelných diod.

Pro fanoušky Mazdy3 MPS je ovšem nejdůležitější pohonná jednotka, kterou je dobře známý přeplňovaný zážehový čtyřválec MZR 2,3 DISI. Tento motor poskytuje výkon 191 kW (260 k) při 5500 min-1 a točivý moment 380 Nm při 3000 min-1. S pohonnou jednotkou spolupracuje šestistupňová manuální převodovka a podvozek tvoří vpředu vzpěry McPherson a příčná ramena a vzadu je opět víceprvkové nezávislé zavěšení, diferenciál poháněné přední nápravy má zvýšenou svornost. Přenos síly na vozovku mají na starosti pneumatiky Dunlop o rozměru 225/40 R18.

Mazda3 MPS dosahuje maximální rychlosti 250 km/h, akceleruje z 0 na 100 km/h za 6,1 s a její spotřeba paliva v kombinovaném provozu se pohybuje okolo hodnoty 9,2 litru benzinu na 100 km. Na český trh by Mazda3 MPS ve čtyřech barvách (červená, bílá, modrá a stříbrná "aluminium") měla přijít v druhé polovině roku.

3 + i-STOP

Vedle rychlého provedení MPS se na ženevském stánku automobilky Mazda představilo ještě jedno nové provedení Mazdy3, jehož hlavním cílem je hospodárnost provozu a přívětivost k životnímu prostředí. Mazda3 + i-STOP se představuje obou karosářských verzích, tedy jako čtyřdveřový sedan i jako pětidveřový hatchback.

Mazda3 + i-STOP je poháněna motorem MZR 2,0 DISI (Direct Injection Spark Ignition), spolupracujícím se systémem i-stop, který vypíná motoru při zastavení a opět jej startuje při rozjezdu. Podle tiskové zprávy automobilky je spotřeba Mazdy3 + i-STOP o 14 % nižší než u srovnatelné evropské verze Mazdy3, což je výsledek použití systému i-stop a upravené aerodynamiky karoserie.

Motor Mazdy3 + i-STOP disponuje výkonem 111 kW (151 k) při 6200 min-1 a točivým momentem 191 Nm při 4500 min-1 a spolupracuje s šestistupňovou manuální převodovkou. Automobil s čtyřdveřovou i pětidveřovou karoserií má shodnou hodnotu spotřeby paliva v kombinovaném provozu, která 6,8 litru benzinu na 100 km. Novinka splňuje emisní normu Euro 5.

CX-7

V Ženevě se poprvé představila modernizovaná Mazda CX-7 se vznětovým agregátem 2,2 MZR-CD, který se v nabídce zařadí po bok zážehové jednotky MZR 2,3 DISI Turbo. Tento model dostal v rámci faceliftu rovněž dva nové prvky aktivní bezpečnosti: systém monitorování mrtvého úhlu RVM a signalizaci prudkého brzdění (ESS).

Pětiúhelníková maska chladiče nové Mazdy CX-7 získala nový vzhled, který vizuálně začleňuje tento nový vůz do stávající modelové řady. Mřížka je lemována lištou kovového vzhledu a její větší rozměry přispívají k lepší účinnosti chladicí soustavy. Facelift se dotkl rovněž předních světlometů do mlhy.

Zájemci o inovovanou Mazdu CX-7 budou moci vybírat ze sedmi odstínů laku karoserie, tři z nich jsou zcela nové: stříbrná metalická Aluminium, modrá Stormy a černá Sparkling. Interiér může být laděn do černých nebo béžových odstínů, jako dosud. Faceliftovaná CX-7 stojí na nově navržených osmnáctipalcových, popřípadě na nových devatenáctipalcových kolech z lehkých slitin.

Úpravám se nevyhnula ani palubní deska, jejíž horní plocha již není rovná, ale jemně zakřivená. Designéři tak získali prostor pro instalaci nového informačního displeje, umístěného na ergonomicky ideálním místě uprostřed horní části palubní desky. Postranní lišty středového panelu mohou mít buď kovový, nebo černý lakovaný vzhled.

Vybraná provedení Mazdy CX-7 jsou osazena zadní parkovací kamerou, která významně usnadňuje couvání. Obraz z kamery se přenáší na barevný displej o úhlopříčce 4,1 palce, dodávaný spolu s kompaktním navigačním systémem.

Mazda CX-7 bude nově dodávána se vznětovým motorem, který se zařadí po bok přeplňovaného zážehového motoru 2,3 l DISI Turbo. Turbodmychadlem přeplňovaný vznětový čtyřválec DOHC, známý také z Mazdy6, odevzdává v novém provedení maximálních 400 Nm točivého momentu již při 2000 min-1, výkon dosahuje nejvyšší hodnoty 127 kW (173 k) při 3500 min-1.

Pohon ventilového rozvodu DOHC je řešen bezúdržbovým řetězem, vstřikování common-rail pracuje s tlakem až 200 MPa. Vibrace a nežádoucí hluk motoru potlačuje vyvažovací hřídel kazetového typu.

Nový filtr pevných částic těží z použití speciálního keramického materiálu a zejména nové vnitřní struktury keramického nosiče, která umožňuje průchod velkého množství kyslíku, potřebného k hoření částic. Ve srovnání se stávajícími filtry vyžaduje nový systém poloviční počet regeneračních cyklů a samotná regenerace proběhne o třetinu rychleji.

Agregát 2,2 MZR-CD je osazen systémem čištění spalin SCR (Selective Catalytic Reduction, selektivní katalytická redukce snižující množství NOx ), který Mazda použila vůbec poprvé. Oxidy dusíku se díky speciálnímu aditivu na bázi močoviny mění v neškodný dusík a vodu.

S novým turbodieselem pod kapotou dokáže faceliftovaná Mazda CX-7 akcelerovat z klidu na 100 km/h za 11,3 s a vyvinout nejvyšší rychlost 200 km/h. Spotřeba paliva v kombinovaném provozu je 7,5 litru nafty na 100 km.

Provedení se zážehovým motorem MZR 2,3 DISI Turbo disponuje výkonem 191 kW (260 k) při 5500 min-1 a točivým momentem 380 Nm při 3000 min-1. Crossover s tímto motorem dosahuje maximální rychlosti 210 km/h, akceleruje z 0 na 100 km/h za 8,0 s a má spotřebu paliva 10,2 l benzinu na 100 km v kombinovaném provozu.

MX-5

Na stánku automobilky Mazda vedle premiérových verzí Mazdy3 nebo faceliftovaného modelu CX-7 poutal velkou pozornost i model MX-5, který se na loňském autosalonu v Paříži představil v modernizované podobě a vzhledem k blížící se sezóně je tedy stále atraktivní novinkou v nabídce značky.

Modernizace Mazdy MX-5, provedená v loňském roce přišla jako předčasný dárek ke kulatinám, protože v letošním roce slaví malý sportovní automobil dvacáté narozeniny. Za tu dobu spatřily světlo světa tři generace - první s výklopnými světlomety byla nahrazena po devíti letech druhou, ta se dočkala nástupce před třemi roky. MX-5 je zapsána i v Guinnessově knize rekordů jako nejprodávanější dvoumístný sportovní automobil na světě, vždyť si za necelá dvě desetiletí našla již více než 850.000 zákazníků.

Co přináší rekordmanka nového pro modelový rok 2009? Změny vzhledu, zejména přední části, revizí prošly motory, které dostaly nové kované klikové hřídele, nové písty a zdvihátka ventilů. Pohonné jednotky točí o 500 otáček více a mají sportovnější zvuk v duchu tradice. Řidič by měl dokonale s vozem splynout a užít si za volantem více zábavy. Japonská automobilka tuto filozofii nazývá Jinba-Ittai. Šestistupňová manuální převodovka dostala novou synchronizaci, při jejíž konstrukci bylo využito i karbonu. V Evropě se objeví i samočinné ústrojí, také šestirychlostní, díky novým technologiím DAM (Direct Active Matic) a AAS (Active Adaptive Shift) se zkrátila doba, nutná k přeřazení. Změn se dočkal i podvozek, zejména přední zavěšení.

Konstruktéři zapracovali také na protihlukové izolaci obou karosářských provedení, tedy jak verze Roadster s plátěnou střechou, tak i Roadster Coupé s pevnou skládací (té v Japonsku a USA říkají poněkud složitě Power Retractable Hard Top). Řidič i spolujezdec, či spíše spolujezdkyně, mohou dopřát svým uším kvalitní zvuk z audiosystému značky Bose, komfort zlepšují sedadla, nastavitelná v pěti krocích a více informací poskytuje palubní počítač.

Zvenčí se designové změny projevily hlavně v přední části - ta je masivnější a jiné jsou světlomety. Vstup vzduchu byl zvětšen a změněn byl i jeho tvar, místo oválného je pětiúhelníkový. Při jeho návrhu tak byly využity linky ze starších studií Mazdy, například konceptu Sassou. Vystouplé blatníky, které dodávají vozu atletické proporce, samozřejmě zůstaly na svých místech, změnily se ale spodní partie boků a také oba nárazníky. Nová MX-5 prakticky vůbec nepřibrala na váze a rozložení hmotnosti na obě nápravy je po úpravách podvozku naprosto ideální: 50 : 50. Nový je i design kol z lehké slitiny - šestnáctipalcová mají pět dvojic paprsků, o palec větší mají deset samostatných paprsků. Interiér pak dostal ještě lepší materiály. Přístrojová deska má světlejší odstín, ovladače klimatizace jsou stříbrné a jiná je i grafika přístrojů. Na některých trzích si budou moci zákazníci objednat i sportovní sedadla Recaro, čalouněná kombinací kůže a Alcantary, která byla vyvinuta speciálně pro MX-5. Mazda nabízí i nové odstíny laku - hliníkovou metalízu, šedou Metropolitan a žlutou, poslední jmenovaná však bohužel není určena pro Evropu.

U dvoulitrového motoru s manuální převodovkou byly zvýšeny maximální otáčky motoru ze 7.000 min-1 na 7.500 min-1, největší výkon motor dává při otáčkách o 300 vyšších (7.000 min-1). Mazda také vyvinula nový systém ISE (Induction Sound Enhancer). Při stisku plynového pedálu se otevře škrticí klapka, díky které si může posádka užívat jadrnějšího zvuku motoru, samozřejmě při zachování všech předpisů a norem. Samočinné šestistupňové ústrojí umožňuje řazení i pádly pod volantem (systém DAM - Direct Active Matic). Systém AAS (Active Adaptive Shift) pak přizpůsobí rychlost řazení jízdnímu stylu řidiče. MX-5 dostala také ještě strmější řízení a optimalizovanou aerodynamiku.

Zákazníci si do nové Mazdy mohou objednat i Bluetooth hands-free, schránku na drobnosti mezi přední sedadla, nad bezpečností při jízdě dohlíží elektronická stabilizace DSC, tlak v pneumatikách kontrolují čidla. Prodej faceliftované Mazdy MX-5 na evropských trzích se má rozběhnout letos na jaře.


Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)