Mazda vyrobila již čtyři miliony kusů řady 3
V červnu roku 2003 zahájila Mazda výrobu svého nového zástupce pro nižší střední třídu, jímž zároveň nahradila model 323, který se v osmi generací vyráběl v letech 1963 až 2003.
Nyní po deseti letech a sedmi měsících od spuštění výroby první generace Mazdy 3 oznamuje japonská automobilka, že 22. ledna roku 2014 sjel z výrobní linky vůz, který je již čtyř miliontý v řadě. Žádný jiný model Mazdy doposud nedosáhl tohoto milníku tak rychle jako modelová řada 3.
Mazda 3 je jedním ze základních modelů japonské automobilky. Prodej této modelové řady probíhá ve více než 120 zemích a regionech a představuje přibližně 30 % ročního objemu prodeje společnosti. Výroba Mazdy 3 probíhá v japonském Hofu, čínském Changan Mazda Automobile, thajském Auto Aliance a od ledna letošního roku i mexickém Mazda de Mexico.
První generace Mazdy 3 vyráběná od června 2003 do listopadu 2008 byla nabízena jako pětidveřový hatchback a čtyřdveřový sedan. Pod jejím vzhledem je podepsán designér tureckého původu Hasip Girgin. Paleta pohonných jednotek pro evropský trh nabízela zážehové a vznětové motory s objemy od 1,4 l do 2,2 l a výkony od 62 kW do 191 kW.
Vývoj druhé generace byl zahájen již v roce 2004 a její výroba probíhala od listopadu 2008 do května 2013. I tato Mazda 3 s liniemi od designéra Kunihiko Kurisu nabízela dvojici karosářských verzí. Motory s objemy 1,6 l až 2,2 l disponovaly výkony 77 kW až 191 kW.
Prozatím poslední je v pořadí třetí generace, která se představila v loňském roce a stejně jako větší řada 6 a SUV CX-5 reprezentuje designérský styl Kodo. Linie vozu, přinášejícího rovněž balíček technologií Skyactiv, navrhl Koichi Tabata.