Mazda2 - druhá generace dvojky

Mazda2 - druhá generace dvojky

 
 

Nová Mazda2 představuje mnohem víc než jen aktualizaci modelu. Se svým předchůdcem sdílí prakticky pouze jméno, ale jinak jde svou vlastní cestou. Může se pochlubit dynamickým designem Zoom-Zoom, který upoutává pozornost ze všech stran.

Původní Mazda2, která je zatím ještě v prodeji, se představila v roce 2002 na pařížském autosalonu jako nástupce modelů 121 a Demio. Tento automobil vychází z platformy Fordu Fiesta a jeho karoserie je navržena ve stylu Zoom-Zoom, ale designéři se zaměřili především na vnitřní prostor a tak první Mazda2 vyniká poměrně vysokou střechou.

obrázek [555 x 309]
 

Mazda2 druhé generace se poprvé představila na letošním ženevském autosalonu. Výrobce v tiskových materiálech uvádí, že díky přepracované konstrukci karoserie je bezpečnější a tišší než její předchůdce. Je také o zhruba 100 kg lehčí, což se odrazí v příznivější spotřebě paliva.

Mazda2 - srovnání dvou generací
RozměrMazda2 IIMazda2 Irozdíl
Délka [mm]38853925400
Šířka [mm]1695168015
Výška [mm]1475154570
Rozvor [mm]249024900
Rozchod vpředu [mm]147514705
Rozchod vzadu [mm]1465144520
Zavazadlový prostor [l]250/787268/104418/257

Exteriér v duchu Zoom-Zoom

Mazda2 se vzhledem své karoserie řadí vedle ostatních modelů japonské automobilky a především přední částí připomíná větší modely, jako je například CX-7. Novinka je dlouhá 3885 mm, široká 1695 mm vysoká 1475 mm a má rozvor 2490 mm. Oproti předchozímu modelu je o 40 mm kratší. Karoserie dosahuje vynikajícího součinitele odporu vzduchu cx = 0,31.

Použitím hlubokotažných ocelí v konstrukci automobilu se podařilo vytvořit pevný a bezpečný skelet karoserie. Celková hmotnost novinky je o téměř o 100 kg nižší než u předchozího modelu a pohotovostní hmotnost Mazdy 2 se základním motorem je 955 kg a s pohonnou jednotkou o objemu 1,5 litru je hmotnost vozu 960 kg. Nižší hmotnost přispívá také ke snížení spotřeby paliva, která je podle údajů výrobce o 15 procent nižší než u předchůdce.

Metrák dolů

Kde inženýři dokázali jeden metrický cent hmotnosti ušetřit? Například širším použitím hlubokotažných ocelí v konstrukci automobilu nebo optimalizací stávajících součástek a mechanismů (například na systému odpružení bylo ušetřeno 13 kg). Pozornosti neušel ani interiér, kde byla upravena přední sedadla (-2,5 kg), přední reproduktory byly vyměněny za lehčí neodymiové (-1 kg) a upraven byl také elektrický systém (-2,9 kg). Jak ale ušetřit ještě více? Konstruktéři Mazdy na to šli od lesa. Zmenšili celý automobil a to o 40 mm do délky a 55 mm do výšky.

obrázek [555 x 260]
 

Interiér zaměřený na cestující

Interiér vozu, přestože jeho celková délka je menší než u odcházejícího modelu, nabízí dostatek prostoru cestujícím i jejich zavazadlům. Ve výšce ramen je vpředu široký 1340 mm a 1300 mm vzadu. Od sedáku předního sedadla ke stropu Mazda2 nabízí 1004 mm a vzadu poskytuje 959 mm.

Při navrhování interiéru se designéři zaměřili na potřeby cestujících a vytvořili v něm dostatek odkládacích prostorů. Mazda 2 nabízí klasickou přihrádku v palubní desce, konzola mezi sedadly má dva držáky nápojů a kapsy ve dveřích pojmou půl litrovou láhev a tiskoviny formátu A4. Zavazadlový prostor má základní objem 250 litrů a po sklopení druhé řady sedadel se zvětší na 787 litrů.

obrázek [555 x 364]
 

Inženýrům Mazdy se podařilo snížit hladinu hluku ve voze a ta při rychlosti 60 km/h dosahuje hodnoty pouze 71,1 decibelu. Jestliže, budou mít cestující pocit, že je ve voze příliš velké ticho, pak je k dispozici autorádio s přehrávačem CD a MP3 s externím vstupem pro MP3 přehrávač.

Mazda2 - srovnání s konkurencí
RozměrMazda2Nissan MicraToyota YarisŠkoda Fabia
Délka [mm]3885371937503992
Šířka [mm]1695166016951642
Výška [mm]1475154015301498
Rozvor [mm]2490243224602462
Rozchod vpředu [mm]1475145014801436
Rozchod vzadu [mm]1465143814701426
Zavazadlový prostor [l]250/787251/584275/1183300/1163

Dva zážehové a jeden vznětový motor

Nová Mazda2 bude nabízena se zážehovými čtyřválci o objemu 1,3 l a 1,5 l. Třináctistovka vstoupí na český trh ve dvou provedeních s výkonem 55 kW (75 k) při 6000 ot./min a točivým momentem 121 Nm při 3500 ot./min nebo s vyšším výkonem 63 kW (86 k) při 6000 ot./min a točivým momentem 122 Nm při 3500 ot./min. Zážehový čtyřválec o objemu 1,5 litru bude nabízen s výkonem 76 kW (103 k) při 6000 ot./min a točivým momentem 137 Nm při 4000 ot./min.

Mazda2 - modelová řada
Motor1.3 MZR1.3 MZR1.5 MZR
Zdvihový objem [cm3]134813481498
Válce/ventily4/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]55/600063/600076/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]121/3500122/3500137/4000
Max. rychlost [km/h]168172188
Zrychlení 0-100 km/h [s]1412,910,4
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,45,45,9

O přenos síly motoru ke kolům přední nápravy se u všech tří pohonných jednotek stará pětistupňová manuální převodovka.

Čtyřválec 1.3 MZR s opožděným zavíráním sacích ventilů tzv. Millerovým cyklem se do Evropy dodávat nebude, ale více se o zajímavém motoru dočtete v članku Mazda2 s novým motorem 1.3 MZR: Návrat Millera http://news.auto.cz/technika/mazda-2-s-novym-motorem-1-3-mzr-navrat-millera.html.

Parametry dieselové verze 1.4 MZR-CD, která bude na trh uvedena zhruba počátkem roku 2008, zatím nejsou zveřejněny.

obrázek [555 x 325]
 

Bezpečnost a výbava

Mazda2 bude prozatím v nabídce v pětidveřovém provedení a v základní výbavě bude disponovat airbagem řidiče a spolujezdce, ABS, EBD a EBA. Ve vyšších stupních výbavy budou zahrnuty i boční a hlavové airbagy.

Prvky, které jistě zpříjemní život s Mazdou 2 a jsou v nabídce i pro základní model, jsou dálkově ovládané centrální zamykání, automatická aktivace světlometů nebo elektrické ovládání vnějších zpětných zrcátek. Ve vyšších výbavách a na přání budou nabízeny litá kola, tempomat, manuální nebo automatická klimatizace, elektrické ovládání předních i zadních oken, vyhřívání sedadel, palubní počítač nebo bezklíčový systém otevírání a startování vozu.

Na český trh vstoupí Mazda2 začátkem září letošního roku a základní provedení s nejslabší třináctistovkou bude startovat s cenou 269.900,-Kč. Výroba bude na rozdíl od předchozího modelu probíhat pouze v Japonsku.

Spolupracujeme s TipCars.com
Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny

Japonsko patří mezi největší průkopníky vysokorychlostní…

Studie: V Praze se hromadně staví kanceláře, nabídka vzroste dvakrát více než poptávka Studie: V Praze se hromadně staví kanceláře, nabídka vzroste dvakrát více než poptávka

Nabídka nových kanceláří v Praze letos vzroste zhruba…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 



Ojetá Mazda2: Méně kil odolnost nesnižuje Ojetá Mazda2: Méně kil odolnost nesnižuje

Menší a lehčí než předchůdce. Zato mnohem atraktivnější a…

Mazda 2 Black a White: Stylové loučení Mazda 2 Black a White: Stylové loučení

Malá Mazda 2 současné generace se už pomalu odebírá na…

 



 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Dnes 15:25

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil výbuchy min z války

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil…

Lesní požár, který se rozšířil do jižního Chorvatska ze sousední Černé Hory, zřejmě v noci na dnešek způsobil…

 

iSport.cz

Droppa míří do Slovanu! Jarolím na něj dal dobré reference, tvrdí klub

Droppa míří do Slovanu! Jarolím na něj dal dobré…

Člen širšího reprezentačního kádru Lukáš Droppa má po konci v Turecku opět angažmá. Se Slovanem Bratislava se…

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví útočníka i tvůrce hry

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví…

Ačkoli se obecně má za to, že je kádr Sparty pro tuhle chvíli uzavřený, úplně platit to nemusí. Hybnými silami…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…