Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda2 - druhá generace dvojky

Ondřej Pavlůsek
Nová Mazda2 představuje mnohem víc než jen aktualizaci modelu. Se svým předchůdcem sdílí prakticky pouze jméno, ale jinak jde svou vlastní cestou. Může se pochlubit dynamickým designem Zoom-Zoom, který upoutává pozornost ze všech stran.

Původní Mazda2, která je zatím ještě v prodeji, se představila v roce 2002 na pařížském autosalonu jako nástupce modelů 121 a Demio. Tento automobil vychází z platformy Fordu Fiesta a jeho karoserie je navržena ve stylu Zoom-Zoom, ale designéři se zaměřili především na vnitřní prostor a tak první Mazda2 vyniká poměrně vysokou střechou.

mazda predstavujeme malevozy technika mazda predstavujeme malevozy technika
 

Mazda2 druhé generace se poprvé představila na letošním ženevském autosalonu. Výrobce v tiskových materiálech uvádí, že díky přepracované konstrukci karoserie je bezpečnější a tišší než její předchůdce. Je také o zhruba 100 kg lehčí, což se odrazí v příznivější spotřebě paliva.

Mazda2 - srovnání dvou generací
RozměrMazda2 IIMazda2 Irozdíl
Délka [mm]38853925400
Šířka [mm]1695168015
Výška [mm]1475154570
Rozvor [mm]249024900
Rozchod vpředu [mm]147514705
Rozchod vzadu [mm]1465144520
Zavazadlový prostor [l]250/787268/104418/257

Exteriér v duchu Zoom-Zoom

Mazda2 se vzhledem své karoserie řadí vedle ostatních modelů japonské automobilky a především přední částí připomíná větší modely, jako je například CX-7. Novinka je dlouhá 3885 mm, široká 1695 mm vysoká 1475 mm a má rozvor 2490 mm. Oproti předchozímu modelu je o 40 mm kratší. Karoserie dosahuje vynikajícího součinitele odporu vzduchu cx = 0,31.

Použitím hlubokotažných ocelí v konstrukci automobilu se podařilo vytvořit pevný a bezpečný skelet karoserie. Celková hmotnost novinky je o téměř o 100 kg nižší než u předchozího modelu a pohotovostní hmotnost Mazdy 2 se základním motorem je 955 kg a s pohonnou jednotkou o objemu 1,5 litru je hmotnost vozu 960 kg. Nižší hmotnost přispívá také ke snížení spotřeby paliva, která je podle údajů výrobce o 15 procent nižší než u předchůdce.

Metrák dolů

Kde inženýři dokázali jeden metrický cent hmotnosti ušetřit? Například širším použitím hlubokotažných ocelí v konstrukci automobilu nebo optimalizací stávajících součástek a mechanismů (například na systému odpružení bylo ušetřeno 13 kg). Pozornosti neušel ani interiér, kde byla upravena přední sedadla (-2,5 kg), přední reproduktory byly vyměněny za lehčí neodymiové (-1 kg) a upraven byl také elektrický systém (-2,9 kg). Jak ale ušetřit ještě více? Konstruktéři Mazdy na to šli od lesa. Zmenšili celý automobil a to o 40 mm do délky a 55 mm do výšky.

mazda predstavujeme malevozy technika mazda predstavujeme malevozy technika
 

Interiér zaměřený na cestující

Interiér vozu, přestože jeho celková délka je menší než u odcházejícího modelu, nabízí dostatek prostoru cestujícím i jejich zavazadlům. Ve výšce ramen je vpředu široký 1340 mm a 1300 mm vzadu. Od sedáku předního sedadla ke stropu Mazda2 nabízí 1004 mm a vzadu poskytuje 959 mm.

Při navrhování interiéru se designéři zaměřili na potřeby cestujících a vytvořili v něm dostatek odkládacích prostorů. Mazda 2 nabízí klasickou přihrádku v palubní desce, konzola mezi sedadly má dva držáky nápojů a kapsy ve dveřích pojmou půl litrovou láhev a tiskoviny formátu A4. Zavazadlový prostor má základní objem 250 litrů a po sklopení druhé řady sedadel se zvětší na 787 litrů.

mazda predstavujeme malevozy technika mazda predstavujeme malevozy technika
 

Inženýrům Mazdy se podařilo snížit hladinu hluku ve voze a ta při rychlosti 60 km/h dosahuje hodnoty pouze 71,1 decibelu. Jestliže, budou mít cestující pocit, že je ve voze příliš velké ticho, pak je k dispozici autorádio s přehrávačem CD a MP3 s externím vstupem pro MP3 přehrávač.

Mazda2 - srovnání s konkurencí
RozměrMazda2Nissan MicraToyota YarisŠkoda Fabia
Délka [mm]3885371937503992
Šířka [mm]1695166016951642
Výška [mm]1475154015301498
Rozvor [mm]2490243224602462
Rozchod vpředu [mm]1475145014801436
Rozchod vzadu [mm]1465143814701426
Zavazadlový prostor [l]250/787251/584275/1183300/1163

Dva zážehové a jeden vznětový motor

Nová Mazda2 bude nabízena se zážehovými čtyřválci o objemu 1,3 l a 1,5 l. Třináctistovka vstoupí na český trh ve dvou provedeních s výkonem 55 kW (75 k) při 6000 ot./min a točivým momentem 121 Nm při 3500 ot./min nebo s vyšším výkonem 63 kW (86 k) při 6000 ot./min a točivým momentem 122 Nm při 3500 ot./min. Zážehový čtyřválec o objemu 1,5 litru bude nabízen s výkonem 76 kW (103 k) při 6000 ot./min a točivým momentem 137 Nm při 4000 ot./min.

Mazda2 - modelová řada
Motor1.3 MZR1.3 MZR1.5 MZR
Zdvihový objem [cm3]134813481498
Válce/ventily4/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]55/600063/600076/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]121/3500122/3500137/4000
Max. rychlost [km/h]168172188
Zrychlení 0-100 km/h [s]1412,910,4
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,45,45,9

O přenos síly motoru ke kolům přední nápravy se u všech tří pohonných jednotek stará pětistupňová manuální převodovka.

Čtyřválec 1.3 MZR s opožděným zavíráním sacích ventilů tzv. Millerovým cyklem se do Evropy dodávat nebude, ale více se o zajímavém motoru dočtete v članku Mazda2 s novým motorem 1.3 MZR: Návrat Millera http://news.auto.cz/technika/mazda-2-s-novym-motorem-1-3-mzr-navrat-millera.html.

Parametry dieselové verze 1.4 MZR-CD, která bude na trh uvedena zhruba počátkem roku 2008, zatím nejsou zveřejněny.

mazda predstavujeme malevozy technika mazda predstavujeme malevozy technika
 

Bezpečnost a výbava

Mazda2 bude prozatím v nabídce v pětidveřovém provedení a v základní výbavě bude disponovat airbagem řidiče a spolujezdce, ABS, EBD a EBA. Ve vyšších stupních výbavy budou zahrnuty i boční a hlavové airbagy.

Prvky, které jistě zpříjemní život s Mazdou 2 a jsou v nabídce i pro základní model, jsou dálkově ovládané centrální zamykání, automatická aktivace světlometů nebo elektrické ovládání vnějších zpětných zrcátek. Ve vyšších výbavách a na přání budou nabízeny litá kola, tempomat, manuální nebo automatická klimatizace, elektrické ovládání předních i zadních oken, vyhřívání sedadel, palubní počítač nebo bezklíčový systém otevírání a startování vozu.

Na český trh vstoupí Mazda2 začátkem září letošního roku a základní provedení s nejslabší třináctistovkou bude startovat s cenou 269.900,-Kč. Výroba bude na rozdíl od předchozího modelu probíhat pouze v Japonsku.

Ondřej Pavlůsek