Mazda 3: První jízdní dojmy

Mazda 3: První jízdní dojmy

 
 

Úspěšné modely se nahrazují obtížně, a tak není divu, že základní rysy nové i minulé trojky jsou shodné. Dynamicky střižená karoserie už není nejdelší ve třídě, ale chováním na silnici patří k tomu nejlepšímu, co je dnes k mání.

Dosluhující generace Mazdy 3 patří k nejdůležitějším modelům značky v Evropě. Od roku 2003 se jich zde prodalo 472 tisíc (celosvětově 2 miliony), ale překvapivější informací je to, že jejím největším evropským trhem bylo Rusko s necelými 99 tisíci vozy. Až za ním jsou tradiční destinace jako Německo (93 tisíc ks) nebo Velká Británie (66 tisíc ks). Snad proto Mazda respektuje i v hatchbackové Evropě obchodní model se dvěma karoseriemi v nabídce.

Karoserie
Základ minulé trojky měl vše, co se dnes od vyspělého auta nižší střední třídy očekává (tuhou a prostornou karoserii, slušné motory, víceprvkovou zadní nápravu,…), a proto nepřekvapí, že zůstává stejný. Důkladným redesignem prošly nejen vnější tvary, ale také samotný skelet karoserie, výrazně vyztužený v oblasti uložení obou náprav, na B-sloupcích a kolem zadního výklopného víka. Podobně jako u dalších nových Mazd je hmotnost karoserie díky vyššímu podílu vysokopevnostních plechů nižší až o 15 kg.

Jeden z největších hatchbacků ve třídě už příliš růst nemohl, a tak ani objemnější nárazníky sportovní sady (4490 mm místo standardních 4460 mm) nedovolily krátké trojce překročit čtyřapůlmetrovou délku. Tu dnes naopak již pokořilo Mitsubishi Lancer Sportback, ale také spíše luxusní Lancia Delta.

Na snímcích působí kabát nové Mazdy 3 možná trochu pouťovým dojmem, zejména ve srovnání s nadčasovými a stylisticky čistými tvary předchůdce. Skutečnost však první vzdálené dojmy vylepšuje. Auto i po letech překvapuje svou vnější velikostí, záď už ale nemá tolik klasické krásy. Byla vyměněna za poněkud prvoplánovou tvarovou dynamiku, bez které pravda původní provedení vyhlíží na dnešní poměry až příliš usedle. Na prezentaci se o tom sice nemluvilo, ale trochu to vypadá, jakoby se designéři snažili prodat sílu dravějších, ale stále úzkoprofilových Mazd3MPS.

Nové tvary jsou každopádně optimální z hlediska aerodynamiky. Součinitel odporu vzduchu činí u hatchbacku 0,3 a u sedanu dokonce 0,28, což jsou podle Mazdy nejlepší hodnoty ve třídě.

Interiér
Interiér dostal zcela novou podobu. Přístrojová deska využívá beze zbytku prostor, uvolněný čelním sklem vysunutým daleko před cestující. Před řidičem jsou místo původních tří tubusů už jen dva a displej rádia, donedávna setrvávající na vrcholu středové konzoly, se přestěhoval do výrazného prolisu pod čelním sklem.

Skutečnost, že se i u Mazdy šetří, potvrzuje přítomnost druhého displeje pro palubní počítač, který příliš neladí s modifikovaným zobrazovačem s červeným podsvícením. Když nemáte ve voze vestavěnou navigaci, vypadá toto uskupení nelogicky (bíle podsvícený větší displej a vedle něj červeně podsvícený menší displej), ale automobilka zřejmě vycházela z předpokladu, že je lepší nabídnout dostupnou vestavěnou navigaci, kterou nakonec koupí hodně zákazníků. Tomuto požadavku následně přizpůsobila rozložení standardních displejů. Žádné velké sdružování funkcí ani s navigací nečekejte. Ovládání se děje přes celkem intuitivní tlačítka na volantu, ale třeba spolujezdec vám se zadáním cíle za jízdy nepomůže. Výborně čitelný, i když na vestavěnou navigaci spíše menší (4,1palcový) displej, je přesně tam, kam byste umístili přenosnou navigaci přísavkou k čelnímu sklu. Příplatek za navigaci na českém trhu pro verze TX a TX plus činí rozumných 20.000,-Kč.

Velkorysá prostorová nabídka byla silnou zbraní předchůdkyně a nová generace z toho těží. Řidičova poloha je ergonomicky ideální a odpovídá sportovnímu nádechu, který trojka v sobě má. Řadicí páka s precizně vymezenými drahami je blíže volantu a blíže řidiči, který s ní proto může snadno manipulovat, aniž by loket opustil loketní opěrku. Nová sedadla jsou větší a mají výraznější boční vedení. Vzadu je dost místa všemi směry pro dva dospělé, sedáky mají standardní výšku nad podlahou, takže dobře podpírají stehna.

Nadprůměrná kvalita vybraných interiérových materiálů dobře vymezuje konkurenční prostředí, do kterého Mazda 3 vstupuje. Testovaná základní verze (bílý vůz na fotografiích) měla horní část přístrojové desky z měkčeného plastu, dole byl na dotek příjemný tužší materiál, ale podstatné je spíše to, že řidičova pravá noha není středovou konzolou nepohodlně utiskována.

Jízda
Mazda klade velký důraz na špičkové velkoobjemové turbodiesely 2,2 MZR-CD se 110 a 136 kW, které se asi budou dobře prodávat na naftově orientovaných trzích Evropy, ale my jsme raději usedli do základní motorizace, která bude tou nejžádanější na českém trhu.

Doporučujeme
Mazda 3: Technická data a ceny na českém trhu

V době uvedení na trh patřil motor 1,6 MZR (77 kW) k těm nejlepším, dnes už ale jen prodlužuje svou životní dráhu v nové generaci trojky s mírnými změnami na systému recirkulace výfukových plynů a ventilovém rozvodu. Celohliníková jednotka s variabilním časováním ventilů a proměnným sáním svými maximálními parametry zaostává za masově vyráběnými jednotkami stejného objemu od Toyoty (97 kW) i Hyundaie (93 kW).

Naše nenovější zkušenost alespoň ukázala slušnou odezvu na sešlápnutí plynu v nejpoužívanějších středních otáčkách. Akcelerace pochopitelně není závratná, ale nemusíte se alespoň příliš nutit do vysokých otáček. Kdo nejel v minulé generaci, bude překvapen tichým chodem za všech situací, majitelé trojek to však dobře znají. Kultivovanost je ostatně charakteristická pro celý vůz, od podvozku až po brzdy.

Jízdní zážitky se základní motorizací jsou přeci jen působivější při jízdě v zatáčkách, kdy je i při vyšších rychlostech cítit lehkost a poslušnost vozu v ovládání, perfektně vyladěný podvozek, který dobře tlumí rázy, ale je současně bezprostřední podobně jako u šestky nebo dvojky.

Řízení s elektrohydraulickým posilovačem je měřítkách Mazdy naladěno komfortněji, ale výše zmíněnou (motoricky lepší) konkurenci určitě překonává co do odezvy a vtažení řidiče do děje. Přesednutí do trojky třeba z Mazdy2, která má asi nejvíce bezprostřední řízení z běžně dostupných aut, by přesto ukázalo výrazný rozdíl v obou nastaveních.

Brzdy jsou přesvědčivé, mají progresivně se zvyšující účinek, který se ani po zahřátí znatelně nezměnšuje. Stejně jako v dalších ovládacích operacích je i tady zřejmá snaha o kultivovanost, plynulost nebo chcete-li jistou kulturu projevu.

Při akceleraci z klidu na 100 km/h trojka jasně prohraje s modernějšími jedna-šestkami z Koreje a Japonska, ale při pružném zrychlování už nemusí mít přímý souboj tak jednoznačného vítěze. Motor Mazdy ožívá při akceleraci přeci jen níže, než je dnes běžné.

Jízda mimo město s občasným využíváním celého potenciálu motoru, včetně dálniční etapy, skončila spotřebou pod 7 litry na 100 km, takže reálná hospodárnost asi bude také silnou stránkou nového provedení. Na definitivní výrok si ale počkáme po delší projížďce na českých silnicích.

Mazda 3 nad konkurencí vyniká perfektně izolovaným interiérem, který je velmi dobře odhlučněn od zvuku motoru, podvozku i aerodynamického svistu ve vyšších rychlostech. Tuhá karoserie, pečlivá výroba interiérových komponent i důslednost při finální montáži předcházejí jakýmkoliv nečekaným zvukům plastů při jízdě. Auto působí uvnitř skoro tak robustně, jako německý etalon na čtyři.

Závěr
Mazdu 3 chápeme jako všestranný rodinný hatchback pro řidiče, kteří si jízdu chtějí také trochu užít. Její kvality se s novou generací mění jen minimálně. Obal, který prodává, bude pár let jistě dobře fungovat. Základní motor by si zasloužil lepší maximální parametry. Nízký hluk, dobrou spotřebu, bezprostřední odezvu na sešlápnutí plynu a ochotu ke spolupráci ve středních otáčkách zdědil od předchůdkyně. Tuhá karoserie a výborně naladěný podvozek je to, co u Mazdy těžce platíte, ale co současně není v technických datech ani v katalogu vidět.

Nová trojka je v podstatě ideálním spojením komfortního rodinného auta a hbitého kompaktu pro řidiče. Kdo chce ještě více jízdního pohodlí a spokojí se s horší ovladatelností a nižší kultivovaností celku, koupí u konkurence levněji. Kdo naopak potřebuje k životu více dynamiky, měl by zabrousit do výkonnějších motorizací, nebo rovnou k MPS.

Spolupracujeme s TipCars.com
Čeští bojovníci uspěli na Startovači Čeští bojovníci uspěli na Startovači

Na portálu hromadného financování Startovač.cz momentálně…

Komentář Lukáše Kovandy: Dožije se EU sedmdesátky? Komentář Lukáše Kovandy: Dožije se EU sedmdesátky?

Příští čtvrtstoletí bude diktováno reálpolitikou. Musí to…

Coca-Cola mění metriku, dvoulitrové lahve úplně zmizí Coca-Cola mění metriku, dvoulitrové lahve úplně zmizí

Nápoje Coca-Cola, Fanta, Sprite a Kinley tonic se v Česku…

O vinyly je stále větší zájem, na Berounsku se jich má vyrobit 28 milionů O vinyly je stále větší zájem, na Berounsku se jich má vyrobit 28 milionů

Společnosti GZ Media, jednomu z největších světových…

 
 

Přidat názorDiskuse: Mazda 3: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 




Mazda 3 MPS vs. Ford Focus ST - Sportování za hubičku? Mazda 3 MPS vs. Ford Focus ST - Sportování za hubičku?

Dovozce zlevnil Mazdu 3 MPS o osmdesát tisíc, takže ji…

Nová Mazda 3 bude lehčí a úspornější Nová Mazda 3 bude lehčí a úspornější

Pro příští Mazdu3 se chystá podobný balíček technických…

 



 
Šílený VW Golf II od Boba Motoring s 1250 koňmi pobije moderní supersporty

Šílený VW Golf II s 1250 koňmi pobije moderní supersporty (video)

Dnes 13:52

Nenápadný černý dvojkový VW Golf napráská ve sprintu vaší M5, než se nadějete. Může se totiž směle postavit nejrychlejším autům planety...




Blesk.cz

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

Italská skupina UniCredit prodává svoji slovenskou a českou divizi. O segmenty má údajně zájem Moneta Money Bank…

Tanečník Onder poprvé o své ex Hunčárové: Tušil jsem, že s Ridim něco má!

Tanečník Onder poprvé o své ex Hunčárové: Tušil…

Milenecký vztah kuchaře Emanuela Ridiho (43) a tanečnice Lucie Hunčárové (31) byl už dlouho veřejným tajemstvím.…

 

iSport.cz

ONLINE: Plíšková přejela Strýcovou, v Miami hraje Šafářová i Berdych

ONLINE: Plíšková přejela Strýcovou, v Miami hraje…

České derby v osmifinále prestižního turnaje v Miami s přehledem ovládla nasazená dvojka Karolína Plíšková,…

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je mezi nejhoršími posilami

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je…

Jeho příchod do Polska vyvolal snad ještě větší zájem médií, než tomu bylo v Česku, když přestupoval z Trenčína…

 

Reflex.cz

Dabing v televizi: Zabíjí angličtinu? Věřme trhu a nevolejme po dalších zbytečných regulacích

Dabing v televizi: Zabíjí angličtinu? Věřme trhu a…

Máme zde již 13. týden roku 2017, láme se nám březen a duben. Jaro a jarní alergie jsou tu… nicméně ve svém…

Žena volila Trumpa a teď zjistila, že kvůli němu jí deportují manžela z USA

Žena volila Trumpa a teď zjistila, že kvůli němu jí…

Někteří lidé volili Donalda Trumpa, aby udělal pořádek. Najednou zjistili, že jeho opatření dopadnou i na ně.