Mazda6 2,0i - hvězda, která nehasne

Mazda6 2,0i - hvězda, která nehasne

 
 

Po dvojtestu Mazdy6 v roce 2003 jsme nyní vyzkoušeli faceliftovanou verzi s motorem 2,0i. Zkušenosti najdete v podrobném textu…

V polovině roku 2002 se ukázala českým zákazníkům, o rok později už stála na pódiu a děkovala za udělený titul Auto roku 2003. Mazda6 neměla jednoduchou startovací pozici, ale díky nápadité práci designérů a bezchybnému počítání konstruktérů se rychle usadila v paměti lidí a dala zapomenout na nevýrazného předchůdce 626. Prestižní titul pouze korunoval výroky, které zaznívaly v odborných testech.

Dynamický design ve spojení s pohodlným interiérem a moderním podvozkem neučaroval pouze Čechům, nový sedan/liftback/kombi střední třídy se dočkal vřelého přijetí na mnoha místech světa a zařadil se mezi vozy, jejichž popularita neopadá s příchodem kdejakého módního trendu ani výrazným zlevňováním v řadách konkurence. Zákazníci si Mazdu6 nakonec zamilovali natolik, že přestali vnímat plynoucí čas.

Když výrobce na začátku roku oznámil, že posílá šestku na plastiku, sevřel možná část potenciálních kupců strach, zatímco majitelé vydechli úlevou. Co když Mazda, změní vizáž šestky natolik, že ztratí své kouzlo, zněla logická otázka? Naštěstí v Mazdě nepracují hlupáci, a tak namíchali přesně takový elixír mládí, který šestka potřebovala. Vzhled zůstal téměř totožný, pracovalo se zejména uvnitř a v motorovém prostoru.

Méně je někdy více

Na první pohled rozeznáte přepracovaný přední nárazník, který nyní zdobí souvislý tmavý pás ve spodní části. Na krajích tmavé plochy naleznete stříbrně orámované mřížky imitující vstupní otvory chladícího vzduchu brzd. Jen detailní srovnání starší a nové verze odhalí plošší masku s větším logem, resp. sdružené světlomety se ztmaveným povrchem bočních ploch.

Stejnou techniku použila Mazda na koncových světlech. Zadní nárazník má přepracovanou spodní hranu, v níž jsou připraveny dva vyjímatelné kryty pro případ, že se rozhodnete pro sportovní výfuky. Hliníková kola s novým designem mohou mít rozměr od 16 do 18 palců. I takové drobnosti nicméně stačily, aby faceliftovaná Mazda6 vypadala dynamičtěji.

obrázek [300 x 250] V interiéru se toho odehrálo víc. Mazda zachovala rozložení ovládacích prvků, ale pro lepší orientaci vizuálně oddělila audiosystém od okolí. Tato změna má své opodstatnění a zvláště zpočátku skutečně usnadňuje práci s ovladači na středové konzole. Jako tradičně se v rámci faceliftu změnily barvy látek a dekorací, v testovaném voze zdobil středovou konzolu hezký titanový dekor.

Palubní deska vypadá na pohled i dotek kvalitně, Mazda6 si nyní nezadá kvalitou použitých materiálů s uctívanou evropskou konkurencí. Že máte co dočinění se silným hráčem připomene už prosté nasednutí. Doširoka otevřenými dveřmi lehce vklouznete dovnitř a za výškově i podélně nastavitelným volantem rychle najdete optimální pozici. Výhled z vozu se zdá zpočátku ideální, chválu uberete až na křižovatce.

Hodně skloněný a dlouhý A-sloupek v některých situacích trochu omezuje viditelnost, ale jelikož si zachoval normální tloušťku, nemohu hovořit o závažném problému. Tohle se zkrátka u sportovně laděných sedanů stává. Dostatečně široká přední sedadla poskytují dobrou oporu těla a umožňují pohodlné cestování i na dlouhých trasách, k naprosté spokojenosti mé vyšší postavy pouze scházel o 2-3 centimetry delší sedák.

Vnitřní prostor odpovídá premiantům segmentu, především v oblasti kolen šestka místem nešetří, dynamicky střižený kabát zabraňuje v rozletu v oblasti hlavy, i když průměrně vysocí pasažéři se nemusí pocitů stísněnosti obávat. Jízdu zpříjemňuje dlouhá a široká loketní opěrka, byť hodně zasunutá dozadu, a také dostatek odkládacích prostor včetně praktických držáků na nápoje.

obrázek [300 x 198] Vzadu bohužel schází kapsy na dveřích, praktickou stránku zlepšuje inteligentní systém sklápění sedadel Karakuri. Sedadla stačí uvolnit zatažením za táhlo (samostatně pravou a levou část), sedák se automaticky zasune pod opěradlo a celé sedadlo sklopí. Výbava zůstala rozdělena do čtyř stupňů (Comfort, Touring, Exclusive a Sport), motorová paleta se sestává ze čtyř motorů – tří zážehových a jednoho vznětového se dvěma výkony (88 a 105 kW).

Více síly, menší žízeň

Jako součást faceliftu Mazda posílila většinu motorů a přidala další výkonové varianty. Úloha základní pohonné jednotky zůstala zážehové 1.8 s výkonem 88 kW, pro náš test jsme zvolili zážehový dvoulitr, jenž posílil ze 104 na 108 kW , točivý moment vzrostl na 184 Nm (nárůst o 3 Nm) a vrcholí na 4300 otáčkách (o 200 otáček výše). Díky proměnnému časování ventilů a variabilní délce sacího potrubí má motor příjemně plochou momentovou charakteristiku.

Mazda6 dostala rovněž šestistupňovou převodovku. Ta má přesně definované dráhy a dobré utlumení vibrací, rychlosti zapadají snadno, mezi převody nemusíte překonávat odpor. Odstupňování odpovídá spíše komfortní jízdě, těžké převody sportování nenahrávají. Chcete-li zjistit, co šestka se zážehovým dvoulitrem opravdu umí, nesmíte se s plynovým pedálem příliš mazlit a také se nebát podřadit.

Motor sice na změnu rychlostního stupně a razantní přidání plynu nereaguje nijak výbušně a spíše než prudkou akcelerací zaujme zvýšeným hlasem, ale nad 4500 otáček má dostatek síly na dynamickou jízdu, svižný dálniční sprint i předjíždění (v kopci nicméně doporučuji zůstat při zemi a počítat s delším časem předjíždění). Velkou výhodou je, že můžete počítat s cca 80% točivého momentu už v 2000 otáčkách, což znamená pohodlnou jízdu bez nutnosti častého podřazování.

Převody měření redakce Auto.cz
Pružnost23456
50 -> 90 km/h 6,3 s9,6 s
80 -> 120 km/h 6,7 s9,8 s
Otáčky motoru při rychlosti
50 km/h 24001750
70 km/h 340025002000
90 km/h 325026002250
110 km/h 400032502750
130 km/h 38003250
160 km/h 47504050
Max. rychlosti90 km/h145 km/h

Zvukový projev ve vysokých otáčkách , jenž posádku výrazně neobtěžuje, přesto kontrastuje s kultivovaným a tichým projevem v otáčkách nízkých. Jednotka tichounce naskočí a poté ztichne natolik, že na volnoběh nepoznáte, zda běží či nikoliv. Zvuk motoru do kabiny prakticky neprostupuje do asi 3500 otáček, nad 4000 otáčkami se situace trochu zhoršuje, ale rozhodně zůstává na snesitelné úrovni. Kombinovaná spotřeba (měřená systémem plná – plná) činila na konci testu 8,3 l, což je na zážehový dvoulitr dobré.

Při dynamickém ježdění nicméně spotřeba vystoupá na 9,5 litru, časté akcelerování nebo kopcovitý terén dokáže spotřebu zvednout i nad 10 litrů.

Jízda na úrovni

Lichoběžníková přední náprava a víceprvkový závěs jsou od počátku výroby špičková řešení oboru, takže zlepšení Mazda zacílila na snížení přenosu hluku a vibrací k cestujícím. S nerovnostmi na silnici se šestka vypořádává s noblesou špičkového sedanu/liftbacku střední třídy, dovnitř proniká skutečně minimální hluk od kol i podběhů, průjezd výtlukem nedoprovází hlasité rázy.

obrázek [300 x 212] Jízda s šestkou zůstává za všech okolností komfortní, ale také jistá. V zatáčkách si automobil dlouho zachovává neutrálnost a suverénně opíše táhlý i ostrý oblouk, jistotu Mazda6 neztrácí ani ve vysokých rychlostech nad 150 km/h, kde minimálně reaguje na boční vítr a přesně reaguje na pokyny řidiče. Dobře si šestka počíná v losích testech, za pochvalu stojí i skutečnost, že se v limitních situacích chová předvídatelně.

Standardní 16palcová kola představují ideální kompromis mezi komfortní a sportovní jízdou, navíc šestce sluší. Brzdy mají dostatečnou sílu, nejsou přeposilované a umožňují přesné dávkování brzdného účinku.

V celkovém zúčtování musím před Mazdou smeknout, neboť dokázala vytvořit vůz, který ani po třech letech na trhu nezestárnul, má stále atraktivní tvary a dokáže i bez výrazných technických inovací čelit konkurenci. Jak vidno, automobilové zázraky se stále dějí.

Plusy

  • kvalitní zpracování
  • komfortní a prostorný interiér
  • dostatek odkládacích prostor
  • inteligentní systém sklápění zadních sedadel
  • kultivovaný motor
  • velmi dobré jízdní vlastnosti

Minusy

  • hlučnější motor ve vysokých otáčkách
  • příliš účinný posilovač řízení
Spolupracujeme s TipCars.com

Mazda6 2,0i

Cena v základní výbavě: 699 900 Kč Cena v testované výbavě: 715 300 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, okenní airbagy, ABS s EBD, EBA, stabilizační systém DSC, protiprokluzový systém TCS, imobilizér, dvojité zamykání, termoreflexní tónovaná skla, 16palcové disky z lehkých slitin, obložení z titanu na středovém panelu, kůží obšitý volant a hlavice řadicí páky, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, bederní opěrka sedadla řidiče, středová loketní opěrka s dvojitým dnem, zadní loketní opěrka se dvěma držáky nápojů, posilovač řízení, dálkově ovládané centrální zamykání, automatická klimatizace, tempomat s ovládáním na volantu, multifunkční palubní počítač, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, elektrické ovládání a vyhřívání vnějších zpětných zrcátek, audiosystém s CD přehrávačem

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+ 13.420,-), koberce (+ 1.980,-)

Kodak se vrací s klasickým filmem, plánuje vstoupit na indický trh Kodak se vrací s klasickým filmem, plánuje vstoupit na indický trh

Společnost Kodak, legendární značka spojená především s…

USA s Deutsche Bank se blíží urovnání sporu, jednají o pokutě 5,4 miliardy dolarů USA s Deutsche Bank se blíží urovnání sporu, jednají o pokutě 5,4 miliardy dolarů

Americké ministerstvo spravedlnosti jedná s německou…

Volkswagen není sám. S emisemi podvádějí všechny automobilky, tvrdí studie Volkswagen není sám. S emisemi podvádějí všechny automobilky, tvrdí studie

Před rokem vypukl skandál s podváděním při měření emisí…

Bude německá policie zasahovat v českém Chebu? Policisté z obou zemí mohou za hranice Bude německá policie zasahovat v českém Chebu? Policisté z obou zemí mohou za hranice

Němečtí i čeští policisté mohou od soboty zasahovat až…

 
Technické údaje
Motor Mazda6 2,0i
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 108 / 6500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 184 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 211
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.7
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 10.8 / 6 / 7.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 492 / 1662
Objem nádrže (l):64
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1385 / 470
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4680
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1435
d) rozvor (mm): 2675
e) rozchod vpředu (mm): 1550
f) rozchod vzadu (mm): 1550
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 750 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 530
výška opěradla vpředu (mm): 560
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Mazda6 2,0i
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,46
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue




Video: Taxi v cestě není žádnou překážkou Video: Taxi v cestě není žádnou překážkou

Řidička Mazdy 6 musela mít asi hodně naspěch, když se…

Mazda 6 první generace se stále vyrábí v Číně u společnosti FAW Mazda 6 první generace se stále vyrábí v Číně u společnosti FAW

V Evropě si můžeme koupit třetí generaci Mazdy 6, navíc…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Pohřeb manekýny Blanky Zelinkové: Ledovou královnu vyprovodily její kolegyně z přehlídkových mol

Pohřeb manekýny Blanky Zelinkové: Ledovou královnu…

Modelingový svět se v pátek dopoledne rozloučil s manekýnkou a ozdobou titulek časopisů 80. let Blankou…

Hranická propast je nejhlubší zatopenou jeskyní světa. Je hluboká 404 metrů

Hranická propast je nejhlubší zatopenou jeskyní…

Hranická propast na Přerovsku je nejhlubší zatopenou jeskyní na světě. Potvrdil to v úterý výzkum česko-polské…

 

iSport.cz

Nadějný Zbořil přes léto zapracoval. Kouči Bostonu dělá radost

Nadějný Zbořil přes léto zapracoval. Kouči Bostonu…

Nadaný obránce Jakub Zbořil je obrovskou českou defenzivní nadějí. A měl by v budoucnu mít i stabilní místo v…

Budoucnost hokeje? Užší kluziště. Jednat o změně budou i v extralize

Budoucnost hokeje? Užší kluziště. Jednat o změně…

Žádné šmidlání puku u mantinelů, kudrlinky na velkém prostoru. Dva, tři rychlé kroky a šup ho na branku. Takhle…

 

Reflex.cz

Čekání na Luka Cage: Nejvíc vyhlížená filmová událost týdne nebude v kinech, ale na Netflixu

Čekání na Luka Cage: Nejvíc vyhlížená filmová…

Hranicí zábavy v českých kinech je tento týden originalita. Překvapivost. Jestli chcete vidět něco, co jste…

Britský velvyslanec v Saúdské Arábii konvertoval k islámu a vykonal pouť do Mekky

Britský velvyslanec v Saúdské Arábii konvertoval k…

Simon Collins se narodil roku 1956 a vystudoval univerzitu v Cambridgi. Během své kariéry působil na…