Mazda6: podrobný popis + první jízdní dojmy

Mazda6: podrobný popis + první jízdní dojmy

 
 

Větší a přitom lehčí, krásná a přitom kvalitní. Hodnoty, na které Mazda vsadila u první šestky, se zásadně nezměnily. Jen rysky se u té druhé posunuly tím správným směrem. První svezení jsme absolvovali na jihu Francie.

Na československém a později českém trhu se Mazda v devadesátých letech zapsala do paměti automobilové veřejnosti futuristicky navrženým modelem 626. První Mazda6 před šesti lety pak představovala pro japonskou automobilku jistou formu renesance. I když nadšení trhu opadlo už po třetím roce, patřil tento model po celou dobu ke klíčovým produktům značky. Druhá generace vstoupí na trh už za pár týdnů. Jaká tedy je?

Předně, je jednoduchá! Místo rozptýlení pozornosti na mnoho dílčích konstrukčních řešení, často souvisejících se složitou elektronikou, zaměřili Japonci svou pozornost na základní hodnoty, které od automobilu člověk může čekat. Problémům s kvalitou, které trápí například francouzské výrobce, se díky tomu Mazda programově vyhýbá.

Japonská elegance
Design nové šestky už máte jistě nastudován do posledního záhybu a tak jen připomeňme, že šestka se na trh dostane ve třech karosářských verzích - jako sedan, liftback a jako kombi. Sedan je delší (4735 mm, +65 mm), širší (1795 mm, +15 mm), vyšší (1440 mm, +5 mm) a má delší rozvor (2725 mm, +50 mm) než jeho předchůdce. Přes relativně velké vnější rozměry vypadá přísně tříprostorová verze velmi sportovně.

Na trochu jinou notu hraje liftback, jehož zadní polovina je opticky velmi podobná sedanu, ale při pozornějším srovnání obou verzí si uvědomíte plynulejší siluetu střechy, která pokračuje bez výrazného lomu zadním sklem.

Nové kombi je nejdelší ze tří karoserií (4765 mm, +75 mm), je širší (1,795 mm, +15 mm) a jen o málo vyšší (1490 mm se střešními ližinami, +10 mm) než předchůdce.

Sports Appearance Pack (SAP)
Ve verzi GTA dostáváte standardně tzv. Sport Appearance Pack SAP v barvě karoserie, který na první pohled šestku odliší od ostatních verzí, aniž byste se museli snížit k lacinému nebo v lepším případě značkovému ale neoriginálnímu tuningu. Nová sportovní mřížka chladiče, sportovní přední a zadní nárazník, boční nástavce prahů, zadní spojler a čiré zadní sdružené svítilny budou oslovovat japanofily se sportovním srdcem.

Šestku si bude možno objednat v některém z 12 barevných odstínů, dodávána jsou 16, 17 a 18palcová kola.

Konstrukce karoserie a podvozku
Japonští inženýři sice nevymysleli žádnou převratnou novinku v hardwaru tohoto světového modelu, ale v tom co nakonec poslali do výroby, chtěli patřit k nejlepším. Už sportovní modely MX-5 a RX-8 se držely zásady minimální možné hmotnosti, ale když se stejnou politikou vyjela i nová Mazda2, bylo jasné, že šestka musí pokračovat.

Než zopakujeme konkrétní čísla o hmotnostních úsporách, je třeba vědět, že karoserie prošla drastickou „zpevňující kúrou“. To, co dělá výbornou jízdní poslušnost a nízký vnitřní hluk, nejsou jen dobré nápravy a kilogramy tlumicích hmot! Pevnost karoserie v ohybu je vyšší o 32 % u sedanu, 45 % u liftbacku a o 33 % u kombi, ve srovnání s předchozími modely. Torzní tuhost (tzn. v krutu) se zvýšila mezigeneračně o 14 % (sedan), 30 % (liftback) a 25 % (kombi).

Stejně jako u dvojky byly i u šestky v široké míře zapojeny moderní ultra-vysokopevnostní oceli. Úspory hmotnosti tedy spočívají v tom, že pevnější materiál plechů může být pro stejnou výslednou pevnost tenčí než u plechů z levnějších vysokopevnostních ocelí.

Přes větší rozměry a výrazně tužší karoserii je nová šestka až o 2,4 % lehčí (pro model 2,5 MZR bylo ušetřeno 35 kg pohotovostní hmotnosti) než její předchůdkyně. To se pochopitelně odráží na jízdních vlastnostech a napomáhá to i nižší spotřebě.

Komponenty podvozku jsou bližší předchozí generaci než současnému Mondeu. Přední modifikovaná lichoběžníková náprava je uložena v pomocném rámu uchyceném ke karoserii v šesti bodech (dříve ve čtyřech), což má pomoci tlumit jemné vibrace a zprostředkovat mnohem přímější kontakt řidiče s automobilem za jízdy. Elektrický posilovač řízení pomáhá pohybu pastorku po hřebenu, který znamená 2,87 otáčky volantu mezi dorazy. Zadní víceprvková náprava má nyní tlumiče v konvenční vzpřímené poloze, takže již neexistuje zpoždění pohybu karoserie za výchylkou kola, které se obvykle projevuje pocitem nestability.

Aerodynamika
...je další pýchou japonských inženýrů. Koeficient odporu vzduchu (cx = 0,27 u sedanu a liftbacku, cx = 0,28 u kombi) patří k nejlepším ve třídě. Ladily se nejen viditelné detaily karoserie, ale i proudění pod vozem. Většina podlahy Mazdy6 je již zakrytována, pouze pro evropské modely je určen i kryt střední části podlahy (pro vysokorychlostní aerodynamiku na dálnicích) a hon na tisíciny v koeficientu odporu vzduchu si vyžádal i neobvykle tvarované spojlery ve tvaru U před předními koly.

Jízdní dojmy
K dvousetkilometrové projížďce jsme získali základní motorizaci 1.8 MZR. Maximální výkon 88 kW při 5500 ot./min není na dnešní dobu a obvykle vysoké měrné výkony japonských vozů právě ohromující hodnotou. Jeho projev je však o to překvapivější. Je možné, že zafungoval placebo efekt, kdy po nasátí všech informací i nízké hmotnosti začnete věřit, že auto "jede téměř samo", ale máme-li hodnotit praktickou použitelnost základní motorizace při obsazení dvěma osobami, pak vlastně není co vytýkat.

K Mazdě jaksi patří velmi tichý provoz, který vás zpočátku překvapuje, ale jak známo, na dobré se snadno zvyká, takže klid a absence jakýchkoliv vibrací na palubě už vám po chvíli přijdou samozřejmé. Při dálničních rychlostech se s otáčkami zvuk motoru stává pronikavější, ale ani hladina odpovídající standardním dálničním 4000 ot./min neobtěžuje. Cennou devizou, která zřejmě zabránila nárůstu výkonové špičky, je příjemně zvýšený točivý moment, který je k dispozici v nízkých a středních otáčkách. Škoda, že základní motor dostanete jen s pětistupňovou převodovkou. Troufáme si tvrdit, že pro běžné zákazníky, kteří obvykle jezdí sami, by pak nebyl důvod k přechodu na silnější a v této třídě standardní dvoulitr, standardně dodávaný se šestistupňovou převodovkou. Silným argumentem základního motoru je nízká spotřeba paliva. V kombinovaném cyklu Mazda slibuje jen 6,8 l/100 km (bavíme se o automobilu s délkou 4,7 m!), naše krátká praxe ukázala na palubním počítači stále velmi slušné hodnoty začínající sedmičkou.

Krátké svezení s motorem 2.0 MZR mnoho nových či překvapivých poznatků nepřineslo. O poznání pružnější agregát se k šestce hodí více. Při popojíždění ve městě potěší ochota ke zrychlování bez řazení, bezprostřednost reakcí a stejný stoický klid, který se i při razantní akceleraci mění jen ve decentně tlumený baryton. Touto volbou získáte větší svobodu v rychlostech nad 140 km/h, kde už schopnosti základního motoru přeci jen mnoho nedovolují. Pokud budete pokukovat až po druhé výbavě TE, třicetitisícový příplatek proti 1,8 MZR se už zřejmě vyplatí.

Asi tušíte, že podvozek nové šestky patří spíše ke sportovně laděným, ale také zde je cítit japonský smysl pro kultivovaný projev. Ani s osmnáctipalcovými koly nejsou městské zpomalovací pruhy riskem pro vaše zuby. Silnice na jihu Francie však přeci jen patří k těm lepším v zemi galského kohouta, a tak po jízdě v Čechách možná budeme mluvit jinak. Co se jistě nezmění je perfektní pocit z řazení, které je mechanicky přesné a jehož páka má krátké dráhy. Ostatně, standard, který Mazda v této disciplíně drží napříč celou modelovou řadou (od dvojky přes šestku až po MX-5) stojí za pozornost.

Když je kolonka posilovač řízení vyplněna slovem "elektrický" vstávají obvykle dravějším řidičům vlasy na hlavě. U šestky je to po prvním svezení přejde. Přesné a nečekaně přímé řízení ukázkově tuhne s rychlostí a nadměrný účinek posilovače je cítit snad jen ve městě nebo ve velmi prudkých zatáčkách, kde vás situace donutí více zpomalit.

Interiér
Design interiéru je svým způsobem univerzální. Materiály na úrovni, která neurazí většinu Evropanů, zpracování příkladné. Jako příliš obyčejné se někomu zřejmě budou zdát ovladače na středové konzole a možná i některé plasty. Skrz ramena tříramenného volantu, jehož věnci chybí nějaký ten milimetr k optimální tloušťce, sem tam není vidět na příliš rozměrné a daleko od sebe umístěné budíky. Vnitřní míry Mazdy6 jsou větší všemi směry, ale to už vlastně patří k bontonu všech automobilových novinek.

K jediné zásadní novince, kterou Mazda nabízí na poli palubní elektroniky, je ovládání palubního informačního systému CF-NET (Cross Functional). Pomocí dvou tlačítek a kolébkového ovladače na levém rameni volantu se pohybujete v menu (doleva/doprava, nahoru/dolů, enter), které se zobrazuje v odděleném displeji uprostřed před čelním sklem. Tak lze snadno a intuitivně ovládat klimatizaci, rádio, navigaci, hands-free i palubní počítač. Komu by to přesto nevyhovovalo, může zůstat u stejně bezproblémového klasického ovládání rádia i klimatizace na středové konzole.

O cenách a výbavách...

Nový model japonské automobilky se začne na českém trhu prodávat 1. března 2008, ale jeho ceny jsou známy již nyní. Už v základní verzi tohoto vozu, který se bude prodávat hned od začátku ve všech karosářských variantách a se čtyřmi motory, najdete všechny prvky bezpečnostní výbavy: ABS, EBD, brzdový asistent, stabilizační a protiprokluzový systém nebo šest airbagů. Standardem Mazdy je automatická aktivace světlometů, rádio s CD a MP3 přehrávačem, manuálně regulovaná klimatizace, výškově a podélně nastavitelný volant, elektricky ovládaná všechna okna, dálkově ovládané centrální zamykání, praktický systém sklápění zadních sedadel „Karakuri“ (u karoserií liftback a kombi), kola z lehkých slitin (16") a pro dieselové motory je standardem filtr pevných částic DPF.

Verze TE stojí sice o 50 tisíc korun více, ale navíc dostanete automaticky regulovanou dvouzónovou klimatizaci, kůží obšitý věnec volantu a hlavice řadicí páky, loketní opěrky vpředu a vzadu, přední mlhové světlomety, automatické stěrače, kola z lehkých slitin (17"), tempomat, vyhřívaná a elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka nebo vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou.

Verze TE Plus má navíc mj. audio systém Bose, Bluetooth hands-free sadu a bixenonové natáčecí světlomety.

Ve verzi GTA dostáváte standardně tzv. Sport Appearance Pack SAP v barvě karoserie, kola z lehkých slitin s pneumatikami 225/45 R18, systém monitorování tlaku v pneumatikách, vyhřívání předních sedadel ve dvou stupních, sportovní anatomicky tvarovaná přední sedadla a sportovní doplňky interiéru.

Nová Mazda6 - modelová řada (údaje pro sedan)
Motor1,8 MT2,0 MT2,0 AT2,5 MT2,0 D MT
Zdvihový objem [cm3]17981999199924881998
válce/ventily4/44/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]88/5500108/6500108/6500125/6000103/3500
Nejvyšší toč. Moment [Nm/ot/min]165/4300184/4000184/4000226/4000330/2000
Max. rychlost [km/h]200214204220204
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,39,910,88,010,5
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]6,87,07,78,15,6
Cena CE [Kč]609.900,----659.000,-
Cena TE [Kč]659.900,-689.900,-749.900,--709.900,-
Cena TE Plus [Kč]-749.900,---759.900,-
Cena GTA [Kč]---769.900,-769.900,-
Cena GT [Kč]---794.900,-794.900,-
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Švédská levice chce zastropovat zisky části firem Švédská levice chce zastropovat zisky části firem

Švédská středo-levá menšinová vláda navrhne zastropování…

Burzy ženou k novým rekordům drobní investoři Burzy ženou k novým rekordům drobní investoři

Akcie na trzích po celém světě lámou nové a nové rekordy.…

Válka v Sýrii má novou frontu. Turecká armáda bombardovala cíle na severu země Válka v Sýrii má novou frontu. Turecká armáda bombardovala cíle na severu země

Turecká armáda v sobotu v severosyrském Afrínu, který…

Zeleným bude šéfovat biolog a starosta Prahy 4 Petr Štěpánek Zeleným bude šéfovat biolog a starosta Prahy 4 Petr Štěpánek

Předsedou Zelených se v sobotu stal Petr Štěpánek,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Mazda6: podrobný popis + první jízdní dojmy







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 



Ojetá Mazda 6 (GH): Stala se obětí recese Ojetá Mazda 6 (GH): Stala se obětí recese

Druhá generace Mazdy 6 si zachovala to nejlepší z…

Mazda svolává model 6 kvůli pavoukům, už podruhé Mazda svolává model 6 kvůli pavoukům, už podruhé

Pavouci vrací úder a opět trápí majitele Mazdy 6. Do…

 



 
Audi 100 v Číně: Jak si soudruzi upravili audinu podle svého vkusu

Audi 100 v Číně: Jak si soudruzi upravili audinu podle svého vkusu

Včera

Audi 100 třetí generace, v hantýrce bazaristů přezdívaná doutník, se v Evropě nevyrábí již 27 let. V zemi „za velkou čínskou zdí“ však stále platí za vcelku oblíbený automobil.




Blesk.cz

Bučkovou v Amazonii srazila horečka dengue: Léčili ji v misionářské nemocnici

Bučkovou v Amazonii srazila horečka dengue: Léčili…

Modelka Eliška Bučková (28) je doma v Čechách, zatímco její partner Jakub Vágner (36) opět brázdí řeky…

Tragédie autobusu v Turecku: 11 mrtvých po nehodě na dálnici, dva řidiče zatkli

Tragédie autobusu v Turecku: 11 mrtvých po nehodě na…

Jedenáct lidí přišlo o život a dalších 46 bylo zraněno při nehodě autobusu, která se stala v noci na sobotu na…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Sny nováčka Pokorného: Ve Slavii chci Ligu mistrů a návrat do reprezentace

Sny nováčka Pokorného: Ve Slavii chci Ligu mistrů a…

Nad Vyšehradem se pomalu stmívalo, ale pro něj všechno začínalo. Lukáš Pokorný po utrápeném podzimu v…

 

Reflex.cz

Žádné opulentní hody pro zahálčivé parazity na účet státu se v Česku nekonají. I proto nemáme uprchlíky

Žádné opulentní hody pro zahálčivé parazity na účet…

Jedním z horkých témat (nejen) posledních voleb bylo: Vážení voliči, zatočíme s parazity, zatočíme…

V Praze hořel hotel. Nejméně dva lidé zemřeli, desítky dalších mají zranění. Hasiči budou zasahovat do noci

V Praze hořel hotel. Nejméně dva lidé zemřeli,…

Při požáru hotelu Eurostars David v Náplavní ulici nedaleko Masarykova nábřeží na Novém Městě zemřeli…