15.4. 2015 Michal Fokt

Mazdy MPS? Až v příštích generacích. A jak to vypadá s RX-9?

Mazdy MPS? Až v příštích generacích. A jak to vypadá s RX-9?

Od inženýrů Mazdy jsem se dověděl spoustu zajímavých informací, týkajících se blízké budoucnosti této malé, ale ambiciózní a sympatické japonské automobilky.

O Mazdě se teď hodně mluví. Zaslouženou pozornost sklízí za marketingově dobře zvládnutý Skyactiv coby pyšnou protiváhu downsizingu, ovšem i v případě, že je vám rozdíl v technice ukradený, nelze si nevšimnout velmi líbivého designérského stylu Kodo, jenž Japonci v současnosti aplikovali už na celou modelovou škálu. Stále je tu však několik "ale", které to značce kazí. Proč tomu tak je, jsem se pokoušel zjistit u několika top manažerů Mazdy, zejména pak u Michia Tomiyamy, což je mimo jiné šéf projektu modelu CX-3, s nímž jsme se nedávno seznamovali v Barceloně.

S ohledem na sportovní ladění japonských modelů je překvapivé, jak nekonzistentní je nabídka opravdu sportovních verzí, známých jako MPS, tedy Mazda Performance Series. Měli jsme je a už nemáme u trojky a šestky, ostatní modely pak v tomto ohledu zůstávají "nepolíbené". Důvod, proč tomu tak je, vás asi překvapí. Souvisí to s avizovanou snahou Mazdy přesunout se na horní okraj mainstreamu, pokud ne rovnou mezi prémiové značky.

Mazda prý doposud používala modely MPS na to, aby vylepšila obraz svých masových verzí, které samy o sobě nebyly příliš zajímavé. Ty současné vozy jsou však v tomto ohledu jiné - mají už samy o sobě silnou identitu a automobilka chce, aby si vytvořily potřebnou sportovní image i bez "berliček" typu MPS. Trošku zvláštní filozofie, ale to není u Japonců nic až tak překvapivého...

Druhým a dost možná tím opravdovým důvodem je, že do Skyactivu a nového designu šlo takové množství prostředků a času, že na MPS prostě už nezbylo. Otázkou tedy je, kdy se už po dlouhých letech ukazování všelijakých ospoilerovaných konceptů stane MPS pevnou součástí portfolia. Podle Tomiyamy by k tomu mělo dojít už v příštích generacích aktuálních modelů, kterých se to bude týkat ale odmítl komentovat s šibalským pomrkáváním, že je pouze project leader současné CX-3. Tyto MPS modely ovšem už nebudu mít roli imagemakeru pro standardní modely, ale spíše stylového doplňku řady, dost možná s určitým statutem samostatné značky.

Z kontextu dále vyplynulo, že modely MPS budou vybaveny turbomotory, což vyvrací spekulace, že technika Skyactiv není s přeplňováním kompatibilní. Tomiyama také naznačil, že se Mazda přeplňování nebrání, jen si myslí, že z komplexního pohledu, zahrnujícího spolehlivost, spotřebu a řiditelnost je atmosférický Skyactiv v současné situaci tím lepším řešením. Přeplňování pak ovšem představuje do budoucna jedinou možnou cestu, jak se dostat k výkonům, obvyklým dnes u konkurence.

Neméně palčivou otázkou je projekt sportovního vozu s Wankelovým motorem, jenž má být nástupcem modelu RX-7. Zdá se, že byli dotazovaní překvapeni mými informacemi ohledně bouřlivého vývoje, jenž proběhl v médiích ohledně RX-9, ...vždyť je všechno tak jasné. :) Jak už to u takových aut bývá, nesmějí pochopitelně ani naznačovat, ale když japonští inženýři vidí zájem... Prostě a jednoduše - vývoj rotačního motoru stále probíhá, jestli víte, co tím myslím... Naopak v budoucnosti značky už není místo pro šestiválec, co se konvenčních motorů týče, zůstane Mazda propříště u čtyřválců.

Řeč přišla i na nabídku motorizací pro roadster MX-5. Byl jsem marketingovým šéfem evropské Mazdy Carlosem Efronem ujištěn, že budu příjemně překvapený už dynamikou základní patnáctistovky, ačkoli to z technických údajů nemusí být patrné, má být rychlejší a spontánnější, než končící NC s motorem 1,8 l. Kde ovšem moje rétorické schopnosti naprosto pohořely, bylo téma celkové dynamiky tohoto kultovního roadsteru. Zdá se, že podle Mazdy je výkon MX-5 "tak akorát" a naladění vozu představuje tu nejlepší možnou kombinaci "fun to drive". Na dotaz, proč má sportovní model motor s horšími parametry, než rodinný sedan, jsem se odpovědi nedočkal a v potaz nebyly brány ani mé námitky, že více výkonu neznamená méně zábavy za volantem. Tak snad příště...

A jak je to s "prémiovější" orientací značky? Protože se Mazda poté, co ji ponechal Ford svému osudu, stala jednou z nejmenších mainstreamových automobilek s relativně malou produkcí a jako taková je nucena se zaměřit na vyšší marže z prodaného vozu, namísto na zisk z velkého objemu prodaných vozů. Japonci tedy chtějí postupnými krůčky postupovat v rámci mainstreamové produkce vzhůru a nabízet atraktivní design, sportovní orientaci vozů a hodnotné interiéry a to při postupném zvyšování cen tak, aby neztratili své současné zákazníky a současně získávali nové.

Spolupracujeme s TipCars.com
Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou

Japonská telekomunikační firma NTT expanduje do…

Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let

Němečtí dodavatelé velkých průmyslových celků loni…

Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce? Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce?

Přesčasy, práce o víkendech a nízká mzda – tak vypadá…

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil zatím…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

Praga dostala dárek ke 110 letům. Brzy bude mít nové muzeum přímo v Praze Praga dostala dárek ke 110 letům. Brzy bude mít nové muzeum přímo v Praze

Do bývalého průmyslového areálu ve Vysočanech se mají…

 






 
Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Včera

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898 a stalo se zakladatelem dodnes trvající tradice.




Blesk.cz

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

Italská skupina UniCredit prodává svoji slovenskou a českou divizi. O segmenty má údajně zájem Moneta Money Bank…

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i policii. Prošetřuje ho

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i…

Zpráva o dětské pornografii na počítači prezidenta Miloše Zemana byla překvapivá i pro orgány činné v trestním…

 

iSport.cz

Špatné zprávy! Rosický musel na další operaci, v této sezoně si nezahraje

Špatné zprávy! Rosický musel na další operaci, v…

Nepříjemné zvěsti se potvrdily. Záložník Sparty Tomáš Rosický si v této sezoně už určitě nezahraje, dlouhodobé…

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli dvojí ceně vstupenek

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli…

V hokejové extralize zbývá v Generali play off už jen čtveřice nejlepších, semifinále začne ve středu 29. března…

 

Reflex.cz

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují jeho nejupřímnější tvář

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují…

Fotograf Alexander Petrosyan strávil několik let objevováním a dokumentováním nekonečných zákoutí Petrohradu.…

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů, společnost ji u nás nebude nadále vyrábět

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů,…

Nápoje Coca-Cola, Fanta, Sprite a Kinley tonic se v Česku už nebudou prodávat ve dvoulitrovém balení. Před…