15.4. 2015 Michal Fokt

Mazdy MPS? Až v příštích generacích. A jak to vypadá s RX-9?

Mazdy MPS? Až v příštích generacích. A jak to vypadá s RX-9?

Od inženýrů Mazdy jsem se dověděl spoustu zajímavých informací, týkajících se blízké budoucnosti této malé, ale ambiciózní a sympatické japonské automobilky.

O Mazdě se teď hodně mluví. Zaslouženou pozornost sklízí za marketingově dobře zvládnutý Skyactiv coby pyšnou protiváhu downsizingu, ovšem i v případě, že je vám rozdíl v technice ukradený, nelze si nevšimnout velmi líbivého designérského stylu Kodo, jenž Japonci v současnosti aplikovali už na celou modelovou škálu. Stále je tu však několik "ale", které to značce kazí. Proč tomu tak je, jsem se pokoušel zjistit u několika top manažerů Mazdy, zejména pak u Michia Tomiyamy, což je mimo jiné šéf projektu modelu CX-3, s nímž jsme se nedávno seznamovali v Barceloně.

S ohledem na sportovní ladění japonských modelů je překvapivé, jak nekonzistentní je nabídka opravdu sportovních verzí, známých jako MPS, tedy Mazda Performance Series. Měli jsme je a už nemáme u trojky a šestky, ostatní modely pak v tomto ohledu zůstávají "nepolíbené". Důvod, proč tomu tak je, vás asi překvapí. Souvisí to s avizovanou snahou Mazdy přesunout se na horní okraj mainstreamu, pokud ne rovnou mezi prémiové značky.

Mazda prý doposud používala modely MPS na to, aby vylepšila obraz svých masových verzí, které samy o sobě nebyly příliš zajímavé. Ty současné vozy jsou však v tomto ohledu jiné - mají už samy o sobě silnou identitu a automobilka chce, aby si vytvořily potřebnou sportovní image i bez "berliček" typu MPS. Trošku zvláštní filozofie, ale to není u Japonců nic až tak překvapivého...

Druhým a dost možná tím opravdovým důvodem je, že do Skyactivu a nového designu šlo takové množství prostředků a času, že na MPS prostě už nezbylo. Otázkou tedy je, kdy se už po dlouhých letech ukazování všelijakých ospoilerovaných konceptů stane MPS pevnou součástí portfolia. Podle Tomiyamy by k tomu mělo dojít už v příštích generacích aktuálních modelů, kterých se to bude týkat ale odmítl komentovat s šibalským pomrkáváním, že je pouze project leader současné CX-3. Tyto MPS modely ovšem už nebudu mít roli imagemakeru pro standardní modely, ale spíše stylového doplňku řady, dost možná s určitým statutem samostatné značky.

Z kontextu dále vyplynulo, že modely MPS budou vybaveny turbomotory, což vyvrací spekulace, že technika Skyactiv není s přeplňováním kompatibilní. Tomiyama také naznačil, že se Mazda přeplňování nebrání, jen si myslí, že z komplexního pohledu, zahrnujícího spolehlivost, spotřebu a řiditelnost je atmosférický Skyactiv v současné situaci tím lepším řešením. Přeplňování pak ovšem představuje do budoucna jedinou možnou cestu, jak se dostat k výkonům, obvyklým dnes u konkurence.

Neméně palčivou otázkou je projekt sportovního vozu s Wankelovým motorem, jenž má být nástupcem modelu RX-7. Zdá se, že byli dotazovaní překvapeni mými informacemi ohledně bouřlivého vývoje, jenž proběhl v médiích ohledně RX-9, ...vždyť je všechno tak jasné. :) Jak už to u takových aut bývá, nesmějí pochopitelně ani naznačovat, ale když japonští inženýři vidí zájem... Prostě a jednoduše - vývoj rotačního motoru stále probíhá, jestli víte, co tím myslím... Naopak v budoucnosti značky už není místo pro šestiválec, co se konvenčních motorů týče, zůstane Mazda propříště u čtyřválců.

Řeč přišla i na nabídku motorizací pro roadster MX-5. Byl jsem marketingovým šéfem evropské Mazdy Carlosem Efronem ujištěn, že budu příjemně překvapený už dynamikou základní patnáctistovky, ačkoli to z technických údajů nemusí být patrné, má být rychlejší a spontánnější, než končící NC s motorem 1,8 l. Kde ovšem moje rétorické schopnosti naprosto pohořely, bylo téma celkové dynamiky tohoto kultovního roadsteru. Zdá se, že podle Mazdy je výkon MX-5 "tak akorát" a naladění vozu představuje tu nejlepší možnou kombinaci "fun to drive". Na dotaz, proč má sportovní model motor s horšími parametry, než rodinný sedan, jsem se odpovědi nedočkal a v potaz nebyly brány ani mé námitky, že více výkonu neznamená méně zábavy za volantem. Tak snad příště...

A jak je to s "prémiovější" orientací značky? Protože se Mazda poté, co ji ponechal Ford svému osudu, stala jednou z nejmenších mainstreamových automobilek s relativně malou produkcí a jako taková je nucena se zaměřit na vyšší marže z prodaného vozu, namísto na zisk z velkého objemu prodaných vozů. Japonci tedy chtějí postupnými krůčky postupovat v rámci mainstreamové produkce vzhůru a nabízet atraktivní design, sportovní orientaci vozů a hodnotné interiéry a to při postupném zvyšování cen tak, aby neztratili své současné zákazníky a současně získávali nové.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Zdravotní pojišťovny loni vyplatily benefity za miliardu Zdravotní pojišťovny loni vyplatily benefity za miliardu

Zdravotní pojišťovny loni klientům vyplatily na…

Automobilky ukázaly podobu svých speciálů pro rally, podívejte se Automobilky ukázaly podobu svých speciálů pro rally, podívejte se

Tovární týmy odtajnily design svých vozů na letošní rok.

Českého výrobce baterií Číňané nepoložili, expanduje do Spojených států Českého výrobce baterií Číňané nepoložili, expanduje do Spojených států

Společnost HE3DA zabývající se aplikovaným výzkumem a…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety? Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety?

Automobilka Apollo své nejnovější superauto Intensa…

 





 
TOP 5: Nejlevnější čtyřkolky na českém trhu. Kdo je aktuálně nabízí nejvýhodněji?

TOP 5: Nejlevnější čtyřkolky na českém trhu. Kdo je aktuálně nabízí nejvýhodněji?

Dnes 17:18

Prohlédněte si s námi pětici aktuálně nejvýhodnějších čtyřkolek na českém trhu. Ve většině případů jde o prcky, náročnějšího terénu se ale rozhodně nezaleknou.




Blesk.cz

Zvrat v případu pašeračky Terezy (21) zadržené v Pákistánu: Zatkli jejího komplice, hned udal dalšího!

Zvrat v případu pašeračky Terezy (21) zadržené v…

Pákistánské úřady zadržely komplice Češky Terezy H. (21), u které celníci na letišti v Láhauru před více než…

Kuchyňské trendy 2018: Linka ve fialové, modré či černé barvě

Kuchyňské trendy 2018: Linka ve fialové, modré či…

Chystáte se rekonstruovat kuchyň nebo třeba jen vyměnit kuchyňskou linku? Pak byste určitě měli vědět, jaké…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Nezastavitelná Ester! Ledecká ovládla i čtvrtý obří slalom na snowboardu

Nezastavitelná Ester! Ledecká ovládla i čtvrtý obří…

Ester Ledecká vyhrála i čtvrtý závod Světového poháru v obřím slalomu na snowboardu v sezoně. Měsíc před svým…

 

Reflex.cz

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie, vzniká nová fronta války

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie,…

Turecká armáda dnes v severosyrském Afrínu, který ovládají kurdské milice YPG, de facto zahájila pozemní…

Fenomén Adam Ondra a další česká lezecká esa

Fenomén Adam Ondra a další česká lezecká esa

Sportovní lezení ve všech podobách spojuje výkonnostní sport, vysoké nároky na psychiku a kontakt s přírodou.…