Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

McLaren MP4-12C GT3: Testování pokračuje ve Španělsku (video)

David Bureš
Diskuze (0)
Před začátkem sezony 2012 vznikne 20 exemplářů McLarenu MP4-12C GT3.

McLaren MP4-12C GT3 nastoupí do okruhového šampionátu GT3 až v příští sezoně, během letošního roku však bude automobil průběžně testován v sérii Blancpain Endurance. Stáj McLaren GT se zúčastní závodů ve španělské Navaře, francouzském Magny-Cours a anglickém Silverstone.

Začátkem července se MP4-12C GT3 objeví na tradičním Festivalu rychlosti v Goodwoodu a v rámci vývojového programu bude zřejmě nasazen také do čtyřiadvacetihodinovky v belgickém Spa.

Za volant MP4-12C GT3 se vedle Andrewa Kirkaldyho, šéfa týmu CRS Racing, který McLarenu pomáhá s vývojem vozu, posadí portugalský pilot Álvaro Parente a Oliver Turvey, loňský testovací jezdec stáje McLaren ve Formuli 1.

Aerodynamický paket MP4-12C GT3 byl spolu s jízdním nastavením vozu navržen v simulátoru McLarenu, který je používán pro vývoj monopostu formule 1. Přestože je během testů na skutečných okruzích automobil upraven jen minimálně, McLaren přiznává, že reálné zkoušky žádná simulace nenahradí.

Automobilka bude simulátor používat v průběhu příští sezony k další úpravě auta a nabídne ho k dispozici i týmům, které budou s MP4-12C GT3 závodit.

Ve španělské Navaře se ladí hlavně motor, aby měl vůz lepší akceleraci už od nízkých rychlostí, v předchozích testech v portugalském Algarve byla zase zkoušena nová palivová nádrž a testována výdrž převodovky. Právě spolehlivostí chce McLaren v příští sezoně dominovat a i proto bude vůz před samotným ostrým nasazením do závodů letos pečlivě vyzkoušen.

Závodní verze se od sériové liší několika aerodynamickými prvky, vyvinutými podle regulí šampionátu GT3. MP4-12C GT3 dostalo přední nárazník s novým lízátkem, upravený difusor, zadní nárazník s chladicími otvory a nové zadní přítlačné křídlo. Karoserie je asi o 10 cm širší než u sériového automobilu. Všechny díly jsou vyrobený z karbonových vláken.

Závodní MP4-12C GT3 bude pohánět stejná 3,8litrová jednotka V8 twin-turbo jako v případě sériového baby-McLarenu, kvůli technickým předpisům však bude její výkon snížen ze 441 kW (600 k) na 373 kW (500 k).

Novinkou se stane šestistupňová sekvenční převodovka Ricardo, která nahradí sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku Graziano ze sériového vozu. Přednostní převodovky Ricardo je její hmotnost, váží totiž o 80 kg míň než dvouspojkový systém sériové verze.

Řídicí jednotka TAG-400 pochází od McLaren Electronic Systems, která elektronické systémy dodává i pro formuli 1. Brzdové kotouče pochází od firmy Akebono. I ta spolupracuje se stájí McLaren ve formuli 1. Martin Whitmarsh, generální ředitel McLarenu, tvrdí, že vzhled volantu bude totožný s tím v monopostu formule 1 Lewise Hamiltona.

CRS Racing McLarenu poskytuje především své dlouholeté zkušenosti z vedení závodní stáje. Ta McLarenu navrhla, aby byly pedály a volant v jedné rovině, což vylepšuje jízdní pozici řidiče.

Automobilka pro příští sezonu vyrobí 20 exemplářů MP4-12C GT3 a stejný počet vznikne i v dalších dvou letech. O MP4-12C GT3 je podle slov McLarenu velký zájem, ale kvůli udržení hodnoty auta jich nevznikne více.

McLaren se vrátí k okruhovým závodům cestovních vozů po 12 letech. MP4-12C GT3 se stane duchovním nástupcem McLarenu F1 GTR, který se může pochlubit mimo jiné vítězstvím v Le Mans 1995. McLaren F1 GTR byl tehdy pilotován J. J. Lehtem, Yannickem Dalmasem a Masanorim Sekiyou.

Přestože McLaren v současné době neplánuje účast v závodě v Le Mans, technici automobilky tvrdí, že je pro ně McLaren F1 GTR dodnes zdrojem inspirace.

David Bureš
Diskuze (0)