Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

McLaren P1: Výroba ukončena

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
McLaren oficiálně oznámil, že byl vyroben poslední z plánovaných 375 exemplářů hypersportu P1.

McLaren P1 se jako ideový nástupce slavného F1 ve světové premiéře představil v rámci autosalonu v Paříži v roce 2012. Tehdy se jednalo o designovou studii a až v březnu roku 2013 byl v Ženevě vystaven v produkční podobě a došlo i na kompletní odhalení informací o technice.

Již během autosalonu v Ženevě oznámil McLaren, že má zájemce o všechny P1 z plánované série 375 vozů.

Samotná výroba prvního zástupce McLaren Ultimate Series se rozběhla v létě roku 2013 a jako první z bran automobilky ve Wokingu vyjelo kupé s karoserií v odstínu Ice Silver, zatímco poslední exemplář nese perleťový oranžový lak, který je připomínkou tradiční barvy značky McLaren.

McLaren uvádí, že výroba jednoho P1 zabrala sedmnáct dnů a podílelo se na ní celkem 105 pracovníků. V přepočtu na hodiny trvala výroba jednoho vozu celkem 800 hodin a oddělení MPC (McLaren Production Centre) údajně dokončilo každý den jeden P1.

Zajímavá čísla byla zveřejněna i v souvislosti s lakovnou, v níž bylo na každý vůz aplikováno pět až osm litrů základní barvy a následně osm až děvet litrů laku. U některých P1 s náročnější povrchovou úpravou zabralo jejich lakování až pět dnů. Nejoblíbenějším odstínem laku karoserie byla žlutá Volcano.

Díky skutečnosti, že se každému z 375 hypersportů dostalo péče od divize MSO (McLaren Special Operations) nelze narazit na dva P1 s identickým provedením exteriéru a interiéru, zatímco technika byla u všech vozů opouštějících automobilku identická.

Během vývoje najely McLareny P1 ne méně než 620.000 km, což představuje ekvivalent pro 15,5 cest kolem celé zeměkoule. Přes 33 % z této vzdálenosti strávily vývojové prototypy na několika závodních okruzích.

V rámci vývoje vzniklo třináct prototypů, pět vozů bylo připraveno pro použití při nárazových testech a trojice P1 představuje předsériové exempláře.

Ze série 375 McLarenů P1 zamířilo 34 % vozů do Severní a Jižní Ameriky, zatímco v Evropě zůstalo 26 % procent automobilů. Zákazníci z Blízkého východu a Afriky odebrali 13 % vyrobených vozů a do regionu Asie a Tichomoří putovalo 27 % těchto britských hypersportů.

McLaren v souvislosti s dokončením posledního P1 uvádí, že v současnosti jeho Ultimate Series ve výrobě zastupuje pouze P1 GTR, jehož produkce má být dokončena počátkem roku 2016.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)