Český trh v srpnu 2009: Těsný souboj Cee'du a i30 v nižší střední třídě, Mégane mimo Top 5
Domácí bestseller vyráběný ve dvou generacích současně stále vládne nižší střední třídě, o tom není pochyb. Mladoboleslavská Octavia zvítězila i tentokrát, ovšem jen s 1.338 kusy. Druhé místo obsadila tradičně Kia Cee'd s 290 registracemi, třetí je v úvodu zmíněný Hyundai i30 s 288 vozy. Cee'du by mohl pomoci aktuální facelift, ceny jsou i nadále příznivé a sedmiletá záruka stále trvá, ovšem koncernové dvojče je na tom letos mnohem lépe než loni. Čtvrté místo patří Volkswagenu Golf s 220 kusy a na páté příčce najdeme Ford Focus s 205 novými registracemi. Renault Mégane se tentokrát musel spokojit až se šestým místem!
Meziroční srovnání v první pětce vypadá velmi optimisticky – většina modelů si polepšila. První Octavia o 157 aut, tedy o 13,4 %, druhý Cee'd má na kontě rovněž navýšení, a to o plných 45 %! (před rokem 200). Třetí i 30 se i nadále vymyká veškeré hlavní konkurenci, registrace takřka domácího zástupce totiž vzrostly o 108,7 %, loni v srpnu si čeští zákazníci odvezli 138 hyundaiů. Čtvrtý Golf má pak jako jediný z Top 5 pokles o 14,7 %, letos se prodalo o 38 kusů méně. Ford Focus si polepšil o 41,4 % (ze 145, má tedy o 60 aut více).
Titul Skokana roku mezi všemi vozy nižší střední třídy neputuje ovšem do Jižní Koreje, ale do Japonska. Pomineme-li Fiat Sedici s nárůstem 285,7 %, který se ovšem po uvedení na český trh prodával velmi málo, je největším šplhounem Mitsubishi Lancer. Japonské sedany a hatchbacky si polepšily o plných 180 %, z 10 na 28 kusů. Vzhledem k tomu, že v srpnovém žebříčku uveřejňujeme jen 25 vozů, propadák musíme tentokrát hledat mimo pořadí. Je jím Dacia Logan, která ztratila 95,1 %, prodaly se jen dva (!) kusy. Ještě více má sice Peugeot 307, tam se ale jedná o výprodej, což Loganu zatím nehrozí. Hodně ztratil také Volkswagen Jetta (-85 %) a na konci Top 25 se nacházející Subaru Impreza (-77,3 %).
Prázdninové měsíce jsou většinou prodejně slabší. Celkový trh v této kategorii ovšem meziročně stoupl o 10,1 %, v srpnu 2008 bylo nově zaregistrováno jen 3.043 vozů nižší střední třídy, letos 3.364.
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v srpnu 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 8/2009 | 1-8/2009 | 8/2009 | 1-8/2009 |
1. | Škoda OCTAVIA | 1338 | 13658 | 39,8% | 40,7% |
2. | Kia CEE´D | 290 | 3277 | 8,6% | 9,8% |
3. | Hyundai i 30 | 288 | 2131 | 8,6% | 6,3% |
4. | Volkswagen GOLF | 220 | 2070 | 6,5% | 6,2% |
5. | Ford FOCUS | 205 | 1711 | 6,1% | 5,1% |
6. | Renault MEGANE | 144 | 2882 | 4,3% | 8,6% |
7. | Suzuki SX4 | 109 | 1045 | 3,2% | 3,1% |
8. | Citroën C4 | 101 | 817 | 3,0% | 2,4% |
9. | Toyota AURIS | 100 | 632 | 3,0% | 1,9% |
10. | Opel ASTRA | 79 | 643 | 2,3% | 1,9% |
11. | Peugeot 308 | 73 | 978 | 2,2% | 2,9% |
12. | Fiat BRAVO | 54 | 324 | 1,6% | 1,0% |
13. | Seat LEON | 42 | 272 | 1,2% | 0,8% |
14. | Mazda 3 | 39 | 241 | 1,2% | 0,7% |
15. | Honda CIVIC | 37 | 547 | 1,1% | 1,6% |
16. | Audi A3 | 35 | 326 | 1,0% | 1,0% |
17. | BMW 1 | 30 | 268 | 0,9% | 0,8% |
18. | Nissan NOTE | 29 | 184 | 0,9% | 0,5% |
19. | Mitsubishi LANCER | 28 | 226 | 0,8% | 0,7% |
20. | Fiat SEDICI | 27 | 172 | 0,8% | 0,5% |
21. | Chevrolet CRUZE | 26 | 211 | 0,8% | 0,6% |
22. | Fiat LINEA | 16 | 187 | 0,5% | 0,6% |
23. | Toyota COROLLA | 10 | 90 | 0,3% | 0,3% |
24. | Volvo C30 | 9 | 90 | 0,3% | 0,3% |
25. | Subaru IMPREZA | 8 | 143 | 0,2% | 0,4% |
- | Ostatní modely | 27 | 443 | 0,8% | 1,3% |
- | CELKEM | 3364 | 33568 | 100,0% | 100,0% |
V celkovém pořadí po osmi měsících vede Octavia s 13.658 kusy (její podíl se stále drží nad hranicí 40 %, činí 40,7 %). Cee'd je druhý (3.277, 9,8 %), třetí je i přes neúspěch v měsíčním žebříčku Mégane (2.882, 8,6 %), čtvrtý už je Hyundai i30 (2.131, 6,3 %), na pátou příčku tedy klesl Volkswagen Golf (2.070, 6,2 %). Šesté místo patří stále Fordu Focus (1.711, 5,1 %), přes tisícovku registrací se konečně přehouplo i sedmé Suzuki SX4 (1.045, 3,1 %).
V meziročním srovnání vedoucí Octavia získala 644 vozů (+4,9 %), polepšil si i Cee'd, a to ještě více (+12,5 %, +363 kusů). Třetí Mégane je také v plusu, a to o 58,7 %, má na kontě o 1.066 aut více než před rokem, srpnový výsledek tak znamenal lehký propad. Hyundai prodal o 1.174 i-třicítek více (+122,7 %), Volkswagen Golf si pohoršil o 2,7 % (loni 2.127, letos o 57 méně).
Český trh v nižší střední třídě oproti prvním osmi měsícům loňského roku vzrostl, a to o 2,2 %, počet nových aut se zvýšil z 32.834 na 33.568.
Mezi vznětovými motory je situace v první srpnové pětce následující: Škoda Octavia má na kontě celkem 885 kusů (66,1 % z celkových registrací), Kia Cee'd 49 (16,9 %), Hyundai i 30 48 (16,7 %), Volkswagen Golf 56 (25,5 %) a Ford Focus 76 (37,1 %). Podíly obou jihokorejských konkurentů vyráběných ve střední Evropě jsou i v této statistice značně vyrovnané, přičemž Cee'd znovu i30 těsně poráží.