Mercedes Benz 190 SL: Malá otevřená hvězda slaví šedesátku

 

Před 60 lety debutovala v Ženevě produkční verze malého roadsteru, který tak trochu zůstal ve stínu Gullwingu 300 SL. Alespoň co se sportovních úspěchů týče.

Dvoudveřový dvoumístný sporťák s textilní střechou se poprvé objevil na stánku Mercedesu už v únoru 1954. Světovou premiéru si odbyl na newyorské automobilové výstavě IMSS (International Motor Sports Show). Právě tam jej mohla odborná i laická veřejnost spatřit poprvé naživo, ale tehdy se ještě jednalo o prototyp. Na skutečně sériový model si nedočkaví klienti museli počkat ještě třináct měsíců, do březnové Ženevy roku 1955. Prestižní švýcarský autosalon se tehdy konal po pětadvacáté. Nejen odborný tisk se předháněl v superlativech, týdeník Die Zeit označil jeho linie za „neodolatelně nádherné“.

Nutno dodat, že Karl Wilfert a Walter se skutečně činili. Tovární kódové označení W121 odkazovalo na kulaté sedany se samonosnou pontonovou karoserií, které posloužily jako technický základ. Roadster využíval zkrácený podvozek typu 180 (W120). Za vznikem vozu stál ovšem americký dovozce Maxmilian Edwin Hoffman, ostatně u velkého 300 SL W198 tomu bylo také tak. Stodevadesátka „racka“ skutečně připomínala, což ostatně bylo záměrem designérů. Jenže postrádala prostorový trubkový rám.

Mercedes-Benz tehdy ještě většinou respektoval trojciferný kód v označení, takže skutečně odpovídal zaokrouhlenému objemu motoru. Pod kapotou se nacházel místo závodního třílitru relativně skromný a nově vyvinutý čtyřválec typu M 121 s rozvodem OHC. Z přesného objemu 1897 cm3 poskytoval dostatečný výkon 77 kW. Produkce se rozběhla v květnu téhož roku. Dvojici pasažérů vůz rozmazloval na tehdejší dobu slušnou dávku komfortu, elegance, stylu a sportu. Takové malé gran turismo. Jízdou si měli klienti užívat radosti ze života, válečné útrapy byly zapomenuty a západní část tehdy rozděleného Německa stála na prahu hospodářského zázraku. Včetně rozmachu individuální mobility. Auto se stalo dokonce filmovou hvězdou. Nebylo samozřejmě nikterak levné, pro většinu Němců šlo jen o nedostižný sen, našli se ale i tací, kteří si jej skutečně mohli dovolit.

Závodní geny většího a staršího sourozence mu sice chyběly, ale přesto si několik sportovních úspěchů 190 SL připsal. Nejvýznamnější vítězství dobyl dnes zapomenutý Douglas Steane, který triumfoval ve 3. ročníku Velké ceny Macaa (1956). Ač se to podle jména nezdá, Doug, jak mu všichni říkali, reprezentoval sousední Hongkong. Speciály byly lehčí, měly hliníkové dveře, menší čelní sklo (spíše větrný štítek), pochopitelně postrádaly střechu (ať už plátěnou, či nasazovací pevnou) a také nárazníky.

Malý roadster zaznamenal komerční úspěch do roku 1963 se vyrobilo přesně 25.881 aut. V Německu jich však nezůstalo ani 5,2 tisíce, tedy zhruba pětina. Skoro 10.400, respektive 40 % si jich koupili ti, pro které bylo auto primárně určeno, tedy Američané. Bez tamního trhu by v 50. a 60. letech minulého věku nepřežil žádný výrobce sportovních vozů, ani Britové, ani Italové. I pro úhlednou otevřenou „stodevadesátku“ představoval největší odbytiště.

Dnes je 190 SL klasikou ceněnou sběrateli po celém světě, byť není tak ikonicky uctíván jako 300 SL. Prodává se ale už za poměrně vysoké částky, ceny exemplářů ve špičkovém stavu dle aktuálních údajů znalecké společnosti Classic Data atakují hranici 100 tisíc eur (2,73 milionu korun). Podle dat shromážděných Historic Automobile Group International (Hagi) se zvyšují již 35 let každým rokem o více než 10 %, takže jde o dlouhodobou investici, která se rozhodně vyplatí.

Tradice je ovšem třeba ctít, dokonce i současná R231 zůstala dvoumístným sportovně cestovním vozem s každodenní použitelností v běžném provozu. Hardtop už si vozí vždy s sebou, protože má výhradně pevnou skládací střechu. Ač se to nezdá, aktuální SL historicky svým zaměřením nenavazuje na polozávodní „třístovku“, ale právě na menšího oslavence, byť jej pohání mnohem větší motory.

VETERÁN.AUTO.CZ: Mercedes-Benz 190 SL – ve stínu slavného bratra

Spolupracujeme s TipCars.com
Němci se naučili využívat českého pohřebnictví. Láká je nižší cenou i volnější regulací Němci se naučili využívat českého pohřebnictví. Láká je nižší cenou i volnější regulací

Stále více Němců se v posledních letech nechává pohřbít v…

G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

 
Zdroj: Daimler, Classic Data, Hagi

Štítky Mercedes-Benz Sportovní Roadster

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II: Extrémní Baby-Benz za... Moc! Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II: Extrémní Baby-Benz za... Moc!

Daimler-Benz se ve druhé polovině 80. let zaměřil na…

Za volantem Mercedesu 190 2.5-16: Co má společného s Ayrtonem Sennou? Za volantem Mercedesu 190 2.5-16: Co má společného s Ayrtonem Sennou?

Když se řekne šestnáctiventilový Mercedes 190, většina…

 



 
Technika Škody Karoq v porovnání s předchůdcem: Bude opravdu lepší než yeti?

Technika Škody Karoq: Bude opravdu lepší než yeti?

Dnes 08:00

I když se škodováci snaží tvrdit, že karoq není přímým nástupcem yetiho, bude srovnáván právě s ním. Kam se vlastnosti SUV posunou?




Blesk.cz

Egypt bombardoval tábory teroristů v Libyi. Vrací úder za mrtvé křesťany

Egypt bombardoval tábory teroristů v Libyi. Vrací…

Egyptské letectvo provedlo nálety v Libyi. Cílem byly tábory, ve kterých se cvičili teroristé, kteří v pátek…

Drsná místa Sobotkova sídla: Vězení i lazaret ve Strakově akademii

Drsná místa Sobotkova sídla: Vězení i lazaret ve…

Strakova akademie je sídlem české vlády, aktuálně kabinetu Bohuslava Sobotky (ČSSD), i proto je přístupná jen…

 

iSport.cz

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u Šuláka rozhodne kemp

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u…

Zámořská NHL zažívá nebývalý příliv hráčů z Evropy. Kluby tlačí na skauty a agenty, aby jim dohazovali ze…

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to poslední možnost, říká brankář

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to…

Získal třetí ligový titul v řadě, poprvé s klubem triumfoval ve Švýcarském poháru a v létě vyrazí jinam? Česká…

 

Reflex.cz

Proč mizí paní -ová aneb Prznění jazyka českého

Proč mizí paní -ová aneb Prznění jazyka českého

Vážený pane Höschle! Vážím si Vás jako odborníka v oboru psychiatrie, poslouchám Vás rád a Vaše názory jsou pro…

Chvíle osudového rozhodnutí lidovců je tady. Překročí strana pomyslný Rubikon?

Chvíle osudového rozhodnutí lidovců je tady.…

Tuto sobotu a neděli proběhne v Praze poměrně ostře sledovaný sjezd KDU-ČSL. Strana si na něm nejen zvolí své…