reklama


Mercedes Benz 190 SL: Malá otevřená hvězda slaví šedesátku

 

Před 60 lety debutovala v Ženevě produkční verze malého roadsteru, který tak trochu zůstal ve stínu Gullwingu 300 SL. Alespoň co se sportovních úspěchů týče.

Dvoudveřový dvoumístný sporťák s textilní střechou se poprvé objevil na stánku Mercedesu už v únoru 1954. Světovou premiéru si odbyl na newyorské automobilové výstavě IMSS (International Motor Sports Show). Právě tam jej mohla odborná i laická veřejnost spatřit poprvé naživo, ale tehdy se ještě jednalo o prototyp. Na skutečně sériový model si nedočkaví klienti museli počkat ještě třináct měsíců, do březnové Ženevy roku 1955. Prestižní švýcarský autosalon se tehdy konal po pětadvacáté. Nejen odborný tisk se předháněl v superlativech, týdeník Die Zeit označil jeho linie za „neodolatelně nádherné“.

Nutno dodat, že Karl Wilfert a Walter se skutečně činili. Tovární kódové označení W121 odkazovalo na kulaté sedany se samonosnou pontonovou karoserií, které posloužily jako technický základ. Roadster využíval zkrácený podvozek typu 180 (W120). Za vznikem vozu stál ovšem americký dovozce Maxmilian Edwin Hoffman, ostatně u velkého 300 SL W198 tomu bylo také tak. Stodevadesátka „racka“ skutečně připomínala, což ostatně bylo záměrem designérů. Jenže postrádala prostorový trubkový rám.

Mercedes-Benz tehdy ještě většinou respektoval trojciferný kód v označení, takže skutečně odpovídal zaokrouhlenému objemu motoru. Pod kapotou se nacházel místo závodního třílitru relativně skromný a nově vyvinutý čtyřválec typu M 121 s rozvodem OHC. Z přesného objemu 1897 cm3 poskytoval dostatečný výkon 77 kW. Produkce se rozběhla v květnu téhož roku. Dvojici pasažérů vůz rozmazloval na tehdejší dobu slušnou dávku komfortu, elegance, stylu a sportu. Takové malé gran turismo. Jízdou si měli klienti užívat radosti ze života, válečné útrapy byly zapomenuty a západní část tehdy rozděleného Německa stála na prahu hospodářského zázraku. Včetně rozmachu individuální mobility. Auto se stalo dokonce filmovou hvězdou. Nebylo samozřejmě nikterak levné, pro většinu Němců šlo jen o nedostižný sen, našli se ale i tací, kteří si jej skutečně mohli dovolit.

Závodní geny většího a staršího sourozence mu sice chyběly, ale přesto si několik sportovních úspěchů 190 SL připsal. Nejvýznamnější vítězství dobyl dnes zapomenutý Douglas Steane, který triumfoval ve 3. ročníku Velké ceny Macaa (1956). Ač se to podle jména nezdá, Doug, jak mu všichni říkali, reprezentoval sousední Hongkong. Speciály byly lehčí, měly hliníkové dveře, menší čelní sklo (spíše větrný štítek), pochopitelně postrádaly střechu (ať už plátěnou, či nasazovací pevnou) a také nárazníky.

Malý roadster zaznamenal komerční úspěch do roku 1963 se vyrobilo přesně 25.881 aut. V Německu jich však nezůstalo ani 5,2 tisíce, tedy zhruba pětina. Skoro 10.400, respektive 40 % si jich koupili ti, pro které bylo auto primárně určeno, tedy Američané. Bez tamního trhu by v 50. a 60. letech minulého věku nepřežil žádný výrobce sportovních vozů, ani Britové, ani Italové. I pro úhlednou otevřenou „stodevadesátku“ představoval největší odbytiště.

Dnes je 190 SL klasikou ceněnou sběrateli po celém světě, byť není tak ikonicky uctíván jako 300 SL. Prodává se ale už za poměrně vysoké částky, ceny exemplářů ve špičkovém stavu dle aktuálních údajů znalecké společnosti Classic Data atakují hranici 100 tisíc eur (2,73 milionu korun). Podle dat shromážděných Historic Automobile Group International (Hagi) se zvyšují již 35 let každým rokem o více než 10 %, takže jde o dlouhodobou investici, která se rozhodně vyplatí.

Tradice je ovšem třeba ctít, dokonce i současná R231 zůstala dvoumístným sportovně cestovním vozem s každodenní použitelností v běžném provozu. Hardtop už si vozí vždy s sebou, protože má výhradně pevnou skládací střechu. Ač se to nezdá, aktuální SL historicky svým zaměřením nenavazuje na polozávodní „třístovku“, ale právě na menšího oslavence, byť jej pohání mnohem větší motory.

VETERÁN.AUTO.CZ: Mercedes-Benz 190 SL – ve stínu slavného bratra

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Molo v centru Prahy za 38 milionů poslouží i malým lodím Molo v centru Prahy za 38 milionů poslouží i malým lodím

Ředitelství vodních cest dá v příštích měsících desítky…

BAT za bilion a čtvrt pohltí Reynolds, vznikne nový tabákový gigant BAT za bilion a čtvrt pohltí Reynolds, vznikne nový tabákový gigant

Britský tabákový koncern British American Tobacco (BAT)…

Počet žadatelů o azyl v Česku loni mírně klesl, nejvíce jich bylo z Ukrajiny, Iráku a Kuby Počet žadatelů o azyl v Česku loni mírně klesl, nejvíce jich bylo z Ukrajiny, Iráku a Kuby

O azyl v Česku v loňském roce požádalo 1475 cizinců, což…

 
Zdroj: Daimler, Classic Data, Hagi
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

 




Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II: Extrémní Baby-Benz za... Moc! Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II: Extrémní Baby-Benz za... Moc!

Daimler-Benz se ve druhé polovině 80. let zaměřil na…

Za volantem Mercedesu 190 2.5-16: Co má společného s Ayrtonem Sennou? Za volantem Mercedesu 190 2.5-16: Co má společného s Ayrtonem Sennou?

Když se řekne šestnáctiventilový Mercedes 190, většina…

 



 
Mazda SkyActiv-G: Benzin poprvé bez svíček. Jak to bude fungovat?

Mazda SkyActiv-G: Benzin poprvé bez svíček. Jak to bude fungovat?

Dnes 15:55

Zážehový motor, který by směs zapaloval nikoliv přeskokem jiskry na svíčce, ale kompresním teplem vyvíjí řada automobilek. Zatím nejblíže je mu zdá se japonská Mazda.




Blesk.cz

Další případ ptačí chřipky v Praze: Labuť zemřela na Střeleckém ostrově

Další případ ptačí chřipky v Praze: Labuť zemřela na…

U labutě nalezené na Střeleckém ostrově v Praze potvrdili veterináři nález ptačí chřipky. Jde o druhý případ u…

Sledujte: Europoslanci si volí nového šéfa. Kdo se hlásí do čela?

Sledujte: Europoslanci si volí nového šéfa. Kdo se…

Europoslanci si v úterý ve Štrasburku volí nového předsedu na další dva a půl roku. Na rozdíl od předchozích…

 

iSport.cz

City chtějí zlepšení! Guardiola dostane víc peněz, chce brankáře i Messiho

City chtějí zlepšení! Guardiola dostane víc peněz,…

To se mu ještě v trenérské kariéře nestalo. Kouč Manchesteru City Pep Guardiola prohrál v posledním kole na půdě…

Juventus v luxusu představil nové logo: Nedvěd v obležení topmodelek!

Juventus v luxusu představil nové logo: Nedvěd v…

Stáhli oponu a představili nové logo. Šéfové Juventusu, mezi nimiž nechyběl Pavel Nedvěd (44), při té…

 

Reflex.cz

V Kentucky chtějí zakázat soulož s kočkami a psy, na krávy či ovce se tabu nevztahuje

V Kentucky chtějí zakázat soulož s kočkami a psy, na…

Nejenom v českém parlamentu si poslanci a poslankyně vymýšlejí zákony, nad kterými zůstává rozum stát. Minulý…

Premiérka Mayová chce úplné oddělení Británie od EU, tzv. tvrdý brexit

Premiérka Mayová chce úplné oddělení Británie od EU,…

Británie nechce ani částečné členství v Evropské unii. Zdůraznila to dnes britská premiérka Theresa Mayová v…

 
 
reklama