Mercedes-Benz Actros: nejúspornější sériově vyráběný nákladní automobil na světě
Jízda na oválu v Nardo trvala 7 dní a testovací souprava ujela přesně 12 728,94 km. Dle předpisů vezla 25 tun nákladu průměrnou rychlostí 80 km/h. „Litrové“ nákladní vozy, tedy soupravy se spotřebou menší než 0,8 l/tkm (20,5 l/100 km), se tak stávají skutečností.
Výsledky testovací jízdy jsou pro výrobce i jeho potenciální klienty z řad dopravních společností povzbudivé, zvláště při dnešních stále stoupajících cenách pohonných hmot a tlaku na snižování emisí CO2. Ty se u nového Actrosu podařilo snížit na hodnotu 20,5 gramu na tunu užitečného zatížení a kilometr (g/tkm). V normálním provozu se spotřeba největších souprav na evropských silnicích pohybuje mezi 30 a 35 l/100 km a emise mezi 30 a 37 g/tkm.
Test na jihoitalském oválu Nardo proběhl za dozoru německé společnosti DEKRA. Tato společnost pak porovnala data z testu s nákladními vozy jiných značek – cílem srovnání bylo upozornit na rozdíly ve spotřebě při každodenním provozu na evropských silnicích.
Konvenční nákladní automobily se vznětovými motory prošly za posledních několik let bouřlivým vývojem. Ten se samozřejmě zaměřil hlavně na snižování spotřeby. Zatímco spotřeba paliva klesla v průměru o třetinu, o stejný díl se zvýšil objem přepravovaných nákladů. Mercedes-Benz pak přispěl do této oblasti vývoje svou technologií BlueTec, která přispívá k minimalizaci vypouštění závadných látek do ovzduší. Do osobních vozů stuttgartské automobilky se vznětovými motory si tato technologie našla cestu až v poslední době, ale nákladních automobilů jezdí již 150 tisíc. Nasazení nových vozů přineslo dopravcům roční úsporu motorové nafty v rozmezí 1500-2000 l na jeden nákladní automobil, ruku v ruce s tím klesly i emise CO2. V nemalé míře k poklesu přispěla i nová automatická převodovka PowerShift, elektronicky řízené vodní čerpadlo a chladicí systém.
Test spotřeby paliva nového Actrosu také ukázal, které faktory zvyšují spotřebu nákladních automobilů v běžném provozu: slabá silniční infrastruktura, z ní pramenící dopravní zácpy, přetěžování souprav, nedostatečná údržba a jízdní styl řidičů.
Test také potvrdil údaje německého sdružení automobilového průmyslu VDA. Podle něj roste spotřeba nákladního vozu až trojnásobně, musí-li řidič na každém kilometru díky různým okolnostem dvakrát zastavit místo toho, aby jel plynule rychlostí 50 km/h. Dopravní zácpy, se kterými se řidiči nákladních automobilů potýkají, jsou však na denním pořádku, ať už v důsledku dopravních omezení, nebo nehod.
Předejít nehodám a uspořit palivo pomáhá další sofistikovaný elektronický systém, vyvinutý společností Mercedes-Benz – aktivní brzdový asistent (ABA).
Ke snížení spotřeby a emisí může přispět také umístění aerodynamických doplňků a větrných deflektorů na kabiny vozidel. Mercedes-Benz nabízí i „superširoké“ pneumatiky na zadní nápravu místo klasické dvojmontáže. Potenciální úspora paliva ve výši dvou procent jen díky těmto pneumatikám byla naměřena při jejich testech. Ovšem pozor, nedostatečný tlak může spotřebu vyhnat až o osm procent směrem vzhůru. Samozřejmě, u podhuštěné pneumatiky je takřka stoprocentní nebezpečí jejího proražení a následné nehody...
Společnost Mercedes-Benz organizuje školení pro dispečery přepravních společností, plánovače tras i samotné řidiče, pochopitelně s důrazem na šetření nákladů. Těchto školení se účastní až 65 tisíc lidí ročně.