12.10. 2015 Ladislav Černý

Mercedes-Benz Arocs: Pomocná hydraulika

 

Mercedes-Benz připravil pro stavební model Arocs pohon předních kol pomocí tlakového oleje. Jak se v terénu osvědčil?

V minulém článku jsme popsali naše zkušenosti s turbo-retardérem-spojkou, která dovolovala s plně naloženým čtyřnápravovým vozem manévrovat v prudkém stoupání, aniž by došlo k opotřebení třecí spojky. Tentokrát se zaměříme na druhou novou vychytávku pro model Arocs, kterou je hydraulický pohon předních kol. Největší význam má u tahače sklopných návěsů, protože jde o příležitostnou trakci.

Proč hydraulika?

Nebyl by jednodušší připojitelný či stálý pohon všech kol místo hydraulické novinky? Najít jasnou odpověď vzhledem k požadavkům na trakci pomůže srovnání hmotností a spotřeby. Samotný Hydraulic Auxiliary Drive (HAD) přidává podvozku Arocsu čtyři metrické centy. Pokud bychom místo lehčí dvanáctistupňové převodovky G 211-12 volily robustnější G 230-12, je třeba počítat s dalšími 75 kg. Klasický přiřaditelný pohon předních kol přidává ve srovnání s HAD dalších 350 kg. Pokud by dopravce potřeboval trvalý pohon přední nápravy, zvýší se pohotovostní hmotnost vozidla o dalších 150 kg. Mezi HAD a trvalým pohonem tedy ční obrovský rozdíl půl tuny. Je to u HAD dáno absencí rozdělovací převodovky, rozvodovky s diferenciálem, spojovací hřídele a vyztužení rámu.

Snadná práce

Po usednutí za volant tahače Arocs jsme hledali ovladač, kterým lze hydraulický pohon předních kol připojit. Výrobce zvolil jednoduché tlačítko pod ovládáním klimatizace. Vydali jsme se tedy do terénu s návěsovou soupravou, abychom přídavný pohon předních kol prověřili.

Na rovině nebylo co řešit, zadní pneumatiky stačily na rovině pro pohyb po rozměklém bahýnku kamenolomu. Vydali jsme se tedy do stoupání, přičemž kvůli prokluzování zadních kol tahače došlo k zastavení soupravy. Nemělo cenu uzavírat diferenciál zadní nápravy, protože povrch nezpevněné cesty byl homogenní pod oběma koly. Zmáčkli jsme tedy tlačítko přídavného pohonu a přidali plyn. Naložená souprava začala pomalu zrychlovat, až jsme se v Power módu automatizované převodovky Powershift 3 dostali na čtyřku.

Vypnutím tlačítka HAD jsme chtěli bezprostředně poznat rozdíl trakce. Nastal okamžitý prokluz zadních kol a úbytek rychlosti. Zareagovali jsme opětovným stiskem tlačítka a aktivace pohonu předních kol nastala téměř současně. To nás překvapilo, protože jsme očekávali časovou prodlevu nutnou k natlakování oleje až na téměř neuvěřitelných 45 MPa. Později jsme se dozvěděli, že do rychlosti 60 km/h je hydraulický systém natlakován na maximálně 3 MPa, aby písty hydraulických motorů v předních kolech byly připravené k práci.

Do 25 km/h

Na konci prudkého stoupání následovala prudká zatáčka vlevo. Tahač již byl na rovině, ale návěs ještě „visel“ dolů. To nemůžeme dát, napadlo nás při představě drsného zalomení soupravy a kluzkého bláta pod koly.

Po zalomení soupravy se pravé zadní kolo dostalo do prokluzu a došlo k zastavení. Zapnuli jsme tedy HAD a souprava se s cukáním dostala do pohybu. Posunovali jsme se decimetr po decimetru, přičemž zadní i přední kola se dostávala střídavě do záběru a prokluzu. To není možné, vyhrklo z nás, když jsme prudký ohyb šťastně dokončili a vydali se po přímé cestě dál. Ještě jsme měli v záloze uzávěrku zadního diferenciálu, ale v prudkém ohybu jsme ji navzdory kluzkému podloží nechtěli trápit. Po otevření oken kabiny jsme slyšeli hukot ventilátoru, který má na starosti chlazení tlakového oleje. Mercedes- Benz zvolil dvacetikilowattový chladič, aby měl dostatečnou rezervu i pro několikaminutový plný záběr předních kol. Na každé z nich jde díky hydraulickému motoru v náboji maximálně 40 kW, což v součtu znamená velmi slušných 80 kW. Po rozjetí k třicítce ikona pohonu předních kol změnila barvu a došlo za kabinou k odfouknutí. Když jsme se podivili, instruktor to komentoval, že došlo k vypuštění vysokotlakého okruhu oleje do zásobníku, aby olej v kolech nezpůsoboval odpor a nezvyšoval spotřebu paliva.

Naftové poměry

Srovnáme-li nároky na palivo u hydraulického přídavného pohonu předních kol a klasického připojitelného s kloubovým spojením, činí dle výrobce rozdíl šest procent v neprospěch konvenčního připojitelného pohonu předních kol. Úvaha směřující k trvalému pohonu všech přidává na palivu další cca dvě procenta. Z hlediska hmotnosti i spotřeby paliva tedy vychází HAD výrazně výhodněji než konvenční pohon „železem“. Hydraulický pohon má samozřejmě limitovaný výkon, zatímco konvenční je schopen díky uzávěrkám přenést na jediné kolo téměř všechen točivý moment motoru. Proto také Mercedes-Benz prezentoval HAD jako příležitostný, což se velmi dobře ukázalo na tahači sklopného návěsu. Tyto soupravy zajíždění pro materiál na stavbu, ale většinu trasy projedou po silnici. Zde se významněji než na stavbě uplatňuje nižší hmotnost a menší třecí ztráty HAD ve srovnání s konvenčním pohonem předních kol. Během jízdy tahačem jsme si v prudkém oblouku všimli ještě jedné výhody hydraulického systému – natočení předních kol nebylo omezeno 45 stupni jako u konvenčního pohonu.

Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za multikulti toleranci

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za…

Teroristické útoky v Evropě jsou dílem naší zbabělosti, která je vydávána za multikulturní toleranci, řekl…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik zvedl Tvrdíka ze židle

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik…

Pekelná atmosféra, rány z dělobuchů a především radost. Stadion Evžena Rošického na Strahově se otřásal v…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…