25.11. 2016 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Mercedes-Benz: Autobusy s pohonem CNG

 

Plynová verze druhé generace městského typu Citaro byla odhalena až loni. Používá jen 7,7litrový šestiválec s pěkným výkonem.

Mercedes-Benz používá pro vozidla na zemní plyn zkratku NGT (Natural Gas Technology). Již v roce 2007 byla v evropském provozu tisícovka městského typu Citaro CNG první generace. Ta se s dvanáctilitrovým šestiválcem M 447 plnícím požadavek EEV mohla vyrábět až do nástupu emisního limitu Euro VI na začátku loňského roku, proto tedy německý výrobce odhalil CNG provedení druhé generace Citara až loni.

Dva metráky pryč

Citaro na zemní plyn používá 7,7litrový šestiválec M 936 G. Jeho hmotnost včetně katalyzátoru činí 747 kg, takže ve srovnání s dvanáctilitrovým agregátem v Citaru CNG první generace je téměř o čtvrtinu lehčí. Nedošlo však k úbytku výkonu?

Šestiválec M 936 G podává nejvyšší výkon 222 kW a točivý moment 1200 N.m při 1200-1600 min-1. Těmito parametry jen lehce zaostává za dvanáctilitrovým šestiválcem ve dvou provedeních 185 kW/1050 N.m a 240 kW/1250 N.m. Úspora hmotnosti pohonné jednotky se projevuje ve větší přepravní kapacitě. Dvanáctimetrové Citaro NGT v nové generaci převeze 96 cestujících (o tři více než první vydání), kloubové provedení G NGT pojme 153 pasažérů (+ čtyři cestující).

Další odlehčení

Navýšení cestujících vychází také z úspory hmotnosti plynových nádrží. U dvounápravového autobusu výrobce uvádí celkové snížení pohotovostní hmotnosti o 485 kg, z čehož na nádrže spadají cca dvě stovky kilogramů. K tomu připočtěme lepší bezpečnostní ochranu cestujících díky zesílení stropní konstrukce, aby autobus splnil podmínky pro převrácení podle ECE R 66/01.

Řidiče druhé generace Citara chrání výztuha v přední části vozidla, která energii čelního nárazu přenáší až k přední nápravě. Ta také něco váží. Nové vydání kvůli lepšímu rozložení hmotnosti má u všech pohonů přesunuté akumulátory ze zadní části až k řidiči. V tomto trendu maximálního odlehčení zadní nápravy (pro schopnost pojmout co nejvíce cestujících tlačících se většinou v zádi vozidla) pokračuje i provedení NGT.

Potřebné úpravy

Klasický šestiválec OM 936 Euro VI byl pro spalování zemního plynu vydatně přepracován. CNG verze označená M 936 G již několik let pohání například model Econic pro svoz komunálního odpadu.

Plynová verze motoru obdržela nové turbodmychadlo se svody vzduchu, plynové vstřikovače, vodou chlazenou recirkulaci výfukových plynů EGR a samozřejmě zapalovací svíčky včetně cívek a další potřebné elektroinstalace. Ve srovnání s předchůdcem došlo k prodloužení intervalu výměny motorového oleje a zapalovacích svíček ze 45.000 na 60.000 km, což je obvyklá roční porce městských autobusů. Změny nastaly také na tvaru dna pístů.

Převody

Díky točivého momentu jednotky M 936 G s maximem při 1200-1600 min-1, dostalo Citaro NGT kratší převod diferenciálu než naftové s točivým momentem při nižších otáčkách. Pro dvounápravové NGT to znamená 6,19, těžší kloubové provedení používá převod diferenciálu 6,98. Tato změna vůči vznětovým verzím Citara je vynucená převzetím automatických převodovek od ZF či Voith z naftových konvenčních verzí.

Díky novému motoru, snížení hmotnosti a dalším změnám výrobce slibuje patnácti až dvacetiprocentní úsporu CNG ve srovnání s předchozí generací Citara, kterou poháněl objemný dvanáctilitrový motor M 447. K tomu můžeme připočíst větší počet přepravovaných osob.

Úprava nádrží

Zásobníky zemního plynu se u dvounápravového vozidla podobně jako u první generace Citara NGT nacházejí nad přední nápravou. Již předchozí vydání mělo nádrže z kompozitních materiálů schopné odolat přes 50 MPa, druhé vydání přidává navíc skelná vlákna. Tato kombinace je při větší tlakové odolnosti ještě lehčí.

Mercedes-Benz investoval do mnoha úprav, které snížily pohotovostní hmotnost Citara NGT byť jen o jednotky či desítky kilogramů. Jedno z těchto opatření tvoří zvětšení objemu plynových nádrží. V předchozím vydání pojala každá nádoba 190 litrů stlačeného zemního plynu, novinka používá 227litrové tanky. Z toho při stejném celkovém objemu znamená nižší počet lahví a tudíž méně materiálu v obalech a nižší hmotnost. Výrobce uvádí snížení pohotovostní hmotnosti o patnáct až pětačtyřicet kilogramů podle počtu použitých nádob.

Ochrana nádrží je vyrobena z polyuretanu naneseného na základní hliníkový rám. Vzhledem k různému počtu nádrží podle potřeby dopravce musel Mercedes-Benz vytvořit dvě délky ochranného krytu CNG tanků. Ten menší pojme čtyři až šest nádrží, delší je pak určen pro sedm až osm 227litrových nádob.

Spolupracujeme s TipCars.com
Fiat Chrysler prodá svou divizi Magneti Marelli, s ní i její český závod Fiat Chrysler prodá svou divizi Magneti Marelli, s ní i její český závod

Italsko-americká automobilka Fiat Chrysler Automobiles…

Podnikatelé si pro peníze chodí hlavně do bank, ukazuje průzkum Podnikatelé si pro peníze chodí hlavně do bank, ukazuje průzkum

Nákup strojů a vybavení, posílení cash flow a nákup…

Plaťme jen to, co chceme, říká anarchokapitalista Urza Plaťme jen to, co chceme, říká anarchokapitalista Urza

Je stát legalizovanou mafií? Programátor a…

Sinčák končí ve vedení ČSA. Zůstávají po něm mnohem menší, ale ziskové aerolinky Sinčák končí ve vedení ČSA. Zůstávají po něm mnohem menší, ale ziskové aerolinky

Předseda představenstva Českých aeroliní Sinčák po pěti…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat? V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat?

Pořídit dnes nové auto se zárukou za méně než 200.000…

Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je

Oficiální představení čeká novou generaci Volkswagenu…

 





 
To nejlepší od mrtvých značek: Oldsmobile – Průkopník v technice i designu

To nejlepší od mrtvých značek: Oldsmobile – Průkopník v technice i designu

Dnes 08:00

Oldsmobile měl ve své dlouhé historii řadu zajímavých modelů. Nejvíce pozornosti k této značce přitahují modely, které vynikaly svým designem či netradiční koncepcí.




Blesk.cz

Vyšší důchody i více peněz pro marody! Jaké jsou další novinky? Na Horké lince Blesku odborníci z ČSSZ

Vyšší důchody i více peněz pro marody! Jaké jsou…

Tápete a marně sháníte informace? Nevíte, odkdy se vám zvýší důchod, zda máte šanci na otcovskou dovolenou a…

Nemocnice na Bulovce nakoupila léky a implantáty za 800 milionů bez výběrového řízení, ukázal audit

Nemocnice na Bulovce nakoupila léky a implantáty za…

Nemocnice na Bulovce zadala bez výběrového řízení zakázky za více než 800 milionů, a to v letech 2016 a…

 

iSport.cz

Kolář o střetu: Bolelo to fakt hodně. Mikula hned věděl, že dostane kartu

Kolář o střetu: Bolelo to fakt hodně. Mikula hned…

Dostal ránu do hlavy, zdálo se, že je po něm. Slávistický brankář Ondřej Kolář ale nakonec vypjaté utkání v…

Rittich výkonem kariéry oslnil New York, Kämpf poprvé v sezoně skóroval

Rittich výkonem kariéry oslnil New York, Kämpf…

SOUHRN | Brankář David Rittich se v nedělním utkání NHL vyznamenal 44 zákroky, kterými pomohl Calgary k výhře…

 

Reflex.cz

Vrozené a naučené: Stále nevíme, která z těchto vlastností víc ovlivňuje naše chování

Vrozené a naučené: Stále nevíme, která z…

Spor o rozhodující vliv vrozeného či v průběhu života získaného chování zůstává zatím stále bez vítěze.

Hinduističtí kněží odmítají pustit do chrámu v Indii ženy v menstruačním věku, vyvolalo to nepokoje

Hinduističtí kněží odmítají pustit do chrámu v Indii…

Závažný náboženský a společenský spor se vede už mnoho let kolem velmi významné hinduistické svatyně Sabarimala…