25.11. 2016 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Mercedes-Benz: Autobusy s pohonem CNG

 

Plynová verze druhé generace městského typu Citaro byla odhalena až loni. Používá jen 7,7litrový šestiválec s pěkným výkonem.

Mercedes-Benz používá pro vozidla na zemní plyn zkratku NGT (Natural Gas Technology). Již v roce 2007 byla v evropském provozu tisícovka městského typu Citaro CNG první generace. Ta se s dvanáctilitrovým šestiválcem M 447 plnícím požadavek EEV mohla vyrábět až do nástupu emisního limitu Euro VI na začátku loňského roku, proto tedy německý výrobce odhalil CNG provedení druhé generace Citara až loni.

Dva metráky pryč

Citaro na zemní plyn používá 7,7litrový šestiválec M 936 G. Jeho hmotnost včetně katalyzátoru činí 747 kg, takže ve srovnání s dvanáctilitrovým agregátem v Citaru CNG první generace je téměř o čtvrtinu lehčí. Nedošlo však k úbytku výkonu?

Šestiválec M 936 G podává nejvyšší výkon 222 kW a točivý moment 1200 N.m při 1200-1600 min-1. Těmito parametry jen lehce zaostává za dvanáctilitrovým šestiválcem ve dvou provedeních 185 kW/1050 N.m a 240 kW/1250 N.m. Úspora hmotnosti pohonné jednotky se projevuje ve větší přepravní kapacitě. Dvanáctimetrové Citaro NGT v nové generaci převeze 96 cestujících (o tři více než první vydání), kloubové provedení G NGT pojme 153 pasažérů (+ čtyři cestující).

Další odlehčení

Navýšení cestujících vychází také z úspory hmotnosti plynových nádrží. U dvounápravového autobusu výrobce uvádí celkové snížení pohotovostní hmotnosti o 485 kg, z čehož na nádrže spadají cca dvě stovky kilogramů. K tomu připočtěme lepší bezpečnostní ochranu cestujících díky zesílení stropní konstrukce, aby autobus splnil podmínky pro převrácení podle ECE R 66/01.

Řidiče druhé generace Citara chrání výztuha v přední části vozidla, která energii čelního nárazu přenáší až k přední nápravě. Ta také něco váží. Nové vydání kvůli lepšímu rozložení hmotnosti má u všech pohonů přesunuté akumulátory ze zadní části až k řidiči. V tomto trendu maximálního odlehčení zadní nápravy (pro schopnost pojmout co nejvíce cestujících tlačících se většinou v zádi vozidla) pokračuje i provedení NGT.

Potřebné úpravy

Klasický šestiválec OM 936 Euro VI byl pro spalování zemního plynu vydatně přepracován. CNG verze označená M 936 G již několik let pohání například model Econic pro svoz komunálního odpadu.

Plynová verze motoru obdržela nové turbodmychadlo se svody vzduchu, plynové vstřikovače, vodou chlazenou recirkulaci výfukových plynů EGR a samozřejmě zapalovací svíčky včetně cívek a další potřebné elektroinstalace. Ve srovnání s předchůdcem došlo k prodloužení intervalu výměny motorového oleje a zapalovacích svíček ze 45.000 na 60.000 km, což je obvyklá roční porce městských autobusů. Změny nastaly také na tvaru dna pístů.

Převody

Díky točivého momentu jednotky M 936 G s maximem při 1200-1600 min-1, dostalo Citaro NGT kratší převod diferenciálu než naftové s točivým momentem při nižších otáčkách. Pro dvounápravové NGT to znamená 6,19, těžší kloubové provedení používá převod diferenciálu 6,98. Tato změna vůči vznětovým verzím Citara je vynucená převzetím automatických převodovek od ZF či Voith z naftových konvenčních verzí.

Díky novému motoru, snížení hmotnosti a dalším změnám výrobce slibuje patnácti až dvacetiprocentní úsporu CNG ve srovnání s předchozí generací Citara, kterou poháněl objemný dvanáctilitrový motor M 447. K tomu můžeme připočíst větší počet přepravovaných osob.

Úprava nádrží

Zásobníky zemního plynu se u dvounápravového vozidla podobně jako u první generace Citara NGT nacházejí nad přední nápravou. Již předchozí vydání mělo nádrže z kompozitních materiálů schopné odolat přes 50 MPa, druhé vydání přidává navíc skelná vlákna. Tato kombinace je při větší tlakové odolnosti ještě lehčí.

Mercedes-Benz investoval do mnoha úprav, které snížily pohotovostní hmotnost Citara NGT byť jen o jednotky či desítky kilogramů. Jedno z těchto opatření tvoří zvětšení objemu plynových nádrží. V předchozím vydání pojala každá nádoba 190 litrů stlačeného zemního plynu, novinka používá 227litrové tanky. Z toho při stejném celkovém objemu znamená nižší počet lahví a tudíž méně materiálu v obalech a nižší hmotnost. Výrobce uvádí snížení pohotovostní hmotnosti o patnáct až pětačtyřicet kilogramů podle počtu použitých nádob.

Ochrana nádrží je vyrobena z polyuretanu naneseného na základní hliníkový rám. Vzhledem k různému počtu nádrží podle potřeby dopravce musel Mercedes-Benz vytvořit dvě délky ochranného krytu CNG tanků. Ten menší pojme čtyři až šest nádrží, delší je pak určen pro sedm až osm 227litrových nádob.

Spolupracujeme s TipCars.com
Reportáž: Z Černobylu se stala turistická atrakce, agentury ho dojí, jak to jen jde Reportáž: Z Černobylu se stala turistická atrakce, agentury ho dojí, jak to jen jde

Havárie černobylské elektrárny před 31 lety znamenala…

Evropská centrální banka zavře dvě problémové italské banky Evropská centrální banka zavře dvě problémové italské banky

Evropská centrální banka (ECB) oznámila, že dvě…

Saúdové ubránili Mekku před teroristickým útokem Saúdové ubránili Mekku před teroristickým útokem

Saúdská Arábie v pátek zmařila teroristický útok ve Velké…

Developer Stalin. Podívejte se, jak chtěl diktátor přestavět Moskvu Developer Stalin. Podívejte se, jak chtěl diktátor přestavět Moskvu

Diktátorovi architekti plánovali Moskvu, takřka přes noc,…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad) Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad)

Tuzemské zastoupení Toyoty, která letos slaví dvacetileté…

Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu

Chiron měl nelehký úkol – překonat Veyron. Prozatím však…

 






 
Zázračné přípravky do paliva: Opravdu snižují spotřebu a zvyšují výkon?

Zázračné přípravky do paliva: Opravdu snižují spotřebu a zvyšují výkon?

Dnes 08:00

Náš speciální přípravek nahradí až čtyři běžné přípravky, sníží spotřebu na polovinu, zvýší výkon o 300 % a prodlouží život motoru o deset let. Samozřejmě jen když tomu uvěříte.




Blesk.cz

Ministerstvo „sedí“ na bankovním trezoru. Bohatí majitelé sbírali kompro

Ministerstvo „sedí“ na bankovním trezoru. Bohatí…

Jako bankovní dům byl původně postaven Petschkův palác, který neslavně proslul během druhé světové války…

Sobotkův rozchod se ženou: Jak ho vnímal politický parťák Zaorálek?

Sobotkův rozchod se ženou: Jak ho vnímal politický…

Na premiéra Bohuslava Sobotku se toho před jeho koncem v nejvyšší politice navalilo více. Veřejně se přiznal…

 

iSport.cz

Nejrychlejší stovka sezony! Thompsonová ovládla jamajský šampionát

Nejrychlejší stovka sezony! Thompsonová ovládla…

Dvojnásobná olympijská vítězka Elaine Thompsonová vyhrála 100 m na jamajském šampionátu v letošním nejlepším…

MATEMATIKA: Češi, nebo Slováci? O postupu rozhodne skóre, možná i karty

MATEMATIKA: Češi, nebo Slováci? O postupu rozhodne…

Tak to se nečekalo! Portugalci porazili na EURO do 21 let v Polsku Makedonce jen 4:2 a jsou ze hry o postup do…

 

Reflex.cz

Štýrský dýňový olej: Rakouský polní léčitel

Štýrský dýňový olej: Rakouský polní léčitel

Štýrský dýňový olej má tak blahodárné účinky na tělo i duši, že se mu přezdívá černé zlato.

Pedofilové mezi námi: Kolik jich vlastně v populaci je?

Pedofilové mezi námi: Kolik jich vlastně v populaci je?

Pedofilů je zřejmě daleko více, než se domnívá laická veřejnost. Kolik jich mezi námi vlastně žije a jak se…