25.11. 2016 Ladislav Černý

Mercedes-Benz: Autobusy s pohonem CNG

 

Plynová verze druhé generace městského typu Citaro byla odhalena až loni. Používá jen 7,7litrový šestiválec s pěkným výkonem.

Mercedes-Benz používá pro vozidla na zemní plyn zkratku NGT (Natural Gas Technology). Již v roce 2007 byla v evropském provozu tisícovka městského typu Citaro CNG první generace. Ta se s dvanáctilitrovým šestiválcem M 447 plnícím požadavek EEV mohla vyrábět až do nástupu emisního limitu Euro VI na začátku loňského roku, proto tedy německý výrobce odhalil CNG provedení druhé generace Citara až loni.

Dva metráky pryč

Citaro na zemní plyn používá 7,7litrový šestiválec M 936 G. Jeho hmotnost včetně katalyzátoru činí 747 kg, takže ve srovnání s dvanáctilitrovým agregátem v Citaru CNG první generace je téměř o čtvrtinu lehčí. Nedošlo však k úbytku výkonu?

Šestiválec M 936 G podává nejvyšší výkon 222 kW a točivý moment 1200 N.m při 1200-1600 min-1. Těmito parametry jen lehce zaostává za dvanáctilitrovým šestiválcem ve dvou provedeních 185 kW/1050 N.m a 240 kW/1250 N.m. Úspora hmotnosti pohonné jednotky se projevuje ve větší přepravní kapacitě. Dvanáctimetrové Citaro NGT v nové generaci převeze 96 cestujících (o tři více než první vydání), kloubové provedení G NGT pojme 153 pasažérů (+ čtyři cestující).

Další odlehčení

Navýšení cestujících vychází také z úspory hmotnosti plynových nádrží. U dvounápravového autobusu výrobce uvádí celkové snížení pohotovostní hmotnosti o 485 kg, z čehož na nádrže spadají cca dvě stovky kilogramů. K tomu připočtěme lepší bezpečnostní ochranu cestujících díky zesílení stropní konstrukce, aby autobus splnil podmínky pro převrácení podle ECE R 66/01.

Řidiče druhé generace Citara chrání výztuha v přední části vozidla, která energii čelního nárazu přenáší až k přední nápravě. Ta také něco váží. Nové vydání kvůli lepšímu rozložení hmotnosti má u všech pohonů přesunuté akumulátory ze zadní části až k řidiči. V tomto trendu maximálního odlehčení zadní nápravy (pro schopnost pojmout co nejvíce cestujících tlačících se většinou v zádi vozidla) pokračuje i provedení NGT.

Potřebné úpravy

Klasický šestiválec OM 936 Euro VI byl pro spalování zemního plynu vydatně přepracován. CNG verze označená M 936 G již několik let pohání například model Econic pro svoz komunálního odpadu.

Plynová verze motoru obdržela nové turbodmychadlo se svody vzduchu, plynové vstřikovače, vodou chlazenou recirkulaci výfukových plynů EGR a samozřejmě zapalovací svíčky včetně cívek a další potřebné elektroinstalace. Ve srovnání s předchůdcem došlo k prodloužení intervalu výměny motorového oleje a zapalovacích svíček ze 45.000 na 60.000 km, což je obvyklá roční porce městských autobusů. Změny nastaly také na tvaru dna pístů.

Převody

Díky točivého momentu jednotky M 936 G s maximem při 1200-1600 min-1, dostalo Citaro NGT kratší převod diferenciálu než naftové s točivým momentem při nižších otáčkách. Pro dvounápravové NGT to znamená 6,19, těžší kloubové provedení používá převod diferenciálu 6,98. Tato změna vůči vznětovým verzím Citara je vynucená převzetím automatických převodovek od ZF či Voith z naftových konvenčních verzí.

Díky novému motoru, snížení hmotnosti a dalším změnám výrobce slibuje patnácti až dvacetiprocentní úsporu CNG ve srovnání s předchozí generací Citara, kterou poháněl objemný dvanáctilitrový motor M 447. K tomu můžeme připočíst větší počet přepravovaných osob.

Úprava nádrží

Zásobníky zemního plynu se u dvounápravového vozidla podobně jako u první generace Citara NGT nacházejí nad přední nápravou. Již předchozí vydání mělo nádrže z kompozitních materiálů schopné odolat přes 50 MPa, druhé vydání přidává navíc skelná vlákna. Tato kombinace je při větší tlakové odolnosti ještě lehčí.

Mercedes-Benz investoval do mnoha úprav, které snížily pohotovostní hmotnost Citara NGT byť jen o jednotky či desítky kilogramů. Jedno z těchto opatření tvoří zvětšení objemu plynových nádrží. V předchozím vydání pojala každá nádoba 190 litrů stlačeného zemního plynu, novinka používá 227litrové tanky. Z toho při stejném celkovém objemu znamená nižší počet lahví a tudíž méně materiálu v obalech a nižší hmotnost. Výrobce uvádí snížení pohotovostní hmotnosti o patnáct až pětačtyřicet kilogramů podle počtu použitých nádob.

Ochrana nádrží je vyrobena z polyuretanu naneseného na základní hliníkový rám. Vzhledem k různému počtu nádrží podle potřeby dopravce musel Mercedes-Benz vytvořit dvě délky ochranného krytu CNG tanků. Ten menší pojme čtyři až šest nádrží, delší je pak určen pro sedm až osm 227litrových nádob.

Spolupracujeme s TipCars.com
ANO zmírnilo morální kodex. Stíhání už nevadí ANO zmírnilo morální kodex. Stíhání už nevadí

Kdyby šéfa ANO Andreje Babiše nebo někoho z poslanců či…

Babišovy dluhopisy už vyšetřuje Finanční správa Babišovy dluhopisy už vyšetřuje Finanční správa

Specializovaný finanční úřad si vyžádal od společnosti…

Létání s drony přechází do nové dimenze - virtuální brýle ovládané hlavou Létání s drony přechází do nové dimenze - virtuální brýle ovládané hlavou

Frontální útok na emoce zákazníků podnikl světový lídr…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Opravdu SUV chrání při nárazu lépe než kombi? A platí to i pro děti? Opravdu SUV chrání při nárazu lépe než kombi? A platí to i pro děti?

Počtvrté srovnáváme příbuzná SUV a kombi na českém trhu.…

 






 
Toto je pět nejlevnějších aut českého trhu!

Toto je pět nejlevnějších aut českého trhu!

Včera

K lemu s hranicí dvou set tisíc korun se před třemi roky vměstnalo dvacet modelů, dál do minulosti ještě víc. Na jaře 2017 už tu tahá králíky jen pět mágů.




Blesk.cz

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Milují módu, následují trendy, vyznávají minimalismus, disco cirkus, vintage, punk revoltu. Snaží nesplynout s…

Zabijácká tornáda zasáhla Texas a další státy USA: Zemřelo nejméně 7 lidí

Zabijácká tornáda zasáhla Texas a další státy USA:…

Nejméně sedm lidí přišlo o život a 55 utrpělo zranění kvůli sérii tornád a rozsáhlým záplavám, které postihly…

 

iSport.cz

Góly jsou pro tebe, Rajty! Ale vzpomínkové triko Fillo obléct nemohl

Góly jsou pro tebe, Rajty! Ale vzpomínkové triko…

Teplický záložník Martin Fillo věnoval dva góly do sítě Slovácka (2:2) zesnulému exspoluhráči Františku…

Česko - Rusko 3:4 po SN. Češi třikrát vedli, v sedmé sérii rozhodl Gusev

Česko - Rusko 3:4 po SN. Češi třikrát vedli, v sedmé…

Hokejová reprezentace prohrála v závěrečném zápase Českých her s Ruskem 3:4 po samostatných nájezdech, na jejím…

 

Reflex.cz

Večeře korespondentů v Bílém domě se stala oslavou svobody tisku, Trump se z akce omluvil

Večeře korespondentů v Bílém domě se stala oslavou…

Každoroční slavnostní večeře pořádaná asociací korespondentů v Bílém domě se letos musela obejít bez tradiční…

Řecký soud bude jednat o dvou Češích obviněných ze špionáže

Řecký soud bude jednat o dvou Češích obviněných ze špionáže

Řecký soud začne ve středu jednat o případu dvou Čechů obviněných ze špionáže, Martin Pezlar a Ivan Buchta do…