reklama


25.11. 2016 Ladislav Černý

Mercedes-Benz: Autobusy s pohonem CNG

 

Plynová verze druhé generace městského typu Citaro byla odhalena až loni. Používá jen 7,7litrový šestiválec s pěkným výkonem.

Mercedes-Benz používá pro vozidla na zemní plyn zkratku NGT (Natural Gas Technology). Již v roce 2007 byla v evropském provozu tisícovka městského typu Citaro CNG první generace. Ta se s dvanáctilitrovým šestiválcem M 447 plnícím požadavek EEV mohla vyrábět až do nástupu emisního limitu Euro VI na začátku loňského roku, proto tedy německý výrobce odhalil CNG provedení druhé generace Citara až loni.

Dva metráky pryč

Citaro na zemní plyn používá 7,7litrový šestiválec M 936 G. Jeho hmotnost včetně katalyzátoru činí 747 kg, takže ve srovnání s dvanáctilitrovým agregátem v Citaru CNG první generace je téměř o čtvrtinu lehčí. Nedošlo však k úbytku výkonu?

Šestiválec M 936 G podává nejvyšší výkon 222 kW a točivý moment 1200 N.m při 1200-1600 min-1. Těmito parametry jen lehce zaostává za dvanáctilitrovým šestiválcem ve dvou provedeních 185 kW/1050 N.m a 240 kW/1250 N.m. Úspora hmotnosti pohonné jednotky se projevuje ve větší přepravní kapacitě. Dvanáctimetrové Citaro NGT v nové generaci převeze 96 cestujících (o tři více než první vydání), kloubové provedení G NGT pojme 153 pasažérů (+ čtyři cestující).

Další odlehčení

Navýšení cestujících vychází také z úspory hmotnosti plynových nádrží. U dvounápravového autobusu výrobce uvádí celkové snížení pohotovostní hmotnosti o 485 kg, z čehož na nádrže spadají cca dvě stovky kilogramů. K tomu připočtěme lepší bezpečnostní ochranu cestujících díky zesílení stropní konstrukce, aby autobus splnil podmínky pro převrácení podle ECE R 66/01.

Řidiče druhé generace Citara chrání výztuha v přední části vozidla, která energii čelního nárazu přenáší až k přední nápravě. Ta také něco váží. Nové vydání kvůli lepšímu rozložení hmotnosti má u všech pohonů přesunuté akumulátory ze zadní části až k řidiči. V tomto trendu maximálního odlehčení zadní nápravy (pro schopnost pojmout co nejvíce cestujících tlačících se většinou v zádi vozidla) pokračuje i provedení NGT.

Potřebné úpravy

Klasický šestiválec OM 936 Euro VI byl pro spalování zemního plynu vydatně přepracován. CNG verze označená M 936 G již několik let pohání například model Econic pro svoz komunálního odpadu.

Plynová verze motoru obdržela nové turbodmychadlo se svody vzduchu, plynové vstřikovače, vodou chlazenou recirkulaci výfukových plynů EGR a samozřejmě zapalovací svíčky včetně cívek a další potřebné elektroinstalace. Ve srovnání s předchůdcem došlo k prodloužení intervalu výměny motorového oleje a zapalovacích svíček ze 45.000 na 60.000 km, což je obvyklá roční porce městských autobusů. Změny nastaly také na tvaru dna pístů.

Převody

Díky točivého momentu jednotky M 936 G s maximem při 1200-1600 min-1, dostalo Citaro NGT kratší převod diferenciálu než naftové s točivým momentem při nižších otáčkách. Pro dvounápravové NGT to znamená 6,19, těžší kloubové provedení používá převod diferenciálu 6,98. Tato změna vůči vznětovým verzím Citara je vynucená převzetím automatických převodovek od ZF či Voith z naftových konvenčních verzí.

Díky novému motoru, snížení hmotnosti a dalším změnám výrobce slibuje patnácti až dvacetiprocentní úsporu CNG ve srovnání s předchozí generací Citara, kterou poháněl objemný dvanáctilitrový motor M 447. K tomu můžeme připočíst větší počet přepravovaných osob.

Úprava nádrží

Zásobníky zemního plynu se u dvounápravového vozidla podobně jako u první generace Citara NGT nacházejí nad přední nápravou. Již předchozí vydání mělo nádrže z kompozitních materiálů schopné odolat přes 50 MPa, druhé vydání přidává navíc skelná vlákna. Tato kombinace je při větší tlakové odolnosti ještě lehčí.

Mercedes-Benz investoval do mnoha úprav, které snížily pohotovostní hmotnost Citara NGT byť jen o jednotky či desítky kilogramů. Jedno z těchto opatření tvoří zvětšení objemu plynových nádrží. V předchozím vydání pojala každá nádoba 190 litrů stlačeného zemního plynu, novinka používá 227litrové tanky. Z toho při stejném celkovém objemu znamená nižší počet lahví a tudíž méně materiálu v obalech a nižší hmotnost. Výrobce uvádí snížení pohotovostní hmotnosti o patnáct až pětačtyřicet kilogramů podle počtu použitých nádob.

Ochrana nádrží je vyrobena z polyuretanu naneseného na základní hliníkový rám. Vzhledem k různému počtu nádrží podle potřeby dopravce musel Mercedes-Benz vytvořit dvě délky ochranného krytu CNG tanků. Ten menší pojme čtyři až šest nádrží, delší je pak určen pro sedm až osm 227litrových nádob.

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Jihokorejský parlament sesadil prezidentku Pak Kun-hje Jihokorejský parlament sesadil prezidentku Pak Kun-hje

Jihokorejský parlament dnes v tajném hlasování sesadil…

Inflace v Česku zrychlila nejvíc za tři a půl roku, analytiky překvapila Inflace v Česku zrychlila nejvíc za tři a půl roku, analytiky překvapila

Inflace v Česku v listopadu nečekaně zrychlila na 1,5…

Sportovci dostali od sázkovek téměř půl miliardy Sportovci dostali od sázkovek téměř půl miliardy

Mladí sportovci dostávají víc peněz. O nárůstu svědčí…

Glosa Arsena Lazareviče: Rozděl balík a panuj Glosa Arsena Lazareviče: Rozděl balík a panuj

Brusel chce rozhýbat evropskou ekonomiku prostřednictvím…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Pokud potřebujete auto jen na 10 dní v měsíci, můžete ho mít zdarma Pokud potřebujete auto jen na 10 dní v měsíci, můžete ho mít zdarma

Automobilka Citroën chce zájemcům o dlouhodobý pronájem…

Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7 Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však…

 






 
Nissan Qashqai 1.6 dCi Xtronic vs. Opel Mokka X 1.6 CDTI AT6 – Kříženec, nebo SUV?

Nissan Qashqai 1.6 dCi vs. Opel Mokka X 1.6 CDTI – Kříženec, nebo SUV?

Dnes 08:01

Jeden má být originálním městským crossoverem, druhý zase malým SUV, které se těší na každé bahno. Přesto jsme našli hodně společných prvků.




Blesk.cz

Zesnulý kaskadér Jaroslav Tomsa (†85): Má doma mauzoleum s kulečníkem!

Zesnulý kaskadér Jaroslav Tomsa (†85): Má doma…

Legendární kaskadér nemá hrob. Jaroslav Tomsa (†85), který se proslavil díky filmu Limonádový Joe, má pro místo…

Část potoka Vrutice projde úpravou: Rekonstrukce pomůže Chuchli při povodních

Část potoka Vrutice projde úpravou: Rekonstrukce…

Asi 180 metrů dlouhý úsek potoka Vrutice u mostu pod železniční tratí musí být prohlouben. V současné době zde…

 

iSport.cz

Dočkal litoval: Ta penalta mě štve. Dát ji, nemuseli jsme prohrát

Dočkal litoval: Ta penalta mě štve. Dát ji, nemuseli…

PŘÍMO Z MILÁNA | Porážku 1:2 na půdě Interu Milán označil Bořek Dočkal za zklamání. Především ale nadával sám…

Soupeři pro Spartu: atraktivní United, vrátit se mohou Krasnodar a Villarreal

Soupeři pro Spartu: atraktivní United, vrátit se…

Přes víkend mohou fotbalisté Sparty přemýšlet: jaké by to bylo hrát v Evropské lize proti Manchesteru United?…

 

Reflex.cz

Jak vypadá Hřebejkovo Zahradnictví? Sledujte první ukázku z filmu, který dějově předchází Pelíškům

Jak vypadá Hřebejkovo Zahradnictví? Sledujte první…

Nejde vlastně o jeden film, ale o unikátní trilogii. Tvůrčí duo tvořené scénáristou Petrem Jarchovským a…

Tohle nás zničí: Obchod musel vyměnit nevinné označení přebalovacích místností, prý bylo sexistické

Tohle nás zničí: Obchod musel vyměnit nevinné…

Některá evropská média zaznamenala v minulých dnech další díl absurdní diskuse, která přivede Evropu k…

 
 
reklama