25.11. 2016 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Mercedes-Benz: Autobusy s pohonem CNG

 

Plynová verze druhé generace městského typu Citaro byla odhalena až loni. Používá jen 7,7litrový šestiválec s pěkným výkonem.

Mercedes-Benz používá pro vozidla na zemní plyn zkratku NGT (Natural Gas Technology). Již v roce 2007 byla v evropském provozu tisícovka městského typu Citaro CNG první generace. Ta se s dvanáctilitrovým šestiválcem M 447 plnícím požadavek EEV mohla vyrábět až do nástupu emisního limitu Euro VI na začátku loňského roku, proto tedy německý výrobce odhalil CNG provedení druhé generace Citara až loni.

Dva metráky pryč

Citaro na zemní plyn používá 7,7litrový šestiválec M 936 G. Jeho hmotnost včetně katalyzátoru činí 747 kg, takže ve srovnání s dvanáctilitrovým agregátem v Citaru CNG první generace je téměř o čtvrtinu lehčí. Nedošlo však k úbytku výkonu?

Šestiválec M 936 G podává nejvyšší výkon 222 kW a točivý moment 1200 N.m při 1200-1600 min-1. Těmito parametry jen lehce zaostává za dvanáctilitrovým šestiválcem ve dvou provedeních 185 kW/1050 N.m a 240 kW/1250 N.m. Úspora hmotnosti pohonné jednotky se projevuje ve větší přepravní kapacitě. Dvanáctimetrové Citaro NGT v nové generaci převeze 96 cestujících (o tři více než první vydání), kloubové provedení G NGT pojme 153 pasažérů (+ čtyři cestující).

Další odlehčení

Navýšení cestujících vychází také z úspory hmotnosti plynových nádrží. U dvounápravového autobusu výrobce uvádí celkové snížení pohotovostní hmotnosti o 485 kg, z čehož na nádrže spadají cca dvě stovky kilogramů. K tomu připočtěme lepší bezpečnostní ochranu cestujících díky zesílení stropní konstrukce, aby autobus splnil podmínky pro převrácení podle ECE R 66/01.

Řidiče druhé generace Citara chrání výztuha v přední části vozidla, která energii čelního nárazu přenáší až k přední nápravě. Ta také něco váží. Nové vydání kvůli lepšímu rozložení hmotnosti má u všech pohonů přesunuté akumulátory ze zadní části až k řidiči. V tomto trendu maximálního odlehčení zadní nápravy (pro schopnost pojmout co nejvíce cestujících tlačících se většinou v zádi vozidla) pokračuje i provedení NGT.

Potřebné úpravy

Klasický šestiválec OM 936 Euro VI byl pro spalování zemního plynu vydatně přepracován. CNG verze označená M 936 G již několik let pohání například model Econic pro svoz komunálního odpadu.

Plynová verze motoru obdržela nové turbodmychadlo se svody vzduchu, plynové vstřikovače, vodou chlazenou recirkulaci výfukových plynů EGR a samozřejmě zapalovací svíčky včetně cívek a další potřebné elektroinstalace. Ve srovnání s předchůdcem došlo k prodloužení intervalu výměny motorového oleje a zapalovacích svíček ze 45.000 na 60.000 km, což je obvyklá roční porce městských autobusů. Změny nastaly také na tvaru dna pístů.

Převody

Díky točivého momentu jednotky M 936 G s maximem při 1200-1600 min-1, dostalo Citaro NGT kratší převod diferenciálu než naftové s točivým momentem při nižších otáčkách. Pro dvounápravové NGT to znamená 6,19, těžší kloubové provedení používá převod diferenciálu 6,98. Tato změna vůči vznětovým verzím Citara je vynucená převzetím automatických převodovek od ZF či Voith z naftových konvenčních verzí.

Díky novému motoru, snížení hmotnosti a dalším změnám výrobce slibuje patnácti až dvacetiprocentní úsporu CNG ve srovnání s předchozí generací Citara, kterou poháněl objemný dvanáctilitrový motor M 447. K tomu můžeme připočíst větší počet přepravovaných osob.

Úprava nádrží

Zásobníky zemního plynu se u dvounápravového vozidla podobně jako u první generace Citara NGT nacházejí nad přední nápravou. Již předchozí vydání mělo nádrže z kompozitních materiálů schopné odolat přes 50 MPa, druhé vydání přidává navíc skelná vlákna. Tato kombinace je při větší tlakové odolnosti ještě lehčí.

Mercedes-Benz investoval do mnoha úprav, které snížily pohotovostní hmotnost Citara NGT byť jen o jednotky či desítky kilogramů. Jedno z těchto opatření tvoří zvětšení objemu plynových nádrží. V předchozím vydání pojala každá nádoba 190 litrů stlačeného zemního plynu, novinka používá 227litrové tanky. Z toho při stejném celkovém objemu znamená nižší počet lahví a tudíž méně materiálu v obalech a nižší hmotnost. Výrobce uvádí snížení pohotovostní hmotnosti o patnáct až pětačtyřicet kilogramů podle počtu použitých nádob.

Ochrana nádrží je vyrobena z polyuretanu naneseného na základní hliníkový rám. Vzhledem k různému počtu nádrží podle potřeby dopravce musel Mercedes-Benz vytvořit dvě délky ochranného krytu CNG tanků. Ten menší pojme čtyři až šest nádrží, delší je pak určen pro sedm až osm 227litrových nádob.

Spolupracujeme s TipCars.com
Za Babišovy vlády padly desítky lidí. Přečtěte si, co je s nimi teď Za Babišovy vlády padly desítky lidí. Přečtěte si, co je s nimi teď

Více než půl roku uběhlo od chvíle, kdy se Andrej Babiš…

Hodnota Microsoftu může brzy překonat bilion dolarů, hlavně díky cloudovým službám Hodnota Microsoftu může brzy překonat bilion dolarů, hlavně díky cloudovým službám

Americká softwarová společnost Microsoft tento týden…

Satelity stále táhnou, úbytek obyvatel trápí města po celém Česku Satelity stále táhnou, úbytek obyvatel trápí města po celém Česku

Úbytek obyvatel se netýká pouze venkova. Se stagnací či…

Cena bytů na jaře meziročně vzrostla o deset procent. Tempo však klesá, tvrdí analytici Cena bytů na jaře meziročně vzrostla o deset procent. Tempo však klesá, tvrdí analytici

Průměrná nabídková cena nových bytů v Praze na konci…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne! Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne!

Nové Suzuki Jimny se nám již oficiálně představilo a nyní…

Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte! Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte!

Kluci z ruského Youtube kanálu Garage 54 se opět…

 





 
Řidiči a infarkty: Jak pomoci? Defibrilátorem na benzince...

Řidiči a infarkty: Jak pomoci? Defibrilátorem na benzince...

Dnes 15:23

Srdeční kolaps způsobí každoročně smrt desítek řidičů. Včasná pomoc přitom může život zachránit. Jak na to? To jsme zjišťovali u odborníků.




Blesk.cz

Havajské ostrovy: Lákají na vulkány, odlehlé pláže a žhavé celebrity

Havajské ostrovy: Lákají na vulkány, odlehlé pláže a…

Pokud toužíte po absolutním ráji a nekonečné pohodě, zamiřte na jeden z Havajských ostrovů uprostřed Tichého…

Austrálie zachraňuje unikátní útes. Na pomoc povolala vědce

Austrálie zachraňuje unikátní útes. Na pomoc povolala vědce

Australská vláda začala posuzovat předložené vědecké návrhy na záchranu Velkého bariérového útesu, který je od…

 

iSport.cz

Tour de France ONLINE: Další kopcovitá etapa. V úniku je i Sagan

Tour de France ONLINE: Další kopcovitá etapa. V…

Závodníci se před druhým volným dnem na 105. ročníku Tour de France chystají na další kopcovitou etapu. Ta…

Zlatan v dešti

Zlatan v dešti "utopil" Dočkala a perlil: Mohl jsem…

Pověsti o něm nelhaly, zjišťuje americká MLS. Zlatan Ibrahimovic je král, umí to s míčem a má pořádnou…

 

Reflex.cz

Lenka Dusilová o mateřství i o muzikantských blíženkyních: Spolupráci se silnými ženami vyhledávám

Lenka Dusilová o mateřství i o muzikantských…

Naplánovat jeden ze zlatých hřebů festivalu do nesmyslného popůlnočního času nebyl dobrý nápad: náročné…

Nejvyšší, nejrychlejší, nejdelší. Podívejte se na tři nejextrémnější horské dráhy na světě

Nejvyšší, nejrychlejší, nejdelší. Podívejte se na…

Horská dráha je něco jako výkladní skříň každého zábavního parku. Může mít skvělé hamburgery, příjemný personál,…