Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v červnu 2009: Audi ve střední třídě prodává o třetinu více aut než BMW i Mercedes-Benz

Aleš Dragoun
Diskuze (173)
První trojka ve střední třídě zůstává stabilní – této kategorii stále vládnou Škoda Superb, Volkswagen Passat a Ford Mondeo, a to jak v měsíčním, tak i v ročním žebříčku. Do červnového pořadí ovšem výrazně promluvil Opel Insignia a také Toyota Avensis.

Pololetní výsledky

Objem českého trhu ve střední třídě se oproti první půli roku 2008 zvýšil o 13,7 %, z 5.646 na 6.422 kusů.

V tentokrát ostře sledovaném pořadí za prvních šest měsíců vede Škoda Superb se 1.718 kusy (podíl 26,8 %) před Volkswagenem Passat (1.229, 19,1 %), třetí je Ford Mondeo (692, 10,8 %), čtvrté Audi A4 (350, 5,5 %) a pátá Mazda 6 (325, 5,1 %). Následuje Opel Insignia, který to dotáhl již na šestou příčku (283, 4,4 %).

Jak je vidět, první trojka už ostatním pronásledovatelům hodně unikla a i v ní jsou velké rozdíly, od čtvrtého místa níže je však poměrně našlapáno, to platí zejména o konci Top 10. Pokud bude Insignia pokračovat v současných úspěších i ve druhém pololetí, mohla by do celkového pořadí promluvit ještě výrazněji.

Zajímavý je pohled na dražší část segmentu, kde už řadu let kralují německé značky. Tou letos nejúspěšnější na českém trhu je ve střední třídě Audi se svým modelem A4 (350 ks), rivalové musí přes relativní mládí (Mercedes-Benz C, 198 ks) i nesporné kvality (BMW 3, 209 ks) zatím před prodejními výsledky Audi smeknout. Japonští konkurenti sice zaznamenávají růst v řádu desítek až stovek procent, ale absolutní počty jsou ve srovnání se zavedenou konkurencí velmi malé. Lexus IS zakoupilo letos 36 zákazníků, nově příchozí Infiniti G37 bylo do června zaregistrováno do provozu ve dvou exemplářích. Poslední půlrok kariéry Jaguaru X-Type znamenal 43 registrací, Saab 9-3 si koupilo 12 zákazníků.

Střední třída, registrace na českém trhu v červnu 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období6/20091-6/20096/20091-6/2009
1.Škoda SUPERB380171827,5%26,8%
2.Volkswagen PASSAT295122921,3%19,1%
3.Ford MONDEO17269212,4%10,8%
4.Opel INSIGNIA1162838,4%4,4%
5.Toyota AVENSIS632224,6%3,5%
6.Audi A4583504,2%5,5%
7.Mazda 6423253,0%5,1%
8.Mercedes-Benz C371982,7%3,1%
9.Citroën C5321622,3%2,5%
10.Renault LAGUNA292012,1%3,1%
11.Peugeot 407281972,0%3,1%
12.BMW 3242091,7%3,3%
12.Subaru LEGACY241211,7%1,9%
14.Honda ACCORD141331,0%2,1%
15.Alfa Romeo 15910400,7%0,6%
15.Hyundai SONATA10590,7%0,9%
17.Lancia DELTA9220,7%0,3%
18.Jaguar X-TYPE7450,5%0,7%
19.Toyota PRIUS6200,4%0,3%
20.Dodge AVENGER5150,4%0,2%
20.Kia MAGENTIS5260,4%0,4%
20.Mercedes-Benz CLC5180,4%0,3%
23.Seat EXEO4190,3%0,3%
24.Fiat CROMA2110,1%0,2%
24.Chevrolet EPICA260,1%0,1%
24.Saab 9-32140,1%0,2%
-Ostatní modely2870,1%1,4%
-CELKEM13836422100,0%100,0%

Ale zpět ke střednímu proudu. V meziročním srovnání si vedoucí Superb polepšil o 852 vozů (98,4 %), jeho navýšení tedy spadlo pod sto procent, neboť před rokem se začala prodávat nová generace. Passat je naopak v záporných číslech, ale již jen -1,2 % (o 15 kusů méně než loni). Ford se svou evropskou vlajkovou lodí ztratil 102 vozů (-12,8 %). A4 si pohoršila o 13,8 % (z loňských 406, tedy o 56 méně). Pátá Mazda 6 má na kontě o 49 vozů více než před rokem, což u ní znamená +17,8 %. Její letošní navýšení tak znovu prudce kleslo, tentokrát díky propadu, o kterém se zmíníme v měsíčním žebříčku. Insignii zatím porovnávat nelze, Avensis si polepšil o osm aut (+ 3,7 %), trojková řada BMW naopak ztratila 78 registrací (-27,2 %). Podobně je na tom i Renault Laguna s poklesem o 44 aut (-18 %) a ani Mercedes C není výjimkou, ten se propadl o 73 kusů (-26,9 %).

Měsíční výsledky

Celkový trh v této kategorii v červnu vykazuje nárůst o 7,5 %, před rokem bylo nově zaregistrováno 1.286 vozů, letos 1.383.

Ani na prvních třech místech červnového žebříčku se nic nezměnilo – zvítězil opět Superb, tentokrát s 380 kusy před Passatem s 295 a Mondeem se 172 vozy. Čtvrté místo patří Opelu Insignia se 116 novými registracemi a pátá je Toyota Avensis, která již notně ztratila, má na kontě 63 kusů. Šestou příčku obsadilo Audi A4 (58), sedmá je Mazda 6 (43) osmý pak Mercedes C s 37 novými vozy. Devátý je Citroën C5 (32) a na desáté příčce najdeme Renault Laguna s 29 kusy.

První Superb si ve srovnání s červnem 2008, který byl prvním měsícem prodeje nové generace, polepšil o 63,8 %, loni bylo zaregistrováno 232 aut. Druhý Passat zaznamenal zisk 133 vozů, letos tedy vykazuje + 82,1 %. Mondeo má meziroční pokles o 45,4 % (z 315 aut v červnu 2008). Toyota Avensis si polepšila o 31,3 % (z 48 kusů o 15). Audi A4 je na tom naopak hůře o 34,1 %, před rokem bylo zaregistrováno 88 aut, německý vůz si tedy pohoršil o třicet registrací. Mazda 6 má o 56 kusů méně (-57,1 %,), Mercedes C ztratil 9 vozů, tedy - 19,6 %. Čtvrtým automobilem z Top 10, který získal, je Citroën C5 (+ 100 %, loni 16 kusů, letos 32). Renault Laguna si tentokrát pohoršil z 41 vozů na 29, tedy o 29,3 %.

Titul Skokan roku tentokrát patří opět Hondě Accord. V červnu 2008 se prodaly jen čtyři, letos 14, tedy o 250 % více. Dva modely vykazují sice nárůst 400 % (Dodge Avenger a Mercedes CLC), ale u nich se jedná pouze o jednotlivé kusy (v obou případech konkrétně z jednoho na pět). O sto procent si polepšila kromě Laguny též Toyota Prius, které ještě před měsícem náležel nelichotivý titul propadáku. Tím je tentokrát Fiat Croma (z 13 na pouhé dva vozy, tedy - 84,6 %).

Vznětové Superby si v červnu odvezlo celkem 275 nových majitelů, což je opět nejvíce, ovšem podíl 72,3 % z celkových registrací je tradičně nižší než u nejbližších konkurentů. Pro Passaty s motory TDI se rozhodlo 250 zákazníků (84,7 %) a naftové Mondeo má na kontě 140 vozů (81,4 %). Méně tvoří turbodiesely u Opelu Insignia, ten vykazuje 70 kusů a 60,3 %. Jen o málo větší podíl než Superb má Toyota Avensis. Červnových 49 registrací aut se vznětovými motory znamená pro tento model 77,8 %.

Aleš Dragoun
Diskuze (173)
27. 7. 2009 12:08
Re: Milý white label(e) ...
Zoolog sice nejsem, ale to jablko mě opravdu pobavilo (Pierrovy hlášky taky :o))
Avatar - Hammunasakra
24. 7. 2009 23:07
Re: STÁLE ještě "milý" white label(e)..
JAKpak jste zase "vymyšeňkoval", že "srovnávám" VW a ČEZ?
To musela být "dřina", ne? :-)
NEmusíte mi "vysvětlovat" že síla Porsche není v "absolutních prodejních číslech" - téma "prodejnosti" jste (stejně jako to "evropská") nanesl VY - já jen "reagovala" - (plně)evropské jsou dnes již jen ... (což mne nijak zvláště NEtěší - navíc podíl "zahraničního" kapitálu v Mercedes by prý ještě mohl VZRŮST - kolik procent vw nakonec bude mít Katar nevím - četla jsem NĚKOLIK verzí, ale bude to VÝRAZNÝ podíl.
PS: Ale ani PSA s VW a Fiat DOHOROMADY asi NEzabrání dalšímu ZVYŠOVÁNí podílu korejských (a do budoucna možná i čínských) automobilek - to je asi NEzvratné..
Dobrou ;-)
Avatar - white label
24. 7. 2009 22:39
Re: STÁLE ještě "milý" white label(e)..
Srovnáváš ČEZ s VW...trváš ještě stále na svém ekonmickém vzdělání...? Ale když se ptáš smlouvu mám podepsanou s BOHEMIA ENERGY, nikoli přímo s ČEZem...
Podíly naftových peněz, ještě zdaleka nedělají automobilku "prakticky neevropskou"...
A ty máš představu kolik prodá VW jen jako jedna "značka" proti samotnému Citroenu a kolik celý koncern VW proti celému PSA?
A u automobilek jako je PORSCHE, ale třeba i BMW není přece jejich hlavní "síla" v absolutních číslech prodejů...
Avatar - Hammunasakra
24. 7. 2009 22:18
Re: STÁLE ještě "milý" white label(e)..
Nemám NIC proti SILNÝM firmám, mám "něco" proti firmám které MONOPOListicky "vládnou" trhu - vy jste snad "fanouškem" ČEZ?
S tím fanděním EVROPSKÝM automobilkám - vw/porsche a mercedes si "škrtněte" - v nich už mají docela ZÁSADNí podíl "naftové" peníze, EVROPSKÉ je už jen BMW (a nějaké PSA, ale to vás jistě NEbere ;-) ) a Fiat (tam to bude stejné :-) ).
Když už zmiňujete ten Citroën - máte PŘEDSTAVU kolik tak PSA ročně prodá vozů (a kolik ti vámi zmiňovaní)? ;-)
Pěkný den :-)
Avatar - white label
24. 7. 2009 21:59
Re: STÁLE ještě "milý" white label(e)..
Máš obavu z úspěchu koncernu VW?
A co třeba Royal Dutch Shell, TOYOTA, McDonald, Coca-Cola, SONY, Canon, PHILIP MORRIS, NESTLE...atd., atd.? Z těch obavu nemáš?!
Silné firmy táhnou ekonomiku..., chtěla bys snad aby japonské a asijské automobilky ovládly tak velkou část trhu v Evropě, jako se jim to (docela snadno) nakonec podařilo v Americe?
Velmi fandím nezpochybnitelnému úspěchu evropských automobilek jako koncern VW, PORSCHE, BMW, MB..., především díky nim je evropský trh s automobily, stále převážně "evropský" a dám přednost "monopolu" těchto "značek" před ovládnutím evropského trhu s automobily "orientem", cemuž např. automobilka jako je Citroen dost těžko může vůbec zabránit... :-!