Mercedes-Benz C (1993-2000) – Vitamin C

Mercedes-Benz C (1993-2000) – Vitamin C

 
 

Značka Mercedes-Benz si byla vědoma velkého úspěchu prvního baby-benzu Mercedesu 190 z 80. let a chtěla proto v další generaci opět přijít do střední třídy s něčím mimořádným. Nástupce zahájil novou éru značky změnou značení. Původní čísla (190, 200, 300,…) už začínala být poněkud nepřehledná a navíc měly přijít další modely, které by celou situaci dále komplikovaly.

Nový „malý Mercedes měl světovou premiéru na prvním porevolučním autosalonu v České republice v Praze. To se psal červen 1993. Kdo z nás tehdy tušil, že slovo „malý může být i u vozů s třícípou hvězdou tak relativním pojmem. V roce 1997 přišel na trh 3,5 m dlouhý Mercedes A, který se krátce po uvedení potýkal s nemalými technickými problémy. Ale to je už jiná historie….

Mercedes-Benz C svým příchodem na trh opět změnil měřítka na trhu malých luxusní limuzín, ale takový poprask jako při uvedení Mercedesu 190 céčko nezpůsobilo. Mladší zákazníci, kteří chtěli Mercedes, často neměli na větší řadu W124 a s příchodem nové řady C (řada W202) se značka mohla lépe prosadit proti, v roce 1991 představenému, trojkovému BMW. Céčko se tradičně podobalo o číslo většímu Mercedesu, ale třeba přední blinkry byly kopií stejného dílu u roadsteru řady SL. Záď řady C byla zase klasika, kterou všichni od Mercedesu čekali, jen oživená výraznými koncovými světly trojúhelníkového tvaru, která zasahovala do boků karosérie. Céčko bylo ve své době nejoblejším Mercedesem, který vydržel ve výrobě téměř 8 let.

Zpočátku se céčko nabízelo se čtyřmi zážehovými a třemi vznětovými motory. Nejlevnějším a nejrozšířenějším Mercedesem C je typ C180. Tehdy měla stoosmdesátka ještě opravdu motor o objemu 1,8 l a ne jako dnes, kdy se za kódem C180 ve skutečnosti skrývá dvoulitr. Nejslabší verze měla výkon 90 kW a udělovala 1350 kg těžkému baby-benzu jen průměrnou dynamiku (0-100 km/h za 12,2 s). Dalšími zážehovými variantami jsou C200 s motorem 2,0 l (100 kW), C220 s motorem 2,2 l (110 kW) a C280 s řadovým šestiválcem 2,8 l (142 kW). Automobilka, která přivedla vznětové motory pod kapotu osobních automobilů (model 260 D v roce 1936), nemohla nenabídnout diesel do nové nejmenší řady. Šlo o čtyřválcové modely C200 D s dvouventilovým vznětovým motorem 2,0 l (55 kW) a C220 D se čtyřventilovým vznětovým motorem 2,2 l (70 kW) a čtyřventilový pětiválec 2,5 l (83 kW) v modelu C250 D. Je vidět, že výkony, ani točivé momenty (130, 150 resp. 170 Nm) nejsou ve srovnání s dnešními diesely nic moc, ale tehdy to byly jedny z nejmodernějších dieselů na trhu. Šlágrem byl samozřejmě bavorský konkurent BMW 325tds, který z řadového šestiválce 2,5 l dokázal vydolovat 105 kW při 4800 ot./min a 260 Nm při 2200 ot./min. Pro srovnání uvádím také parametry současného nejslabšího dieselu v Mercedesu C. Je jím verze C200 CDI (objem 2,1 l) o výkonu 85 kW, točivý moment 250 Nm při 1400 ot/min. Tajemství výrazného nárůstu spočívá mj. přeplňování a ve vstřikování common-rail, které bylo v polovině 90. let ještě ve stádiu experimentů. V roce 1995 rozšířil nabídku mechanicky přeplňovaný zážehový motor ve verzi C230 Kompressor a konečně i přeplňovaný vznětový pětiválec C250 TD (110 kW).

K limuzíně s vnějšími rozměry 4487 x 1720 x 1414 mm přibylo v roce 1996 kombi s označením T, které bylo asi o 30 mm delší a 40 mm vyšší. Rozvor měly oba modely stejný 2690 mm, z něhož cenné desítky milimetrů na úkor posádky zabralo podélně uložené hnací ústrojí (poháněna je zadní náprava). Kufr sedanu má objem 430 l, kombi nabídlo 465 l a větší variabilitu (až 1510 litrů po sklopení zadních sedadel), i když i zadní sedadla sedanu bylo možno nouzově sklápět (jak je u Mercedesu běžné, pouze za příplatek).

Mercedes zavedl zpočátku výroby, zřejmě ve snaze ušetřit resp. zatraktivnit dražší verze, pouze jednoduchý tmavý interiér u základních modelů řady C. To se setkalo s kritikou a od roku 1995 dostalo céčko hodnotnější materiály v interiéru. I pak ale vznikaly modely řady C, které postrádaly prvky výbavy, které byly zcela samozřejmé u mnohem levnějších vozů. Potkat můžete Mercedes s kličkami na stahování oken, místo tlačítek ovládající elektromotory ve dveřích. Toto se však netýká bezpečnostní výbavy (airbagy, ABS), která nechyběla ani u nejlevnějších verzí. Základní model nesl označení Classic, dražší byla verze Elegance, mladým zákazníkům měl vyhovovat živý design interiéru verze Esprit a sportovní naturel měl být součástí provedení Sport. Měl být, ale nebyl. Mercedes třídy C rozhodně žádný dravec není. Vše je zaměřeno především na komfort cestování, který byl u tohoto automobilu opravdu příkladný.

Céčko dostalo v roce 1996 také novou automatickou převodovku s pěti stupni a krátce na to prošla řada téměř neznatelnými faceliftem a byla rozšířena sériová výbava (mj. o boční airbagy). V motorové nabídce se objevil nový šestiválec v modelu C240 (125 kW) a na řadu přišly moderní diesely se vstřikováním common-rail, které Mercedes označuje zkratkou CDI. Postupně přišly verze C220 CDI (92 kW) a C200 CDI (75 kW). Zapomenout by se nemělo na vrcholné verze Mercedesu C, které vznikaly od roku 1994 pod taktovkou dvorního tunera AMG. Tyto vozy budou v bazarech spíše raritou.

Mercedes třídy C bezezbytku plní očekávání vysoké kvality, kterou všichni od luxusní a drahé značky právem vyžadují. Ve statistikách německého autoklubu ADAC i TÜV za rok 2003 je Mercedes C na předních místech, ostatně jako téměř všechny vozy značky. U 4-5 letých Mercedesů lze očekávat 5,7 % vozů s nějakou závadou, starší 8-9 leté Mercedesy jsou vadné jen v 11,6% případů, což je výborný výsledek a 9. místo v této věkové kategorii.

Problémy lze očekávat v tradičních oblastech jako jsou imobilizéry, alternátory, zapalování nebo centrální zamykání. Méně časté jsou problémy se žhavením dieselů. Problémy s těsněním pod hlavou válců vedly automobilku k změně dodavatele. Zážehové motory trpí nadprůměrně často závadami vodních a palivových čerpadel, časté jsou netěsnosti olejových van a problémy způsobené starými klínovými řemeny. Naopak perfektní je antikorozní ochrana karosérie a nadprůměrně odolná je také světelná soustava céčka.

Vozy řady C (W202), stejně jako všechny ostatní Mercedesy, jsou poměrně drahými ojetinami, které velmi úspěšně zachovávají svou hodnotu i po letech. Je na zvážení každého zájemce o ojetý Mercedes, zda vynaložené prostředky do starého (ale odolného) Mercedesu jsou lepší investicí, než koupě novějších a lépe vybavených vozů. Zapomenout bychom neměli na atraktivitu značky, která láká nejen zákazníky, ale také zloděje. Zvážit byste měli také reakce sousedů na váš „nový Mercedes…

Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:

Přednosti

  • výbroná pověst
  • komfort cestování
  • dobrá bezpečnostní výbava
  • výborná antikorozní ochrana
  • vysoká kvalita
  • životnost

Nedostatky

  • vysoká cena
  • atraktivita u zlodějů
  • slabá komfortní výbava základních verzí
  • průměrný prostor na zadních sedadlech
  • vzhledem k vyšším pohotovostním hmotnostem pouze průměrné dynamické vlastnosti

Nejčastější závady

  • netěsnosti motoru
  • závady imobilizéru, alternátoru, centrálního zamykání
  • u vznětových motorů problémy se žhavením
  • závady vodních a palivových čerpadel
  • prasklé klínové řemeny
Příklad cen vybraných motorových variant, zdroj Eurotax
Vůz/r.v.20001999199819971996199519941993
C 200 (W202)---311000270000235000204000-
C 200 (W202 F)487000423000368000326000----
C 220 D (W202 F)----271000238000205000175000
C 220 D (W202 F)--371000328000----
Spolupracujeme s TipCars.com
Le Penová mobilizuje před druhým kolem voleb. V sázce je prý přežití Francie Le Penová mobilizuje před druhým kolem voleb. V sázce je prý přežití Francie

Kandidátka krajně pravicové Národní fronty Marine Le…

Kandidát socialistů hovoří o historickém trestu pro svou stranu. Vyzývá k podpoře Macrona Kandidát socialistů hovoří o historickém trestu pro svou stranu. Vyzývá k podpoře Macrona

Kandidát tradiční francouzské Socialistické strany Benoit…

Macron těsně vítězí nad Le Penovou, ukazují první odhady výsledků francouzských voleb Macron těsně vítězí nad Le Penovou, ukazují první odhady výsledků francouzských voleb

V první kole francouzských prezidentských voleb zvítězil…

 

Štítky Mercedes-Benz

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model

Minulé generace vozu XC60 se v České republice prodalo od…

12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

 




Mercedes-Benz W202: C-Klasse má 20 let Mercedes-Benz W202: C-Klasse má 20 let

V květnu 1993 odhalil Mercedes nástupce Baby-Benzu, řady…

Video: Jak v efektním driftu poslat auto na totálku Video: Jak v efektním driftu poslat auto na totálku

V tomhle videu je všechno, modrý majáček, burnouty,…

 



 
Koncepce pohonu aut: Jaké jsou výhody klasické koncepce nebo motoru uprostřed?

Koncepce pohonu aut: Jaké jsou výhody klasické koncepce nebo motoru uprostřed?

Včera

Pohon předních kol a motor vpředu je dnes nejrozšířenější u osobních aut. Jaké má výhody a nevýhody? A proč mají automobiloví nadšenci tak rádi klasickou koncepci pohonu?




Blesk.cz

Objevte srdce Egypta! Co najdete na Hurghadě

Objevte srdce Egypta! Co najdete na Hurghadě

Kompletně vybavené největší egyptské letovisko s více než 160 hotely a 20 km dlouhým písečným pobřežím táhnoucím…

Zapomeňte na kávu, dejte si schody: „Nakopnou“ vás víc, tvrdí studie

Zapomeňte na kávu, dejte si schody: „Nakopnou“ vás…

Deset minut chůze ze schodů a do schodů dodá člověku více energie než šálek kávy. Zjistili to výzkumníci z…

 

iSport.cz

Velký návrat po zranění. Pilař nastoupil po dvou letech za Plzeň

Velký návrat po zranění. Pilař nastoupil po dvou…

Návrat uzdraveného záložníka Václava Pilaře po vleklém zranění kolena byl asi jediným pozitivním momentem…

CELÝ SESTŘIH: Sparta – Plzeň 2:0. Šlágr rozhodli Šural a Karavajev

CELÝ SESTŘIH: Sparta – Plzeň 2:0. Šlágr rozhodli…

Fotbalisté Plzně podlehli ve šlágru 26. kola ePojisteni.cz ligy na Spartě 0:2 a zkomplikovali si boj o titul.…

 

Reflex.cz

Ve Francii probíhá první kolo prezidentských voleb. Online komentuje politolog Petr Sokol

Ve Francii probíhá první kolo prezidentských voleb.…

Ve Francii začalo dnes první kolo prezidentských voleb, ve kterém 47 milionů voličů rozhodne o tom, kteří dva z…

Roy Orbison dal světu slavný hit k filmu Pretty Woman, v osobním životě čelil řadě tragédií

Roy Orbison dal světu slavný hit k filmu Pretty…

California Blue, You Got It, I Drove All Night, Only The Lonely a především Oh, Pretty Women. To jsou jména…