Mercedes-Benz C 320 CDI - naftová střela

Mercedes-Benz C 320 CDI - naftová střela

 
 

Mercedes-Benz to nemá jednoduché. Kromě třídy A, se kterou chytře vybočil z řady běžných automobilů nižší střední třídy, musí v ostatních oblastech působnosti odrážet ostré výpady zejména německých konkurentů.

Mercedes-Benz to nemá jednoduché. Kromě třídy A, se kterou chytře vybočil z řady běžných automobilů nižší střední třídy, musí v ostatních oblastech působnosti odrážet ostré výpady zejména německých konkurentů.

Současné modely ovšem musí o místo na slunci tvrdě bojovat, třída E jen těžce vrací údery mladší Audi A6 nebo BMW 5, byť po stránce technické i komfortu si nemá s pětkou i „ášestkou“ co vyčítat, třída S stále těšící se celosvětové popularitě spoléhá na drtivý nástup nové generace na podzim 2005 a klíčová třída C napíná všechny síly, aby obstála tváří v tvář faceliftované Audi A4 a nové řadě 3 od BMW. Tuhý konkurenční boj se v posledních měsících přesunul pod kapoty těchto vozů.

Audi vytáhlo trumf v podobě moderního vznětového šestiválce 3.0 litru s piezoelektrickými vstřikovači s nejvyšším výkonem 171 kW a točivým momentem 450 Nm, BMW stále spoléhá na tradiční řadový šestiválec 3.0 litru s výkonem 160 kW a točivým momentem 500 Nm. Mercedes-Benz třílitrovou kubaturu chvíli přehlížel, zareagoval na konci roku 2004, kdy představil třílitrový vznětový šestiválec poskytující výkon 165 kW a točivý moment 510 Nm.

Nová jednotka vytlačila nebo vytlačí starší agregát především z tříd C, E a S, ale usadila se například i v nové třídě M. Rivalita mezi automobilkami a snad i bouřlivá debata ohledně škodlivosti pevných částic (sazí) vycházejících z výfuků automobilů osazených moderním tubodiselelem v Německu, způsobila, že nejdříve Mercedes-Benz a poté BMW oznámilo rozšíření standardní výbavy vznětových modelů na vybraných trzích o filtr pevných částic.

Nový vznětový šestiválec od Mercedesu spojený s převodovkou 7G-TRONIC jsme vyzkoušeli v třídě C, kde přestavuje nejvýkonnější standardní naftovou motorizaci před C 30 CDI AMG.

Trocha teorie

Jelikož exteriér i interiér třídy C prošly hodnocením Auto.cz mnohokrát (seznam všech testů je zde), zaměříme se výhradně na novou pohonnou jednotku a jízdní vlastnosti. Dodejme snad, se jsme třídu C získali s chromovanými sportovními doplňky v interiéru a pohlednými 17palcovými litými koly. Datum narození automobilu uvnitř viditelně připomíná pouze omezený prostor v oblasti kolen (částečně i ramen) na zadních sedadlech, netradiční palubní deska vypadá po faceliftu stále dobře.

obrázek [300 x 230] V podstatě žádnou slabinu neukázala sedadla, dostatečně obepínající tělo, udržující řidiče v stabilní pozici a přitom poskytující dostatečný komfort i objemnějším pasažérům. Stěžovat si nemůžeme ani na délku sedáku, jež ideálně podpírá stehna. Podivná kombinace elektrického a manuálního nastavení sedáku v třídě C nepřekvapí tak jako skutečnost, že s růžicí nastavení sedadla musíte manipulovat ve stísněném prostoru.

Nyní se zaměříme na samotný motor. Pro jednotku s upořádáním řad válců do V a úhlem sevření 72° je charakteristický čtyřventilový rozvod, hliníkový blok ze zalitými vložkami válců ze šedé litiny, přímé vstřikování nafty common-rail s piezoelektrickými vstřikovači a turbodmychadlo s elektricky ovládaným natáčením lopatek. Ze zdvihového objemu 2987 cm3 dostali motoráři 165 kW při 3800 ot./min a točivý moment 510 Nm dostupný v rozmezí 1600-2800 ot./min (ve spojení s automatickou převodovkou 7G-Tronic).

Změna uspořádání umožnila úsporu místa, neboť nový vidlicový šestiválec je kompaktnější než původní řadový pětiválec i šestiválec. Vedle vyšších hodnot výkonu, točivého momentu a nižších emisí se podařilo snížit hmotnost. Samotný blok má hmotnost jen 41 kg, motor jako celek váží 208 kg (dle metodiky DIN). Hliník byl použit také pro vodní čerpadlo, písty nebo olejovou vanu. Díky tzv. „one-box konceptu“ nového motoru je usnadněna zástavba do motorových prostorů.

To rozšiřuje například možnosti realizace pohonu všech kol 4Matic, který dříve nebyl se vznětovými šestiválci nabízen. Turbodmychadlo s variabilním nastavením lopatek je netradičně ovládáno elektromotorem. Elektrické ovládání nabízí rychlejší a přesnější přestavení lopatek vzhledem k aktuálním požadavkům kladeným na motor. S turbodmychadlem spolupracuje mezichladič, který snižuje teplotu nasávaného vzduchu po stlačení až o 95°C, v závislosti na režimu práce motoru.

Za mezichladičem je umístěna elektricky ovládaná klapka regulující recirkulaci výfukových plynů. Solenoidové vstřikovače nahradily vstřikovače piezoelektrické již používané i ve vybraných agregátech Peugeotu, Audi nebo koncernu Ford a lze očekávat, že potenciál přesně a rychle ovládaných mikrotrysek budou brzy využívat také další výrobci. U Mercedesu mohli díky novým vstřikovačům zvýšit maximální počet vstřiků paliva během jednoho pracovního cyklu válce ze tří na pět. Dříve sedmiotvorové trysky byly přepracovány, takže palivo je nyní rozprašováno osmi otvory maximálním vstřikovacím tlakem 1600 bar.

C320 CDI v praxi

Jak vidno, seznam technických inovací je dlouhý, jak vypadá jízda s C 320 CDI v praxi? Určitě vám nebudeme slibovat vznětovou jednotku, která si zvukovým projevem nezadá s benzínovými motory. V novém vznětovém šestiválci, alespoň v třídě C, poznáte čistokrevnou naftu na první poslech, při startování. Jednotka se od začátku prezentuje charakteristickým zvukem turbodieselu, byť značně zjemněným a umírněným.

Po krátkém chodu a zahřátí se zvukový projev nepatrně zlepší, ale v zásadě zůstává kulisa podobná na začátku i na konci jízdy. S rostoucími otáčkami pochopitelně vzrůstá i hluk od motoru, ale nikterak dramaticky, takže ve vysokých rychlostech, kde se přidává aerodynamický hluk (v třídě C mimochodem dobře potlačený) a hluk od podvozku a odvalujících se kol (taktéž nízký, ale v součtu s aerodynamickým hlukem nepřeslechnutelný), není motor téměř slyšet.

obrázek [300 x 222] Celkově šestiválec z hlediska kultivovanosti nevybočuje z řady výše zmíněných moderních vznětových šestiválců od Audi a BMW, ačkoliv se dojem kultivovanosti a utlumení mění rovněž v závislosti na konkrétním modelu, troufáme si říci, že v této kategorii není vítěze ani poraženého. Jednotky nemají problém s kultivovaností, ale naftu v nich bezpečně poznáte. Co se výkonu a točivého momentu týče, činilo se nejvíce Audi, Mercedes-Benz je se svými 165 kW při 3800 otáčkách druhý.

Zato točivý moment 510 Nm dostupný v rozmezí 1600-2800 ot./min staví na první příčku právě jednotku Mercedesu. Dynamika mohutnému točivému momentu odpovídá. Pro svižný rozjezd není potřeba hrubě zacházet s plynovým pedálem, ale pouze jemně přišlápnout a nechat se unášet rychlým nárůstem točivého momentu a prudkou akcelerací. Třída C sice není s tímto motorem žádné peříčko, váží přes 1600 Kg, ale tuto skutečnost za volantem zaručeně nepoznáte.

Mohutný točivý moment a slušný výkon, jež taktéž stoupá strmě vzhůru, vyvolává naopak dojem, že sedíte v kompaktním hatchbacku s váhou těsně nad jednu tunu. Auto, chcete-li, skutečně překypuje dynamikou a ukazuje záda i papírově silnějším soupeřům. Dostatek síly máte k dispozici od nejnižších otáček (1200), pro velmi rychlý rozjezd a zrychlení je nutné překročit cca 2200 otáček.

I když za 4000 otáčkami výkon klesá, není úbytek nepříjemný, neboť výkonová křivka klesá pozvolna (automat však řadí již v cca 3800 otáčkách). Na vyřešení veškerých jízdních situací, ať už předjíždění na rovince nebo v kopci, předjíždění a pružné zrychlení na dálnici, nebo kupříkladu vjíždění do křižovatek v prudkých kopcích máte spoustu síly v dostatečném rozmezí otáček, takže se nemusíte obávat, že céčko ztratí v některých situacích dech. Neztratí.

O správné dávkování výkonu a točivého momentu se navíc stará vynikající sedmistupňová automatická převodovka 7G-TRONIC, jež řadí rychle a hladce, ani dlouho neváhá při kickdownu. Spojení právě této převodovky s tímto motorem třídě C náramně sluší.

obrázek [450 x 265]

Je jasné, že spotřeba třílitrového turbodieselu V6 převyšuje úsporné naftové čtyřválce o jednotky litrů, kouzlo testované jednotky ovšem s počítá v tom, že výkon a točivý moment můžete, ale také nemusíte naplno využít. Pokud zůstanete při zemi, budete si vychutnávat řekněme komfortní jízdu a plynový pedál pouze lechtat, můžete klidně počítat s kombinovanou spotřebou okolo 7,5 litru, při extrémně ekonomické jízdě dokonce 7,1 litrů.

I částečné využití potenciálu vozu vystřelí spotřebu o litr až dva litry výše na téměř 10 litrů, ve městě potom počítejte s vysokou spotřebou okolo 11-12 litrů. Na dálnici se naopak C320 CDI cítí jako doma a kromě jisté jízdy se vám odvděčí při rychlosti 140-150 km/h spotřebou okolo 8 litrů. Jízdní vlastnosti byly vždy silnou stránkou třídy C a testované provedení postavené 17palcových kolech a kvalitních nízkoprofilových pneumatikách tuto skutečnost potvrdilo.

Vůz se i s velikými koly elegantně přenášel přes zapomenuté díry, zalátané úseky i silnice se zvlněným povrchem, na dálnici D1 skvěle napravoval destruktivní práci kamionů (vyskákané panely) a přitom ukazoval špičkovou stabilitu. Třída C snese opravdu hrubé zacházení, v zatáčkách, na suchých vozovkách, urputně drží směr, přirozenou přetáčivost ukazuje teprve v limitních situacích, kde navíc poskytuje řidiči dostatečné nástroje pro včasné zkorigování.

Ti zkušenější si možná vypnou stabilizační systém a srovnají přetáčivý smyk ručně, méně zkušeným nabízí pomoc citlivý stabilizační systém naladěný přesně podle potřeb většiny řidičů.

obrázek [300 x 200] Ve chvíli, kdy vyrazíte sbírat přetáčivé smyky na zasněžené prázdné parkoviště nebo vozovku, můžete ryčet radostí, ale srovnávat nechtěné smyky na dálnici nebo křižovatce zábava není. Obrovský točivý moment proudící na zadní kola si na kluzkém povrchu bere svou daň a posílá záď do smyku velmi rychle a bez varování (pokud vypnete ESP, s ESP zase stále prudce omezuje výkon motoru). Až tedy vyrazíte s novým C320 CDI v zimě, nebo čerstvě po dešti, mějte na paměti, že výkon a točivý moment na zadní nápravě, je dobrý sluha, ale špatný pán.

Celkové hodnocení třídy C s novým naftovým šestiválcem bude krátké. Kdo chce opravdu, ale opravdu silný naftový motor do luxusního automobilu střední třídy od Mercedesu, chce zažít pocit, kdy mohutný točivý moment zatlačí tělo do sedačky a céčko v mžiku zmizí dotírajícím vozům na zádi, ale zároveň se nechce připravit o možnost cestovat s relativně normální spotřebou (běžně kolem 8-9 litrů), má nyní v C320 CDI ideální alternativu.

Zimní test C220 CDI v provedení kombi je zde.

Plusy

  • velmi silný a kultivovaný motor
  • komfortní sedadla
  • precizně zpracovaný interiér
  • moderní sedmistupňový automat
  • účinné brzdy

Minusy

  • menší vnitřní prostor
  • vyšší spotřeba 320 CDI ve městě
Spolupracujeme s TipCars.com

Mercedes-Benz C 320 CDI - naftová střela

Základní výbava:airbag pro řidiče a spolujezdce, ABS, automatická klimatizace, automatické zapínání světlometů, bezpečnostní pásy vpředu i vzadu s omezovačem upínací síly, boční airbagy, dálkové otevírání víka zavazadlového prostoru, centrální dálkové zamykání, el.ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, el.ovládaná boční okna, el.systém stability jízdy (ESP), imobilizér s plovoucím kódem, mlhová světla vpředu a vzadu, multifunkční volant, parkovací světla, palubní počítač, pneumaticky sklápěné opěrky hlavy vzadu (mimo kombi a kupé), vyhřívané trysky ostřikovačů, výškově a podélně nastavitelný volant.

G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují

Srbské úřady, navzdory protestu muslimů, zbouraly mešitu…

 
Technické údaje
Motor Mercedes-Benz C 320 CDI - naftová střela
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2987
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 165 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 510 / 1600 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.5 / 5.9 / 7.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 455 / -
Objem nádrže (l):62
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1650 / 460
Rozměr pneu:225/45 R17, 245/40 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4526
b) šířka (mm): 1728
c) výška (mm): 1426
d) rozvor (mm): 2715
e) rozchod vpředu (mm): 1508
f) rozchod vzadu (mm): 1476
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1180
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 510 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Mercedes-Benz C 320 CDI - naftová střela
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,48
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Mercedes-Benz třídy C kombi: loučení s kombíkem Mercedes-Benz třídy C kombi: loučení s kombíkem

Do kroniky automobilky Mercedes-Benz se opět zapisuje.…

Mercedes-Benz C: tři nové šestiválce Mercedes-Benz C: tři nové šestiválce

Oficiálně byly minulý týden představeny dva nové…

 



 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Včera

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám komáři, žloutenka i průjem

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám…

Češi se letos chystají na dovolenou hlavně do Chorvatska, ale mezi tradiční destinace už patří Itálie, Řecko,…

 

iSport.cz

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé padli, nestačili na Španěly

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé…

Čeští volejbalisté po dvou hladkých výhrách poprvé na domácím kvalifikačním turnaji o postup na mistrovství…

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu dalších 53 milionů

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu…

4,5 milionu eur utržila Sparta prodejem Patrika Schicka do Sampdorie Janov minulé léto. Teď, kdy má…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…