reklama


Mercedes-Benz C 320 CDI - naftová střela

Mercedes-Benz C 320 CDI - naftová střela

 
 

Mercedes-Benz to nemá jednoduché. Kromě třídy A, se kterou chytře vybočil z řady běžných automobilů nižší střední třídy, musí v ostatních oblastech působnosti odrážet ostré výpady zejména německých konkurentů.

Mercedes-Benz to nemá jednoduché. Kromě třídy A, se kterou chytře vybočil z řady běžných automobilů nižší střední třídy, musí v ostatních oblastech působnosti odrážet ostré výpady zejména německých konkurentů.

Současné modely ovšem musí o místo na slunci tvrdě bojovat, třída E jen těžce vrací údery mladší Audi A6 nebo BMW 5, byť po stránce technické i komfortu si nemá s pětkou i „ášestkou“ co vyčítat, třída S stále těšící se celosvětové popularitě spoléhá na drtivý nástup nové generace na podzim 2005 a klíčová třída C napíná všechny síly, aby obstála tváří v tvář faceliftované Audi A4 a nové řadě 3 od BMW. Tuhý konkurenční boj se v posledních měsících přesunul pod kapoty těchto vozů.

Audi vytáhlo trumf v podobě moderního vznětového šestiválce 3.0 litru s piezoelektrickými vstřikovači s nejvyšším výkonem 171 kW a točivým momentem 450 Nm, BMW stále spoléhá na tradiční řadový šestiválec 3.0 litru s výkonem 160 kW a točivým momentem 500 Nm. Mercedes-Benz třílitrovou kubaturu chvíli přehlížel, zareagoval na konci roku 2004, kdy představil třílitrový vznětový šestiválec poskytující výkon 165 kW a točivý moment 510 Nm.

Nová jednotka vytlačila nebo vytlačí starší agregát především z tříd C, E a S, ale usadila se například i v nové třídě M. Rivalita mezi automobilkami a snad i bouřlivá debata ohledně škodlivosti pevných částic (sazí) vycházejících z výfuků automobilů osazených moderním tubodiselelem v Německu, způsobila, že nejdříve Mercedes-Benz a poté BMW oznámilo rozšíření standardní výbavy vznětových modelů na vybraných trzích o filtr pevných částic.

Nový vznětový šestiválec od Mercedesu spojený s převodovkou 7G-TRONIC jsme vyzkoušeli v třídě C, kde přestavuje nejvýkonnější standardní naftovou motorizaci před C 30 CDI AMG.

Trocha teorie

Jelikož exteriér i interiér třídy C prošly hodnocením Auto.cz mnohokrát (seznam všech testů je zde), zaměříme se výhradně na novou pohonnou jednotku a jízdní vlastnosti. Dodejme snad, se jsme třídu C získali s chromovanými sportovními doplňky v interiéru a pohlednými 17palcovými litými koly. Datum narození automobilu uvnitř viditelně připomíná pouze omezený prostor v oblasti kolen (částečně i ramen) na zadních sedadlech, netradiční palubní deska vypadá po faceliftu stále dobře.

obrázek [300 x 230] V podstatě žádnou slabinu neukázala sedadla, dostatečně obepínající tělo, udržující řidiče v stabilní pozici a přitom poskytující dostatečný komfort i objemnějším pasažérům. Stěžovat si nemůžeme ani na délku sedáku, jež ideálně podpírá stehna. Podivná kombinace elektrického a manuálního nastavení sedáku v třídě C nepřekvapí tak jako skutečnost, že s růžicí nastavení sedadla musíte manipulovat ve stísněném prostoru.

Nyní se zaměříme na samotný motor. Pro jednotku s upořádáním řad válců do V a úhlem sevření 72° je charakteristický čtyřventilový rozvod, hliníkový blok ze zalitými vložkami válců ze šedé litiny, přímé vstřikování nafty common-rail s piezoelektrickými vstřikovači a turbodmychadlo s elektricky ovládaným natáčením lopatek. Ze zdvihového objemu 2987 cm3 dostali motoráři 165 kW při 3800 ot./min a točivý moment 510 Nm dostupný v rozmezí 1600-2800 ot./min (ve spojení s automatickou převodovkou 7G-Tronic).

Změna uspořádání umožnila úsporu místa, neboť nový vidlicový šestiválec je kompaktnější než původní řadový pětiválec i šestiválec. Vedle vyšších hodnot výkonu, točivého momentu a nižších emisí se podařilo snížit hmotnost. Samotný blok má hmotnost jen 41 kg, motor jako celek váží 208 kg (dle metodiky DIN). Hliník byl použit také pro vodní čerpadlo, písty nebo olejovou vanu. Díky tzv. „one-box konceptu“ nového motoru je usnadněna zástavba do motorových prostorů.

To rozšiřuje například možnosti realizace pohonu všech kol 4Matic, který dříve nebyl se vznětovými šestiválci nabízen. Turbodmychadlo s variabilním nastavením lopatek je netradičně ovládáno elektromotorem. Elektrické ovládání nabízí rychlejší a přesnější přestavení lopatek vzhledem k aktuálním požadavkům kladeným na motor. S turbodmychadlem spolupracuje mezichladič, který snižuje teplotu nasávaného vzduchu po stlačení až o 95°C, v závislosti na režimu práce motoru.

Za mezichladičem je umístěna elektricky ovládaná klapka regulující recirkulaci výfukových plynů. Solenoidové vstřikovače nahradily vstřikovače piezoelektrické již používané i ve vybraných agregátech Peugeotu, Audi nebo koncernu Ford a lze očekávat, že potenciál přesně a rychle ovládaných mikrotrysek budou brzy využívat také další výrobci. U Mercedesu mohli díky novým vstřikovačům zvýšit maximální počet vstřiků paliva během jednoho pracovního cyklu válce ze tří na pět. Dříve sedmiotvorové trysky byly přepracovány, takže palivo je nyní rozprašováno osmi otvory maximálním vstřikovacím tlakem 1600 bar.

C320 CDI v praxi

Jak vidno, seznam technických inovací je dlouhý, jak vypadá jízda s C 320 CDI v praxi? Určitě vám nebudeme slibovat vznětovou jednotku, která si zvukovým projevem nezadá s benzínovými motory. V novém vznětovém šestiválci, alespoň v třídě C, poznáte čistokrevnou naftu na první poslech, při startování. Jednotka se od začátku prezentuje charakteristickým zvukem turbodieselu, byť značně zjemněným a umírněným.

Po krátkém chodu a zahřátí se zvukový projev nepatrně zlepší, ale v zásadě zůstává kulisa podobná na začátku i na konci jízdy. S rostoucími otáčkami pochopitelně vzrůstá i hluk od motoru, ale nikterak dramaticky, takže ve vysokých rychlostech, kde se přidává aerodynamický hluk (v třídě C mimochodem dobře potlačený) a hluk od podvozku a odvalujících se kol (taktéž nízký, ale v součtu s aerodynamickým hlukem nepřeslechnutelný), není motor téměř slyšet.

obrázek [300 x 222] Celkově šestiválec z hlediska kultivovanosti nevybočuje z řady výše zmíněných moderních vznětových šestiválců od Audi a BMW, ačkoliv se dojem kultivovanosti a utlumení mění rovněž v závislosti na konkrétním modelu, troufáme si říci, že v této kategorii není vítěze ani poraženého. Jednotky nemají problém s kultivovaností, ale naftu v nich bezpečně poznáte. Co se výkonu a točivého momentu týče, činilo se nejvíce Audi, Mercedes-Benz je se svými 165 kW při 3800 otáčkách druhý.

Zato točivý moment 510 Nm dostupný v rozmezí 1600-2800 ot./min staví na první příčku právě jednotku Mercedesu. Dynamika mohutnému točivému momentu odpovídá. Pro svižný rozjezd není potřeba hrubě zacházet s plynovým pedálem, ale pouze jemně přišlápnout a nechat se unášet rychlým nárůstem točivého momentu a prudkou akcelerací. Třída C sice není s tímto motorem žádné peříčko, váží přes 1600 Kg, ale tuto skutečnost za volantem zaručeně nepoznáte.

Mohutný točivý moment a slušný výkon, jež taktéž stoupá strmě vzhůru, vyvolává naopak dojem, že sedíte v kompaktním hatchbacku s váhou těsně nad jednu tunu. Auto, chcete-li, skutečně překypuje dynamikou a ukazuje záda i papírově silnějším soupeřům. Dostatek síly máte k dispozici od nejnižších otáček (1200), pro velmi rychlý rozjezd a zrychlení je nutné překročit cca 2200 otáček.

I když za 4000 otáčkami výkon klesá, není úbytek nepříjemný, neboť výkonová křivka klesá pozvolna (automat však řadí již v cca 3800 otáčkách). Na vyřešení veškerých jízdních situací, ať už předjíždění na rovince nebo v kopci, předjíždění a pružné zrychlení na dálnici, nebo kupříkladu vjíždění do křižovatek v prudkých kopcích máte spoustu síly v dostatečném rozmezí otáček, takže se nemusíte obávat, že céčko ztratí v některých situacích dech. Neztratí.

O správné dávkování výkonu a točivého momentu se navíc stará vynikající sedmistupňová automatická převodovka 7G-TRONIC, jež řadí rychle a hladce, ani dlouho neváhá při kickdownu. Spojení právě této převodovky s tímto motorem třídě C náramně sluší.

obrázek [450 x 265]

Je jasné, že spotřeba třílitrového turbodieselu V6 převyšuje úsporné naftové čtyřválce o jednotky litrů, kouzlo testované jednotky ovšem s počítá v tom, že výkon a točivý moment můžete, ale také nemusíte naplno využít. Pokud zůstanete při zemi, budete si vychutnávat řekněme komfortní jízdu a plynový pedál pouze lechtat, můžete klidně počítat s kombinovanou spotřebou okolo 7,5 litru, při extrémně ekonomické jízdě dokonce 7,1 litrů.

I částečné využití potenciálu vozu vystřelí spotřebu o litr až dva litry výše na téměř 10 litrů, ve městě potom počítejte s vysokou spotřebou okolo 11-12 litrů. Na dálnici se naopak C320 CDI cítí jako doma a kromě jisté jízdy se vám odvděčí při rychlosti 140-150 km/h spotřebou okolo 8 litrů. Jízdní vlastnosti byly vždy silnou stránkou třídy C a testované provedení postavené 17palcových kolech a kvalitních nízkoprofilových pneumatikách tuto skutečnost potvrdilo.

Vůz se i s velikými koly elegantně přenášel přes zapomenuté díry, zalátané úseky i silnice se zvlněným povrchem, na dálnici D1 skvěle napravoval destruktivní práci kamionů (vyskákané panely) a přitom ukazoval špičkovou stabilitu. Třída C snese opravdu hrubé zacházení, v zatáčkách, na suchých vozovkách, urputně drží směr, přirozenou přetáčivost ukazuje teprve v limitních situacích, kde navíc poskytuje řidiči dostatečné nástroje pro včasné zkorigování.

Ti zkušenější si možná vypnou stabilizační systém a srovnají přetáčivý smyk ručně, méně zkušeným nabízí pomoc citlivý stabilizační systém naladěný přesně podle potřeb většiny řidičů.

obrázek [300 x 200] Ve chvíli, kdy vyrazíte sbírat přetáčivé smyky na zasněžené prázdné parkoviště nebo vozovku, můžete ryčet radostí, ale srovnávat nechtěné smyky na dálnici nebo křižovatce zábava není. Obrovský točivý moment proudící na zadní kola si na kluzkém povrchu bere svou daň a posílá záď do smyku velmi rychle a bez varování (pokud vypnete ESP, s ESP zase stále prudce omezuje výkon motoru). Až tedy vyrazíte s novým C320 CDI v zimě, nebo čerstvě po dešti, mějte na paměti, že výkon a točivý moment na zadní nápravě, je dobrý sluha, ale špatný pán.

Celkové hodnocení třídy C s novým naftovým šestiválcem bude krátké. Kdo chce opravdu, ale opravdu silný naftový motor do luxusního automobilu střední třídy od Mercedesu, chce zažít pocit, kdy mohutný točivý moment zatlačí tělo do sedačky a céčko v mžiku zmizí dotírajícím vozům na zádi, ale zároveň se nechce připravit o možnost cestovat s relativně normální spotřebou (běžně kolem 8-9 litrů), má nyní v C320 CDI ideální alternativu.

Zimní test C220 CDI v provedení kombi je zde.

Plusy

  • velmi silný a kultivovaný motor
  • komfortní sedadla
  • precizně zpracovaný interiér
  • moderní sedmistupňový automat
  • účinné brzdy

Minusy

  • menší vnitřní prostor
  • vyšší spotřeba 320 CDI ve městě
Spolupracujeme s TipCars.com

Mercedes-Benz C 320 CDI - naftová střela

Základní výbava:airbag pro řidiče a spolujezdce, ABS, automatická klimatizace, automatické zapínání světlometů, bezpečnostní pásy vpředu i vzadu s omezovačem upínací síly, boční airbagy, dálkové otevírání víka zavazadlového prostoru, centrální dálkové zamykání, el.ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, el.ovládaná boční okna, el.systém stability jízdy (ESP), imobilizér s plovoucím kódem, mlhová světla vpředu a vzadu, multifunkční volant, parkovací světla, palubní počítač, pneumaticky sklápěné opěrky hlavy vzadu (mimo kombi a kupé), vyhřívané trysky ostřikovačů, výškově a podélně nastavitelný volant.

Filipínský prezident platil vlastní komando, mělo zabíjet jeho politické odpůrce Filipínský prezident platil vlastní komando, mělo zabíjet jeho politické odpůrce

Filipínský prezident Rodrigo Duterte v době, kdy byl…

V Německu jsou nemovitosti téměř o třetinu předražené, uvádí Bundesbanka V Německu jsou nemovitosti téměř o třetinu předražené, uvádí Bundesbanka

Obytné nemovitosti ve velkých německých městech jsou o 15…

Práce bez stresu: Je to bláhový sen, nebo skutečnost? Práce bez stresu: Je to bláhový sen, nebo skutečnost?

Nervy na pochodu, obtěžování a násilí na pracovišti - s…

Komentář Martina Čabana: Bohumínské usnesení Komentář Martina Čabana: Bohumínské usnesení

Bohumínské usnesení, hovořící o „nepřípustnosti…

 
Technické údaje
Motor Mercedes-Benz C 320 CDI - naftová střela
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2987
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 165 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 510 / 1600 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.5 / 5.9 / 7.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 455 / -
Objem nádrže (l):62
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1650 / 460
Rozměr pneu:225/45 R17, 245/40 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4526
b) šířka (mm): 1728
c) výška (mm): 1426
d) rozvor (mm): 2715
e) rozchod vpředu (mm): 1508
f) rozchod vzadu (mm): 1476
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1180
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 510 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Mercedes-Benz C 320 CDI - naftová střela
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,48
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny Fiat Grande Punto (Evo). Je krásný, levný a docela spolehlivý Test ojetiny Fiat Grande Punto (Evo). Je krásný, levný a docela spolehlivý

Už od sedmdesáti tisíc pořídíte Fiat Grande Punto. Jak…

Z nuly na 400 km/h a zpět na nulu? Bugatti Chiron to prý stihne pod minutu Z nuly na 400 km/h a zpět na nulu? Bugatti Chiron to prý stihne pod minutu

Sám šéf Bugatti se nechal slyšet, že nová chlouba…

 




Mercedes-Benz třídy C kombi: loučení s kombíkem Mercedes-Benz třídy C kombi: loučení s kombíkem

Do kroniky automobilky Mercedes-Benz se opět zapisuje.…

Mercedes-Benz C: tři nové šestiválce Mercedes-Benz C: tři nové šestiválce

Oficiálně byly minulý týden představeny dva nové…

 



 
Tahle ojetá Škoda Octavia stojí 1,2 milionu. Její cena za čtyři roky pětkrát vzrostla!

Tahle ojetá Škoda Octavia stojí 1,2 milionu. Její cena za čtyři roky pětkrát vzrostla!

Dnes 12:50

V Chrudimi se aktuálně prodává na první pohled obyčejná Škoda Octavia z roku 2001 s černou karoserií a béžovým interiérem. Proč je však dražší než nový Superb?




Blesk.cz

Evakuace u Palackého náměstí v Praze: Hořel byt, lidé se nadýchali kouře

Evakuace u Palackého náměstí v Praze: Hořel byt,…

V Trojanově ulici v Praze 2 začal v pondělí 20. února dopoledne hořet byt v jednom z domů. Na místo dorazili…

V Jemenu unesli dvanáct pracovníků norské organizace. Pomáhali uprchlíkům

V Jemenu unesli dvanáct pracovníků norské…

Dvanáct místních pracovníků norské humanitární organizace unesli šíitští povstalci v Jemenu. Oznámil to v…

 

iSport.cz

Američanka Vaughnová bude hrát za Česko! Loni mluvila proti Trumpovi

Američanka Vaughnová bude hrát za Česko! Loni…

Česká reprezentace basketbalistek získala před domácím mistrovstvím Evropy výraznou posilu. Americká pivotka Kia…

Přes milion pro Koukalovou, ale i 13,5 tisíce. Kolik vydělali Češi na MS

Přes milion pro Koukalovou, ale i 13,5 tisíce. Kolik…

Zlato + stříbro + bronz + dvě čtvrtá místa = 1,4 milionu korun. Zhruba tolik (před zdaněním) si vydělala…

 

Reflex.cz

Svobodní vyzývají živnostníky k symbolickému protestu proti EET

Svobodní vyzývají živnostníky k symbolickému…

Strana svobodných občanů vyzývá živnostníky, aby 1. března v poledne na tři minuty symbolicky zavřeli své…

Podivné zákony: Děláte občas obličeje na psa? Můžete jít i do vězení!

Podivné zákony: Děláte občas obličeje na psa? Můžete…

Říkáte si, že náš právní systém je zastaralý a některé zákony nesmyslné? Asi byste se divili, ale zjistili jsme,…

 
 
reklama