Mercedes-Benz C 320 CDI - naftová střela

Mercedes-Benz C 320 CDI - naftová střela

 
 

Mercedes-Benz to nemá jednoduché. Kromě třídy A, se kterou chytře vybočil z řady běžných automobilů nižší střední třídy, musí v ostatních oblastech působnosti odrážet ostré výpady zejména německých konkurentů.

Mercedes-Benz to nemá jednoduché. Kromě třídy A, se kterou chytře vybočil z řady běžných automobilů nižší střední třídy, musí v ostatních oblastech působnosti odrážet ostré výpady zejména německých konkurentů.

Současné modely ovšem musí o místo na slunci tvrdě bojovat, třída E jen těžce vrací údery mladší Audi A6 nebo BMW 5, byť po stránce technické i komfortu si nemá s pětkou i „ášestkou“ co vyčítat, třída S stále těšící se celosvětové popularitě spoléhá na drtivý nástup nové generace na podzim 2005 a klíčová třída C napíná všechny síly, aby obstála tváří v tvář faceliftované Audi A4 a nové řadě 3 od BMW. Tuhý konkurenční boj se v posledních měsících přesunul pod kapoty těchto vozů.

Audi vytáhlo trumf v podobě moderního vznětového šestiválce 3.0 litru s piezoelektrickými vstřikovači s nejvyšším výkonem 171 kW a točivým momentem 450 Nm, BMW stále spoléhá na tradiční řadový šestiválec 3.0 litru s výkonem 160 kW a točivým momentem 500 Nm. Mercedes-Benz třílitrovou kubaturu chvíli přehlížel, zareagoval na konci roku 2004, kdy představil třílitrový vznětový šestiválec poskytující výkon 165 kW a točivý moment 510 Nm.

Nová jednotka vytlačila nebo vytlačí starší agregát především z tříd C, E a S, ale usadila se například i v nové třídě M. Rivalita mezi automobilkami a snad i bouřlivá debata ohledně škodlivosti pevných částic (sazí) vycházejících z výfuků automobilů osazených moderním tubodiselelem v Německu, způsobila, že nejdříve Mercedes-Benz a poté BMW oznámilo rozšíření standardní výbavy vznětových modelů na vybraných trzích o filtr pevných částic.

Nový vznětový šestiválec od Mercedesu spojený s převodovkou 7G-TRONIC jsme vyzkoušeli v třídě C, kde přestavuje nejvýkonnější standardní naftovou motorizaci před C 30 CDI AMG.

Trocha teorie

Jelikož exteriér i interiér třídy C prošly hodnocením Auto.cz mnohokrát (seznam všech testů je zde), zaměříme se výhradně na novou pohonnou jednotku a jízdní vlastnosti. Dodejme snad, se jsme třídu C získali s chromovanými sportovními doplňky v interiéru a pohlednými 17palcovými litými koly. Datum narození automobilu uvnitř viditelně připomíná pouze omezený prostor v oblasti kolen (částečně i ramen) na zadních sedadlech, netradiční palubní deska vypadá po faceliftu stále dobře.

obrázek [300 x 230] V podstatě žádnou slabinu neukázala sedadla, dostatečně obepínající tělo, udržující řidiče v stabilní pozici a přitom poskytující dostatečný komfort i objemnějším pasažérům. Stěžovat si nemůžeme ani na délku sedáku, jež ideálně podpírá stehna. Podivná kombinace elektrického a manuálního nastavení sedáku v třídě C nepřekvapí tak jako skutečnost, že s růžicí nastavení sedadla musíte manipulovat ve stísněném prostoru.

Nyní se zaměříme na samotný motor. Pro jednotku s upořádáním řad válců do V a úhlem sevření 72° je charakteristický čtyřventilový rozvod, hliníkový blok ze zalitými vložkami válců ze šedé litiny, přímé vstřikování nafty common-rail s piezoelektrickými vstřikovači a turbodmychadlo s elektricky ovládaným natáčením lopatek. Ze zdvihového objemu 2987 cm3 dostali motoráři 165 kW při 3800 ot./min a točivý moment 510 Nm dostupný v rozmezí 1600-2800 ot./min (ve spojení s automatickou převodovkou 7G-Tronic).

Změna uspořádání umožnila úsporu místa, neboť nový vidlicový šestiválec je kompaktnější než původní řadový pětiválec i šestiválec. Vedle vyšších hodnot výkonu, točivého momentu a nižších emisí se podařilo snížit hmotnost. Samotný blok má hmotnost jen 41 kg, motor jako celek váží 208 kg (dle metodiky DIN). Hliník byl použit také pro vodní čerpadlo, písty nebo olejovou vanu. Díky tzv. „one-box konceptu“ nového motoru je usnadněna zástavba do motorových prostorů.

To rozšiřuje například možnosti realizace pohonu všech kol 4Matic, který dříve nebyl se vznětovými šestiválci nabízen. Turbodmychadlo s variabilním nastavením lopatek je netradičně ovládáno elektromotorem. Elektrické ovládání nabízí rychlejší a přesnější přestavení lopatek vzhledem k aktuálním požadavkům kladeným na motor. S turbodmychadlem spolupracuje mezichladič, který snižuje teplotu nasávaného vzduchu po stlačení až o 95°C, v závislosti na režimu práce motoru.

Za mezichladičem je umístěna elektricky ovládaná klapka regulující recirkulaci výfukových plynů. Solenoidové vstřikovače nahradily vstřikovače piezoelektrické již používané i ve vybraných agregátech Peugeotu, Audi nebo koncernu Ford a lze očekávat, že potenciál přesně a rychle ovládaných mikrotrysek budou brzy využívat také další výrobci. U Mercedesu mohli díky novým vstřikovačům zvýšit maximální počet vstřiků paliva během jednoho pracovního cyklu válce ze tří na pět. Dříve sedmiotvorové trysky byly přepracovány, takže palivo je nyní rozprašováno osmi otvory maximálním vstřikovacím tlakem 1600 bar.

C320 CDI v praxi

Jak vidno, seznam technických inovací je dlouhý, jak vypadá jízda s C 320 CDI v praxi? Určitě vám nebudeme slibovat vznětovou jednotku, která si zvukovým projevem nezadá s benzínovými motory. V novém vznětovém šestiválci, alespoň v třídě C, poznáte čistokrevnou naftu na první poslech, při startování. Jednotka se od začátku prezentuje charakteristickým zvukem turbodieselu, byť značně zjemněným a umírněným.

Po krátkém chodu a zahřátí se zvukový projev nepatrně zlepší, ale v zásadě zůstává kulisa podobná na začátku i na konci jízdy. S rostoucími otáčkami pochopitelně vzrůstá i hluk od motoru, ale nikterak dramaticky, takže ve vysokých rychlostech, kde se přidává aerodynamický hluk (v třídě C mimochodem dobře potlačený) a hluk od podvozku a odvalujících se kol (taktéž nízký, ale v součtu s aerodynamickým hlukem nepřeslechnutelný), není motor téměř slyšet.

obrázek [300 x 222] Celkově šestiválec z hlediska kultivovanosti nevybočuje z řady výše zmíněných moderních vznětových šestiválců od Audi a BMW, ačkoliv se dojem kultivovanosti a utlumení mění rovněž v závislosti na konkrétním modelu, troufáme si říci, že v této kategorii není vítěze ani poraženého. Jednotky nemají problém s kultivovaností, ale naftu v nich bezpečně poznáte. Co se výkonu a točivého momentu týče, činilo se nejvíce Audi, Mercedes-Benz je se svými 165 kW při 3800 otáčkách druhý.

Zato točivý moment 510 Nm dostupný v rozmezí 1600-2800 ot./min staví na první příčku právě jednotku Mercedesu. Dynamika mohutnému točivému momentu odpovídá. Pro svižný rozjezd není potřeba hrubě zacházet s plynovým pedálem, ale pouze jemně přišlápnout a nechat se unášet rychlým nárůstem točivého momentu a prudkou akcelerací. Třída C sice není s tímto motorem žádné peříčko, váží přes 1600 Kg, ale tuto skutečnost za volantem zaručeně nepoznáte.

Mohutný točivý moment a slušný výkon, jež taktéž stoupá strmě vzhůru, vyvolává naopak dojem, že sedíte v kompaktním hatchbacku s váhou těsně nad jednu tunu. Auto, chcete-li, skutečně překypuje dynamikou a ukazuje záda i papírově silnějším soupeřům. Dostatek síly máte k dispozici od nejnižších otáček (1200), pro velmi rychlý rozjezd a zrychlení je nutné překročit cca 2200 otáček.

I když za 4000 otáčkami výkon klesá, není úbytek nepříjemný, neboť výkonová křivka klesá pozvolna (automat však řadí již v cca 3800 otáčkách). Na vyřešení veškerých jízdních situací, ať už předjíždění na rovince nebo v kopci, předjíždění a pružné zrychlení na dálnici, nebo kupříkladu vjíždění do křižovatek v prudkých kopcích máte spoustu síly v dostatečném rozmezí otáček, takže se nemusíte obávat, že céčko ztratí v některých situacích dech. Neztratí.

O správné dávkování výkonu a točivého momentu se navíc stará vynikající sedmistupňová automatická převodovka 7G-TRONIC, jež řadí rychle a hladce, ani dlouho neváhá při kickdownu. Spojení právě této převodovky s tímto motorem třídě C náramně sluší.

obrázek [450 x 265]

Je jasné, že spotřeba třílitrového turbodieselu V6 převyšuje úsporné naftové čtyřválce o jednotky litrů, kouzlo testované jednotky ovšem s počítá v tom, že výkon a točivý moment můžete, ale také nemusíte naplno využít. Pokud zůstanete při zemi, budete si vychutnávat řekněme komfortní jízdu a plynový pedál pouze lechtat, můžete klidně počítat s kombinovanou spotřebou okolo 7,5 litru, při extrémně ekonomické jízdě dokonce 7,1 litrů.

I částečné využití potenciálu vozu vystřelí spotřebu o litr až dva litry výše na téměř 10 litrů, ve městě potom počítejte s vysokou spotřebou okolo 11-12 litrů. Na dálnici se naopak C320 CDI cítí jako doma a kromě jisté jízdy se vám odvděčí při rychlosti 140-150 km/h spotřebou okolo 8 litrů. Jízdní vlastnosti byly vždy silnou stránkou třídy C a testované provedení postavené 17palcových kolech a kvalitních nízkoprofilových pneumatikách tuto skutečnost potvrdilo.

Vůz se i s velikými koly elegantně přenášel přes zapomenuté díry, zalátané úseky i silnice se zvlněným povrchem, na dálnici D1 skvěle napravoval destruktivní práci kamionů (vyskákané panely) a přitom ukazoval špičkovou stabilitu. Třída C snese opravdu hrubé zacházení, v zatáčkách, na suchých vozovkách, urputně drží směr, přirozenou přetáčivost ukazuje teprve v limitních situacích, kde navíc poskytuje řidiči dostatečné nástroje pro včasné zkorigování.

Ti zkušenější si možná vypnou stabilizační systém a srovnají přetáčivý smyk ručně, méně zkušeným nabízí pomoc citlivý stabilizační systém naladěný přesně podle potřeb většiny řidičů.

obrázek [300 x 200] Ve chvíli, kdy vyrazíte sbírat přetáčivé smyky na zasněžené prázdné parkoviště nebo vozovku, můžete ryčet radostí, ale srovnávat nechtěné smyky na dálnici nebo křižovatce zábava není. Obrovský točivý moment proudící na zadní kola si na kluzkém povrchu bere svou daň a posílá záď do smyku velmi rychle a bez varování (pokud vypnete ESP, s ESP zase stále prudce omezuje výkon motoru). Až tedy vyrazíte s novým C320 CDI v zimě, nebo čerstvě po dešti, mějte na paměti, že výkon a točivý moment na zadní nápravě, je dobrý sluha, ale špatný pán.

Celkové hodnocení třídy C s novým naftovým šestiválcem bude krátké. Kdo chce opravdu, ale opravdu silný naftový motor do luxusního automobilu střední třídy od Mercedesu, chce zažít pocit, kdy mohutný točivý moment zatlačí tělo do sedačky a céčko v mžiku zmizí dotírajícím vozům na zádi, ale zároveň se nechce připravit o možnost cestovat s relativně normální spotřebou (běžně kolem 8-9 litrů), má nyní v C320 CDI ideální alternativu.

Zimní test C220 CDI v provedení kombi je zde.

Plusy

  • velmi silný a kultivovaný motor
  • komfortní sedadla
  • precizně zpracovaný interiér
  • moderní sedmistupňový automat
  • účinné brzdy

Minusy

  • menší vnitřní prostor
  • vyšší spotřeba 320 CDI ve městě
Spolupracujeme s TipCars.com

Mercedes-Benz C 320 CDI - naftová střela

Základní výbava:airbag pro řidiče a spolujezdce, ABS, automatická klimatizace, automatické zapínání světlometů, bezpečnostní pásy vpředu i vzadu s omezovačem upínací síly, boční airbagy, dálkové otevírání víka zavazadlového prostoru, centrální dálkové zamykání, el.ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, el.ovládaná boční okna, el.systém stability jízdy (ESP), imobilizér s plovoucím kódem, mlhová světla vpředu a vzadu, multifunkční volant, parkovací světla, palubní počítač, pneumaticky sklápěné opěrky hlavy vzadu (mimo kombi a kupé), vyhřívané trysky ostřikovačů, výškově a podélně nastavitelný volant.

Technické údaje
Motor Mercedes-Benz C 320 CDI - naftová střela
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2987
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 165 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 510 / 1600 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 10.5 / 5.9 / 7.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 455 / -
Objem nádrže (l):62
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1650 / 460
Rozměr pneu:225/45 R17, 245/40 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4526
b) šířka (mm): 1728
c) výška (mm): 1426
d) rozvor (mm): 2715
e) rozchod vpředu (mm): 1508
f) rozchod vzadu (mm): 1476
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1180
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 510 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Mercedes-Benz C 320 CDI - naftová střela
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,48
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny Audi Q5: Prémiové neznamená bez chyb Test ojetiny Audi Q5: Prémiové neznamená bez chyb

Vstup mezi střední SUV se značce Audi povedl. Q5 ocení…

Tohle bolí! Ultravzácné Ferrari F40 v Británii shořelo na popel Tohle bolí! Ultravzácné Ferrari F40 v Británii shořelo na popel

Někomu se nepoštěstí vidět Ferrari F40 jedinkrát za život…

 




Mercedes-Benz třídy C kombi: loučení s kombíkem Mercedes-Benz třídy C kombi: loučení s kombíkem

Do kroniky automobilky Mercedes-Benz se opět zapisuje.…

Mercedes-Benz C: tři nové šestiválce Mercedes-Benz C: tři nové šestiválce

Oficiálně byly minulý týden představeny dva nové…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Včera

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Pandí dvojčata ztrácejí ostych. Ve zlínské zoo už je mohou vidět návštěvníci

Pandí dvojčata ztrácejí ostych. Ve zlínské zoo už je…

Ve zlínské zoologické zahradě se narodila dvojčata pandy červené. Mláďata jsou tři měsíce stará a pomalu…

Recenze: Sova Samuela Bjrka budí strach. A čeho se bojí její autor?

Recenze: Sova Samuela Bjrka budí strach. A čeho se…

Když se loni na pultech knihkupectví objevil titul V lese visí anděl, jen se po něm zaprášilo. Samuel Bjrk nyní…

 

iSport.cz

Otrávený Ronaldo! Neradoval se po gólu Benzemy, naštvalo ho střídání

Otrávený Ronaldo! Neradoval se po gólu Benzemy,…

Tohle není ten Cristiano Ronaldo, na kterého jsou fanoušci Realu Madrid zvyklí. V posledním zápase na půdě Las…

Ščasný ve Spartě končí! Trénink po prohraném derby vedli asistenti

Ščasný ve Spartě končí! Trénink po prohraném derby…

Bídné derby se Slavií (0:2) leccos naznačilo, v pondělí se přistoupilo ke konkrétním krokům. Zdeněk Ščasný končí…

 

Reflex.cz

Fikce, nebo realita? Bookmakeři tipují, kdo vyhraje volby do Senátu. Nejvíce má získat ČSSD

Fikce, nebo realita? Bookmakeři tipují, kdo vyhraje…

Nejúspěšnější stranou ve volbách do třetiny Senátu bude letos ČSSD. Alespoň si to myslí kancelář, která na…

Týden volné lásky a sexu aneb Oslava konce období hojnosti v severním Nigeru

Týden volné lásky a sexu aneb Oslava konce období…

Zapadající slunce ozařuje obličeje vysokých, až anorekticky štíhlých mužů. Jejich výšku ještě zdůrazňují pštrosí…