Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Capacity L: Pro 191 cestujících

Ladislav Černý
Diskuze (3)
Mercedes-Benz představil nové vydání autobusu Capacity L, které na čtyřech nápravách dosahuje délky téměř 21 metrů.

Velkokapacitní kloubový autobus byl vyvinut pro mimořádně vytížené trasy v přeplněných městských oblastech. Autobus je založen na modulárním systému nejprodávanějšího modelu Citaro. Žádný jiný městský autobus s dieselovým pohonem nespotřebuje méně paliva v přepočtu na místo pro cestující, kterých se do Capacity L Euro VI vejde 191.

Nové Capacity L bylo na popud dopravců na rozdíl od předchůdce o délce 19,5 metru zvětšeno. Nové provedení L s délkou přesně 20 995 mm je o 2,9 m delší než model Citaro G. To znamená, že nové Capacity L je nejdelším městským linkovým autobusem v Evropě s jedním kloubem. Standardní verze nového Capacity L může pojmout až 191 cestujících. Kratší Capacity Euro V pojme 186 pasažérů, kloubové Citaro G s motorem OM 936h přepraví 163 cestujících.

Kloubové Citaro základem

Capacity L je technicky založeno na prověřené platformě nejprodávanějšího modelu Citaro G. Pohonný systém, včetně uspořádání jednotlivých sestav, je odvozen ze stejného zdroje, takže zajišťuje výjimečně snadné údržby a opravy. Použití jediného kloubového spoje k tomu přispívá – jedná se o významný nákladový faktor vzhledem k poměrně obvyklé životnosti deseti nebo více let. Kokpit je stejný jako u zavedeného modelu Citaro, přičemž Capacity L je téměř stejně obratné jako Citaro G. Manévrování a couvání je stejně snadné jako u jakékoliv jiného autobusu s jedním kloubovým spojem.

Přední část až ke druhé nápravě se shoduje, jak je vidět z rozměrů pro rozvor a přední převis. Capacity L se od Capacity Euro V liší především dalším segmentem přidaným k přední části (+610 mm) a značně rozšířenou zadní části (+ 660 mm) obsahující čtvrtou nápravu.

Zesílený rám

Konstrukce podvozku Capacity L v zásadě rovněž vychází z modelu Citaro. Dlouhé Capacity je založeno na modulárním systému, ať se jedná o použitou osvědčenou technologii prstencového rámu nebo o tzv. jílcové elementy v místech, kde se rámové prvky protínají. Nosná konstrukce Capacity L byla posílena jen o tolik, aby bylo kompenzováno vyšší zatížení z důvodu větší délky, přítomnosti čtvrté nápravy a celkové přípustné hmotnosti vozidla 32 t (pro srovnání pro Citaro G činí 28 t).

Různé vzhledy

Nové Capacity L je stejně jako předchůdce nabízeno v provedení s možností individuální stylizace. Design Metro zahrnuje boční obložení zakrývající různé střešní struktury autobusu, jako je například klimatizační systém. Provedení Tram obsahuje střešní obložení po celé délce vozidla, a to i nad vlnovcem kloubového spoje. Vlnovec je navíc k dispozici v celé řadě různých barev a průsvitných materiálů. Stejně jako model Citaro může být i Capacity L volitelně osazeno hladkým předním spojlerem, vizuálně rozšířenou skupinou zadních světel nebo panely zakrývajícími neřízená kola. Všechny tyto prvky lze navzájem individuálně kombinovat, což vede k velké rozmanitosti modelů.

Obratnost

Průměr otáčení autobusu Capacity L činí 24,47 m, přičemž vnitřní průměr otáčení činí 7,1 m. Navzdory délce 21 m proto Capacity L nevyžaduje žádnou zvláštní výjimku ve vztahu ke kruhu otáčení. K tomu pomáhá rejd 42° předního vnitřního kola při zatáčení a řízené čtvrté nápravě.

Jediná výjimka potřebná v případě tohoto velkokapacitního autobusu souvisí s celkovou délkou 21 m, čímž přesahuje legislativní limit soupravy 18,75 mm o více než dva metry.

Natáčecí čtvrtá náprava poskytuje oporu pro zvýšenou povolenou celkovou hmotnost 32 tun (o čtyři tuny více než Citaro G). Zároveň napomáhá k rovnoměrnému rozložení hmotnosti. Nová řízená vlečená náprava se od předchozí v Capacity liší tím, že je natáčecí a tedy používá nezávislé zavěšení kol. Tato vlečená náprava se již osvědčila u zájezdových autobusů, jako je Mercedes-Benz Travego M a Travego L.

Stabilita jízdy

Capacity L může být volitelně vybaven řídicím systémem podélného a příčného náklonu. Tento elektronický systém dále zlepšuje stabilitu vozidla tím, že automaticky upravuje charakteristiky tlumiče v závislosti na jízdní situaci a zatížení vozidla.

Ovládání elektro-hydraulického řízení čtvrté nápravy probíhá pomocí systému ASA (Additional Steering Axle). Ovládací jednotka systému využívá k výpočtu požadovaného úhlu natočení kol pro vlečenou nápravu zejména úhel kloubového spoje i natočení přední nápravy a rychlost autobusu. Také během couvání je čtvrtá náprava aktivně řízena, stejně jako během jízdy vpřed při nízkých rychlostech. Úhel natočení kol je během pohybu vzad dán úhlem kloubového spoje.

Při rychlosti přesahující 40 km/hod je vlečená náprava automaticky nastavena zcela rovně. To zlepšuje stabilitu v přímém směru a tím i jízdní vlastnosti Capacity L při vyšších rychlostech.

Výjezd ze zastávky

Důmyslný systém řízení čtvrté nápravy zmenšuje vychýlení zadní části vozidla při opouštění autobusové zastávky. Řízení čtvrté nápravy v této situaci aplikuje předem definované zpoždění vzhledem k úhlu natočení přední nápravy. Tato chytrá koncepce znamená, že při odjezdu ze zastávky se vlečená náprava vzdaluje od obrubníku před první plnou otáčkou volantu. Je-li to nezbytné (například při plném otočení volantu bezprostředně po rozjezdu), může řidič stisknout tlačítko pro vycentrování vlečené nápravy („funkce autobusová zastávka“). V obou případech je zabráněno natočení zadní nápravy směrem k obrubníku zastávky a následnému vychýlení zadního konce autobusu do prostoru zastávky.

Mezi další výhody Capacity L patří harmonické rozložení hmotnosti v důsledku uložení motoru vzadu a dvojité nápravy v zadní části. Trakce třetí hnané nápravy může být v případě potřeby zlepšena krátkodobým odlehčením vlečené nápravy, čímž se automaticky zvýší zatížení na hnanou osu.

Řízení odporu kloubu

Kloubový spoj je použitý z modelu Citaro G. Maximální úhel kloubu při volantu v plném rejdu je v obou případech 54,5 stupňů. Capacity L je však vzhledem k rozměrům a celkové hmotnosti vybaveno unikátním systémem ATC (Articulated Turntable Controller), vyvinutým společností Mercedes-Benz. Ten pracuje rychle a přesně podle potřeb regulace hydraulického tlumení spoje v závislosti na úhlu natočení kol a kloubu, rychlosti a zatížení. ATC využívá data z datové sběrnice CAN.

U jiných kloubových vozidel obvyklá vysoká základní úroveň tlumení kloubu může vyvolat zřetelnou tendenci k nedotáčivosti v zatáčkách a zvýšenému opotřebení pneumatik na přední nápravě. Kloub Capacity L funguje během normálních, stabilních provozních podmínek prakticky volně a je tlumen pouze třením mezi jednotlivými prvky. To neomezuje schopnost ohýbání kloubu a nezvyšuje sílu vynakládanou na řízení předními koly. Síly potřebné k ovládání volantu a reakce kloubového autobusu jsou prakticky stejné jako u bezkloubového vozidla. Snížená tendence k nedotáčivosti minimalizuje opotřebení pneumatik na přední nápravě.

Bezpečí

Pokud se vozidlo dostane do nestabilní situace (například na kluzké silnici), pak se tlumení spoje podle potřeby rychle změní. Kloubový autobus se tak v rámci fyzikálních zákonů může velmi rychle stabilizovat, takže nedochází k rozhoupání zadní části ani k obávanému sevření přední a zadní části. Nový ATC systém je tedy jediný systém svého druhu, který má podobný efekt jako systém elektronického řízení stability (ESP).

ATC tak představuje novou úroveň bezpečnosti kloubových autobusů. S přechodem na novou B2E elektronickou platformu bude ATC systém rovněž použit u modelu Citaro G. Nová platforma je odvozena od systému použitého u užitkových vozidel Mercedes-Benz Euro VI a byla také testována například a autobusu Travego. Další její výhodu tvoří možnost diagnostiky přes sběrnici CAN.

Autobusy s novou strukturou elektroniky se vyznačují modifikovanou přístrojovou deskou, novým multifunkčním volantem a přístroji s displejem, modifikovanými ovládacími tlačítky a novou řídící jednotkou systémů vytápění, větrání a klimatizace převzatých z modelů zájezdových autobusů. Řidiči ocení volant s rozšířeným rozsahem nastavení. Novinku v městském linkovém autobusu tvoří z nákladních vozidel známá možnost vyklopení volantu vzhůru do vodorovné pozice pro snadnou výměnu řidičů.

Šestiválec OM 470

Capacity L pohání vertikální šestiválcový agregát OM 470 o objemu 10,7 litrů. Tato jednotka je k dispozici ve dvou výkonových kategoriích 265 a 290 kW (1700, resp. 1900 N.m). To by mělo být dostatečné i pro plně obsazený autobus s celkovou hmotností 32 tun. Přenos hnací síly mají na starosti planetové automatické převodovky ZF a Voith.

Výrobce dbal na nízkou spotřebu nafty tím, že stejně jako v modelu Citaro optimalizoval výkon a potřebu pomocných agregátů. V Capacity L tedy najdeme řízené alternátory. Nižší světlá výška zkracuje čas a snižují množství stlačeného vzduchu potřebného pro kneeling na zastávkách. Dvoustupňový vzduchový kompresor pracuje hospodárněji tedy i s delší životností.

Capacity L používá jedinečný rekuperační modul, který pomocí superkondenzátorů akumuluje kinetickou energii vozidla při jízdě s uvolněným plynovým pedálem. Při následném rozjezdu mohou být alternátory odpojené, protože elektřina pro pomocné agregáty je čerpána z ultrakapacitorů.

K nim také patří výkonný volitelný systém klimatizace Capacity L s integrovaným střešním ohřívačem, který má chladicí výkon až 43 kW (Citaro G používá 38 kW).

Poprodejní péče

Vzhledem k době vlastnění městských linkových autobusů v délce deseti i více let se společnost Mercedes-Benz při vývoji nového Capacity L zaměřovala zejména na to, aby údržba a opravy tohoto velkokapacitního autobusu byly co nejsnadnější – to pro dopravce představuje velké plus. V tomto ohledu připomínáme, že autobus Capacity L využívá výhod modulárního systému modelu Citaro. Téměř veškeré komponenty důležité pro údržbu jsou nejen identické, ale také se ve vozidle nachází na stejném místě. To zjednodušuje údržbu i vedení skladu náhradních dílů.

Pět dveří přijde

Zatímco model Capacity je až dosud k dispozici s možností výběru ze tří nebo čtyř dvoukřídlých dveří. Větší Capacity L v budoucnu nabídne možnost další pětidveřové verze se dvěma dveřmi mezi první a druhou nápravou za účelem dalšího urychlení pohybu cestujících. Capacity L doplní Capacity s délkou 19,7, který bude tvořit článek mezi Citarem G a 21metrovým autobusem. Rozdíl bude spočívat ve vynechání dvou segmentů v přední a zadní části Capacity L. Tímto krokem se rozvor mezi druhou a třetí nápravou zkrátí z 7260 na 5990 mm. Průměr kruhu otáčení se současně sníží z 24,47 na 22,93 m.

Individualizace

Capacity L bylo pro prvního zákazníka provozujícího veřejnou dopravu v Hamburgu upraveno pro 165 cestujících (43 sedících a 122 stojících). To představuje nárůst o 39 míst ve srovnání s modelem Citaro G se srovnatelným uspořádáním a systémem pohonu. Capacity L demonstruje svoji obrovskou flexibilitu dalšími jedenácti sklopnými sedadly v prostoru pro stojící cestující.

Prodloužení dlouhána

Již sedm let slouží osvědčený Capacity ve verzi Euro V. Čtyřnápravový velkokapacitní kloubový autobus představuje špičku v mnoha ohledech: zhruba 350 autobusů Capacity je používáno asi v deseti městech od Istanbulu v Turecku po Německo, což z tohoto modelu činí nejúspěšnější velkokapacitní autobus v Evropě.

Ladislav Černý
Diskuze (3)
11. 7. 2015 19:23
bus
dobré
Avatar - Stejsn
22. 6. 2015 13:10
Šílený!
Nechtěl bych to řídit na některých kruháčích, je to dlouhý jak kloubová tramvaj! 8-s
22. 6. 2015 08:37
MHd
kéž by koupilo město tyhle meďáky na pražskou mhd místo těch hrozných Sor.