Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v říjnu 2009: Další triumf pro Mercedes-Benz E ve vyšší střední

Aleš Dragoun
Diskuze (79)
Mercedes-Benz E zopakoval zářijový úspěch a v říjnu opět ve vyšší střední třídě triumfoval. BMW 5 a Audi A6 se na něj dívají se značným odstupem.

Celý trh vyšší střední třídy v říjnu meziročně získal (7,3 %) a alespoň částečně tak vyrovnává ztráty, které si připsal v prvních měsících roku 2009. Loni bylo v říjnu nově zaregistrováno 164 vozů vyšší střední třídy, letos 176, tedy o 12 více.

Nová generace Mercedesu třídy E triumfovala s 61 kusy, zatímco jeho konkurent s roztočenou vrtulí ve znaku má na kontě jen něco málo přes polovinu počtů éčka - 32 registrací. Ingolstadtské sedany a kombi si koupilo 31 zákazníků, tedy o jednoho méně, tentokrát se tedy A6 vrátila alespoň na stupně vítězů. Čtvrtá a pátá příčka patří Volvu, bramborovou medaili uhájil allroad XC70 (16 aut). Top 5 pak uzavírá řada S80 s deseti přírůstky do statistik. Na první desítku stačily dva kusy, bodovalo celkem dvanáct modelů z devatenácti, které se od ledna v žebříčku objevily.

V meziročním srovnání s říjnem 2008 první dva vozy v Top 5 získaly, ostatní mají naopak ztrátu. Vedoucí Mercedes E si opět polepšil nejvíce, o 281,3 %! Jeho počty stouply o 45 registrací, před rokem jich tedy bylo jen 16. Bavorská pětka má o 14,3 % více (+ 4 kusy). Propad hlásí Audi A6, a to -11,4 % (loni 35 aut). Volvo XC70 zaznamenalo pokles o 10 vozů, což u něj představuje pád o 38,5 %. Poslední člen první pětky, Volvo S80, ztratil jen 9,1 %, v kusech se jedná o pouhý jeden (z 11 na 10).

Stuttgartská třída E se stále vymyká veškerým statistikám, její výsledky jsou mnohem lepší než loni, kdy končil prodej předchozí generace. Její zmíněné navýšení jí zcela dostačuje k titulu Skokan roku. Trojciferný nárůst vykazuje ještě jeden vůz a dokonce větší než éčko. Shodou okolností se jedná opět o trojcípou hvězdu, je jím Mercedes CLS. Ten si polepšil z jednoho na pět kusů, což představuje 400 %. Nejedná se tedy o relevantní údaj, i když v této kategorii dosahuje většina modelů velmi nízkých počtů registrací. Vzestupy ve vyšší střední reprezentuje již jen Lexus GS, jehož počty se oproti loňsku zvýšily stoprocentně – z jednoho na dva. Honda Legend a Chrysler 300C mají stejný výsledek jako loni, mezi propadáky je jedničkou Audi Allroad quattro (-73,7 %), ostatní konkurence má tentokrát méně, například Volvo V70 - 58,8 %, na třetím místě je XC70, které jsme již zmiňovali.

Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v říjnu 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období10/20091-10/200910/20091-10/2009
1.Mercedes-Benz E6129634,7%20,1%
2.BMW 53219818,2%13,5%
3.Audi A63143217,6%29,4%
4.Volvo XC70161319,1%8,9%
5.Volvo S8010545,7%3,7%
6.Volvo V707774,0%5,2%
7.Audi ALLROAD QUATTRO51162,8%7,9%
7.Mercedes-Benz CLS5332,8%2,2%
9.Saab 9-54162,3%1,1%
10.Honda LEGEND2201,1%1,4%
10.Lexus GS2121,1%0,8%
12.Chrysler 300C1170,6%1,2%
-Ostatní modely0680,0%4,6%
-CELKEM1761470100,0%100,0%

V žebříčku od ledna pokračuje i po deseti měsících ve své letošní suverenitě Audi A6, které si vybudovalo před svými pronásledovateli značný náskok. Vévodí mu zatím s 432 kusy, podíl však klesl na 29,6 %. Do konce roku 2009 zbývají již jen dva měsíce a Mercedes-Benz E, který je zatím druhý (296, 20,1 %), z něj momentálně značně ukrajuje, ale zřejmě A6 již nedožene. Třetí je BMW 5 (198, 13,5 %), Volvo XC70 je čtvrté (131, 8,9 %), jeho přímý konkurent od Audi je stále pátý (116, 7,9 %). XC70 se tedy Allroadu vzdálilo a německému vozu se v poslední době příliš nedaří, končí mimo první pětku. Ostatní jsou hluboko pod stovkou kusů, nejúspěšnější Volvo V70 jich má 77.

V meziročním srovnání si vedoucí A6 polepšila, ale už jen o 7 vozů (+1,6 %). Mercedes-Benz E je také samozřejmě v kladných číslech a to dost výrazně, má o 125 registrací více (+73,1 %). Za nimi již následují samé ztráty a všechny poměrně značné: BMW 5 -113 kusů (-36,3 %), Volvo XC70 -102 aut (-43,8 %) a Audi Allroad -151 kusů (-56,6 %).

Objem českého trhu ve vyšší střední třídě oproti prvním deseti měsícům loňského roku klesl, a to o 430 vozů, tedy z 1.888 na 1.470. V procentech tento údaj představuje pokles o 22,1 %.

Podíly turbodieselů jsou ve vyšší střední třídě u většiny modelů tradičně velmi vysoké. Vznětových Mercedesů E si zákazníci v říjnu odvezli celkem 58 (95,1 % z celkového počtu), BMW 5 s přeplňovaným vznětovým motorem si postavilo do garáže 28 nových majitelů (87,5 %), Audi A6 má na kontě 25 turbodieselů (80,7 %), Volvo XC70 pak 14 (stejný podíl jako u BMW 5, 87,5 %). Nejhůře v Top 5 je na tom Volvo S80 se 6 kusy z 10, tedy 60 %. Naopak sta procent dosáhly tentokrát jen dva vozy: Audi Allroad a Chrysler 300C, ale jejich registrace nedosahují nijak závratných hodnot – Audi jich má pět a Chrysler pouhou jednu.

Aleš Dragoun
Diskuze (79)
23. 11. 2009 09:57
Re: Jaguar v Evrope...
ViKingu jdeš na to správně :yes:

Ano, německá trojka už dávno pochopila, že nejvíc aut vyšší střední jezdí ve firemních flotilách a taky se na ně cíleně zaměřila. Samozřejmě mají výhodu širších modelových řad, takže můžou nabídnou střední/vyšší střední/luxus třídu a tím pokrýt třeba kompletně vedení firmy.

Jaguar byl, a do značné míry doposud je zaměřený na individuální zákazníky. + menší síť prodejců/servisů/služeb je další handicap.

Takže abychom se vrátil na začátek téhle dišputace. Šlo mi jen o to, že není úplně srovnatelné porovnávat čísla prodejů Jaga a třeba Bawa, nic víc nic míň. ;-)
Avatar - Andromeda
22. 11. 2009 20:32
Re: M5 ilustrace
Ale,to je Mazel!Trefa...
Avatar - white label
21. 11. 2009 21:46
Re: Jaguar v Evrope...
Pokud bych šel čistě po základním významu slova exkluzivita (vyjímečnost/výlučnst), pak k tomu má Jag., právě z důvodu menšího výskytu, určitě blíže, než německá prémiová trojka, pokud dám ovšem důraz i na s tím spojenou "finanční nedostupnost" (viz. kukovo "hříšně drahého") pak to tak jednoznačné zdaleka nebude... Vyjímečnost/výlučnost u nás totiž mohou mít i některá podstatně levnější auta než Jagy, takže by exklusivita u luxusní značky měla být podpořena i jistou nedostupností (obvykle finanční) pro "běžného/průměrného" člověka...

P.S. Ovšem exklusivita ve smyslu nedostupnost, se určitě nezvyšuje např. formou neschopnosti produkt nabídnout a hlavně prodat...
21. 11. 2009 21:31
Re: Jaguar v Evrope...
Dokud se nerozhodnou něco s tím udělat, tak asi jo, bohužel.
Avatar - skejpa
21. 11. 2009 21:27
Re: Jaguar v Evrope...
to si tu mysli jiste vetsina lidi. bohuzel si myslim, ze se nam o vetsim poctu jaguaru v CR muze zatim jen zdat.