reklama


Český trh v roce 2008: Mercedes-Benz nejúspěšnější mezi nákladními automobily

Český trh v roce 2008: Mercedes-Benz nejúspěšnější mezi nákladními automobily

 
 

Nejúspěšnější značkou na českém trhu mezi nákladními automobily byl v roce 2008 Mercedes-Benz. Stejně jako drtivá většina významnějších výrobců ovšem prodal méně.

Celkem bylo nově zaregistrováno 2.285 automobilů s trojcípou hvězdou s celkovou hmotností nad 3,5 tuny, což je takřka čtvrtina trhu (podíl 21,6 %). Druhý MAN měl na svém kontě 1.856 vozů a patří mu 17,5 % českého trhu. Třetí skončilo italské Iveco s 1.563 kusy (14,8 %), čtvrtý DAF (1.193 velkých nákladních automobilů, podíl 11,3 %). Ještě pátá Scania se dostala přes tisícovku (1.059) a patří jí rovných 10 % trhu.

Na šestém místě se umístilo Volvo (941, 8,9 %) a sedmý je francouzský Renault Trucks (876, 8,3 %). Následují dva domácí výrobci – letňanská Avia s 329 vozy (podíl 3,1 %) a kopřivnická Tatra (262, 2,5 %). První desítku uzavírá Mitsubishi Fuso se 108 kusy a podílem 1 %. Do první patnáctky se vešel ještě Nissan, Volkswagen, Ford, Fiat a na čtrnáctém místě najdeme třetího domácího výrobce – třebíčský Tedom, který má na kontě 7 registrací.

Jak už bylo naznačeno v úvodu, většina velkých hráčů v minulém roce ztratila, ve srovnání s předchozím rokem si pohoršila. Z první desítky je na tom lépe pouze MAN (o zanedbatelných 0,3 %, předloni 1851 vozů) a oba větší čeští výrobci. Avia si polepšila o více než polovinu (329 oproti 218) a Tatra o necelých 15 % (předloni 229 kusů). Ostatní zlepšení v Top 15 nejsou pochopitelně příliš relevantní, neboť se týkají výrobců, kteří prodali v roce 2008 na českém trhu jen několik kusů. Pojďme naopak k poklesům. Mercedes-Benz prodal o 67 nákladních automobilů méně (tzn. jen minus 2,8 %), Iveco o 201 (- 11,4 %), ještě hůře je na tom DAF, který má na kontě o 226 kusů méně než v roce 2007 (- 15,9 %). Registrace švédských Scanií poklesly o více než čtvrtinu, ze 1.425 kusů (tedy přesně o 25,7 %). Severský konkurent Volvo je na tom o mnoho lépe (- 62 vozů, - 6,2 %), Renault Trucks ztratil 112 (- 11,3 %) a Mitsubishi Fuso padesátku kusů. U japonské značky se jedná o razantní propad o 31,6 %.

Jen v krátkosti se zmiňme o dalších zastoupených značkách. Registrace VW, Fordu nebo Fiatu jsou ovlivněny tím, že do kategorie nad 3,5 tuny spadají jen největší užitkové verze jejich dodávkových řad. To samé platí o Peugeotu nebo Citroënu. VW sice těžší nákladní automobily vyrábí, avšak pouze pro jihoamerické trhy. Ze značek, které se nevešly ani do první patnáctky (celkem jich na českém trhu působí takřka čtyři desítky), jmenujme alespoň běloruský MAZ (4 vozy), německý Multicar (2), po jedné registraci mají již zmínění francouzští zástupci Citroën a Peugeot, ale třeba i italský výrobce terénních speciálů Bremach, americký Hummer a německý Unimog (ve statistikách je veden jako samostatná značka). Paradoxem je také jedna nová Praga, která už výrobu nákladních automobilů zcela zastavila před několika lety.

Registrace nákladních automobilů na českém trhu za rok 2008
-KategorieNANAzměnazměnaTržní podíl
-Období1-12/20081-12/2007[ks][%]1-12/2008
1.Mercedes-Benz22852352-67-2,8%21,6%
2.MAN1856185150,3%17,5%
3.Iveco15631764-201-11,4%14,8%
4.DAF11931419-226-15,9%11,3%
5.Scania10591425-366-25,7%10,0%
6.Volvo9411003-62-6,2%8,9%
7.Renault Trucks876988-112-11,3%8,3%
8.Avia32921811150,9%3,1%
9.Tatra2622293314,4%2,5%
10.Mitsubishi Fuso108158-50-31,6%1,0%
11.Nissan3550-15-30,0%0,3%
12.Volkswagen2046-26-56,5%0,2%
13.Ford1221-9-42,9%0,1%
14.Tedom734133,3%0,1%
15.Fiat53266,7%0,0%
-Ostatní značky3057-27-47,4%0,3%
-CELKEM1058111587-1006-8,7%100,0%

Celkové registrace dosáhly za rok 2008 10.581 kusů, což bylo o 1.006 méně než předloni, v procentním vyjádření to znamená pád o 8,7 %. Vzhledem k současné ekonomické situaci se očekává v letošním roce další pokles. Zřejmě ani domácí automobilky nebudou mít vzhledem k současnému omezování výroby na růžích ustláno, i když jejich loňské výsledky na českém trhu lze považovat za velmi optimistické.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Dopravní podnik nechá prověřit čtyři alternativní možnosti stavby metra D Dopravní podnik nechá prověřit čtyři alternativní možnosti stavby metra D

Pražský dopravní podnik (DPP) zadal firmě Metroprojekt…

Komentář Jiřího X. Doležala: Nechme Slovanskou epopej Američanům, je to propagandistické dílo! Komentář Jiřího X. Doležala: Nechme Slovanskou epopej Američanům, je to propagandistické dílo!

Realita přináší našemu národu příležitost, jak se zbavit…

 
Zdroj: Data SDA
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

 






 
Expanze Lady? Zveřejňuje české ceníky Kaliny, Granty i Vesty!

Expanze Lady? Zveřejňuje české ceníky Kaliny, Granty i Vesty!

Dnes 17:51

Pozici nejlevnější značky na českém trhu léta úspěšně drží Dacia, která se však dočká staronového konkurenta. Větší roli by u nás opět ráda hrála i ruská Lada.




Blesk.cz

EXIT, Spiderman, Facebook? Zapomeňte. Komunisté chtějí zakázat cizí názvy

EXIT, Spiderman, Facebook? Zapomeňte. Komunisté…

Podle skupinky komunistických poslanců jsme v Česku a budeme prostě mluvit česky. A ani na Spidermana už se…

Mayová si přeje „tvrdý brexit“. Británie se kompletně odtrhne od EU

Mayová si přeje „tvrdý brexit“. Británie se…

Británie upřednostní úplné oddělení země od Evropské unie, tzv. tvrdý brexit. Nepřeje si ani částečně setrvat. V…

 

iSport.cz

Kalamita českých tenistů. Z Davis Cupu se omluvili Rosol i Pavlásek

Kalamita českých tenistů. Z Davis Cupu se omluvili…

Adam Pavlásek ani Lukáš Rosol nebudou k dispozici pro první kolo Davisova poháru, které čeští tenisté odehrají…

Tři esa a odchod. Končil jsem jak bombarďák, zářil Štěpánek

Tři esa a odchod. Končil jsem jak bombarďák, zářil Štěpánek

PŘÍMO Z MELBOURNE | Jízda osmatřicetiletého barda Radka Štěpánka se z kvalifikace přelila už do 2. kola…

 

Reflex.cz

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá starobylý zvyk

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá…

Nata Pratha, starobylý zvyk, který v komunitě Bhilů na severozápadu Indie povoluje muži zaplatit peníze za…

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat tvůrce seriálu Bohéma?

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat…

V neděli večer odvysílala Česká televize první díl seriálu Bohéma. Bohužel sklidil spíše negativní ohlasy a…

 
 
reklama