7.3. 2016 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Mercedes-Benz Citan 111 CDI XL: Dost pro všechny

 

Pět sedadel a 2,4 m3 na zavazadla či náklad je pro živnostníka bohatá nabídka. Jak se s ní vypořádala vznětová patnáctistovka?

Nejmenší užitkový model Mercedes-Benzu dostal zpočátku pod kapotu jen dvě verze čtyřválce OM 607, který má základ v jednotce 1.5 dCi Renaultu. Nebyl by to však Mercedes-Benz, aby si agregát nevzal do řádné péče a nevylepšil. Proto se také zpočátku u Citanu prodávaly pouze dvě nejslabší provedení o výkonu 55 a 66 kW, nejsilnější verze 81 kW ještě čekala na modernizaci a nové vstřikovače Siemens.

Nejsilnější

Zkoušené nejdelší provedení XL dosahuje 4,32 m a v pětimístné verzi vykazuje pohotovostní hmotnost přes 1,5 tuny. Proto také tento osobní Citan dostal od Mercedes-Benzu výhradně nejsilnější jednotku OM 607/81 kW. My jsme si jízdu s ním pochvalovali, protože modernizace přinesla agregátu příjemně plynulý zátah bez turboefektu, který provázelo starší provedení dříve používané ve francouzských vozech.

Čtyřválec s novým výfukem pouštěl příjemný zvuk, který podtrhoval jeho sílu. Přestože malá dodávka v osobním provedení byla stavěná zejména do městského provozu, nebyl problém s ní jet v pohodě i po dálnici.

Šestka potěšila

Se slabšími provedeními čtyřválce OM 607 je spjatá pětistupňová převodová skříň, ale u nejsilnějšího a zkoušeného motoru výrobce počítal s častými cestami daleko za obce. Zkoušený Citan tedy obdržel šestku, přičemž ve srovnání s pětistupňovým ústrojím jde o skutečné přidání delšího převodu, protože prvních pět zůstalo pro obě převodovky stejných. Mimoměstský limit držel otáčky motoru na začátku maxima točivého momentu, při plné rychlosti po dálnici motor točil ještě snesitelných 2800 min-1.

Agregát by v našich dálničních omezeních hravě zvládl ještě těžší převodování, ale už by hodně utrpěla dynamika a spotřeba klesla jen nepatrně. Vhodně nastavený kompromis převodů se šestkou použitelnou po výjezdu z obce nakonec nás přesvědčil i díky průměrné spotřebě 4,6 l/100 km v celém testu.

Doporučení

S přílivem asistenčních systémů se také čím dál více objevuje ukazatel doporučeného řazení. Z teoretického hlediska jistě přínosný prvek. Pokud jsme se však zeptali známých používajících vozidlo s tímto doporučením, drtivá většina odpověděla, že raději dává pozor na cestu a řadí podle sluchu.

Méně zkušený řidič či dokonce začátečník nebude kvůli decilitru nafty hlídat šipky na přístrojovém štítu, když kvůli tomu může způsobit nehodu se škodou za desítky tisíc či dokonce někoho zranit. Vyježděný řidič je už zvyklý poslouchat zvuk motoru a stačí mu několik letmých pohledů na otáčkoměr, aby si vnímaný zvuk porovnal s otáčkami a zapamatoval. Doporučené řazení má tedy smysl zejména u řidičů, kteří ještě neměli zkušenost s tím, že moderní turbodiesel vykazuje největší točivý moment při velmi nízkých otáčkách.

Proto také systém Citanu nás nabádal k přeřazení na vyšší převodový stupeň již po dosažení otáček 2000 min-1 a naopak radil podřadit při poklesu tempa motoru pod 1200 min-1. Snaha výrobce o dosažení minimální spotřeby a maximální spokojenosti řidiče a jeho peněženky je v tak silném konkurenčním prostředí pochopitelná.

Dodávkový základ

Citan nezapře nejen svými proporcemi užitkový základ, ale rovněž druhým párem bočních posuvných dveří. Ty jsou sice výhodou v úzkých prostorách například parkovišť, ale kvůli posuvnému mechanismu vykazovaly větší odpor při manipulaci. Původně užitkové využití potvrzoval přístup do obrovského zavazadlového prostoru dvojicí křídlových dveří. Díky asymetrickému dělení s levou větší částí opatřenou registrační značkou bylo možné v pohodě převážet předměty přesahující přes zadní okraj Citanu. Každého živnostníka potěší při pracovním i rodinném využití rovná nakládací hrana, plastový kryt podlahy zavazadelníku a čtveřice kotvicích ok.

V interiéru

Přední část pro posádku nás potěšila příjemným komfortem. Pohodlná sedadla a vkusný tříramenný volant byly ozdobou, pouze velká jednobarevná plastová plocha přístrojové desky působila mdle. U primárně užitkového vozidla však nemůžeme vyžadovat designová překvapení. V Citanu jsme tedy spíše ocenili vše potřebné při ruce s velmi názorným ovládáním ventilační soustavy.

Přiblížili bychom však do jednoho bloku velmi roztroušená tlačítka vnitřního zamykání a nouzových blikačů (v horní části přístrojové desky), stabilizačního systému ESP (vpravo od řadicí páky) a zapínání asistentu pro couvání (vpravo od rukojeti parkovací brzdy). Jejich umístění se dle funkce sice jeví účelně, ale vypadají jako samostatné ostrovy v obrovském oceánu. Všemu jako maják vévodila řadicí páka s velkou a příjemnou hlavicí. Navíc dráhy páky v kulise byly přesné jako u osobních automobilů kvalitních značek.

Servisní interval

Náklady bývají hlavním a mnohdy jediným hodnotícím kritériem při fleetových prodejích, v případě živnostníků se více hledí na životnost vozidla. Těmto druhým majitelům doporučujeme nenechat se nalákat čtyřicetitisícovým servisním intervalem bez ohledu na provozní podmínky vozidla s krátkými či dlouhými trasami. Výměna oleje a filtru minimálně dvakrát častěji bývá u městských dodávek se vznětovými motory a masivní recirkulací výfukových plynů maximální hranicí pro dlouhodobý bezproblémový provoz.

Plusy

  • Silný a úsporný motor
  • Jistý podvozek
  • Prostorová nabídka

Minusy

  • Absence podélného nastavení volantu

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor OM 607
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/8
Objem válců (cm3) 1461
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 81/4000
Točivý moment (N.m/min-1) 260 /1750
Převodovka pětistupňová manuální
Pohon předních kol
Průměrná spotřeba paliva (l/100 km)4,8/4,2/4,4
D/š/v (mm) 4321/1829/1882
Rozvor (mm) 2697
Pohotovostní hmotnost (kg) 1580
Celková hmotnost (kg) 2200
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) 1050
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) 675
Objem zavazadl. prostoru (m3)2,4 (bez 3. řady sedadel)
Nejvyšší rychlost (km/h) 170
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 12,3
Objem nádrže paliva (l) 60
Základní cena (Kč bez DPH) 501 000
Spolupracujeme s TipCars.com
Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv

Volební výsledek KSČM je nejhorší od roku 1992. Pokud…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

 



Mercedes-Benz Citan 2016: Vylepšený motor a další novinky Mercedes-Benz Citan 2016: Vylepšený motor a další novinky

Německé Kangoo hlásí změnu pro verzi Citan 112 s…

Mercedes-Benz Citan: Motory Euro 6 a nové prvky výbavy Mercedes-Benz Citan: Motory Euro 6 a nové prvky výbavy

Mercedes-Benz uvádí svůj nejmenší lehký užitkový model s…

 



 
Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Víme o nich vše!

Dnes 15:57

Program výměnných náhradních dílů představuje naprosto ojedinělou servisní koncepci. Vedle nového dílu Volkswagen nabízí také odborně repasovaný.




Blesk.cz

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte si zimu v teple!

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte…

Vánoce na blátě a Silvestr před televizní obrazovkou. Také vás taková představa moc neláká? Stále stoupající…

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah notifikací jen majiteli

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah…

Kontroverzní technologie Face ID pro identifikaci obličeje dovoluje další drobnost, která zpříjemní používání…

 

iSport.cz

Teplický Krob se opřel do rozhodčích: Tragédie! Můžou jít pískat prales

Teplický Krob se opřel do rozhodčích: Tragédie!…

Teplicím se utkání proti Karviné herně nepovedlo, přesto dokázali domácí Severočeši proti Karviné urvat výhru.…

SESTŘIHY: BVB vede před Bayernem jen o skóre. Lipsko po výhře ztrácí bod

SESTŘIHY: BVB vede před Bayernem jen o skóre. Lipsko…

Fotbalisté Bayernu Mnichov zvítězili gólem Tolissa v devátém kole německé ligy v Hamburku 1:0 a z druhého místa…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude vládnout slovenský estébák a japonský fašista

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude…

Komentátor Reflexu Karel Steigerwald má k výsledkům voleb dva pohledy – jeden podle svých slov drtivý a druhý…

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a vlevo, ale stát jako firma

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a…

Jako zásadní změnu vnímání politiky vidí výsledky letošních voleb (a nejen těch v Česku) psychiatr Cyril Höschl.…