7.3. 2016 Ladislav Černý

Mercedes-Benz Citan 111 CDI XL: Dost pro všechny

 

Pět sedadel a 2,4 m3 na zavazadla či náklad je pro živnostníka bohatá nabídka. Jak se s ní vypořádala vznětová patnáctistovka?

Nejmenší užitkový model Mercedes-Benzu dostal zpočátku pod kapotu jen dvě verze čtyřválce OM 607, který má základ v jednotce 1.5 dCi Renaultu. Nebyl by to však Mercedes-Benz, aby si agregát nevzal do řádné péče a nevylepšil. Proto se také zpočátku u Citanu prodávaly pouze dvě nejslabší provedení o výkonu 55 a 66 kW, nejsilnější verze 81 kW ještě čekala na modernizaci a nové vstřikovače Siemens.

Nejsilnější

Zkoušené nejdelší provedení XL dosahuje 4,32 m a v pětimístné verzi vykazuje pohotovostní hmotnost přes 1,5 tuny. Proto také tento osobní Citan dostal od Mercedes-Benzu výhradně nejsilnější jednotku OM 607/81 kW. My jsme si jízdu s ním pochvalovali, protože modernizace přinesla agregátu příjemně plynulý zátah bez turboefektu, který provázelo starší provedení dříve používané ve francouzských vozech.

Čtyřválec s novým výfukem pouštěl příjemný zvuk, který podtrhoval jeho sílu. Přestože malá dodávka v osobním provedení byla stavěná zejména do městského provozu, nebyl problém s ní jet v pohodě i po dálnici.

Šestka potěšila

Se slabšími provedeními čtyřválce OM 607 je spjatá pětistupňová převodová skříň, ale u nejsilnějšího a zkoušeného motoru výrobce počítal s častými cestami daleko za obce. Zkoušený Citan tedy obdržel šestku, přičemž ve srovnání s pětistupňovým ústrojím jde o skutečné přidání delšího převodu, protože prvních pět zůstalo pro obě převodovky stejných. Mimoměstský limit držel otáčky motoru na začátku maxima točivého momentu, při plné rychlosti po dálnici motor točil ještě snesitelných 2800 min-1.

Agregát by v našich dálničních omezeních hravě zvládl ještě těžší převodování, ale už by hodně utrpěla dynamika a spotřeba klesla jen nepatrně. Vhodně nastavený kompromis převodů se šestkou použitelnou po výjezdu z obce nakonec nás přesvědčil i díky průměrné spotřebě 4,6 l/100 km v celém testu.

Doporučení

S přílivem asistenčních systémů se také čím dál více objevuje ukazatel doporučeného řazení. Z teoretického hlediska jistě přínosný prvek. Pokud jsme se však zeptali známých používajících vozidlo s tímto doporučením, drtivá většina odpověděla, že raději dává pozor na cestu a řadí podle sluchu.

Méně zkušený řidič či dokonce začátečník nebude kvůli decilitru nafty hlídat šipky na přístrojovém štítu, když kvůli tomu může způsobit nehodu se škodou za desítky tisíc či dokonce někoho zranit. Vyježděný řidič je už zvyklý poslouchat zvuk motoru a stačí mu několik letmých pohledů na otáčkoměr, aby si vnímaný zvuk porovnal s otáčkami a zapamatoval. Doporučené řazení má tedy smysl zejména u řidičů, kteří ještě neměli zkušenost s tím, že moderní turbodiesel vykazuje největší točivý moment při velmi nízkých otáčkách.

Proto také systém Citanu nás nabádal k přeřazení na vyšší převodový stupeň již po dosažení otáček 2000 min-1 a naopak radil podřadit při poklesu tempa motoru pod 1200 min-1. Snaha výrobce o dosažení minimální spotřeby a maximální spokojenosti řidiče a jeho peněženky je v tak silném konkurenčním prostředí pochopitelná.

Dodávkový základ

Citan nezapře nejen svými proporcemi užitkový základ, ale rovněž druhým párem bočních posuvných dveří. Ty jsou sice výhodou v úzkých prostorách například parkovišť, ale kvůli posuvnému mechanismu vykazovaly větší odpor při manipulaci. Původně užitkové využití potvrzoval přístup do obrovského zavazadlového prostoru dvojicí křídlových dveří. Díky asymetrickému dělení s levou větší částí opatřenou registrační značkou bylo možné v pohodě převážet předměty přesahující přes zadní okraj Citanu. Každého živnostníka potěší při pracovním i rodinném využití rovná nakládací hrana, plastový kryt podlahy zavazadelníku a čtveřice kotvicích ok.

V interiéru

Přední část pro posádku nás potěšila příjemným komfortem. Pohodlná sedadla a vkusný tříramenný volant byly ozdobou, pouze velká jednobarevná plastová plocha přístrojové desky působila mdle. U primárně užitkového vozidla však nemůžeme vyžadovat designová překvapení. V Citanu jsme tedy spíše ocenili vše potřebné při ruce s velmi názorným ovládáním ventilační soustavy.

Přiblížili bychom však do jednoho bloku velmi roztroušená tlačítka vnitřního zamykání a nouzových blikačů (v horní části přístrojové desky), stabilizačního systému ESP (vpravo od řadicí páky) a zapínání asistentu pro couvání (vpravo od rukojeti parkovací brzdy). Jejich umístění se dle funkce sice jeví účelně, ale vypadají jako samostatné ostrovy v obrovském oceánu. Všemu jako maják vévodila řadicí páka s velkou a příjemnou hlavicí. Navíc dráhy páky v kulise byly přesné jako u osobních automobilů kvalitních značek.

Servisní interval

Náklady bývají hlavním a mnohdy jediným hodnotícím kritériem při fleetových prodejích, v případě živnostníků se více hledí na životnost vozidla. Těmto druhým majitelům doporučujeme nenechat se nalákat čtyřicetitisícovým servisním intervalem bez ohledu na provozní podmínky vozidla s krátkými či dlouhými trasami. Výměna oleje a filtru minimálně dvakrát častěji bývá u městských dodávek se vznětovými motory a masivní recirkulací výfukových plynů maximální hranicí pro dlouhodobý bezproblémový provoz.

Plusy

  • Silný a úsporný motor
  • Jistý podvozek
  • Prostorová nabídka

Minusy

  • Absence podélného nastavení volantu

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor OM 607
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/8
Objem válců (cm3) 1461
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 81/4000
Točivý moment (N.m/min-1) 260 /1750
Převodovka pětistupňová manuální
Pohon předních kol
Průměrná spotřeba paliva (l/100 km)4,8/4,2/4,4
D/š/v (mm) 4321/1829/1882
Rozvor (mm) 2697
Pohotovostní hmotnost (kg) 1580
Celková hmotnost (kg) 2200
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) 1050
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) 675
Objem zavazadl. prostoru (m3)2,4 (bez 3. řady sedadel)
Nejvyšší rychlost (km/h) 170
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 12,3
Objem nádrže paliva (l) 60
Základní cena (Kč bez DPH) 501 000
Spolupracujeme s TipCars.com
V Itálii zahynulo při zemětřesení 120 lidí, oznámil Renzi V Itálii zahynulo při zemětřesení 120 lidí, oznámil Renzi

Střední Itálii dnes postihlo silné zemětřesení, po kterém…

Vědci našli planetu jako Země v obyvatelné zóně Proximy Centauri Vědci našli planetu jako Země v obyvatelné zóně Proximy Centauri

Astronomové doslova "za humny" Sluneční…

Jsou britské vlaky přeplněné? Šéf labouristů možná nafingoval cestu na podlaze Jsou britské vlaky přeplněné? Šéf labouristů možná nafingoval cestu na podlaze

Šéf britských labouristů Jeremy Corbyn vytvořil video, na…

Turecké tanky přejely syrskou hranici, chtějí dostat Kurdy za Eufrat Turecké tanky přejely syrskou hranici, chtějí dostat Kurdy za Eufrat

Ofenziva proti radikálům z Islámského státu (IS)…

 
 






Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Lada Xcode není zdaleka vše. Podívejte se, co Lada přivezla do Moskvy Lada Xcode není zdaleka vše. Podívejte se, co Lada přivezla do Moskvy

Hlavní hvězdou moskevského autosalonu je pro automobilku…

Test Hyundai H350 Van 2.5 CRDi 125 kW: Povedená dodávka Test Hyundai H350 Van 2.5 CRDi 125 kW: Povedená dodávka

Můžete mít rádi osobní auta, veterány, nebo třeba…

 




Mercedes-Benz Citan 2016: Vylepšený motor a další novinky Mercedes-Benz Citan 2016: Vylepšený motor a další novinky

Německé Kangoo hlásí změnu pro verzi Citan 112 s…

Mercedes-Benz Citan: Motory Euro 6 a nové prvky výbavy Mercedes-Benz Citan: Motory Euro 6 a nové prvky výbavy

Mercedes-Benz uvádí svůj nejmenší lehký užitkový model s…

 

Související články
Mercedes-Benz Unimog pro jízdu po kolejích Mercedes-Benz Unimog pro jízdu po kolejích

Mercedes-Benz bude na letošním veletrhu InnoTrans v…

Mercedes-Benz Sprinter jako mobilní bankovní kancelář Mercedes-Benz Sprinter jako mobilní bankovní kancelář

Göppingenská spořitelna pro zajištění bankovních služeb i…

 



 
Oslavy 50 let Lady ve velkém stylu. Lovecká niva a sportovní sedan!

Oslavy 50 let Lady ve velkém stylu. Lovecká niva a sportovní sedan!

Včera

Vedle konceptu zvažovaného crossoveru Lada na moskevském autosalonu ukazuje i zvýšený sedan nebo doslova šílenou nivu.




Blesk.cz

V Olomouci se sesunula část střechy: Suť zranila rodinu včetně malého dítěte

V Olomouci se sesunula část střechy: Suť zranila…

Z domu v centru Olomouce se dnes kolem 14:00 sesula část střechy na chodník. Na místě je záchranná služba,…

Předvolební debata Blesku z Plzeňska zacílí na nedostatek lékařů i migraci

Předvolební debata Blesku z Plzeňska zacílí na…

Seriál krajských předvolebních debat Blesku pokračuje ve čtvrtek druhým dílem z Plzeňského kraje. V živé…

 

iSport.cz

Chceme zažít znovu ty krásné zápasy v Evropě, tvrdí kapitán Lafata

Chceme zažít znovu ty krásné zápasy v Evropě, tvrdí…

Zdá se, že chytl formu zrovna v tu nejlepší chvíli. Sparťanský kapitán David Lafata v neděli dvěma góly…

Slávisté trénovali v Bruselu. Cítíme se dobře, říkají Van Kessel a Mešanovič

Slávisté trénovali v Bruselu. Cítíme se dobře,…

PŘÍMO Z BRUSELU | Fialová, kam se podíváš. Hned poznáte, že na tomto stadionu v Bruselu sídlí Anderlecht. Neboli…

 

Reflex.cz

Pravidla pro volbu prezidenta jsou jasná. Teď aby se už někdo konečně přihlásil

Pravidla pro volbu prezidenta jsou jasná. Teď aby se…

Vláda nechce měnit Ústavu, počet podpisů pro kandidáta do prezidentské volby tak zůstane 50 tisíc, ale…

Biskup Tomáš Holub: Stále věřím, že islám není ve své podstatě zlem

Biskup Tomáš Holub: Stále věřím, že islám není ve…

Příběh nejmladšího biskupa v zemi Tomáše Holuba (49) začněme už v čase po druhé světové válce: ve farnosti v…