Mercedes- Benz CLK

Mercedes- Benz CLK

 
 

Trošku podivný titulek tohoto článku ospravedlňuje to, že nový Mercedes CLK byl poprvé představen právě na mezinárodním autosalónu v Detroitu 1997. Dva roky před tímto uvedením dostali technici, designéři a další vývojoví pracovníci za úkol postavit na podvozku tehdy nejmenší řady C dvoudveřový automobil, ovšem s vizáží vyšší třídy.

To se také povedlo, neboť díky "čtyřokému" designu přídě se velmi podobá současnému éčku. Velkou výhodou tohoto vozu je skutečně čtyřmístné provedení. Nejde tedy o vůz s nepoužitelnými zadními sedadly (toto jsme si v také sami ověřili v redakčním testu Mercedesu CLK, který brzy zveřejníme). Naopak místa pro nohy i nad hlavou je v tomto voze poměrně dost. Ani zavazadlový prostor nijak neutrpěl a jeho velikost je 420 litrů. Za příplatek je možno si objednat dělení zadních sedadel na 1/3 - 2/3.

Asi největší péče byla věnována bezpečnosti nového Mercedesu. Ze základního vybavení vozu jsou to například full-airbagy před řidičem a spolujezdcem, které jsou doplněny o boční airbagy - u Mercedesu tradičně montované do dveří. Novinkou, kterou v poslední době začali u Mercedesu prosazovat, je senzor vypínající přední i boční airbag spolujezdce v případě, že sedadla nejsou obsazena. Celá konstrukce snímače je tak rafinovaná, že při obsazení sedadla např. dětskou sedačkou se vypne jen přední airbag, který by dítě mohl ohrozit. Boční airbag však zůstává aktivní.

Stejným prvkem bezpečnosti je i aktivní chování vozu. To podporuje poslední generace čtyřkanálového ABS, kterou je možno doplnit i systémem elektronické stabilizace vozu (ESP). Ten se za příplatek montuje i do vozů třídy E, S a M ( viz Představujeme Mercedes M). Po aféře kolem jízdní nestability nového Áčka se bude sériově montovat i do této třídy. A jak vlastně ESP funguje? Ve zkratce: jakmile snímače umístěné ve voze zaregistrují neobvyklé chování vozu, např. rotaci podél svislé osy automobilu, elektronika v milisekundách vyhodnotí situaci, automaticky ubere plyn a začne brzdit některé z kol. Například pokud se automobil dostane do smyku po příliš rychlém průjezdu pravotočivou zatáčkou, elektronika vydá příkaz pro zabrždění levého př. kola a tímto se smyk snaží eliminovat. Dalším systémem vyvinutým u Mercedesu je brzdový asistent BAS (brake assist system). Tento systém přichází na pomoc lidem, kteří se i v kritických situacích bojí pořádně sešlápnout brzdový pedál a tím vlastně nevyužijí schopností ABS. Brzdový asistent opět pomocí snímačů a chytré elektroniky analyzuje rychlost sešlápnutí brzdového pedálu a když zjistí, že rychlost sešlápnutí odpovídá kritické situaci, vyvolá v brzdové soustavě maximální možný tlak bez ohledu na to, jak silně je pedál stisknut. Tímto se vždy okamžitě aktivuje ABS, jehož výhody jsou dnes již asi každému známy. S tímto systémem se dá podle Mercedesu zkrátit brzdná dráha až na polovinu.

Dalším "elektronickým zázrakem" v novém Mercedesu je systém tzv. autorizace vstupu a jízdy. K tomuto slouží nový klíč, který postrádá klasickou kovovou část, přesněji řečeno při běžném použití je skryt v pouzdře. Po vsunutí klíče do startovací skříňky pod volantem začne ověřování správnosti tzv. plovoucími kódy, které klíček vysílá do skříňky. Elektronika ve spínači do 0,5 sekundy musí tento kód rozluštit a pokud je vše v pořádku, automobil je nastartován. Celý systém je z důvodu maximální spolehlivosti vybaven dvěma duplicitními mikroprocesory, proto když se jeden porouchá, nahradí jej ihned druhý.

Výbava tohoto vozu je samozřejmě slušná již v základní výbavě a lze ji na přání doplnit např. dnes v Německu populárním satelitním navigačním systémem APS, který využívá databáze map, uložených na CD-ROM. V případě obavy o lak na náraznících při parkování je možno podpořit vaši nejistotu systémem Parktronic se šesti senzory v předním a čtyřmi v zadním nárazníku. Při parkování tyto senzory signalizují blížící se překážku na display i akusticky.

A konečně jaké motory má CLK k dispozici? Základním motorem pro CLK je čtyřválcový dvoulitr se čtyřventilovou technikou s výkonem rovných 100 kW. Tento motor však sportovní ambice nových majitelů asi moc neuspokojí a proto jej v nabídce následují dva výkonnější agregáty. Jako velmi příjemný se nám při testu jevil čtyřválec 2,3 dopovaný mechanicky poháněným kompresorem (nikoli výfukové turbo). Tento motor již nepostrádá potřebný zátah odspodu ani výkon ve vyšších otáčkách. Špičkové provedení CLK se chlubí nedávno vyvinutým šestiválcem do V 3,2 litru/160 kW. Zvláštností tohoto motoru je tříventilový rozvod, který podle techniků Mercedesu dopomáhá k lepšímu tahu z nízkých otáček, než u čtyřventilového rozvodu. U tohoto motoru je nainstalován systém Assyst, který sleduje stav motorového oleje a informuje řidiče na displeji o skutečné potřebě výměny oleje. Pokud tedy řidič motor moc nenamáhá, je možné lhůtu výměny oleje prodloužit i o několik tisíc kilometrů.

Nový Mercedes CLK se tedy nemá za co stydět, jeho útroby jsou doslova prošpikovány elektronikou a při vysoké úrovni dílenského zpracování a pověstné bezpečnosti Mercedesů se o jeho budoucnost neobávám.

Česko je rekordně zadlužené, dluh ale není žádný Otesánek Česko je rekordně zadlužené, dluh ale není žádný Otesánek

Státní dluh České republiky ke konci června dosahoval…

Výroba aut v Česku v pololetí prudce stoupla, růst táhla Škoda Auto Výroba aut v Česku v pololetí prudce stoupla, růst táhla Škoda Auto

V Česku se v letošním prvním pololetí vyrobilo rekordních…

Innogy rozšiřuje v Německu síť dobíječek pro elektromobily, dotace na ně ale nezabírají Innogy rozšiřuje v Německu síť dobíječek pro elektromobily, dotace na ně ale nezabírají

V Německu by už za čtyři roky měl podle představ vlády…

Zápisník Jana Pavce: Schengenský diktát Zápisník Jana Pavce: Schengenský diktát

Evropská komise do další fáze posunula řízení proti…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 





 
SMZ: I v Sovětském svazu měli Velorex. Vypadal ještě podivněji

SMZ: I v Sovětském svazu mělo Velorex. Vypadal ještě podivněji

Dnes 08:00

Tříkolky a čtyřkolky SMZ byly určeny invalidům. Vyráběly se až do druhé poloviny 90. let v desetitisícových sériích, na západ od hranic bývalého SSSR na ně ale narazíte vzácně.




Blesk.cz

Krach hereckého páru: Žilková řeší nečekaný rozchod!

Krach hereckého páru: Žilková řeší nečekaný rozchod!

Nejdřív ji nechtěl a odháněl ji, pak se nechal sbalit, a teď mu zlomila srdce! Syn Veroniky Žilkové (55) Vincent…

Takhle hlídá děda Petr Novotný. 7 dětí a on si v klidu čte!

Takhle hlídá děda Petr Novotný. 7 dětí a on si v klidu čte!

Bavič Petr Novotný (69) na začátku roku doslova utekl hrobníkovi z lopaty. Po několika operacích, kdy mu selhalo…

 

iSport.cz

Hráči a data: Danny je neuvěřitelný, Sparta mohla koupit líp, tvrdí Dobiáš

Hráči a data: Danny je neuvěřitelný, Sparta mohla…

Rozmarné, či spíše rozmařilé přestupové léto trhá rekordy českého fotbalu a přivádí zajímavé zahraniční hráče.…

Stramaccioni: Posila z Neapole? Věřím, že to dotáhneme tenhle týden

Stramaccioni: Posila z Neapole? Věřím, že to…

PŘÍMO Z BĚLEHRADU | Už deset posil přivedla do svého kádru před startem nové sezony Sparta. A tohle číslo v…

 

Reflex.cz

Zřícenina plná tajemných legend. To je hrad Starý Jičín v severním podhůří Beskyd

Zřícenina plná tajemných legend. To je hrad Starý…

„Bílá paní na starojickém hradě byla prý manželkou posledního majitele rodu pánů z Kravař. Poprvé ji lidé uzřeli…

Jaroslav Kubera: Zeman si v kampani ukojí ego, ale pak prezidentství položí

Jaroslav Kubera: Zeman si v kampani ukojí ego, ale…

Když děláte rozhovor se senátorem a možným prezidentským kandidátem Jaroslavem Kuberou (70), máte pocit, že…