Mercedes- Benz CLK

Mercedes- Benz CLK

 
 

Trošku podivný titulek tohoto článku ospravedlňuje to, že nový Mercedes CLK byl poprvé představen právě na mezinárodním autosalónu v Detroitu 1997. Dva roky před tímto uvedením dostali technici, designéři a další vývojoví pracovníci za úkol postavit na podvozku tehdy nejmenší řady C dvoudveřový automobil, ovšem s vizáží vyšší třídy.

To se také povedlo, neboť díky "čtyřokému" designu přídě se velmi podobá současnému éčku. Velkou výhodou tohoto vozu je skutečně čtyřmístné provedení. Nejde tedy o vůz s nepoužitelnými zadními sedadly (toto jsme si v také sami ověřili v redakčním testu Mercedesu CLK, který brzy zveřejníme). Naopak místa pro nohy i nad hlavou je v tomto voze poměrně dost. Ani zavazadlový prostor nijak neutrpěl a jeho velikost je 420 litrů. Za příplatek je možno si objednat dělení zadních sedadel na 1/3 - 2/3.

Asi největší péče byla věnována bezpečnosti nového Mercedesu. Ze základního vybavení vozu jsou to například full-airbagy před řidičem a spolujezdcem, které jsou doplněny o boční airbagy - u Mercedesu tradičně montované do dveří. Novinkou, kterou v poslední době začali u Mercedesu prosazovat, je senzor vypínající přední i boční airbag spolujezdce v případě, že sedadla nejsou obsazena. Celá konstrukce snímače je tak rafinovaná, že při obsazení sedadla např. dětskou sedačkou se vypne jen přední airbag, který by dítě mohl ohrozit. Boční airbag však zůstává aktivní.

Stejným prvkem bezpečnosti je i aktivní chování vozu. To podporuje poslední generace čtyřkanálového ABS, kterou je možno doplnit i systémem elektronické stabilizace vozu (ESP). Ten se za příplatek montuje i do vozů třídy E, S a M ( viz Představujeme Mercedes M). Po aféře kolem jízdní nestability nového Áčka se bude sériově montovat i do této třídy. A jak vlastně ESP funguje? Ve zkratce: jakmile snímače umístěné ve voze zaregistrují neobvyklé chování vozu, např. rotaci podél svislé osy automobilu, elektronika v milisekundách vyhodnotí situaci, automaticky ubere plyn a začne brzdit některé z kol. Například pokud se automobil dostane do smyku po příliš rychlém průjezdu pravotočivou zatáčkou, elektronika vydá příkaz pro zabrždění levého př. kola a tímto se smyk snaží eliminovat. Dalším systémem vyvinutým u Mercedesu je brzdový asistent BAS (brake assist system). Tento systém přichází na pomoc lidem, kteří se i v kritických situacích bojí pořádně sešlápnout brzdový pedál a tím vlastně nevyužijí schopností ABS. Brzdový asistent opět pomocí snímačů a chytré elektroniky analyzuje rychlost sešlápnutí brzdového pedálu a když zjistí, že rychlost sešlápnutí odpovídá kritické situaci, vyvolá v brzdové soustavě maximální možný tlak bez ohledu na to, jak silně je pedál stisknut. Tímto se vždy okamžitě aktivuje ABS, jehož výhody jsou dnes již asi každému známy. S tímto systémem se dá podle Mercedesu zkrátit brzdná dráha až na polovinu.

Dalším "elektronickým zázrakem" v novém Mercedesu je systém tzv. autorizace vstupu a jízdy. K tomuto slouží nový klíč, který postrádá klasickou kovovou část, přesněji řečeno při běžném použití je skryt v pouzdře. Po vsunutí klíče do startovací skříňky pod volantem začne ověřování správnosti tzv. plovoucími kódy, které klíček vysílá do skříňky. Elektronika ve spínači do 0,5 sekundy musí tento kód rozluštit a pokud je vše v pořádku, automobil je nastartován. Celý systém je z důvodu maximální spolehlivosti vybaven dvěma duplicitními mikroprocesory, proto když se jeden porouchá, nahradí jej ihned druhý.

Výbava tohoto vozu je samozřejmě slušná již v základní výbavě a lze ji na přání doplnit např. dnes v Německu populárním satelitním navigačním systémem APS, který využívá databáze map, uložených na CD-ROM. V případě obavy o lak na náraznících při parkování je možno podpořit vaši nejistotu systémem Parktronic se šesti senzory v předním a čtyřmi v zadním nárazníku. Při parkování tyto senzory signalizují blížící se překážku na display i akusticky.

A konečně jaké motory má CLK k dispozici? Základním motorem pro CLK je čtyřválcový dvoulitr se čtyřventilovou technikou s výkonem rovných 100 kW. Tento motor však sportovní ambice nových majitelů asi moc neuspokojí a proto jej v nabídce následují dva výkonnější agregáty. Jako velmi příjemný se nám při testu jevil čtyřválec 2,3 dopovaný mechanicky poháněným kompresorem (nikoli výfukové turbo). Tento motor již nepostrádá potřebný zátah odspodu ani výkon ve vyšších otáčkách. Špičkové provedení CLK se chlubí nedávno vyvinutým šestiválcem do V 3,2 litru/160 kW. Zvláštností tohoto motoru je tříventilový rozvod, který podle techniků Mercedesu dopomáhá k lepšímu tahu z nízkých otáček, než u čtyřventilového rozvodu. U tohoto motoru je nainstalován systém Assyst, který sleduje stav motorového oleje a informuje řidiče na displeji o skutečné potřebě výměny oleje. Pokud tedy řidič motor moc nenamáhá, je možné lhůtu výměny oleje prodloužit i o několik tisíc kilometrů.

Nový Mercedes CLK se tedy nemá za co stydět, jeho útroby jsou doslova prošpikovány elektronikou a při vysoké úrovni dílenského zpracování a pověstné bezpečnosti Mercedesů se o jeho budoucnost neobávám.

Autosalon Frankfurt 2017
Fed se začne zbavovat dluhopisů z pokrizového období Fed se začne zbavovat dluhopisů z pokrizového období

Americká centrální banka (Fed) začne v říjnu snižovat…

UniCredit projevila zájem o fúzi s Commerzbank UniCredit projevila zájem o fúzi s Commerzbank

Italská banka UniCredit nedávno dala německé vládě najevo…

Z českého pohraničí se stává dílna a skladiště Německa Z českého pohraničí se stává dílna a skladiště Německa

V okolí česko-německých hranic se již staví více…

Vinařství Kolby opět mění majitele, cena transakce dosahuje desítek milionů Vinařství Kolby opět mění majitele, cena transakce dosahuje desítek milionů

Po pěti letech mění vinařství Kolby vlastníka. Od…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

 





 
Opel vzal Peugeot 3008 a vylepšil ho. Grandland X je prý lepší než sex! (+video)

Opel vzal Peugeot 3008 a vylepšil ho. Grandland X je prý lepší než sex! (+video)

Včera

V okolí Frankfurtu nad Mohanem jsme se poprvé svezli s Opelem Grandland X. Vůz vychází z Peugeotu 3008, liší se však řadou prvků i jízdními vlastnostmi.




Blesk.cz

Luxusní zámeček ve Francii je na prodej: Může být váš za 1 euro!

Luxusní zámeček ve Francii je na prodej: Může být…

Malebný francouzský zámeček hledá nového majitele! Rozlehlý a luxusní Château de Blancafort z 15. století se…

Šéf Samsungu potvrdil první skládací smartphone na rok 2018

Šéf Samsungu potvrdil první skládací smartphone na rok 2018

Šéf mobilního Samsungu, DJ Koh, na tiskové konferenci v u příležitosti vstupu Galaxy Note 8 na jihokorejský trh…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Dortmund v čele, Bayern ztrácí bod. Kadeřábek byl jen na lavičce

SESTŘIHY: Dortmund v čele, Bayern ztrácí bod.…

Fotbalisté Dortmundu zvítězili v Hamburku 3:0, ani v pátém kole německé lize neprohráli a neinkasovali a vrátili…

Neporažená Neapol vládne před Juventusem. Inter poprvé ztratil body

Neporažená Neapol vládne před Juventusem. Inter…

Fotbalisté Interu Milán remizovali v Boloni 1:1 a v pátém kole italské ligy poprvé ztratili body. Ani na lavičce…

 

Reflex.cz

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal příjezd Federera, Nadala a spol.

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal…

Zaplněné Staroměstské náměstí dnes přivítalo všechny aktéry nadcházejícího Laver Cupu. Oficiálně byla…

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný, říká europoslanec za ANO Telička

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný,…

Místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička patří k nejhlasitějším vnitrostranickým kritikům hnutí ANO a…