Mercedes- Benz CLK

Mercedes- Benz CLK

 
 

Trošku podivný titulek tohoto článku ospravedlňuje to, že nový Mercedes CLK byl poprvé představen právě na mezinárodním autosalónu v Detroitu 1997. Dva roky před tímto uvedením dostali technici, designéři a další vývojoví pracovníci za úkol postavit na podvozku tehdy nejmenší řady C dvoudveřový automobil, ovšem s vizáží vyšší třídy.

To se také povedlo, neboť díky "čtyřokému" designu přídě se velmi podobá současnému éčku. Velkou výhodou tohoto vozu je skutečně čtyřmístné provedení. Nejde tedy o vůz s nepoužitelnými zadními sedadly (toto jsme si v také sami ověřili v redakčním testu Mercedesu CLK, který brzy zveřejníme). Naopak místa pro nohy i nad hlavou je v tomto voze poměrně dost. Ani zavazadlový prostor nijak neutrpěl a jeho velikost je 420 litrů. Za příplatek je možno si objednat dělení zadních sedadel na 1/3 - 2/3.

Asi největší péče byla věnována bezpečnosti nového Mercedesu. Ze základního vybavení vozu jsou to například full-airbagy před řidičem a spolujezdcem, které jsou doplněny o boční airbagy - u Mercedesu tradičně montované do dveří. Novinkou, kterou v poslední době začali u Mercedesu prosazovat, je senzor vypínající přední i boční airbag spolujezdce v případě, že sedadla nejsou obsazena. Celá konstrukce snímače je tak rafinovaná, že při obsazení sedadla např. dětskou sedačkou se vypne jen přední airbag, který by dítě mohl ohrozit. Boční airbag však zůstává aktivní.

Stejným prvkem bezpečnosti je i aktivní chování vozu. To podporuje poslední generace čtyřkanálového ABS, kterou je možno doplnit i systémem elektronické stabilizace vozu (ESP). Ten se za příplatek montuje i do vozů třídy E, S a M ( viz Představujeme Mercedes M). Po aféře kolem jízdní nestability nového Áčka se bude sériově montovat i do této třídy. A jak vlastně ESP funguje? Ve zkratce: jakmile snímače umístěné ve voze zaregistrují neobvyklé chování vozu, např. rotaci podél svislé osy automobilu, elektronika v milisekundách vyhodnotí situaci, automaticky ubere plyn a začne brzdit některé z kol. Například pokud se automobil dostane do smyku po příliš rychlém průjezdu pravotočivou zatáčkou, elektronika vydá příkaz pro zabrždění levého př. kola a tímto se smyk snaží eliminovat. Dalším systémem vyvinutým u Mercedesu je brzdový asistent BAS (brake assist system). Tento systém přichází na pomoc lidem, kteří se i v kritických situacích bojí pořádně sešlápnout brzdový pedál a tím vlastně nevyužijí schopností ABS. Brzdový asistent opět pomocí snímačů a chytré elektroniky analyzuje rychlost sešlápnutí brzdového pedálu a když zjistí, že rychlost sešlápnutí odpovídá kritické situaci, vyvolá v brzdové soustavě maximální možný tlak bez ohledu na to, jak silně je pedál stisknut. Tímto se vždy okamžitě aktivuje ABS, jehož výhody jsou dnes již asi každému známy. S tímto systémem se dá podle Mercedesu zkrátit brzdná dráha až na polovinu.

Dalším "elektronickým zázrakem" v novém Mercedesu je systém tzv. autorizace vstupu a jízdy. K tomuto slouží nový klíč, který postrádá klasickou kovovou část, přesněji řečeno při běžném použití je skryt v pouzdře. Po vsunutí klíče do startovací skříňky pod volantem začne ověřování správnosti tzv. plovoucími kódy, které klíček vysílá do skříňky. Elektronika ve spínači do 0,5 sekundy musí tento kód rozluštit a pokud je vše v pořádku, automobil je nastartován. Celý systém je z důvodu maximální spolehlivosti vybaven dvěma duplicitními mikroprocesory, proto když se jeden porouchá, nahradí jej ihned druhý.

Výbava tohoto vozu je samozřejmě slušná již v základní výbavě a lze ji na přání doplnit např. dnes v Německu populárním satelitním navigačním systémem APS, který využívá databáze map, uložených na CD-ROM. V případě obavy o lak na náraznících při parkování je možno podpořit vaši nejistotu systémem Parktronic se šesti senzory v předním a čtyřmi v zadním nárazníku. Při parkování tyto senzory signalizují blížící se překážku na display i akusticky.

A konečně jaké motory má CLK k dispozici? Základním motorem pro CLK je čtyřválcový dvoulitr se čtyřventilovou technikou s výkonem rovných 100 kW. Tento motor však sportovní ambice nových majitelů asi moc neuspokojí a proto jej v nabídce následují dva výkonnější agregáty. Jako velmi příjemný se nám při testu jevil čtyřválec 2,3 dopovaný mechanicky poháněným kompresorem (nikoli výfukové turbo). Tento motor již nepostrádá potřebný zátah odspodu ani výkon ve vyšších otáčkách. Špičkové provedení CLK se chlubí nedávno vyvinutým šestiválcem do V 3,2 litru/160 kW. Zvláštností tohoto motoru je tříventilový rozvod, který podle techniků Mercedesu dopomáhá k lepšímu tahu z nízkých otáček, než u čtyřventilového rozvodu. U tohoto motoru je nainstalován systém Assyst, který sleduje stav motorového oleje a informuje řidiče na displeji o skutečné potřebě výměny oleje. Pokud tedy řidič motor moc nenamáhá, je možné lhůtu výměny oleje prodloužit i o několik tisíc kilometrů.

Nový Mercedes CLK se tedy nemá za co stydět, jeho útroby jsou doslova prošpikovány elektronikou a při vysoké úrovni dílenského zpracování a pověstné bezpečnosti Mercedesů se o jeho budoucnost neobávám.

 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav

Nová generace Jeepu Compass se sice ukáže až za dva…

Test ojetiny Audi Q5: Prémiové neznamená bez chyb Test ojetiny Audi Q5: Prémiové neznamená bez chyb

Vstup mezi střední SUV se značce Audi povedl. Q5 ocení…

 






 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Neberte medvědovi hračku: Mohl by to být granát, jak zjistili v polské zoo

Neberte medvědovi hračku: Mohl by to být granát, jak…

Odebrat medvědovi hračku může být docela nebezpečné, zvláště když hračkou je minometný náboj. Asi takové poučení…

Sonic Boom: Fire & Ice recenze: Když starou školu osvěží žhavé i ledové novinky

Sonic Boom: Fire & Ice recenze: Když starou…

Nejrychlejší ježek na světě má podle posměváčků své nejlepší dny už za sebou. Sega si to však nemyslí a každý…

 

iSport.cz

ZLATÁ PÍŠŤALKA: Příhoda v derby chyboval, Slavia měla kopat penaltu

ZLATÁ PÍŠŤALKA: Příhoda v derby chyboval, Slavia…

V 8. kole ePojisteni.cz ligy bylo nejsledovanějším zápasem ePojisteni.cz ligy derby Sparty se Slavií. To nevyšlo…

Sparta jedná s Libercem o Trpišovském, Guľu nepustí Žilina

Sparta jedná s Libercem o Trpišovském, Guľu nepustí Žilina

Stane se Jindřich Trpišovský novým koučem pražské Sparty? Podle informací iSport.cz zahájila jednání s vedením…

 

Reflex.cz

David J. Peterson pro Reflex: Hra o trůny mě vážně neuživí

David J. Peterson pro Reflex: Hra o trůny mě vážně neuživí

Jeho práce je ve světě televize a filmu zcela výjimečná. Jedná se totiž o jediného člověka v Hollywoodu, který…

Neomarxistka Marksová chce diskriminovat kvůli bezdětnosti

Neomarxistka Marksová chce diskriminovat kvůli bezdětnosti

V nedělní debatě České televize jsem se dozvěděl, že nejen mne, ale všechny bezdětné lidi v této zemi chce…