Mercedes- Benz CLK

Mercedes- Benz CLK

 
 

Trošku podivný titulek tohoto článku ospravedlňuje to, že nový Mercedes CLK byl poprvé představen právě na mezinárodním autosalónu v Detroitu 1997. Dva roky před tímto uvedením dostali technici, designéři a další vývojoví pracovníci za úkol postavit na podvozku tehdy nejmenší řady C dvoudveřový automobil, ovšem s vizáží vyšší třídy.

To se také povedlo, neboť díky "čtyřokému" designu přídě se velmi podobá současnému éčku. Velkou výhodou tohoto vozu je skutečně čtyřmístné provedení. Nejde tedy o vůz s nepoužitelnými zadními sedadly (toto jsme si v také sami ověřili v redakčním testu Mercedesu CLK, který brzy zveřejníme). Naopak místa pro nohy i nad hlavou je v tomto voze poměrně dost. Ani zavazadlový prostor nijak neutrpěl a jeho velikost je 420 litrů. Za příplatek je možno si objednat dělení zadních sedadel na 1/3 - 2/3.

Asi největší péče byla věnována bezpečnosti nového Mercedesu. Ze základního vybavení vozu jsou to například full-airbagy před řidičem a spolujezdcem, které jsou doplněny o boční airbagy - u Mercedesu tradičně montované do dveří. Novinkou, kterou v poslední době začali u Mercedesu prosazovat, je senzor vypínající přední i boční airbag spolujezdce v případě, že sedadla nejsou obsazena. Celá konstrukce snímače je tak rafinovaná, že při obsazení sedadla např. dětskou sedačkou se vypne jen přední airbag, který by dítě mohl ohrozit. Boční airbag však zůstává aktivní.

Stejným prvkem bezpečnosti je i aktivní chování vozu. To podporuje poslední generace čtyřkanálového ABS, kterou je možno doplnit i systémem elektronické stabilizace vozu (ESP). Ten se za příplatek montuje i do vozů třídy E, S a M ( viz Představujeme Mercedes M). Po aféře kolem jízdní nestability nového Áčka se bude sériově montovat i do této třídy. A jak vlastně ESP funguje? Ve zkratce: jakmile snímače umístěné ve voze zaregistrují neobvyklé chování vozu, např. rotaci podél svislé osy automobilu, elektronika v milisekundách vyhodnotí situaci, automaticky ubere plyn a začne brzdit některé z kol. Například pokud se automobil dostane do smyku po příliš rychlém průjezdu pravotočivou zatáčkou, elektronika vydá příkaz pro zabrždění levého př. kola a tímto se smyk snaží eliminovat. Dalším systémem vyvinutým u Mercedesu je brzdový asistent BAS (brake assist system). Tento systém přichází na pomoc lidem, kteří se i v kritických situacích bojí pořádně sešlápnout brzdový pedál a tím vlastně nevyužijí schopností ABS. Brzdový asistent opět pomocí snímačů a chytré elektroniky analyzuje rychlost sešlápnutí brzdového pedálu a když zjistí, že rychlost sešlápnutí odpovídá kritické situaci, vyvolá v brzdové soustavě maximální možný tlak bez ohledu na to, jak silně je pedál stisknut. Tímto se vždy okamžitě aktivuje ABS, jehož výhody jsou dnes již asi každému známy. S tímto systémem se dá podle Mercedesu zkrátit brzdná dráha až na polovinu.

Dalším "elektronickým zázrakem" v novém Mercedesu je systém tzv. autorizace vstupu a jízdy. K tomuto slouží nový klíč, který postrádá klasickou kovovou část, přesněji řečeno při běžném použití je skryt v pouzdře. Po vsunutí klíče do startovací skříňky pod volantem začne ověřování správnosti tzv. plovoucími kódy, které klíček vysílá do skříňky. Elektronika ve spínači do 0,5 sekundy musí tento kód rozluštit a pokud je vše v pořádku, automobil je nastartován. Celý systém je z důvodu maximální spolehlivosti vybaven dvěma duplicitními mikroprocesory, proto když se jeden porouchá, nahradí jej ihned druhý.

Výbava tohoto vozu je samozřejmě slušná již v základní výbavě a lze ji na přání doplnit např. dnes v Německu populárním satelitním navigačním systémem APS, který využívá databáze map, uložených na CD-ROM. V případě obavy o lak na náraznících při parkování je možno podpořit vaši nejistotu systémem Parktronic se šesti senzory v předním a čtyřmi v zadním nárazníku. Při parkování tyto senzory signalizují blížící se překážku na display i akusticky.

A konečně jaké motory má CLK k dispozici? Základním motorem pro CLK je čtyřválcový dvoulitr se čtyřventilovou technikou s výkonem rovných 100 kW. Tento motor však sportovní ambice nových majitelů asi moc neuspokojí a proto jej v nabídce následují dva výkonnější agregáty. Jako velmi příjemný se nám při testu jevil čtyřválec 2,3 dopovaný mechanicky poháněným kompresorem (nikoli výfukové turbo). Tento motor již nepostrádá potřebný zátah odspodu ani výkon ve vyšších otáčkách. Špičkové provedení CLK se chlubí nedávno vyvinutým šestiválcem do V 3,2 litru/160 kW. Zvláštností tohoto motoru je tříventilový rozvod, který podle techniků Mercedesu dopomáhá k lepšímu tahu z nízkých otáček, než u čtyřventilového rozvodu. U tohoto motoru je nainstalován systém Assyst, který sleduje stav motorového oleje a informuje řidiče na displeji o skutečné potřebě výměny oleje. Pokud tedy řidič motor moc nenamáhá, je možné lhůtu výměny oleje prodloužit i o několik tisíc kilometrů.

Nový Mercedes CLK se tedy nemá za co stydět, jeho útroby jsou doslova prošpikovány elektronikou a při vysoké úrovni dílenského zpracování a pověstné bezpečnosti Mercedesů se o jeho budoucnost neobávám.

OMV loni v Česku zvýšila zisk o 44 procent, tržby klesly OMV loni v Česku zvýšila zisk o 44 procent, tržby klesly

Rakouská společnost OMV, která provozuje v Česku síť…

Obchodníci se učí experimentovat. Chtějí vrátit zákazníka do prodejny Obchodníci se učí experimentovat. Chtějí vrátit zákazníka do prodejny

Propojení on-line prodeje s klasickými obchody přineslo…

Elektromobily jsou méně ekologické než dieselová auta, tvrdí německá studie Elektromobily jsou méně ekologické než dieselová auta, tvrdí německá studie

Provoz elektromobilů může mít daleko horší dopady na…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat? V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat?

Pořídit dnes nové auto se zárukou za méně než 200.000…

Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je

Oficiální představení čeká novou generaci Volkswagenu…

 





 
Dieselová auta jsou ekologičtější než elektromobily, tvrdí nová studie

Dieselová auta jsou ekologičtější než elektromobily, tvrdí nová studie

Dnes 12:52

Elektromobily expandují hlavně kvůli ekologičnosti provozu. Nová studie ale dokazuje, že elektroauta nemusí být tak ekologická, jak se tváří.




Blesk.cz

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane se k nám? Přijde druhá generace?

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane…

Black Shark je prvním herním smartphonem od Xiaomi, který trpěl zásadním neduhem. Vyjma domovské Číny se totiž…

Kopřivová už zase špulí zadek u moře. S Jágrem v Česku nevydržela

Kopřivová už zase špulí zadek u moře. S Jágrem v…

Partnerka Jaromíra Jágra (46) Veronika Kopřivová (27) se v Česku dlouho nezdržela. Blížící se zima ji vyhnala do…

 

iSport.cz

Šéf alpského úseku: S Ledeckými se známe, zbytečně se to vyhrocovalo

Šéf alpského úseku: S Ledeckými se známe, zbytečně…

Zvenku to vypadalo jako ostrá válka slov. Předseda alpského úseku Ladislav Fortejtek si přes média s Jankem…

ANALÝZA: Jak uspět na Realu? Plzni pomůže 3-5-2, cestu ukázalo CSKA

ANALÝZA: Jak uspět na Realu? Plzni pomůže 3-5-2,…

Za dvě a půl sezony devět trofejí. Real Madrid pod vedením Zinedina Zidana vyhrál téměř vše, co se dalo. Zdědit…

 

Reflex.cz

Rusko zřejmě rozmisťuje své jednotky i v Libyi. A samozřejmě to popírá. Může jít o ropu i migraci do Evropy

Rusko zřejmě rozmisťuje své jednotky i v Libyi. A…

Zatímco Rusko vyhlašuje, že je "obklíčeno NATO" a po internetu se šíří záhadné mapy, kde jsou americké základny…

5 důvodů, proč v Afghánistánu umírají naši vojáci. Přišla i odplata za prozrazení tajné české mise?

5 důvodů, proč v Afghánistánu umírají naši vojáci.…

Za pouhých 11 týdnů byli v Afghánistánu při třech útocích zabiti 4 čeští vojáci a dalších sedm bylo zraněno. Za…