Mercedes- Benz CLK

Mercedes- Benz CLK

 
 

Trošku podivný titulek tohoto článku ospravedlňuje to, že nový Mercedes CLK byl poprvé představen právě na mezinárodním autosalónu v Detroitu 1997. Dva roky před tímto uvedením dostali technici, designéři a další vývojoví pracovníci za úkol postavit na podvozku tehdy nejmenší řady C dvoudveřový automobil, ovšem s vizáží vyšší třídy.

To se také povedlo, neboť díky "čtyřokému" designu přídě se velmi podobá současnému éčku. Velkou výhodou tohoto vozu je skutečně čtyřmístné provedení. Nejde tedy o vůz s nepoužitelnými zadními sedadly (toto jsme si v také sami ověřili v redakčním testu Mercedesu CLK, který brzy zveřejníme). Naopak místa pro nohy i nad hlavou je v tomto voze poměrně dost. Ani zavazadlový prostor nijak neutrpěl a jeho velikost je 420 litrů. Za příplatek je možno si objednat dělení zadních sedadel na 1/3 - 2/3.

Asi největší péče byla věnována bezpečnosti nového Mercedesu. Ze základního vybavení vozu jsou to například full-airbagy před řidičem a spolujezdcem, které jsou doplněny o boční airbagy - u Mercedesu tradičně montované do dveří. Novinkou, kterou v poslední době začali u Mercedesu prosazovat, je senzor vypínající přední i boční airbag spolujezdce v případě, že sedadla nejsou obsazena. Celá konstrukce snímače je tak rafinovaná, že při obsazení sedadla např. dětskou sedačkou se vypne jen přední airbag, který by dítě mohl ohrozit. Boční airbag však zůstává aktivní.

Stejným prvkem bezpečnosti je i aktivní chování vozu. To podporuje poslední generace čtyřkanálového ABS, kterou je možno doplnit i systémem elektronické stabilizace vozu (ESP). Ten se za příplatek montuje i do vozů třídy E, S a M ( viz Představujeme Mercedes M). Po aféře kolem jízdní nestability nového Áčka se bude sériově montovat i do této třídy. A jak vlastně ESP funguje? Ve zkratce: jakmile snímače umístěné ve voze zaregistrují neobvyklé chování vozu, např. rotaci podél svislé osy automobilu, elektronika v milisekundách vyhodnotí situaci, automaticky ubere plyn a začne brzdit některé z kol. Například pokud se automobil dostane do smyku po příliš rychlém průjezdu pravotočivou zatáčkou, elektronika vydá příkaz pro zabrždění levého př. kola a tímto se smyk snaží eliminovat. Dalším systémem vyvinutým u Mercedesu je brzdový asistent BAS (brake assist system). Tento systém přichází na pomoc lidem, kteří se i v kritických situacích bojí pořádně sešlápnout brzdový pedál a tím vlastně nevyužijí schopností ABS. Brzdový asistent opět pomocí snímačů a chytré elektroniky analyzuje rychlost sešlápnutí brzdového pedálu a když zjistí, že rychlost sešlápnutí odpovídá kritické situaci, vyvolá v brzdové soustavě maximální možný tlak bez ohledu na to, jak silně je pedál stisknut. Tímto se vždy okamžitě aktivuje ABS, jehož výhody jsou dnes již asi každému známy. S tímto systémem se dá podle Mercedesu zkrátit brzdná dráha až na polovinu.

Dalším "elektronickým zázrakem" v novém Mercedesu je systém tzv. autorizace vstupu a jízdy. K tomuto slouží nový klíč, který postrádá klasickou kovovou část, přesněji řečeno při běžném použití je skryt v pouzdře. Po vsunutí klíče do startovací skříňky pod volantem začne ověřování správnosti tzv. plovoucími kódy, které klíček vysílá do skříňky. Elektronika ve spínači do 0,5 sekundy musí tento kód rozluštit a pokud je vše v pořádku, automobil je nastartován. Celý systém je z důvodu maximální spolehlivosti vybaven dvěma duplicitními mikroprocesory, proto když se jeden porouchá, nahradí jej ihned druhý.

Výbava tohoto vozu je samozřejmě slušná již v základní výbavě a lze ji na přání doplnit např. dnes v Německu populárním satelitním navigačním systémem APS, který využívá databáze map, uložených na CD-ROM. V případě obavy o lak na náraznících při parkování je možno podpořit vaši nejistotu systémem Parktronic se šesti senzory v předním a čtyřmi v zadním nárazníku. Při parkování tyto senzory signalizují blížící se překážku na display i akusticky.

A konečně jaké motory má CLK k dispozici? Základním motorem pro CLK je čtyřválcový dvoulitr se čtyřventilovou technikou s výkonem rovných 100 kW. Tento motor však sportovní ambice nových majitelů asi moc neuspokojí a proto jej v nabídce následují dva výkonnější agregáty. Jako velmi příjemný se nám při testu jevil čtyřválec 2,3 dopovaný mechanicky poháněným kompresorem (nikoli výfukové turbo). Tento motor již nepostrádá potřebný zátah odspodu ani výkon ve vyšších otáčkách. Špičkové provedení CLK se chlubí nedávno vyvinutým šestiválcem do V 3,2 litru/160 kW. Zvláštností tohoto motoru je tříventilový rozvod, který podle techniků Mercedesu dopomáhá k lepšímu tahu z nízkých otáček, než u čtyřventilového rozvodu. U tohoto motoru je nainstalován systém Assyst, který sleduje stav motorového oleje a informuje řidiče na displeji o skutečné potřebě výměny oleje. Pokud tedy řidič motor moc nenamáhá, je možné lhůtu výměny oleje prodloužit i o několik tisíc kilometrů.

Nový Mercedes CLK se tedy nemá za co stydět, jeho útroby jsou doslova prošpikovány elektronikou a při vysoké úrovni dílenského zpracování a pověstné bezpečnosti Mercedesů se o jeho budoucnost neobávám.

G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Včera

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi fandí i jeho panelák

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi…

Ještě v úterý sledovala většina z tří desítek partají panelového domu v Brně-Bystrci propuštění Jiřího Kajínka v…

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

 

iSport.cz

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u Šuláka rozhodne kemp

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u…

Zámořská NHL zažívá nebývalý příliv hráčů z Evropy. Kluby tlačí na skauty a agenty, aby jim dohazovali ze…

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to poslední možnost, říká brankář

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to…

Získal třetí ligový titul v řadě, poprvé s klubem triumfoval ve Švýcarském poháru a v létě vyrazí jinam? Česká…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…