Mercedes-Benz slaví  50 let deformačních zón ve svých vozech

Mercedes-Benz slaví 50 let deformačních zón ve svých vozech

 
 

Německá automobilka slaví půlstoletí jednoho z bezpečnostních prvků automobilů – deformačních zón. Poprvé se objevily v šestiválcové radě W111 v srpnu 1959.

Jejich historie je však o dekádu starší a jsou dílem jednoho z nejslavnějších konstruktérů v oboru – původem Maďara Bély Barényiho. Pro tehdejší Daimler-Benz AG pracoval již v letech 1939-1946, o dva roky později, v srpnu 1948, podepsal s automobilkou novou smlouvu.

Tento muž byl prvním, kdo si uvědomil, že kinetická energie při havárii musí být pohlcována tak, aby nebyli ohroženi cestující uvnitř vozu. Proto zcela logicky rozdělil karoserii vozu na tři části, uprostřed s prostorem pro pasažéry, který byl zároveň pevnou bezpečnostní buňkou. Vpředu a vzadu byly pak měkké deformační zóny.

Terracruiser
Barényi nazval svůj projekt moderního bezpečného automobilu Terracruiser, měl to být vůz s motorem o objemu 2-3 litry. Jednalo se právě o tříprostorový automobil, byť jeho záď dle výkresů ještě zcela nepřipomínala klasický sedan. Důležitější ovšem bylo striktní oddělení přední a zadní části od prostoru pro posádku. Ten byl navíc uložen pružně v jakési kolébce, která měla pohlcovat vibrace. Řidičovo sedadlo bylo ve voze centrálně, to kvůli zmírnění rizik při bočním nárazu. Barényi navrhl též bezpečnostní sloupek řízení, jeho pozornosti neunikl ani mizející stěrač čelního skla a třešničkou na dortu byly boční výztuhy. Ano, psal se přelom čtyřicátých a padesátých let 20. století! Celek byl zabalen do úhledné karoserie přísně aerodynamických tvarů, zadní část mohla připomínat soudobé kopřivnické Tatry... Projekt sice zůstal jen ve stadiu výkresů, ale Barényiho vynálezy nakonec uplatnění našly.

Firma Daimler-Benz si Barényiho konstrukční novinky nechala patentovat (pracoval přece pro ni), o příslušnou registraci bylo zažádáno 23. ledna 1951 a týkala se motorových vozidel určených zejména k přepravě cestujících. Součástí spisu bylo i pojednání o deformačních zónách. Během více než pěti desetiletí vyšlo najevo, že tento patent, který úřad schválil 28. srpna 1952 (trvalo mu to více než rok a půl!) byl základem revoluce v automobilovém průmyslu, které dnes říkáme pasivní bezpečnost.

Velký křídlák
Bezpečnostní buňka s interiérem navrženým tak, aby minimalizoval rizika zranění posádky při havárii, se objevila v šestiválcových modelech 220, 220 S a 220 SE řady W111 (tzv. velkých křídlácích s charakteristickými ploutvemi). Ty byly představeny novinářům poprvé 11. srpna 1959. Součástí jejich konstrukce byly i mohutné deformační zóny v přední a zadní části, přesně takové, jaké je Barényi navrhl. Mercedes-Benz W111 byl prvním sériovým automobilem na světě s těmito prvky.

Změny se udály také v technice, například řízení bylo přemístěno co nejvíce dozadu, prostor pod kapotou byl pak upraven tak, aby se mohl snáze deformovat. Nový interiér postrádal ovládače s ostrými hranami, které byly nahrazeny oválnými, vnitřní kliky dveří byly zapuštěny, úpravami prošly i kličky stahování oken či sluneční clony. Na středu volantu pak bylo použito měkké čalounění, které minimalizovalo riziko zranění hlavy řidiče. Polstrována byla i přístrojová deska, přibyl bezpečnostní sloupek řízení, opět dle Barényiho návrhu. A konečně - tyto vozy byly vybaveny zámky předních dveří s kolíčky. Klasika, která poskytovala posádce prostor pro přežití a znemožňovala její vypadnutí z vozu při havárii, bohužel již z moderních automobilů takřka zmizela.

O bod více
V roce 1961 se v řadě W111 objevily standardně kotevní úchyty pro tříbodové bezpečnostní pásy, ty se začaly montovat ale až o rok později. Mercedes-Benz používal nejdříve od roku 1957 břišní dvoubodové pásy, ty se však všeobecně neosvědčily, o pět let později je tak nahradily tříbodové. Legislativa Spolkové republiky Německo se novince nedokázala přizpůsobit, povinnost mít tento prvek alespoň na předních sedadlech vstoupila totiž v platnost až v roce 1976! Zajímavý byl také ten fakt, že až do roku 1984 nedostal nepřipoutaný řidič či spolujezdec u našich západních sousedů pokutu, poté byla taxa za tento prohřešek stanovena na 40 marek.

Na závěr se vraťme k osobě vynálezce - Béla Barényi za svou profesionální kariéru podal zhruba 2.500 patentových žádostí. Zemřel v roce 1997 v požehnaném věku devadesáti let.

Spolupracujeme s TipCars.com
Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny

Japonsko patří mezi největší průkopníky vysokorychlostní…

Studie: V Praze se hromadně staví kanceláře, nabídka vzroste dvakrát více než poptávka Studie: V Praze se hromadně staví kanceláře, nabídka vzroste dvakrát více než poptávka

Nabídka nových kanceláří v Praze letos vzroste zhruba…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 





 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Dnes 15:25

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil výbuchy min z války

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil…

Lesní požár, který se rozšířil do jižního Chorvatska ze sousední Černé Hory, zřejmě v noci na dnešek způsobil…

 

iSport.cz

Droppa míří do Slovanu! Jarolím na něj dal dobré reference, tvrdí klub

Droppa míří do Slovanu! Jarolím na něj dal dobré…

Člen širšího reprezentačního kádru Lukáš Droppa má po konci v Turecku opět angažmá. Se Slovanem Bratislava se…

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví útočníka i tvůrce hry

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví…

Ačkoli se obecně má za to, že je kádr Sparty pro tuhle chvíli uzavřený, úplně platit to nemusí. Hybnými silami…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…