Mercedes-Benz slaví  50 let deformačních zón ve svých vozech

Mercedes-Benz slaví 50 let deformačních zón ve svých vozech

 
 

Německá automobilka slaví půlstoletí jednoho z bezpečnostních prvků automobilů – deformačních zón. Poprvé se objevily v šestiválcové radě W111 v srpnu 1959.

Jejich historie je však o dekádu starší a jsou dílem jednoho z nejslavnějších konstruktérů v oboru – původem Maďara Bély Barényiho. Pro tehdejší Daimler-Benz AG pracoval již v letech 1939-1946, o dva roky později, v srpnu 1948, podepsal s automobilkou novou smlouvu.

Tento muž byl prvním, kdo si uvědomil, že kinetická energie při havárii musí být pohlcována tak, aby nebyli ohroženi cestující uvnitř vozu. Proto zcela logicky rozdělil karoserii vozu na tři části, uprostřed s prostorem pro pasažéry, který byl zároveň pevnou bezpečnostní buňkou. Vpředu a vzadu byly pak měkké deformační zóny.

Terracruiser
Barényi nazval svůj projekt moderního bezpečného automobilu Terracruiser, měl to být vůz s motorem o objemu 2-3 litry. Jednalo se právě o tříprostorový automobil, byť jeho záď dle výkresů ještě zcela nepřipomínala klasický sedan. Důležitější ovšem bylo striktní oddělení přední a zadní části od prostoru pro posádku. Ten byl navíc uložen pružně v jakési kolébce, která měla pohlcovat vibrace. Řidičovo sedadlo bylo ve voze centrálně, to kvůli zmírnění rizik při bočním nárazu. Barényi navrhl též bezpečnostní sloupek řízení, jeho pozornosti neunikl ani mizející stěrač čelního skla a třešničkou na dortu byly boční výztuhy. Ano, psal se přelom čtyřicátých a padesátých let 20. století! Celek byl zabalen do úhledné karoserie přísně aerodynamických tvarů, zadní část mohla připomínat soudobé kopřivnické Tatry... Projekt sice zůstal jen ve stadiu výkresů, ale Barényiho vynálezy nakonec uplatnění našly.

Firma Daimler-Benz si Barényiho konstrukční novinky nechala patentovat (pracoval přece pro ni), o příslušnou registraci bylo zažádáno 23. ledna 1951 a týkala se motorových vozidel určených zejména k přepravě cestujících. Součástí spisu bylo i pojednání o deformačních zónách. Během více než pěti desetiletí vyšlo najevo, že tento patent, který úřad schválil 28. srpna 1952 (trvalo mu to více než rok a půl!) byl základem revoluce v automobilovém průmyslu, které dnes říkáme pasivní bezpečnost.

Velký křídlák
Bezpečnostní buňka s interiérem navrženým tak, aby minimalizoval rizika zranění posádky při havárii, se objevila v šestiválcových modelech 220, 220 S a 220 SE řady W111 (tzv. velkých křídlácích s charakteristickými ploutvemi). Ty byly představeny novinářům poprvé 11. srpna 1959. Součástí jejich konstrukce byly i mohutné deformační zóny v přední a zadní části, přesně takové, jaké je Barényi navrhl. Mercedes-Benz W111 byl prvním sériovým automobilem na světě s těmito prvky.

Změny se udály také v technice, například řízení bylo přemístěno co nejvíce dozadu, prostor pod kapotou byl pak upraven tak, aby se mohl snáze deformovat. Nový interiér postrádal ovládače s ostrými hranami, které byly nahrazeny oválnými, vnitřní kliky dveří byly zapuštěny, úpravami prošly i kličky stahování oken či sluneční clony. Na středu volantu pak bylo použito měkké čalounění, které minimalizovalo riziko zranění hlavy řidiče. Polstrována byla i přístrojová deska, přibyl bezpečnostní sloupek řízení, opět dle Barényiho návrhu. A konečně - tyto vozy byly vybaveny zámky předních dveří s kolíčky. Klasika, která poskytovala posádce prostor pro přežití a znemožňovala její vypadnutí z vozu při havárii, bohužel již z moderních automobilů takřka zmizela.

O bod více
V roce 1961 se v řadě W111 objevily standardně kotevní úchyty pro tříbodové bezpečnostní pásy, ty se začaly montovat ale až o rok později. Mercedes-Benz používal nejdříve od roku 1957 břišní dvoubodové pásy, ty se však všeobecně neosvědčily, o pět let později je tak nahradily tříbodové. Legislativa Spolkové republiky Německo se novince nedokázala přizpůsobit, povinnost mít tento prvek alespoň na předních sedadlech vstoupila totiž v platnost až v roce 1976! Zajímavý byl také ten fakt, že až do roku 1984 nedostal nepřipoutaný řidič či spolujezdec u našich západních sousedů pokutu, poté byla taxa za tento prohřešek stanovena na 40 marek.

Na závěr se vraťme k osobě vynálezce - Béla Barényi za svou profesionální kariéru podal zhruba 2.500 patentových žádostí. Zemřel v roce 1997 v požehnaném věku devadesáti let.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
IBM se propadlo do ztráty, dokázalo však po letech zvýšit příjmy IBM se propadlo do ztráty, dokázalo však po letech zvýšit příjmy

Americká technologická společnost IBM zaznamenala v…

Británie zaplatí Francii přes miliardu na ochranu území před imigranty Británie zaplatí Francii přes miliardu na ochranu území před imigranty

Za další posílení bezpečnostních opatření v oblasti…

Česká obuvnická investice v Ghaně se po dvou letech znovu rozjela Česká obuvnická investice v Ghaně se po dvou letech znovu rozjela

Novou zakázku na pět tisíc bot za více než čtyři miliony…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

 





 
Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Včera

Český trucker Martin Kolomý z týmu Tatra Buggyra Racing obsadil druhé místo ve dvanácté etapě 40. ročníku Rallye Dakar. K neuvěřitelné situaci došlo v průběžném pořadí kategorie kamionů.




Blesk.cz

Děti začínají znovu bavit knihy. Ve třetí třídě jich čtvrtina čte denně

Děti začínají znovu bavit knihy. Ve třetí třídě jich…

V Česku po pěti letech přibylo mladých čtenářů. Zjistila to Národní knihovna s agenturou Nielsen Admosphere svým…

Zavřený Libeňský most: Čeká Prahu dopravní kolaps? Podívejte se, kudy povede objížďka pro řidiče a MHD

Zavřený Libeňský most: Čeká Prahu dopravní kolaps?…

V noci na 19. ledna Praha uzavře Libeňský most, který je v havarijním stavu. Řidiči a MHD na něj nebudou moci…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Dusno u Slováků! Hudáček nejede na ZOH a ostře kritizoval trenéry

Dusno u Slováků! Hudáček nejede na ZOH a ostře…

Nominace hokejistů na ZOH v Jižní Koreji je na Slovensku ožehavým tématem. Mezi její kritiky se zařadil také…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Macron s Merkelovou už brousí nože

Ekonom Vladimír Pikora: Macron s Merkelovou už brousí nože

Myslím, že politika potřebuje ženy. Vidíme to na té naší slavné prezidentské volbě, kde není ani jedna — a podle…

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností opakování referenda o odchodu z EU

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností…

Jeden z hlasatelů brexitu, europoslanec Nigel Farage se obává, že hlasování pro brexit by mohlo být zrušeno,…