Mercedes-Benz E 280 CDI 4MATIC - čtyřnohý základ

Mercedes-Benz E 280 CDI 4MATIC - čtyřnohý základ

 
 

Dejme tomu, že uvažujete o koupi limuzíny vyšší střední třídy. Po pečlivé úvaze jste vybrali značku Mercedes-Benz a třídu E, imponuje vám třeba technická vyspělost, elegantní, ale přitom i malinko sportovní ohoz a vůbec tradice, která se za třícípou...

Dejme tomu, že uvažujete o koupi limuzíny vyšší střední třídy. Po pečlivé úvaze jste vybrali značku Mercedes-Benz a třídu E, imponuje vám třeba technická vyspělost, elegantní, ale přitom i malinko sportovní ohoz a vůbec tradice, která se za třícípou hvězdou skrývá. Teď už zbývá zvolit konkrétní model, výbavu a motor, zaplatit a užívat si komfortní cestování.

Máte ovšem menší problém. Chtěli byste určitě verzi s naftovým motorem, ale nemáte neomezené finanční prostředky, žaludek se vám svírá o to víc, že byste za okrájený firemní rozpočet rádi pořídili auto s pohonem všech kol. Trávíte totiž hodně času na dálnici a moc dobře víte, že v kalamitních situacích, nemluvě o výletech do hor, může hnaná zadní náprava způsobit hodně nepříjemností. I se zapnutým stabilizačním systémem.

Pohled do ceníku Mercedesu podá následující svědectví. Nejlevnější model třídy E se vznětovým motorem stojí 1.104.000 Kč (ceníková cena). Jde o E 200 CDI s naftovým čtyřválcem o výkonu 100 kW a točivém momentu 340 Nm při 2000 otáčkách. Nic proti němu, ale éčko si zaslouží něco silnějšího, pomyslíte si. Navíc, s tímto motorem Mercedes nenabízí pohon všech kol 4MATIC.

Stoupáte tedy výš. E220 CDI vypadá lépe, tentýž čtyřválec ze sebe vymáčkne už 125 kW a točivý moment 400 Nm při 2000 otáčkách, ale stále v nabídce chybí varianta s všemi hnanými koly. Cena se vyšplhala na 1.185.000 Kč, a tak se pomalu začínáte smiřovat s tím, že u Mercedesu nepochodíte. Jenže potom váš zrak spočine na položce E 280 CDI – 1.269.000 Kč. To vypadá slibně.

Pod kapotou bublá třílitrový šestiválec s výkonem 140 kW při 4000 otáčkách a točivým momentem 440 Nm mezi 1400 – 2800 otáčkami. Kombinovaná spotřeba se pohybuje okolo sedmi litrů, přitom éčko s tímto motorem zrychlí na stovku za 8,2 sekund. Pravda, E 320 CDI s výkonem 165 kW a kroutícím momentem 540 Nm to není, ale E 280 CDI zase stojí o 163.000 Kč méně.

Vy ovšem chcete pohon všech kol, a tak se zatajeným dechem postupujete na další položku. Výborně, u tohoto modelu stuttgartští na 4MATIC nezapomněli, bohužel si za něj nechají pořádně zaplatit. Vysázet za dopravní prostředek, byť reprezentativní, komfortní a spolehlivý 1.437.000 korun, vyžaduje pečlivé zvážení všech aspektů. Nyní víte, že levněji éčko s naftovým šestiválcem a pohonem všech kol nekoupíte.

Stará láska nerezaví

Uvažujme od této chvíle spolu. Třída E právě prošla faceliftem, a tak se do showromů brzy dostanou osvěžené modely. Tímto testem ovšem prošel starší, předfaceliftový model. I on má nicméně jiskru v oku a výborně splní funkci reprezentanta vaší firmy i osoby. Sluší mu obzvláště černá barva, ale i ve vínové vypadá hezky a rozhodně na cestě nezanikne. O design nicméně až tak nejde. Ne u Mercedesu.

Nadšení plyne z něčeho jiného. Nikdy se pořádně nenabažíte skvělého přístupu do zavazadlového prostoru způsobeného obrovským vstupním otvorem i výborného přístupu na přední a zadní sedadla. Nikdy vás neomrzí měkoučká sedadla s optimální podporou stehen a zad, byť v mém případě s trochu komplikovanějším manuálním nastavením (u spolujezdce). Nikdy se nepřejíte špičkových materiálů a bezchybného slícování.

obrázek [300 x 210] A to nemluvím o téměř dokonalé ergonomii a velkém prostoru na zadních sedadlech u kolen, hlavy i ramen. Inovace ovládacího panelu automatické klimatizace sice přinesla zpřehlednění, ale zároveň se malinko zhoršil vizuální dojem. Displej uprostřed vypadal dle mého názoru lépe. Zato přístrojová deska vypadá i se základním černým podkladem hezky a především si zachovává skvělou přehlednost a čitelnost.

Uprostřed rychloměru naleznete všechny důležité údaje napsány výrazným fontem, na desítky dílků rozdělená stupnice palivoměru má rovněž dostatečnou informační hodnotu. V éčku najdete spoustu odkládacích ploch, především v nepřehledných situacích a v městském provozu si budete vychutnávat výborný výhled z auta, a to jak dopředu, tak do boku a dokonce i dozadu.

Šest válců za cenu pěti

Když přišla nová třída E před čtyřmi lety na trh a prošla testem s vznětovým pětiválcem 2.7 litru a označením E 270 CDI, byli jsme z ní docela nadšení. Motor zabíral od nejnižších otáček a s 1665 kg těžkým éčkem si hezky pohrával. Ono 425 Nm a 130 kW nejsou zanedbatelné hodnoty. Přesto se musím přiznat, že jsem tomuto motoru nikdy nepřišel na chuť a zvláště ne v třídě E.

Jednotka měla sílu a dokázala za rozumné peníze vykouzlit solidní dynamické parametry, ale vždycky zůstala ve stínu třílitrového šestiválce z E 320 CDI, a to především kvůli kultivovanosti. Konkrétně v třídě E pronikalo dovnitř více hluku, než jsme byli u Mercedesu zvyklí, což trochu snižovalo dojem z jinak výborného luxusního auta.

Přesto pětiválec podle mého názoru nesahal šestiválci, co se zvukové kulisy týče, ani po kotníky. Možná si to uvědomili i v Mercedesu a v rámci pravidelných inovací motorizací provedli v polovině života modelu zásadní změnu. Pětiválec nahradili šestiválcem s objemem 3.0 litry, výkonem 140 kW při 4000 otáčkách a točivým momentem 440 Nm dostupným mezi 1400 – 2800 otáčkami nabízeným pod označením E 280 CDI.

Vskutku zásadní inovace. Motor vycházející z uctívaného šestiválce z E 320 CDI měl přiblížit třídu E zákazníkům, kteří si nemohli E 320 CDI dovolit, ale přitom chtěli ve svém novém voze kultivovaný a dostatečně silný naftový šestiválec. Přesně tyto požadavky E 280 CDI splňuje. Jednotka se od nastartování, přes poklidný rozjezd až po řádění ve vysokých otáčkách chová jako klasický šestiválec.

obrázek [300 x 242] Zvenčí pochopitelně není o naftovém původu motoru pochyb. Prakticky žádný čtyřválcový nebo šestiválcový turbodiesel (trochu se tomu blíží snad naftová jednotka Hondy) zvenčí nezní tak, abyste zapochybovali, zda mu v žilách koluje benzín nebo nafta. Uvnitř ovšem dostáváte o chodu jednotky pouze nevýrazné signály v podobě temného bručení, které odstraníte i velmi jemným pootočením ovladače hlasitosti audiosystému.

Jednotka si zachovává kultivovanost i v středních a vysokých otáčkách, ani v místě zásahu omezovače neobtěžuje nadměrným hlukem. V nízkých otáčkách si zase úplně odpustila dunění. Skvělé. O kultivovanosti není pochyb, ale co síla? Možná jste někde zaslechli (či si přečetli), že E 280 CDI nemá šťávu a na svižnou jízdu nestačí. S tím musím nesouhlasit.

Nízko položený kroutící moment dokáže poměrně svižně vystřelit éčko z místa a rozsah 1400 – 2800 otáček, ve kterém můžete s maximem kroutícího momentu počítat, bohatě stačí na běžnou jízdu. Je pravda, že nad 3500 otáčkami začnete pociťovat, že jednotka na trhání asfaltu opravdu stavěna není, ale díky výbornému zátahu odspodu rozsah efektivních otáček bohatě dostačuje.

Spořivý kliďas

Na dálnici E 280 CDI klidně uhání rychlostí okolo 160 km/h a umí dále zrychlovat, předjíždění na rovince zvládnete v několika málo sekundách, jen v kopci raději počítejte s větší rezervou. S hnanou zadní nápravou E 280 CDI spotřebuje sedm litrů paliva, pohon všech kol 4MATIC zvýšil spotřebu cca o litr. Udávaná průměrná spotřeba 8 litrů se v praxi (dle palubního počítače i výpočtu systémem plná-plná) mění v 9 litrů.

Za 9 litrů nafty můžete dlouhodobě jezdit s asi 60procentím podílem jízdy ve městě a 40procentním mimo město, větší podíl městské jízdy bohužel zvedne spotřebu na 10 až 11 litrů. Na dálnici si motor řekne o 9 litrů (130 km/h na tempomat).

Přestože pětistupňový automat vyšel dávno u mercedesu z módy, v testovaném modelu plní svou funkci docela dobře. Nebýt pomalejších reakcí na kickdown, nemám zásadnějších námitek. Při jízdě z kopce poslušně podřadí, při rozjezdech do kopce a ve vysokých rychlostech nemá tendence losovat rychlosti, dobře reaguje na polohu plynového pedálu. Na pětistupňovou převodovku slušný výkon.

Komfort by Mercedes

Po dlouhé době jsem do rukou dostal Mercedes-Benz pouze s několika málo příplatkovými položkami a sériovým podvozkem, z čehož jsme měl nesmírnou radost. Konečně jsem si totiž mohl připomenout, jak se éčko chová v téměř základní výbavě. Bylo příjemné zjistit, že limuzína poskytuje vynikající cestovní komfort i na standardním podvozku a přitom velkých 18palcových kolech.

Nerovnosti silnice uvnitř prakticky neexistují, automobil vyžehlí malé i střední výtluky, o velkých informuje pouze tlumeným rázem, do volantu se nepřenášejí vibrace a také problematické příčné nerovnosti nedělají podvozku problémy. Tolik komfortu se vám dostane snad pouze v třídě E. Jen počítejte s tím, že se jedná o klasický „Mercedes styl,“ nebo řekněme jakýsi houpavý komfort.

Dokud jedete do cca 80 km/h, nepocítíte nic. Nad 90 km/h na zvlněných silnicích se ale éčko začne mírně pohupovat. Nejde o to, že by se limuzína například v zatáčkách nějak dramaticky nakláněla a ztrácela stabilitu, od toho tu ostatně máme i pohon všech kol, ale prostě se začne pohupovat. Zhýčkaný vzduchovým odpružením Airmatic jsem si na toto chování chvíli zvykal, ale nakonec jsme našli s autem společnou řeč.

Přesto vám vzduchové odpružení doporučuji. Zlepší se stabilita a hlavně si budete moci vybrat mezi komfortním nebo sportovním režimem. Pohon všech kol se osvědčil především na mokrém povrchu, na zasněžených vozovkách, kde nejvíce doceníte jeho přednosti, jsem E 280 CDI 4MATIC vyzkoušet nestihl (sníh konečně roztál). Každopádně na mokrém povrchu oporu všech hnaných kol také oceníte.

obrázek [300 x 258] Zadní část nemá tendence ujíždět do strany, na limitu se automobil kvůli pohonu všech kol změnil z přetáčivého na nedotáčivý. Brzdy mají optimální nástup a jsou dostatečně silné, avšak nepřeposilované, ve všech fázích brzdění. Řízení odpovídá charakteru vozu, velmi účinný posilovač bohužel nepropustí k řidiči tolik informací, aby si řízení užil, ale na druhou stranu jízdní zážitek nedevalvuje.

Stále ve formě

Od uvedení aktuální generace třídy E na trh uběhly čtyři roky, ale éčko vzdoruje rychle plynoucímu času výborně. Po technické stránce za svými konkurenty nezaostává, v mnoha ohledech je naopak převyšuje, tvary karoserie se mohou někomu zdát poněkud omšelé, ale tento problém vyřeší právě přicházející faceliftovaný model. Vznětový třílitrový šestiválec s označením 280 CDI je ideálním mezi stupněm mezi čtyřválcem z 220 CDI a silnějším šestiválcem z E 320 CDI. Má dostatek síly, kultivovaný chod, ale ve městě spotřebuje přeci jen více paliva.

Plusy

  • kultivovaný vznětový motor
  • komfortně naladěný podvozek
  • komfortní sedadla
  • velký vnitřní prostor
  • dobrý přístup do zavazadlového prostoru
  • špičkové materiály a zpracování

Minusy

  • příliš účinný posilovač
  • pohupování na zvlněných vozovkách
  • vyšší pořizovací cena provedení s 4MATIC
  • vyšší spotřeba motoru 280 CDI v kombinaci s 4MATIC

Mercedes-Benz E 280 CDI 4MATIC

Cena v základní výbavě: 1 437 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 593 628 Kč

Základní výbava:tříbodové bezpečnostní pásy, 5stupňová automatická převodovka, zástrčka 12 V v zavazadlovém prostoru, adaptivní brzda (ADAPTIVE BRAKE), protiblokovací systém ABS, loketní opěrka v zadním prostoru v barvě výbavy s držákem nápojů, vyhřívané vnější zrcátko, elektricky nastavitelné, s integrovaným ukazatelem směru a vypouklým sklem zrcátka, ukazatel vnější teploty, automatická regulace výšky vozidla na zadní nápravě, brzdový asistent BAS, střešní lišta, kryt zavazadlového prostoru EASY-PACK, elektronický program stability vozidla ESP, elektrický spouštěč okna - 4násobný s komfortním ovládáním a s ochranou proti přiskřípnutí, zadní dělené sedadlo 2/3:1/3, čelní airbag, dvoustupňový, pro řidiče i spolujezdce, předpínač bezpečnostního pásu s dvoustupňovým omezením síly bezpečnostního pásu řidiče a spolujezdce, automatická klimatizace THERMATIC, opěrky hlavy, výškově a podélně nastavitelný sloupek řízení, NECK-PRO - demontovatelné zadní opěrky hlavy, multifunkční volant, řízení parametrů (účinek servořízení závislý na rychlosti jízdy), PRE-SAFE, rádio Audio 20 CD s klávesnicí telefonu, 9 reproduktorů, radioanténa integrovaná v bočním okně zavazadlového prostoru, vyhřívané trysky ostřikovače čelního skla vpředu, stěrač provozován jako aerostěrač, s dotykovou/stírací funkcí a dešťovým senzorem, boční airbag řidiče a spolujezdce, TEMPOMAT s variabilním omezením rychlosti SPEEDTRONIC, termoizolační sklo všech oken, zadní okno z jednovrstvého bezpečnostního skla, elektronický imobilizér vozidla včetně uzamykacího systému ELCODE s infračerveným dálkovým ovládáním a s optickým zpětným signálem uzamčení, airbag bočního okna, centrální zamykání s vnitřním spínačem a snímačem nárazu

Výbava testovaného vozu:kola z lehké slitiny 18 + pneu 245/45/R18 přední, 265/35R18 zadní (+101.210.-), kožené čalounění (+55.418,-)

Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop

Česká ekonomika je historicky nejlépe připravená…

Cigarety stále nesou, český Philip Morris  měl loni vyšší tržby i zisk Cigarety stále nesou, český Philip Morris měl loni vyšší tržby i zisk

Kutnohorskému výrobci tabáku Philip Morris ČR loni…

Účet pro Tesco za podvod: čtyři miliardy korun Účet pro Tesco za podvod: čtyři miliardy korun

Největší britská maloobchodní společnost Tesco zaplatí…

Herec Stefan Denoljubov: My v Bulharsku morální dramata přímo žijeme Herec Stefan Denoljubov: My v Bulharsku morální dramata přímo žijeme

Saxofonista Stefan Denoljubov přijel do Prahy jako herec…

 
Technické údaje
Motor Mercedes-Benz E 280 CDI 4MATIC
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2987
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 140 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 440 / 1400 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 234
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.6 / 6.5 / 8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 540 / -
Objem nádrže (l):65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1840 / 525
Rozměr pneu:245/45 R18, 265/45 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4814
b) šířka (mm): 1822
c) výška (mm): 1452
d) rozvor (mm): 2854
e) rozchod vpředu (mm): 1559
f) rozchod vzadu (mm): 1552
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Mercedes-Benz E 280 CDI 4MATIC
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 10
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,92
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Mercedes E kupé má české ceny. Připravte si 1,3 milionu Kč a ranec na příplatky Mercedes E kupé má české ceny. Připravte si 1,3 milionu Kč a ranec na příplatky

České zastoupení značky Mercedes-Benz zveřejnilo ceny…

Mercedes-Benz E Cabriolet 2018: Poprvé i jako čtyřkolka Mercedes-Benz E Cabriolet 2018: Poprvé i jako čtyřkolka

Nový éčkový kabriolet se představil v předstihu před…

 



 
Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak (+videa)

Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak

Dnes 08:00

Turbodmychadla s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek statoru turbíny jsou nedílnou součástí vznětových motorů už od 90. let a emisní normy Euro 2. Dnes koncepce existuje už ve čtyřech různých provedeních. Víte, čím se jednotlivá řešení liší?




Blesk.cz

Banky zase zdraží hypotéky: Lidé si naberou půjčky, varují analytici

Banky zase zdraží hypotéky: Lidé si naberou půjčky,…

Od prosince platí nový zákon o spotřebitelských úvěrech, kdy banky začaly posuzovat žadatele přísněji. Česká…

Mladé politika neláká: Feri vábí stravenkami, jaká jsou další řešení?

Mladé politika neláká: Feri vábí stravenkami, jaká…

Jak přivést mladé k většímu zájmu o politiku? Palčivou otázku řeší řada stran. TOP 09 jako ambasadora pro mladé…

 

iSport.cz

Proč je Nizozemsko v bídě? Špatný výběr trenérů i nevýrazní talenti

Proč je Nizozemsko v bídě? Špatný výběr trenérů i…

Fotbalový svět nechápe. Nizozemsko nezvládá po kvalifikaci na EURO 2016 ani tu na mistrovství světa v Rusku. Po…

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s Plíškovou hádala s koučem

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s…

Pikantní české osmifinále nabídl prestižní turnaj v Miami. Nasazená dvojka Karolína Plíšková v něm porazila…

 

Reflex.cz

Vláda zavádí evidenci prasečích ocásků. Problém se zvěří tím ale nevyřeší

Vláda zavádí evidenci prasečích ocásků. Problém se…

Posedlost evidencemi všeho druhu v podání současné vládní garnitury expanduje už i do takových oblastí lidských…

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české televizní detektivce!

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české…

Včera skončila Spravedlnost! Tedy alespoň na obrazovkách ČT1 a nutno dodat – a tady se dost rozcházím s kolegyní…