Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz eActros čeká náročná služba u Logistik Schmitt

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Mercedes-Benz eActros bude v rámci testování těžkých nákladních vozidel s čistě elektrickým pohonem ve skutečném provozu sloužit logistické společnosti Logistik Schmitt i jako tahač návěsů.

Koncern Daimler AG v roce 2018 spustil novou fázi vývoje těžkých nákladních vozidel s elektrickým pohonem, jíž přímo navazuje na projekt Mercedes-Benz Urban eTruck, který byl odhalen nejprve v červnu roku 2016 ještě jako maskovaný prototyp a v září stejného roku pak měl premiéru ve své výstavní podobě.

Mercedes-Benz eActros svou technikou navazuje na tento koncept, ale představuje výrazný posun směrem k sériové produkci. Začátkem roku 2018 bylo oficiálně oznámeno, že k vybraným zákazníkům značky Mercedes-Benz zamíří deset těchto vozidel ve dvounápravových a třínápravových provedeních s maximální celkovou hmotností 18 tun a 25 tun.

Koncern Daimler AG ve druhé polovině září roku 2018 upřesnil informace o testovacím provozu u zákazníků a uvedl, že deset vozidel eActros bude postupně k dispozici dvaceti vybraným klientům a tento testovací program má trvat dva roku. Každý z dvaceti zákazníků má mít přitom po dobu jednoho roku možnost provozovat jedno z vozidel eActros.

První vozidlo si v polovině loňského září do svých služeb převzala společnost Hermes. Ta využívá větší třínápravové provedení na 50 km dlouhé trase mezi Bad Hersfeldem a svým logistickým střediskem ve Friedewaldu.

Druhý Mercedes-Benz eActros zamířil do služeb společnosti TBS Transportbeton, sídlící v Mannheimu. Tato firma má elektrické nákladní vozidlo využívat pro dopravu popílku z uhelné elektrárny v Mannheimu do cementárny v přístavu města, kde bude použit pro výrobu specifických typů cementu a betonu.

V pořadí třetí Mercedes-Benz eActros zařadila do svého vozového parku společnost Meyer-Logistik se sídlem ve Friedrichsdorfu koncem října roku 2018. Tato firma má na jeden rok k dispozici třínápravové vozidlo s maximální celkovou hmotností 25 tun, které je osazeno chladící nástavbou Schmitz Cargobull W.KO COOL pro přepravu potravin.

Další vozidla Mercedes-Benz eActros získala logistická společnost Logistik Schmitt, která je bude testovat ve třech fázích. Nejprve bude třínápravové elektrické nákladní vozidlo nasazeno do třísměnného provozu na 7 km dlouhém úseku mezi sklady společnosti Logistik Schmitt v Ötigheimu a podnikem Mercedes-Benz Gaggenau v Rastattu. Denně zde má eActros ujet kolem 168 km.

V dalších dvou fázích má být eActros využíván ve dvounápravovém provedení tahače návěsů s vyšší přepravní kapacitou. Tahač má být v rámci druhé fáze využíván na trase dlouhé 14 km a ve třetí fázi pak bude provozován na 18 km dlouhé trase. Vedle ověření využitelnosti elektrického nákladního vozidla pro zvolené úkoly má dojít i na srovnání s konvenčními tahači a rovněž s projektem elektrifikovaných dálnic.

Mercedes-Benz eActros má poháněnou nápravu osazenu dvojicí kapalinou chlazených vysokorychlostních asynchronních třífázových elektromotorů. Každý z nich disponuje výkonem 126 kW a točivým momentem 485 N.m, který se může díky převodování zvýšit až na 11.000 N.m. Nejvyšší přípustné zatížení nápravy je 11,5 tuny.

Potřebnou energii elektromotorům poskytují lithium-iontové baterie s celkovou kapacitou 240 kWh, které jsou rozděleny do jedenácti modulů, z nichž jsou tři uložený bezpečně v rámu mezi přídí a první zadní nápravou, zatímco zbývajících osm je pod nimi a po stranách. Z bezpečnostních důvodů jsou akumulátory chráněny ocelovými pouzdry.

Dojezd na jedno nabití se má pohybovat okolo 200 km, což má být více než dostatečné pro každodenní provoz rozvážkového nákladního automobilu. K dobíjení je využíván standardizovaný konektor CCS a v zavislosti na nabíjecím výkonu od 20 do 80 kW jsou baterie na 100 % nabity během tří až jedenácti hodin.

Mercedes-Benz uvádí, že cílem celého projektu testování flotily deseti vozidel eActros ve skutečném provozu u vybraných klientů je v případě jeho úspěšného průběhu spuštění sériové výroby čistě elektřinou poháněných těžkých nákladních vozidel pro krátké trasy v roce 2021.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)