26.12. 2018 Ivo Semrád Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Mercedes-Benz Future Lab: Vozy budoucnosti

 

Jak vyvíjí značka Mercedes-Benz nákladní vozidla pro další roky? Na jaké oblasti a pohony zaměřuje největší úsilí?

Velké změny posledních let týkající se masivního nástupu digitalizace a s ní obrovských bezdrátových toků dat, nárůstu objemu přepravovaného zboží, nastupující legislativy a přípravy 5G internetu pro propojení autonomních vozidel i infrastruktury vyžadují adekvátní odpověď. Současný vývoj navíc musí odpovídat požadavkům reálné situaci za přibližně pět let. Jak tuto situaci řeší stuttgartská značka v oblasti užitkových vozidel?

Důraz na efektivitu

Mercedes-Benz Trucks kombinuje ve strategii Roadefficiency 2030 ambice na vůdčí postavení v oblasti technického vývoje s požadavky zákazníků na nízké celkové náklady, vysokou bezpečnost a maximální využitelnost vozidla. K tomu řekl Stefan Buchner, člen představenstva divize Daimler Trucks a vedoucí divize Mercedes-Benz LKW: „Jsme vynálezcem nákladního vozidla a i nadále budeme udávat tempo jeho dalšího vývoje. Nákladní vozidlo budoucnosti odpoví na mnoho dosud otevřených otázek. Bude ještě hospodárnější, bezpečnější a výkonnější než dosud. Nabídne nové technologie a systémy, které budou naše zákazníky a jejich řidiče podporovat při každodenní práci. A především bude bodovat inteligencí a vnitřními hodnotami. Naše úvahy o novém nákladním vozidle se zabývají především jeho útrobami: Jak propojíme jeho synapse? Jak zostříme jeho smysly? Nad jeho vzhledem naproti tomu tolik neuvažujeme – výjimkou jsou případy, že bychom jiným designem mohli vylepšit také jeho provozní vlastnosti.“

Jasné cíle

Mercedes-Benz urychluje technický pokrok v mnoha oblastech, se zvláštním zaměřením na čtyři témata: síťové propojení (Connected), automatizovanou jízdu (Autonomous), flexibilní používání (Shared & Services) a elektrické pohony (Electric), krátce: CASE.

Německá značka sází na strategii Roadefficiency 2030, která se důsledně zaměřuje na prospěch zákazníka, ať se jedná o nízké celkové náklady, vysokou bezpečnost, nebo maximální využitelnost vozidla. Kromě toho je ve stále větší míře objektem zájmu také řidič jako Roadstar, který je při své práci všestranně podporován.

Před čtyřmi lety

První krok byl již učiněn v podobě studie Mercedes-Benz Future Truck 2025, představené na IAA 2014. Future Truck 2025 se záhy stal všeobecně uznávaným symbolem systému dopravy budoucnosti. Výsledkem je ještě vyšší úroveň bezpečnosti, nižší spotřeba paliva a vylepšené pracovní podmínky pro řidiče z povolání. Dva roky po představení studie Future Truck 2025 dokázala divize Mercedes-Benz Trucks v praktickém testu technickou realizovatelnost a velké výhody elektronického propojení nákladních vozidel, tzv. platooning.

Daimler Trucks a blízká budoucnost užitkových vozidel

Předávání informací

Síťové propojení Fleetboard je součástí všech nových nákladních vozidel Mercedes-Benz již od roku 2013. Současné moderní nákladní vozidlo generuje prostřednictvím přibližně čtyř stovek senzorů obrovské množství informací. Jeho software je tvořen sto miliony řádků zdrojového kódu, což je více než v dopravním proudovém letadle pro mezikontinentální lety. Tato data mohou využívat služby, které zvýší výkonnost a efektivitu nákladní silniční dopravy.

Ve střednědobém horizontu bude komunikovat každý s každým a všechno se vším si bude vyměňovat informace – ku prospěchu všech. Mercedes-Benz Trucks dosáhne svého cíle, až budou všichni účastníci této hustě utkané komunikační sítě dostávat správné informace ve správné době a na správném místě.

Uptime

Telematická služba Fleetboard zlepšuje především dopravu, logistiku a řidiče nabádá ke stylu jízdy. Mercedes-Benz Uptime posunuje využitelnost vozidla na novou úroveň a vylepšuje plánovatelnost jeho provozu. Mercedes-Benz Uptime je již na trhu k dispozici, přičemž v budoucnosti bude průběžně vylepšován díky stále intenzivnější výměně dat. Rok a půl roku po jeho uvedení na trh jsou do něj zahrnovány první technické parametry přívěsu či návěsu, aby mohla nákladní souprava strávit maximum času na silnici a prostoje v servisu byly minimalizovány.

Podívejte se, jak budou vypadat náklaďáky budoucnosti!

Během několika minut lze díky propojení Uptime rozpoznat akutní riziko poruchy nákladního vozidla a neprodleně o něm informovat dopravce. Díky tomu lze například na plánované trase jízdy nákladního vozidla zajistit jeho zastávku v servisu. V ideálním případě během doby pro odpočinek řidiče a v servisu, který má potřebný díl na skladě, protože tyto informace jsou součástí doporučeného servisního opatření.

Nafta stále hlavní

Sdělování informací Fleetboard i konektivita vozidla, servisu a dopravce Uptime najdou uplatnění nejen u konvenčních pohonů, což v případě těžké nákladní dopravy stále zůstává vznětový spalující naftu. Přesto v rámci snahy dosáhnout lokálně méně výfukových plynů se čím dál více rozvíjí tlak na elektromobilou i v nákladní dopravě. Zejména měření spotřeby paliva a vypouštěného oxidu uhličitého podle metodiky VECTO (pro nově vyrobená vozidla od ledna příštího roku) vytváří velký tlak na automobilky vyvíjet vozidla s nulovým vypouštěním CO2.

Volvo Trucks se v oblasti automatizace soustřeďuje na člověka a bezpečnost

Typickou oblastí pro jeho využití bude zpočátku těžká rozvážková doprava v centrech měst. Kromě užitečné hmotnosti a objemu nákladového prostoru patří mezi hlavní požadavky trvalá udržitelnost a tichý provoz. Při častém zastavování, brzdění a akceleraci může elektrický pohon s akumulátory využívat přednosti jako například rekuperaci kinetické energie. Její účinnost je však velmi závislá na použitých akumulátorech. Proto se v segmentu městských hybridních autobusů čím dál více uplatňují ultrakapacitory. Ve srovnání s běžnými akumulátory jsou schopné extrémně rychle pojmout a posléze dodat velké množství elektřiny a zároveň se těmito extrémními toky elektřiny výrazně nezkracuje jejich životnost.

eActros do provozu

Elektrická verze vlajkové lodě Mercedes-Benz Trucks ve dvou verzích s 18 nebo 25 tunami celkové hmotnosti se již dostal do zkušebního provozu. Stuttgartská značka těží také ze zkušeností elektrických nákladních vozidel amerických značek spadajících do koncernu Daimler. Nedávno byl v Portlandu (Oregon) představen Freightliner eCascadia, těžké nákladní vozidlo s celkovou hmotností nad patnáct tun pro dálkovou dopravu s elektrickým pohonem. Další elektrovůz Freightliner eM2 106 na severoamerickém trhu pokrývá jako elektrická varianta segment středně těžkých vozidel s rozpětím 9 až 12 t. Daimler Trucks North America plánuje v průběhu roku předat prvním americkým dopravcům fl otilu třiceti elektricky poháněných nákladních vozidel. Zároveň nesmíme přehlédnout již sériově vyráběný eCanter.

Trend CNG a vodíku

Mezi již dlouhodobě fungující alternativní pohony patří CNG. Pro něj hovoří mnohem čistější spalování v porovnání s naftou, takže je není nutné složité dočišťování výfukových plynů pomocí filtru pevných částic a technologie SCR. Stačí třícestný katalyzátor. Motory na zemní plyn navíc vytvářejí o deset procent méně skleníkových plynů než vznětové motory. Mercedes-Benz Trucks nabízí pohon CNG v modelu Econic NGT již čtyři roky.

Potenciál techniky palivových článků, stejně jako vodíku jako zdroje energie, je nepochybný. Vodík proto hraje v globální diskuzi o ochraně klimatu velkou roli. Především s vodíkem, vyráběným pomocí energie z obnovitelných zdrojů, lze výrazně snížit emise CO2, přispívající ke klimatické změně. Provoz takového vozidla s palivovými články není spojen s lokálně vypouštěnými škodlivinami, ani s plynem CO2. Jako emise vzniká pouze vodní pára. U pohonu s palivovými články nastává účinnost až 55 %, což je výrazně více než u spalovacího motoru. Celková energetická bilance je patřičně lepší. Využívá se chemická reakce vodíku s kyslíkem k výrobě elektrické energie pro napájení elektromotoru. Kromě vysoké ekologičnosti a výkonnosti je další předností vodíku snadná přeprava a rychlé čerpání paliva. Společnost Daimler AG založila již v před třemi roky mezioborový společný podnik H2 Mobility Deutschland se společnostmi Air Liquide, Linde, OMV, Shell a Total. Tím byl položen základní kámen pro postupnou výstavbu sítě vodíkových čerpacích stanic v Německu. V současnosti se počet blíží padesátce, do roku 2023 má být až čtyři stovky stanic.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Babiš v Indii otevřel nové závody českých firem Babiš v Indii otevřel nové závody českých firem

Vývojové centrum společnosti Škoda Auto India/Volkswagen…

V USA zvažují rekordní pokutu pro Facebook V USA zvažují rekordní pokutu pro Facebook

Americké dozorčí orgány zvažují, že uloží internetové…

Hitem vánoc byly stolní hry Hitem vánoc byly stolní hry

Nejčastějším dárkem pod stromečkem byly loni stolní hry,…

Obří fúze se nekoná. EU nepovolí spojení železničních aktivit Siemensu a Alstomu Obří fúze se nekoná. EU nepovolí spojení železničních aktivit Siemensu a Alstomu

Evropská komise (EK) zablokuje spojení železničních…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Facelift Škody Superb odhalen. Větších změn se dočká hlavně vzadu Facelift Škody Superb odhalen. Větších změn se dočká hlavně vzadu

Na letošní rok plánuje škodovka uvedení modernizovaného…

Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme se…

 





 
Auto v mobilu: Co všechno můžete v autě mobilem ovládat? Možnosti berou dech

Auto v mobilu: Co všechno můžete v autě mobilem ovládat? Možnosti berou dech

Dnes 07:00

Vyzkoušeli jsme, co vše dnes můžete ve svém autě sledovat a ovládat přes telefon a co v této oblasti výrobci chystají do budoucna.




Blesk.cz

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Plesy jsou na pořadu dne. K období zimy tradičně patří a v lednu se jejich kolotoč začíná naplno roztáčet.…

Mrazivá slova Dalibora Jandy o smrti syna (†21): Kolegové mi to přáli! Tedy někteří...

Mrazivá slova Dalibora Jandy o smrti syna (†21):…

Je slavný, vede spokojený rodinný život, na kontě má tři zlaté slavíky. Přesto se v životě Dalibora Jandy (65)…

 

iSport.cz

Australian Open ONLINE: Plíškovou čeká boj s Italkou o osmifinále

Australian Open ONLINE: Plíškovou čeká boj s Italkou…

Tenistka Karolína Plíšková hraje o osmifinále grandslamového Australian Open na centrkurtu v Areně Roda Lavera.…

Plekanec musel strpět porážku a ztratil zub: Našli ho naštěstí zametači

Plekanec musel strpět porážku a ztratil zub: Našli…

„Aspoň něco pozitivního,“ utrousil Tomáš Plekanec pár minut po zápase v Ostravě, kde jeho Kometa padla 1:4.…

 

Reflex.cz

Paralympijský vítěz Jiří Ježek: Nepodvolte se zranění a prožijte plnohodnotný život

Paralympijský vítěz Jiří Ježek: Nepodvolte se…

Za nepozornost se platí. Dlouhé hodiny by o tom mohl vyprávět šestinásobný paralympijský vítěz a mistr světa…

Andrej Babiš si stát představuje jako firmu, Piráti jako e-shop

Andrej Babiš si stát představuje jako firmu, Piráti…

Pirátská strana si naplánovala sjezd na třetí lednovou sobotu. Průběh tohoto setkání však bude patrně mnohem…