Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Gorden Wagener o designu vozů Mercedes-Benz (rozhovor časopisu AutoDesign&Styling)

Ondřej Láník
Diskuze (18)
Aktuální číslo časopisu AutoDesign&Styling přináší rozhovor s šéfem designu značky Mercedes-Benz.

Gorden Wagener vede design Mercedesu od poloviny roku 2008, kdy ve funkci nahradil prof. Petera Pfeiffera. Před svým jmenováním zastával funkci šéfa Advanced Designu (oddělení pro vývoj koncepčních vozů).

Wagener se narodil 3. září 1968 v Essenu. Po studiích průmyslového designu v Essenu se zaměřil na design dopravních prostředků a absolvoval londýnskou Royal College of Art. Svou kariéru začínal v roce 1995 jako exteriérový designér a k Mercedesu se připojil o dva roky později. Pracoval na mnoha modelech a konceptech. Mezi nejznámější patří Vision SLR, koncept luxusní limuzíny budoucnosti F700 z roku 2007.

Tradice, jako jedna z hlavních hodnot značky, může být v práci designéra značně svazující. Gorden Wagener však říká, že to pro něj nikdy nebyl problém. Od poloviny roku 2008 vede design Mercedesu a zařadil se tak po bok velkých osobností designu, jakými byli Bruno Sacco, Peter Pfeiffer nebo Friedrich Geiger. Jak naznačují ostré hrany nových modelů, tradicí se Gorden Wagener nechává spoutávat, jen když je to nezbytné.

AutoDesign&Styling: Donedávna jsme u Mercedesu viděli jen samé oblé tvary. Dnes jsou pro trojcípou hvězdu charakteristické hlavně ostré hrany. Proč došlo ke změně?

Wagener: Nezměnili jsme strategii, jen ukazujeme, jak různorodé mohou být naše výrobky. Mnoho značek dělá všechna auta hodně podobná, protože nemají silnou identitu značky. My silnou značku máme a to nám umožňuje vnášet do našeho designu různorodost. V modelech tak můžeme více zdůraznit jejich účel. Například v křivkách třídy G najdeme hodně hran, protože jde o off-road, jejichž tvary jsou většinou hodně krabicové. Oproti tomu nový supersport SLS má křivky plynulejší.

AutoDesign&Styling: Co by měl mít každý správný Mercedes?

Wagener: V první řadě samozřejmě prémiový a velmi sofistikovaný design. Měl by vyzařovat velké sebevědomí, dokonalost, výkon, hodně tvarů... V interiéru velkou dávku luxusu, bez ohledu na to, jestli se díváme na třídu A, nebo S.

Mercedes musí vypadat jako Mercedes, když stojí, nebo je v pohybu, otázka je, jak toho dosáhnout. Je několik základních hodnot, které tvoří naší značku, a design je klíčem k tomu, jak je vizualizovat. Každý tvar vysílá určité vzkazy. Když se podíváte na něco, co je hranaté, máte pocit, že je to tvrdé, jiné tvary použijete, když chcete, abyste měl pocit, že je to měkké, sexy, přitažlivé a podobně. Nechcete přitom dosáhnout jen jednoho dojmu, ale několika najednou, a proto musíte do jednoho tvaru dostat vše, o čem tato značka je. A to je klíč. Je to obvykle nadčasovější design, který musí být ovšem také velmi emotivní.

Celý rozhovor najdete v aktuálním čísle časopisu AutoDesign&Styling, který je právě na stáncích. Více informací naleznete na stránkách časopisu www.auto-design.cz.

Ondřej Láník
Diskuze (18)
Avatar - WinDiesel
21. 3. 2010 22:53
Re: Mercedesovský Bangle
Onehdá jsem viděl GLK na 19 palcích v zářivě červené (packet Sport) - málem jsem upad a slintal jsem ještě dlouho potom...
Avatar - WinDiesel
21. 3. 2010 22:51
Re: 100 lidí - 100 odborníků
Ale krásná a dobrá auta jsou, jen neustále přibývá těch co jsou o ničem a tato vozidla zašlapávají do bláta dobrý vkus. Navíc je vyvíjen tlak různými lobby ve směru nákupu bezpohlavních aut aby se náhodou nerozčílili sousedi nebo aby náhodou nebyly vysoké emise CO2 a bohužel začíná fungovat značná autoregulace...
Avatar - WinDiesel
21. 3. 2010 22:47
Re: Mercedesovský Bangle
GLK = svaly = hrany + nízko položené těžiště, snad nejníže ze všech kompaktních SUV, jede zatraceně dobře. :yes:
Avatar - WinDiesel
21. 3. 2010 22:46
Re: Mercedesovský Bangle
hele, nehul tolik a běž se v GLK projet. je to suprkára a můj názor je potvrzen přímo na AUTO.CZ testem, který prakticky jen chválí. A ty hrany, já miluju......... :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
Avatar - WinDiesel
21. 3. 2010 22:43
Re: Mercedesovský Bangle
No, po zvážení, s tím Audi máš pravdu. Nicméně toho dobrušování je u BMW trochu moc. Měli "koule" vzít Banglea a dnes mají prd.