Mercedes-Benz: MHD se zdvojnásobí

Mercedes-Benz: MHD se zdvojnásobí

 
 

Do roku 2025 se má rozsah městské hromadné dopravy globálně zdvojnásobit a zároveň dojde k vytvoření inteligentní sítě různých druhů dopravy.

Koncem listopadu se konalo Mezinárodní Sympozium Mercedes-Benz o veřejné osobní dopravě budoucnosti. K jeho nejzajímavějším bodům patřilo představení jednoho z prvních demonstračních vozidel evropského výzkumného projektu European Bus System of the Future (EBSF).

Základem je autobus Mercedes-Benz Citaro, na němž mají být ověřeny nápady týkající se nových systémů pro cestující. Při příjezdu na zastávku tak například speciální světelné prvky ukazují cestu pro pohodlný nástup tak, aby se již netvořily zácpy u dveří. V interiéru označují stropní svítidla cestujícím volná sedadla. Tím se zkrátí doba hledání místa a s tím související pohyb v autobusu během jízdy. WLAN, GPS a 230 voltové zásuvky v autobusu umožňují zapojení notebooku apod.

Do konce letošního roku má být v Bremerhavenu zahájeno testování tohoto autobusu v městském provozu.

EBSF je dosud největší dopravní projekt sponzorovaný Evropskou komisí, jehož cílem je předvést potenciál nové generace městské autobusové sítě. To zahrnuje celkem sedm demonstračních projektů, které budou ověřovány v sedmi evropských městech. Za celkové technické, finanční a administrativní řízení projektu EBSFD nese odpovědnost Mezinárodní svaz veřejné dopravy UITP (Union Internationale des Transports Public).

Růst světové populace a rostoucí urbanizace podle odhadu UITP povedou mimo jiné k celosvětovému zdvojnásobení veřejné dopravy.

Klíčová role přitom připadne autobusům, které již dnes tvoří s podílem více než 46 % páteř městské hromadné dopravy. Jsou také bezkonkurenční, pokud jde o bezpečnost, dopad na životní prostředí a udržitelnost, ekonomičnost a flexibilitu.

Německé ministerstvo životního prostředí vypočítalo pro zájezdové autobusy průměrnou spotřebu 1,4 litru nafty na osobu a 100 kilometrů, což odpovídá 31 g CO2 na osobu. Autobus je tak jasným vítězem v oblasti emisí, daleko před železnicí, osobním vozidlem a letadlem. To platí i pro městské autobusy v MHD.

K udržitelné mobilitě přispívají úsporné systémy pohonu, které jsou dnes v autobusech v sériové nabídce nebo v testování. Autobusy s dieselovou technologií BlueTec, městské autobusy s motory na zemní plyn, diesel-hybridní autobusy, stejně jako bezemisní hybridní autobusy s palivovými články.

S autobusy lze vybudovat vysoce efektivní dopravní systémy, jako například Bus Rapid Transit (BRT), přibližně s desetinovými náklady ve srovnání s dopravními systémy vázanými na kolejová vozidla. Systémy BRT se skládají z jednoho nebo více vlastních jízdních pruhů, na nichž jezdí autobusy ve vysoké frekvenci a na které je navázáno několik přípojných tratí. Přibližně stovka dopravních systémů založených na autobusech je již dnes příkladem úspěšných řešení dopravy, například v Bogotě (Kolumbie), Nantes (Francie), nebo v Istanbulu (Turecko). V plánu je nyní dalších přibližně devadesát projektů BRT po celém světě.

Ve střednědobém horizontu to znamená obrovský potenciál pro výrobce autobusů a dodavatele v celé šíři infrastruktury. Takové systémy autobusové dopravy si získávají své cestující atraktivní nabídkou, pohodlím i kvalitou a odlehčují tak přetíženým městským centrům. V Istanbulu tak využívá každodenně místní Metrobus 750 000 cestujících, kteří těží z obrovské časové úspory ve srovnání s individuální dopravou.

Také příklady z Nizozemska a Německa prezentovaly na Sympoziu Mercedes-Benz, jakých vynikajících provozních výsledků dosahují dopravní podniky moderní městské hromadné dopravy díky moderním autobusům a zvýšené kvalitě služeb.

V centru pozornosti při vývoji budoucí generace autobusů jsou komfort a přitažlivost pro cestující. To se vztahuje na použití pohodlných sedadel, klimatizace a dosažení příjemné atmosféry v interiéru. Doba vozidel zaměřených výhradně na funkčnost končí.

Stejně atraktivní je rozšíření služeb v oblasti informací, a to jak pro provozovatele, tak také pro cestující i řidiče. Díky napojení autobusů na WLAN a GPS se například turista dokáže zorientovat pomocí svého smartphonu i ve velkém městě, a to bez cizí pomoci.

Prostřednictvím systémů řízení vozového parku jsou řidič a provozovatel vždy v přímém kontaktu a mohou si bez problémů vyměňovat a vyvolávat informace.

Pokud se zabýváme městskou hromadnou dopravou budoucnosti, nelze zapomínat na interakci se zákazníky, mladými cestujícími i se starší generací. Sympozium Mercedes-Benz k tomuto tématu přináší nové nápady.

Odborníci vycházejí z toho, že mobilní telefony stále více působí jako vyhledávače tras a zároveň slouží jako jízdenka. Automaty tak namísto toho nabídnou více zábavy. Cestující se identifikuje prostřednictvím mobilního telefonu a následně bude přivítán. Objeví se informace o jeho předplatném i personalizované menu. Systém zobrazí jeho poslední cílové stanice a důležité zastávky. To by často jako výběr mohlo stačit, protože většina lidí jen zřídka mění cíl své cesty.

Po provedení výběru cíle se vytvoří plán sítě a nabídne se několik tras, které k němu směřují. Ke každému spojení si může zákazník prohlédnout další podrobnosti i stanice, na kterých může přestoupit z autobusu na Car2go nebo si pronajmout kolo. Poté, co si vybral svou trasu, může informovat o své cestě své přátele prostřednictvím Facebooku, Twitteru nebo podobných služeb a sítí. Informace o jízdě a jízdenka se převedou na jeho mobilní telefon a cesta může začít.

Spolupracujeme s TipCars.com
SŽDC: Výstavba vysokorychlostních tratí začne až po roce 2023 SŽDC: Výstavba vysokorychlostních tratí začne až po roce 2023

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) očekává, že…

Speychal kvůli kauze ČSKD Praha DIZ do vazby nepůjde, rozhodl soud. Speychal kvůli kauze ČSKD Praha DIZ do vazby nepůjde, rozhodl soud.

Obvodní soud pro Prahu 9 nevyhověl návrhu státní…

ANO na podmínku o odstoupení odsouzeného člena vlády nepřistoupí, vzkazuje Faltýnek ANO na podmínku o odstoupení odsouzeného člena vlády nepřistoupí, vzkazuje Faltýnek

Hnutí ANO nechce v případné koaliční smlouvě s ČSSD…

Birke: Vystoupení našich senátorů je nešťastné, opět si vyměňujeme názory přes média Birke: Vystoupení našich senátorů je nešťastné, opět si vyměňujeme názory přes média

Senátoři ČSSD se razantně vymezili proti případné vládní…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku

Současná generace malého modelu i20 značky Hyundai prošla…

 





 
Honda Z: Pohon všech kol a motor uprostřed ve zvláštním minivozítku. A kapela ZZ Top

Honda Z: Pohon všech kol a motor uprostřed ve zvláštním minivozítku. A kapela ZZ Top

Dnes 18:44

Honda Z spojila vlastnosti městského vozítka s průchodností dobrého SUV a koncepcí vídanou běžně u supersportů.




Blesk.cz

Na oběti seděl a škrtil ji lanem! Obžaloba popisuje otřesné detaily vraždy v Doubici

Na oběti seděl a škrtil ji lanem! Obžaloba popisuje…

Páskem, provazem i prádelní šňůrou svazoval a škrtil své oběti, mladé dívky (†14 a 16), Martin Ch. (35). Ten je…

Opilá blonďatá dvojčata Alena a Saša napadla v Dubaji policistku. Sexy právničkám hrozí vězení

Opilá blonďatá dvojčata Alena a Saša napadla v…

Tak tohle se Aleně a Saše Parkerovým (37) vážně nepovedlo. Úspěšné právničky z Londýna, které pracují…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Zklamaná legenda Sparty Hlinka: Nemám problém si přiznat, že hraju ho...

Zklamaná legenda Sparty Hlinka: Nemám problém si…

Zklamání. Slovo, které vystihuje pocity hokejisty Jaroslava Hlinky z poslední sezony. Sparta vypadla letos jako…

 

Reflex.cz

Jak Praha zaspala dobu: Stav kolem Libeňského mostu je pravdivým odrazem naší společnosti

Jak Praha zaspala dobu: Stav kolem Libeňského mostu…

Na bourání mostu a nahrazení mostem novým by nebylo nic tak zvláštního a v historii Prahy se to událo již…

Výstava, která vzbudila údiv: Lidé v Sovětském svazu poprvé uviděli západní zboží

Výstava, která vzbudila údiv: Lidé v Sovětském svazu…

Psal se rok 1959 a studená válka mezi Západem a Východem nabírala na obrátkách. V Sovětském svazu je do té doby…