Mercedes-Benz: Pohled do minulosti rozvážkových nákladních vozů

Mercedes-Benz: Pohled do minulosti rozvážkových nákladních vozů

Začátek nové kapitoly v historii rozvážkových vozidel značky Mercedes-Benz představoval model LP 608 z poloviny šedesátých let. Na konci evoluce dnes stojí nejnovější Atego.

V roce 1965 představil Mercedes-Benz svůj nový lehký nákladní automobil řady LP 608. Předsériová výroba tohoto modelu byla spuštěna ve Wörthu a první zákazníci se svých nových nákladních vozidel dočkali v létě stejného roku, v němž se odehrála jejich premiéra.

Prapředek Atega

S modelovou řadou LP 608 měl Mercedes-Benz nové zastoupení v kategorii lehkých rozvážkových vozidel. Písmena v označení vozidla odkazují na bezkapotovou kabinu typu „Pulman“, jíž se novinka odlišovala od předchozích konstrukcí německé značky s kabinou umístěnou až za motorem.

Prodejní úspěchy LP 608 krátce po uvedení na trh vypadaly, jako když zákazníci právě na tento typ vozidla čekali. Za skutečností, že tato modelová řada ovládla 45 % tehdejšího trhu, stojí zařazení do kategorie vozidel s celkovou hmotností do 6,5 tuny, k jejichž řízení stačil v Německu řidičský průkaz na osobní vozidlo.

Zákazníci a řidiči rovněž oceňovali i velmi dobrou ovladatelnost ve stísněných prostorách, za níž stála bohatě prosklená kabina umístěná nad motorem a přední nápravou. K pozitivům modelové řady LP 608 patřil i jednoduchý přístup do poměrně prostorného interiéru prostřednictvím rozměrných dveří a jednoho schůdku za předním kolem.

K pohonu LP 608 mohl do roku 1967 sloužit šestiválec OM 312, ale Mercedes-Benz vyzdvihuje především čtyřválec OM 314, který byl jedním z prvních vznětových motorů s přímým vstřikováním paliva. Zpočátku tento motor disponoval výkonem 59 kW a od roku 1969 již nabízel 63 kW.

Rok 1967 přinesl rozšíření řady o LP 808 s celkovou hmotnosti 7,5 tuny a užitečnou hmotností 4,5 tuny. O tři roky později se nabídka rozrostla o další dva výkonnější modely, LP 811 a LP 913. I přes použití 5,7-litrového šestiválce OM 352 s výkony 81 a 96 kW i tato vozidla měla krátkou kabinu jako LP 608. Řada lehkých rozvážkových vozidel se postupně rozrůstala a na jejím vrcholu již stály stroje s celkovou hmotností 11 tun a v soupravě až 21,6 tun.

Během své téměř dvacetileté kariéry prošla modelová řada LP dvojicí důkladných modernizací. Rok 1977 přinesl plošší design předních partií a hlavní světlomety se z masky chladiče přesunuly do nárazníků. Díky zvýšení výkonu z 59 na 63 kW a vyššímu užitečnému zatížení o půl tuny se z LP 608 stalo LP 708. V roce 1979 byly všechny údržbové body vyvedeny z vnitřku kabiny ven, což přispělo k zjednodušení a urychlení údržby.

Nástupce po dvaceti letech

V první polovině osmdesátých let byla i díky silné konkurenci uvedena nová generace lehkých rozvážkových vozidel Mercedes-Benz s interním označením LN2, která se v roce 1984 představila jako řada LK, což je zkratka pro německé spojení „lehká třída“.

Na rozdíl od svého předchůdce nabízela nová řada mimo jiné rozšíření verzí s celkovou hmotností namísto do 11 tun až do 15 tun. K nejzásadnějším novinkám ovšem patřila sklopná kabina pro všechny verze, pneumatiky s nižším profilovým číslem, standardní posilovač řízení, dvoukruhový brzdový systém. Na přání bylo k dispozici vzduchové odpružení zadní nápravy. Paleta pohonných jednotek obsahovala vznětové čtyř- a šestiválce. Nejvýkonnější motorizace nabízela až 176 kW.

Design kabiny svými ostřejšími hranami plně odpovídal módě osmdesátých let a k charakteristickým rysům LK patřila stoupající linie bočních oken. Oproti předchůdci se zlepšilo nastupování, prostor v interiéru i odhlučnění.

Podobně jako LP i LK podstoupilo během své kariéry dvě výraznější modernizace. První z nich v roce 1994 souvisela s nástupem emisní normy Euro 2 a přinesla o pět centimetrů prodlouženou kabinu s novým volantem. O dva roky později byl výrazněji upraven vzhled předních partií s novou mřížkou chladiče vybavenou širšími žebry.

Vedle úprav kabiny přinesl rok 1996 i změny v oblasti pohonných jednotek. Doposud používané motory OM 364 LA a do jisté míry i OM 366 LA byly nahrazeny novými motory s výkony 90, 100 a 136 kW.


Mercedes-Benz nákladní vozy
 

Příchází Atego

Do uvedení první generace modelové řady Atego v roce 1998 bylo za čtrnáct let ve Wörthu vyrobeno 300.000 vozidel řady LK. Jejich nástupce dorazil se zcela novou kabinou a konstrukcí podvozku. Díky těmto novinkám se výrazně zlepšil přístup do interiéru a pracoviště řidiče bylo komfortnější.

Hned od uvedení na trh bylo Atego k dispozici s jednou ze čtyř nabízených kabin, pokrývajících rozsah od krátké denní až po prodlouženou s vysokou střechou vhodnou i pro dálkovou dopravu. Design exteriéru i interiéru novinky působil oproti LK mnohem jemnějším dojmem.

Pohonné jednotky zastupovaly čtyřválce OM 904 LA a šestiválce OM 906 LA, které debutovaly s výkony 170 a 205 kW. Tříventilová technika a řada dalších specifik těchto motorů byla velmi dobrou přípravou na nástup emisní normy Euro III. Rozsah celkové hmotnosti byl stále od 6,5 do 15 tun. Zákaznicí mohli vybírat z 25 základních verzí a celkm bylo k dispozici 240 variant první generace Atega. V roce 1999 navíc tato modelová řada získala ocenění Truck of The Year.

Druhá generace

Premiéra druhé generace řady Atego přišla již v roce 2004 na IAA užitkových vozidel. Design i technika dávaly jasně najevo spříznění s vlajkovou lodí značky, modelovou řadou Actros. Pozitivní ohlas získala novinka především za ergonomické provedení interiéru, zaměřeného na řidiče.

K novinkám, s nimiž v segmentu rozvážkových vozidel jako první přišla druhá generace řady Atego patří šestistupňová automatizovaná převodovka a systém pro rozjezd do kopce, který byl součástí brzdového systému. V roce 2008 představil Mercedes-Benz na IAA užitkových vozidel mimo jiné Atego s hybridním systémem pohonu a celkovou hmotností 12 tun. Na trh bylo toto provedení uvedeno v roce 2010 a od té doby již bylo prodáno přes 100 těchto hybridních nákladních vozidel.

Třetí generace a Euro VI

Rok 2010 přinesl premiéru třetí generace modelové řady Atego. Opět došlo na úpravy techniky i designu, jimž se novinka o něco více přibližovala řadě Actros pro dálkovou dopravu. Výrazně přepracováno bylo provedení palubní desky a použit byl multifunkční volant. Odborná porota na IAA v Hannoveru udělila novému Ategu prestižní ocenění Truck of the Year 2011.

Prozatím posledních zásadních změn se Mercedes-Benz Atego dočkal letos na jaře v souvislosti s blížícím se nástupem emisní normy Euro VI. Německá automobilka se ovšem neomezila na změny v oblasti pohonných jednotek, ale opět zapracovala i na dalších komponentech a stranou nezůstal ani design exteriéru a provedení interiéru kabiny, které plně odpovídá současnému stylu těžkých nákladních vozidel značky Mercedes-Benz.


Mercedes-Benz Atego
 
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Za akcie Pražských služeb dá Praha téměř 300 milionů korun Za akcie Pražských služeb dá Praha téměř 300 milionů korun

Praha za zbylé akciové podíly v Pražských službách…

Krize v sadech. Ovocnáři hlásí o pětinu nižší sklizeň Krize v sadech. Ovocnáři hlásí o pětinu nižší sklizeň

Loňská sklizeň ovoce v sadech českých ovocnářů klesla…

Komentář Jany Havligerové: Ve sněmovně se bude hrát o osud Babiše Komentář Jany Havligerové: Ve sněmovně se bude hrát o osud Babiše

Veřejnost ještě pořád žije především debatami o…

Babišovu vládu čeká nehezká budoucnost, říká Pirát Michálek Babišovu vládu čeká nehezká budoucnost, říká Pirát Michálek

Předseda poslaneckého klubu Pirátů Jakub Michálek dostal…

 
Zdroj: Mercedes-Benz

Štítky Mercedes-Benz Profi Nákladní

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

 





 
Audi vs. BMW vs. Mercedes: Jak skončil boj o nejprodávanější luxusní značku v roce 2017?

Audi vs. BMW vs. Mercedes: Jak skončil boj o nejprodávanější luxusní značku v roce 2017?

Dnes 09:58

Výsledek souboje o nejprodávanější luxusní značku světa byl loni nakonec jasný.




Blesk.cz

Lucie Vondráčková: Kšefty s jejím tělem! Zneužili mě!

Lucie Vondráčková: Kšefty s jejím tělem! Zneužili mě!

I když se Lucie Vondráčková (37) sem tam reklamám nebrání, rozhodně ale nemá nic společného se "zázračným"…

Exprezident Klaus o podpoře Zemana: Drahoš není želé, ale na Hrad nemá

Exprezident Klaus o podpoře Zemana: Drahoš není…

Krátce po sečtení hlasů řekl exprezident Václav Klaus (76), že jeho kandidátem v 2. kole je současná hlava státu…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Výtečný Jeřábek má první body v NHL, asistoval i Krejčí. Oba ale prohráli

Výtečný Jeřábek má první body v NHL, asistoval i…

SOUHRN | Jakub Jeřábek si v 18. utkání za Montreal připsal premiérové body v NHL. V pondělním zápase proti New…

 

Reflex.cz

Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na který právě stačí! Před 49 lety se upálil Jan Palach

Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na který právě…

Praha 16. ledna roku 1969. Kolem půl druhé odpoledne se mladý muž před budovou Národního muzea v Praze polévá…

Lucemburština zažívá renesanci. Mohla by se stát oficiálním jazykem EU

Lucemburština zažívá renesanci. Mohla by se stát…

Máte zálibu v obskurních jazycích? Co se takhle začít učit lucemburštinu, kterou mluví na světě jen tři sta…