Mercedes-Benz: Pohled do minulosti rozvážkových nákladních vozů

Mercedes-Benz: Pohled do minulosti rozvážkových nákladních vozů

Začátek nové kapitoly v historii rozvážkových vozidel značky Mercedes-Benz představoval model LP 608 z poloviny šedesátých let. Na konci evoluce dnes stojí nejnovější Atego.

V roce 1965 představil Mercedes-Benz svůj nový lehký nákladní automobil řady LP 608. Předsériová výroba tohoto modelu byla spuštěna ve Wörthu a první zákazníci se svých nových nákladních vozidel dočkali v létě stejného roku, v němž se odehrála jejich premiéra.

Prapředek Atega

S modelovou řadou LP 608 měl Mercedes-Benz nové zastoupení v kategorii lehkých rozvážkových vozidel. Písmena v označení vozidla odkazují na bezkapotovou kabinu typu „Pulman“, jíž se novinka odlišovala od předchozích konstrukcí německé značky s kabinou umístěnou až za motorem.

Prodejní úspěchy LP 608 krátce po uvedení na trh vypadaly, jako když zákazníci právě na tento typ vozidla čekali. Za skutečností, že tato modelová řada ovládla 45 % tehdejšího trhu, stojí zařazení do kategorie vozidel s celkovou hmotností do 6,5 tuny, k jejichž řízení stačil v Německu řidičský průkaz na osobní vozidlo.

Zákazníci a řidiči rovněž oceňovali i velmi dobrou ovladatelnost ve stísněných prostorách, za níž stála bohatě prosklená kabina umístěná nad motorem a přední nápravou. K pozitivům modelové řady LP 608 patřil i jednoduchý přístup do poměrně prostorného interiéru prostřednictvím rozměrných dveří a jednoho schůdku za předním kolem.

K pohonu LP 608 mohl do roku 1967 sloužit šestiválec OM 312, ale Mercedes-Benz vyzdvihuje především čtyřválec OM 314, který byl jedním z prvních vznětových motorů s přímým vstřikováním paliva. Zpočátku tento motor disponoval výkonem 59 kW a od roku 1969 již nabízel 63 kW.

Rok 1967 přinesl rozšíření řady o LP 808 s celkovou hmotnosti 7,5 tuny a užitečnou hmotností 4,5 tuny. O tři roky později se nabídka rozrostla o další dva výkonnější modely, LP 811 a LP 913. I přes použití 5,7-litrového šestiválce OM 352 s výkony 81 a 96 kW i tato vozidla měla krátkou kabinu jako LP 608. Řada lehkých rozvážkových vozidel se postupně rozrůstala a na jejím vrcholu již stály stroje s celkovou hmotností 11 tun a v soupravě až 21,6 tun.

Během své téměř dvacetileté kariéry prošla modelová řada LP dvojicí důkladných modernizací. Rok 1977 přinesl plošší design předních partií a hlavní světlomety se z masky chladiče přesunuly do nárazníků. Díky zvýšení výkonu z 59 na 63 kW a vyššímu užitečnému zatížení o půl tuny se z LP 608 stalo LP 708. V roce 1979 byly všechny údržbové body vyvedeny z vnitřku kabiny ven, což přispělo k zjednodušení a urychlení údržby.

Nástupce po dvaceti letech

V první polovině osmdesátých let byla i díky silné konkurenci uvedena nová generace lehkých rozvážkových vozidel Mercedes-Benz s interním označením LN2, která se v roce 1984 představila jako řada LK, což je zkratka pro německé spojení „lehká třída“.

Na rozdíl od svého předchůdce nabízela nová řada mimo jiné rozšíření verzí s celkovou hmotností namísto do 11 tun až do 15 tun. K nejzásadnějším novinkám ovšem patřila sklopná kabina pro všechny verze, pneumatiky s nižším profilovým číslem, standardní posilovač řízení, dvoukruhový brzdový systém. Na přání bylo k dispozici vzduchové odpružení zadní nápravy. Paleta pohonných jednotek obsahovala vznětové čtyř- a šestiválce. Nejvýkonnější motorizace nabízela až 176 kW.

Design kabiny svými ostřejšími hranami plně odpovídal módě osmdesátých let a k charakteristickým rysům LK patřila stoupající linie bočních oken. Oproti předchůdci se zlepšilo nastupování, prostor v interiéru i odhlučnění.

Podobně jako LP i LK podstoupilo během své kariéry dvě výraznější modernizace. První z nich v roce 1994 souvisela s nástupem emisní normy Euro 2 a přinesla o pět centimetrů prodlouženou kabinu s novým volantem. O dva roky později byl výrazněji upraven vzhled předních partií s novou mřížkou chladiče vybavenou širšími žebry.

Vedle úprav kabiny přinesl rok 1996 i změny v oblasti pohonných jednotek. Doposud používané motory OM 364 LA a do jisté míry i OM 366 LA byly nahrazeny novými motory s výkony 90, 100 a 136 kW.


Mercedes-Benz nákladní vozy
 

Příchází Atego

Do uvedení první generace modelové řady Atego v roce 1998 bylo za čtrnáct let ve Wörthu vyrobeno 300.000 vozidel řady LK. Jejich nástupce dorazil se zcela novou kabinou a konstrukcí podvozku. Díky těmto novinkám se výrazně zlepšil přístup do interiéru a pracoviště řidiče bylo komfortnější.

Hned od uvedení na trh bylo Atego k dispozici s jednou ze čtyř nabízených kabin, pokrývajících rozsah od krátké denní až po prodlouženou s vysokou střechou vhodnou i pro dálkovou dopravu. Design exteriéru i interiéru novinky působil oproti LK mnohem jemnějším dojmem.

Pohonné jednotky zastupovaly čtyřválce OM 904 LA a šestiválce OM 906 LA, které debutovaly s výkony 170 a 205 kW. Tříventilová technika a řada dalších specifik těchto motorů byla velmi dobrou přípravou na nástup emisní normy Euro III. Rozsah celkové hmotnosti byl stále od 6,5 do 15 tun. Zákaznicí mohli vybírat z 25 základních verzí a celkm bylo k dispozici 240 variant první generace Atega. V roce 1999 navíc tato modelová řada získala ocenění Truck of The Year.

Druhá generace

Premiéra druhé generace řady Atego přišla již v roce 2004 na IAA užitkových vozidel. Design i technika dávaly jasně najevo spříznění s vlajkovou lodí značky, modelovou řadou Actros. Pozitivní ohlas získala novinka především za ergonomické provedení interiéru, zaměřeného na řidiče.

K novinkám, s nimiž v segmentu rozvážkových vozidel jako první přišla druhá generace řady Atego patří šestistupňová automatizovaná převodovka a systém pro rozjezd do kopce, který byl součástí brzdového systému. V roce 2008 představil Mercedes-Benz na IAA užitkových vozidel mimo jiné Atego s hybridním systémem pohonu a celkovou hmotností 12 tun. Na trh bylo toto provedení uvedeno v roce 2010 a od té doby již bylo prodáno přes 100 těchto hybridních nákladních vozidel.

Třetí generace a Euro VI

Rok 2010 přinesl premiéru třetí generace modelové řady Atego. Opět došlo na úpravy techniky i designu, jimž se novinka o něco více přibližovala řadě Actros pro dálkovou dopravu. Výrazně přepracováno bylo provedení palubní desky a použit byl multifunkční volant. Odborná porota na IAA v Hannoveru udělila novému Ategu prestižní ocenění Truck of the Year 2011.

Prozatím posledních zásadních změn se Mercedes-Benz Atego dočkal letos na jaře v souvislosti s blížícím se nástupem emisní normy Euro VI. Německá automobilka se ovšem neomezila na změny v oblasti pohonných jednotek, ale opět zapracovala i na dalších komponentech a stranou nezůstal ani design exteriéru a provedení interiéru kabiny, které plně odpovídá současnému stylu těžkých nákladních vozidel značky Mercedes-Benz.


Mercedes-Benz Atego
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

 
Zdroj: Mercedes-Benz

Štítky Mercedes-Benz Profi Nákladní

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Včera

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k výročí diamant za 230 milionů

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k…

Ksenia Tsaritsina je krásná žena a její manžel, ruský oligarcha Aleksey Shapovalov, to moc dobře ví, a tak své…

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve vládě. Skončila krize?

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve…

Kandidát na ministerský post Andreje Babiše (ANO) si odbyl tradiční předjmenovací pohovor u prezidenta Miloše…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád chceme kopírovat

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád…

Z dění v české hokejové reprezentaci má divný pocit. Slabá pařížská představení Petra Nedvěda (45) donutila…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…