Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz - první sedmistupňová automatická převodovka!

Ondřej Láník
Diskuze (35)
Prestižní automobily v třícípou hvězdou ve znaku mají, zdá se, opět jeden primát mezi osobními automobily, protože od podzimu se začne do osmiválcových modelů E 500, S 430, S 500, CL 500 a SL 500 montovat nová sedmistupňová automatická převodovka.

Být nejlepší a mířit stále výše, pokud možno v každé disciplíně. I tak by se dala označit politika nejstarší automobilové značky světa. Není tomu zase tak dávno, když se v 80. letech rozšířil i do převodovek škodovek 5. rychlostní stupeň. V posledních letech se do prodeje dostalo několik automobilů s manuální převodovkou se šesti rychlostními stupni. Automatické převodovky naopak dlouho vystačily se 3, 4 či 5 rychlostními stupni a prakticky až v posledních letech se více rozšiřuje automatická převodovka firmy ZF se šesti rychlostními stupni. Najdeme ji třeba v novém BMW řady 7, v Jaguárech S-Type, XK a XJ a nebo v novém Audi A8.

Prestižní automobily v třícípou hvězdou ve znaku mají, zdá se, opět jeden primát mezi osobními automobily, protože od podzimu 2003 se začne do osmiválcových modelů E 500, S 430, S 500, CL 500 a SL 500 montovat nová sedmistupňová automatická převodovka. Ta nahradí dosud používané pětistupňové automatické převodovky. Více rychlostních stupňů s sebou nese lepší využití charakteristiky motoru, což v praxi znamená spotřebu nižší až o 0,6 l/100 km, resp. o 0,3 s rychlejší odezvu automobilu při akceleraci ze 60 na 120 km/h. Samozřejmostí je ještě plynulejší průběh změny převodů a nově při kickdown podřazení (prudkém sešlápnutí pedálu akcelerátoru) ze 7. rychlostního stupně, skok přímo na 5. resp. níže na 3. rychlostní stupeň. Tato operace by dříve vyžadovala 4 kroky, takto jsou třeba jen 2 kroky a tedy kratší reakce na řidičův příkaz „zrychluj“.

Přemostění hydrodynamického měniče je v nové převodovce k dispozici již od 1. rychlostního stupně (jinak běžné spíše až od vyšších stupňů), což s sebou opět nese zvýšení účinnosti převodovky a úsporu paliva.

Přes novinky a větší možnosti, které 7 stupňů v převodovce nabízí, je nová převodovka téměř stejně velká a těžká jako její v současné době používaná 5 stupňová předchůdkyně. Na hmotnostní úspoře má velký podíl materiál skříně převodovky. Je jím hořčíková slitina, což je také první velkosériové použití takového materiálu pro převodovku osobního automobilu. Pozornost jakou DaimlerChrysler této části automobilů věnuje není samoúčelná. Zákazníci kupující Mercedesy totiž mají automatiku velmi oblíbenou. Ve třídě S je to standardní položka, Mercedes E bývá samočinnou převodovkou vybaven v 88% případů a ve vozech třídy C, ji najdeme v průměru v 65% případů. A tento podíl stále roste! Jistě to souvisí s hlavními trhy třícípé značky a spíše usedlejší klientelou.

Ondřej Láník
Diskuze (35)