Mercedes-Benz S (W06): První bílý slon slaví devadesátku. A proč se mu tak říká?

 

Předválečný Mercedes-Benz S série W06 založil slávu sportovních vozů značky, triumfoval v mnoha závodech a mohli si jej koupit i bohatí lidé... Je mu devadesát.

Pod označením S si u Mercedesu představíme luxusní limuzíny a z nich odvozené kupé. Jenže dávno před vznikem neprestižnější třídy osobních aut s trojcípou hvězdou ve znaku tohle písmenko dostal úplně jiný model. Neznamenalo zde „Sonderklasse“, nýbrž „Sport“. Počátek slavné řady, která pokračovala modely SS, SSK a SSKL, se zrodil před 90 lety. A hned napoprvé vyhrál...

Celé sérii se říkalo „bílí sloni“. Proč? Protože německé sportovní a závodní vozy startovaly v rozličných kláních vždy v bílé barvě, éra stříbrných šípů přišla až v roce 1934. A auta to byla... skutečně obrovská, s patřičně dimenzovanými a kompresorem dopovanými motory. Na konci 20.a počátku 30. let navíc bez přílišné námahy dominovala evropské scéně sportovních a cestovních vozů. Po odstranění blatníků, světel a zakrytí míst spolujezdců je bez problémů pustili na start i pořadatelé závodů tzv. volné formule (formula libre). Zdánlivě nelichotivou přezdívku po tlustokožcích však vymysleli fanoušci, nikoli samotná automobilka. A vžila se!

Debut s vavříny

Kariéra Typu S, nebo chcete-li Modelu S začala hvězdně. 19. června 1927 zvítězil později velmi slavný Rudolf Caracciola ve vůbec prvním závodě sportovních vozů na čerstvě otevřeném Nürburgringu v pohoří Eifel. Dosáhl průměru 101,1 km/h. Mercedes-Benz zde slavil navíc triumf dvojitý, na druhém místě skončil jeho kolega Adolf Rosenberger se stejným vozem a průměrnou rychlostí 93,6 km/h. Trať, která je mylně považována za přírodní, ale vznikla jako speciální autodrom, měřila 28,265 km. Šlo o kombinaci Severní a Jižní smyčky, Nordschleife a dnes již neexistující Südschelife (respektive se z ní zachovaly pouze některé části).

Model S (26/120/180 PS) nevznikl zcela na čistém papíře. Byl další vývojovou fází Modelu K (24/100/140 PS) z roku 1926. Tehdy se dosud konkurenční automobilky Daimler a Benz mimochodem spojily v jednu. Z „káčka“ použili konstruktéři zkrácené šasi a vlastně i motor, kompresorový šestiválec s dvojitým zapalováním.

Skoro 6,8 litru

Už od počátku se ovšem počítalo s jeho nasazením v motoristickém sportu. Měnilo se tedy těžiště, konkrétně poloha podélných částí rámu a samotného agregátu, ten se přesunul o 30 cm dozadu, což se příznivě projevilo v rozložení hmotnosti na obě nápravy. Samotné šasi vážilo 1270 kg. Pokud se to někomu zdá hodně, tak zhublo 230 kg! Šestiválec měl také o 550 cm3 větší objem, přesně 6789 cm3 Blok dostal mokré vložky válců místo suchých, spolu s dalšími modifikacemi včetně nového vačkového hřídele s větším zdvihem ventilů a kratším časováním.

To znamenalo i nárůst výkonu: z původních 81 kW (110 k) na 88 kW (120 k). Při použití kompresoru narostl ze 118 kW (160 k) na 132 kW (180 k), svědčilo o tom i ono výše zmíněné předlouhé doplňkové označení, první dvouciferné číslo znamenalo tzv. daňové koně. Dmychadlo se mimochodem aktivovalo prostým způsobem: sešlápnutím plynového pedálu až k podlaze. Výsledkem byl doslova pekelný řev...

Sporťák, cesťák...

Závodní úspěchy „eska“ pokračovaly dál. Caracciola s Willym Walbem (později působil jako manažer u konkurenčního Auto Unionu) vyhráli třídu „automobilového turnaje“ v Baden-Badenu, který se konal od 5. do 9. července 1927. „Rudi“ sám zvítězil také ve vyzývací trofeji Batschari a v rychlostním závodě na 4,9 km dlouhé trati mezi Ettlingenem a Rastattem, kde dosáhl průměru 165,8 km/h. Tovární tým tří vozů uspěl při Grand Prix Německa, opět na Nürburgringu. 2. ročník prestižního závodu byl vypsán pro sportovní auta a skončil 17. července totálním triumfem Mercedesů S v pořadí Otto Merz – Christian Werner – Willy Walb.

Další výrazný zápis do historie se odehrál 13. a 14. srpna téhož roku. Švýcarský Internationale Klausenrennen nebyl žádnou procházkou růžovým sadem, šlo o náročný závod do vrchu, v té době nejtěžší v Evropě. Nezpevněnou prašnou trať tvořily dva strmé hadovité úseky s výraznými změnami ve výšce na konci a začátku, které spojovala dlouhá rovinka v alpském údolí Umerboden. 21,5 kilometrů z obce Linthal na Klausenpasshöhe, 136 zatáček a 1237 metrů převýšení, tolik strohá čísla „horské Grand Prix Švýcarska“. Mechanici museli zvolit vhodné převodové poměry, což byl vzhledem k parametrům a profilu tratě opravdový oříšek...

...i vrchař

První den vyhrál Caracciola třídu cestovních vozů nad 5 litrů v novém rekordu v rámci národního otevřeného mistrovství. Za ním se umístila rychlá dáma Ernes Merck, dále domácí Hans Hürlimann z Curychu a Wilhelm Merck. Nedivme se stejným příjmením, šlo o manželský pár z německého Darmstadtu! Všichni jeli opět s Modely S, to znamenalo první čtyři místa! „Rudiho“ čas je dodnes platný, poslední ročník se uskutečnil v roce 1934, v současnosti se tu nepravidelně v několikaletých cyklech konají veteránská klání.

Na druhý den byly vypsány další, už mezinárodní závody. Tady se radoval v kategorii cestovních vozů do 8 litrů opět Caracciola před Hürlimannem a Ernes Merck, Ta získala rovněž dámskou cenu. Absolutně nejrychlejší čas dne zaznamenal Otto Merz, startující mezi sportovními osmilitry.

Pro boháče

Mercedesy S si ale mohli dopřát i soukromníci, pochopitelně patřičně movití. Přímo z továrny vyjížděly coby otevřené čtyřmístné cestovní vozy a kabriolety. Ty měly na rozdíl od „tourerů“ boční okna, plátěnou střechu sdílely obě varianty. Zákazníci si také mohli koupit samotné šasi a nechat jej „obléknout“ jinde. Z nejznámějších karosáren jmenujme berlínskou Erdmann & Rossi, londýnské Freestone & Webb, pařížskou firmu Saoutchik a van den Plas z belgického Bruselu, nádherné kreace na podvozcích tvořili také pozapomenutí: kolínský Papler a ženevský Zietz. Model S (v literatuře zpravidla zmiňovaný podle objemu motoru coby 680 S) byl vystřídán typy SS a SSK v roce 1928. I ony nesly interní kód W06.

Slavná éra obřích závodních mercedesů skončila velkým vítězstvím Rudolfa Caraccioly v Mille Miglia v dubnu 1931. Byl prvním zahraničním jezdcem, který v tomto přetěžkém tisícimílovém klání triumfoval. S mechanikem Wilhelmem Sebastianem porazili na okruhu mezi Brescií a Římem v běžném provozu armádu italských posádek. Na konci května si odnesl také prvenství z XIV. ročníku závodu do vrchu Zbraslav-Jíloviště, součásti mistrovství Evropy. V obou případech jel s SSKL. Vzhledem k tomu, že už se žádný další nepořádal, i na této trati zůstal jeho rekord navždy nepřekonán.

Foto: Daimler, RM Sotheby's, Bonhams, Auto World Press

Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

 
Zdroj: Daimler, Wikipedia

Štítky Mercedes-Benz

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 



Mercedes-AMG S prošel faceliftem. S 63 vyměnilo 5,5litr za čtyřlitr s 450 kW Mercedes-AMG S prošel faceliftem. S 63 vyměnilo 5,5litr za čtyřlitr s 450 kW

Čtyřlitrový osmiválec díky dvěma turbům poskytuje 450 kW,…

Modernizovaný Mercedes-Benz S se odhaluje: Nové motory a trénink pro cestující Modernizovaný Mercedes-Benz S se odhaluje: Nové motory a trénink pro cestující

Třída S se z designového hlediska v rámci faceliftu…

 



 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Včera

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s Vágnerem. Probere to vláda

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s…

Ministerstvo zemědělství chce zaplatit 4,5 milionu korun České televizi, aby natočila a odvysílala tři díly…

 

iSport.cz

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě byla nejtěžší

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě…

Dokázal to. Britský cyklista Chris Froome potvrdil roli favorita a v letošním ročníku Tour de France udržel…

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy stříbrné dvacítky 10 let poté

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy…

Fenin, Suchý, Kalouda, Petr, Šimůnek... Do Kanady vyráželi jako parta neznámých zelenáčů, za měsíc se domů…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…