Mercedes-Benz S (W06): První bílý slon slaví devadesátku. A proč se mu tak říká?

 

Předválečný Mercedes-Benz S série W06 založil slávu sportovních vozů značky, triumfoval v mnoha závodech a mohli si jej koupit i bohatí lidé... Je mu devadesát.

Pod označením S si u Mercedesu představíme luxusní limuzíny a z nich odvozené kupé. Jenže dávno před vznikem neprestižnější třídy osobních aut s trojcípou hvězdou ve znaku tohle písmenko dostal úplně jiný model. Neznamenalo zde „Sonderklasse“, nýbrž „Sport“. Počátek slavné řady, která pokračovala modely SS, SSK a SSKL, se zrodil před 90 lety. A hned napoprvé vyhrál...

Celé sérii se říkalo „bílí sloni“. Proč? Protože německé sportovní a závodní vozy startovaly v rozličných kláních vždy v bílé barvě, éra stříbrných šípů přišla až v roce 1934. A auta to byla... skutečně obrovská, s patřičně dimenzovanými a kompresorem dopovanými motory. Na konci 20.a počátku 30. let navíc bez přílišné námahy dominovala evropské scéně sportovních a cestovních vozů. Po odstranění blatníků, světel a zakrytí míst spolujezdců je bez problémů pustili na start i pořadatelé závodů tzv. volné formule (formula libre). Zdánlivě nelichotivou přezdívku po tlustokožcích však vymysleli fanoušci, nikoli samotná automobilka. A vžila se!

Debut s vavříny

Kariéra Typu S, nebo chcete-li Modelu S začala hvězdně. 19. června 1927 zvítězil později velmi slavný Rudolf Caracciola ve vůbec prvním závodě sportovních vozů na čerstvě otevřeném Nürburgringu v pohoří Eifel. Dosáhl průměru 101,1 km/h. Mercedes-Benz zde slavil navíc triumf dvojitý, na druhém místě skončil jeho kolega Adolf Rosenberger se stejným vozem a průměrnou rychlostí 93,6 km/h. Trať, která je mylně považována za přírodní, ale vznikla jako speciální autodrom, měřila 28,265 km. Šlo o kombinaci Severní a Jižní smyčky, Nordschleife a dnes již neexistující Südschelife (respektive se z ní zachovaly pouze některé části).

Model S (26/120/180 PS) nevznikl zcela na čistém papíře. Byl další vývojovou fází Modelu K (24/100/140 PS) z roku 1926. Tehdy se dosud konkurenční automobilky Daimler a Benz mimochodem spojily v jednu. Z „káčka“ použili konstruktéři zkrácené šasi a vlastně i motor, kompresorový šestiválec s dvojitým zapalováním.

Skoro 6,8 litru

Už od počátku se ovšem počítalo s jeho nasazením v motoristickém sportu. Měnilo se tedy těžiště, konkrétně poloha podélných částí rámu a samotného agregátu, ten se přesunul o 30 cm dozadu, což se příznivě projevilo v rozložení hmotnosti na obě nápravy. Samotné šasi vážilo 1270 kg. Pokud se to někomu zdá hodně, tak zhublo 230 kg! Šestiválec měl také o 550 cm3 větší objem, přesně 6789 cm3 Blok dostal mokré vložky válců místo suchých, spolu s dalšími modifikacemi včetně nového vačkového hřídele s větším zdvihem ventilů a kratším časováním.

To znamenalo i nárůst výkonu: z původních 81 kW (110 k) na 88 kW (120 k). Při použití kompresoru narostl ze 118 kW (160 k) na 132 kW (180 k), svědčilo o tom i ono výše zmíněné předlouhé doplňkové označení, první dvouciferné číslo znamenalo tzv. daňové koně. Dmychadlo se mimochodem aktivovalo prostým způsobem: sešlápnutím plynového pedálu až k podlaze. Výsledkem byl doslova pekelný řev...

Sporťák, cesťák...

Závodní úspěchy „eska“ pokračovaly dál. Caracciola s Willym Walbem (později působil jako manažer u konkurenčního Auto Unionu) vyhráli třídu „automobilového turnaje“ v Baden-Badenu, který se konal od 5. do 9. července 1927. „Rudi“ sám zvítězil také ve vyzývací trofeji Batschari a v rychlostním závodě na 4,9 km dlouhé trati mezi Ettlingenem a Rastattem, kde dosáhl průměru 165,8 km/h. Tovární tým tří vozů uspěl při Grand Prix Německa, opět na Nürburgringu. 2. ročník prestižního závodu byl vypsán pro sportovní auta a skončil 17. července totálním triumfem Mercedesů S v pořadí Otto Merz – Christian Werner – Willy Walb.

Další výrazný zápis do historie se odehrál 13. a 14. srpna téhož roku. Švýcarský Internationale Klausenrennen nebyl žádnou procházkou růžovým sadem, šlo o náročný závod do vrchu, v té době nejtěžší v Evropě. Nezpevněnou prašnou trať tvořily dva strmé hadovité úseky s výraznými změnami ve výšce na konci a začátku, které spojovala dlouhá rovinka v alpském údolí Umerboden. 21,5 kilometrů z obce Linthal na Klausenpasshöhe, 136 zatáček a 1237 metrů převýšení, tolik strohá čísla „horské Grand Prix Švýcarska“. Mechanici museli zvolit vhodné převodové poměry, což byl vzhledem k parametrům a profilu tratě opravdový oříšek...

...i vrchař

První den vyhrál Caracciola třídu cestovních vozů nad 5 litrů v novém rekordu v rámci národního otevřeného mistrovství. Za ním se umístila rychlá dáma Ernes Merck, dále domácí Hans Hürlimann z Curychu a Wilhelm Merck. Nedivme se stejným příjmením, šlo o manželský pár z německého Darmstadtu! Všichni jeli opět s Modely S, to znamenalo první čtyři místa! „Rudiho“ čas je dodnes platný, poslední ročník se uskutečnil v roce 1934, v současnosti se tu nepravidelně v několikaletých cyklech konají veteránská klání.

Na druhý den byly vypsány další, už mezinárodní závody. Tady se radoval v kategorii cestovních vozů do 8 litrů opět Caracciola před Hürlimannem a Ernes Merck, Ta získala rovněž dámskou cenu. Absolutně nejrychlejší čas dne zaznamenal Otto Merz, startující mezi sportovními osmilitry.

Pro boháče

Mercedesy S si ale mohli dopřát i soukromníci, pochopitelně patřičně movití. Přímo z továrny vyjížděly coby otevřené čtyřmístné cestovní vozy a kabriolety. Ty měly na rozdíl od „tourerů“ boční okna, plátěnou střechu sdílely obě varianty. Zákazníci si také mohli koupit samotné šasi a nechat jej „obléknout“ jinde. Z nejznámějších karosáren jmenujme berlínskou Erdmann & Rossi, londýnské Freestone & Webb, pařížskou firmu Saoutchik a van den Plas z belgického Bruselu, nádherné kreace na podvozcích tvořili také pozapomenutí: kolínský Papler a ženevský Zietz. Model S (v literatuře zpravidla zmiňovaný podle objemu motoru coby 680 S) byl vystřídán typy SS a SSK v roce 1928. I ony nesly interní kód W06.

Slavná éra obřích závodních mercedesů skončila velkým vítězstvím Rudolfa Caraccioly v Mille Miglia v dubnu 1931. Byl prvním zahraničním jezdcem, který v tomto přetěžkém tisícimílovém klání triumfoval. S mechanikem Wilhelmem Sebastianem porazili na okruhu mezi Brescií a Římem v běžném provozu armádu italských posádek. Na konci května si odnesl také prvenství z XIV. ročníku závodu do vrchu Zbraslav-Jíloviště, součásti mistrovství Evropy. V obou případech jel s SSKL. Vzhledem k tomu, že už se žádný další nepořádal, i na této trati zůstal jeho rekord navždy nepřekonán.

Foto: Daimler, RM Sotheby's, Bonhams, Auto World Press

Spolupracujeme s TipCars.com
Mezi deseti nejlepšími univerzitami v regionu se umístily tři české školy Mezi deseti nejlepšími univerzitami v regionu se umístily tři české školy

V první desítce žebříčku THE New Europe 2018 ranking,…

Deutsche Bank chystá propouštění, reaguje tak na špatné výsledky Deutsche Bank chystá propouštění, reaguje tak na špatné výsledky

Čistý zisk největší německé bankovní společnosti Deutsche…

Loňská ztráta EGAP dosáhla 2,7 miliardy korun, také kvůli turecké elektrárně Yunus Emre Loňská ztráta EGAP dosáhla 2,7 miliardy korun, také kvůli turecké elektrárně Yunus Emre

Státní Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP)…

Škoda Auto bude vyrábět část své produkce v Německu, oznámil šéf automobilky Maier Škoda Auto bude vyrábět část své produkce v Německu, oznámil šéf automobilky Maier

Ředitel mladoboleslavské automobilky Škoda Auto Bernhard…

 
Zdroj: Daimler, Wikipedia

Štítky Mercedes-Benz

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

 



Vlajková loď s baterkami a kabelem: Mercedes začne elektrickou třídu S vyrábět za dva roky Vlajková loď s baterkami a kabelem: Mercedes začne elektrickou třídu S vyrábět za dva roky

Automobilka Mercedes-Benz brzy představí plně elektrickou…

Někoho napadlo rozřezat sedačku Mercedesu S. Co všechno našel? Někoho napadlo rozřezat sedačku Mercedesu S. Co všechno našel?

O pohodlí posádky ve vozidle nerozhoduje pouze odpružení…

 



 
Pekingský autosalon 2018 ve velké fotogalerii. Krásné, ošklivé i bizarní novinky

Pekingský autosalon 2018 ve velké fotogalerii. Krásné, ošklivé i bizarní novinky

Dnes 18:50

Hlavní prim na letošním autosalonu v Pekingu hrají SUV. Najdeme mezi nimi díla čínského majitele Volva, BMW i Škodovky.




Blesk.cz

Tipy na víkend: Voňavá Olomouc, ohnivé čarodějnice, pražský majáles i veteráni

Tipy na víkend: Voňavá Olomouc, ohnivé čarodějnice,…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

Chat s právníkem dTestu: Na co máte jako zákazník právo?

Chat s právníkem dTestu: Na co máte jako zákazník právo?

Musíte ještě platit poplatky za platbu kartou? Jak rychle musí banka vyřídit vaši reklamaci? Jak se bránit…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Marketingový expert: o Koukalové knize, ublíženectví i reklamním triku

Marketingový expert: o Koukalové knize, ublíženectví…

Česká biatlonistka Gabriela Koukalová v posledních dnech stojí ve středu pozornosti. Důvodem je její…

 

Reflex.cz

Seriál Trust: Zbohatlíci Gettyovi + miláček Danny Boyle = ?

Seriál Trust: Zbohatlíci Gettyovi + miláček Danny Boyle = ?

„Dlouhodobý vztah se ženou je možný, jen pokud jste v byznysu smolař.“ Tak pravil J. Paul Getty (15. 12. 1892 –…

Před 85 lety bylo v Německu založeno obávané gestapo

Před 85 lety bylo v Německu založeno obávané gestapo

Geheime Staatspolizei (tajná státní policie) neboli zkráceně gestapo patřilo mezi nejobávanější represivní…