Mercedes-Benz S (W06): První bílý slon slaví devadesátku. A proč se mu tak říká?

 

Předválečný Mercedes-Benz S série W06 založil slávu sportovních vozů značky, triumfoval v mnoha závodech a mohli si jej koupit i bohatí lidé... Je mu devadesát.

Pod označením S si u Mercedesu představíme luxusní limuzíny a z nich odvozené kupé. Jenže dávno před vznikem neprestižnější třídy osobních aut s trojcípou hvězdou ve znaku tohle písmenko dostal úplně jiný model. Neznamenalo zde „Sonderklasse“, nýbrž „Sport“. Počátek slavné řady, která pokračovala modely SS, SSK a SSKL, se zrodil před 90 lety. A hned napoprvé vyhrál...

Celé sérii se říkalo „bílí sloni“. Proč? Protože německé sportovní a závodní vozy startovaly v rozličných kláních vždy v bílé barvě, éra stříbrných šípů přišla až v roce 1934. A auta to byla... skutečně obrovská, s patřičně dimenzovanými a kompresorem dopovanými motory. Na konci 20.a počátku 30. let navíc bez přílišné námahy dominovala evropské scéně sportovních a cestovních vozů. Po odstranění blatníků, světel a zakrytí míst spolujezdců je bez problémů pustili na start i pořadatelé závodů tzv. volné formule (formula libre). Zdánlivě nelichotivou přezdívku po tlustokožcích však vymysleli fanoušci, nikoli samotná automobilka. A vžila se!

Debut s vavříny

Kariéra Typu S, nebo chcete-li Modelu S začala hvězdně. 19. června 1927 zvítězil později velmi slavný Rudolf Caracciola ve vůbec prvním závodě sportovních vozů na čerstvě otevřeném Nürburgringu v pohoří Eifel. Dosáhl průměru 101,1 km/h. Mercedes-Benz zde slavil navíc triumf dvojitý, na druhém místě skončil jeho kolega Adolf Rosenberger se stejným vozem a průměrnou rychlostí 93,6 km/h. Trať, která je mylně považována za přírodní, ale vznikla jako speciální autodrom, měřila 28,265 km. Šlo o kombinaci Severní a Jižní smyčky, Nordschleife a dnes již neexistující Südschelife (respektive se z ní zachovaly pouze některé části).

Model S (26/120/180 PS) nevznikl zcela na čistém papíře. Byl další vývojovou fází Modelu K (24/100/140 PS) z roku 1926. Tehdy se dosud konkurenční automobilky Daimler a Benz mimochodem spojily v jednu. Z „káčka“ použili konstruktéři zkrácené šasi a vlastně i motor, kompresorový šestiválec s dvojitým zapalováním.

Skoro 6,8 litru

Už od počátku se ovšem počítalo s jeho nasazením v motoristickém sportu. Měnilo se tedy těžiště, konkrétně poloha podélných částí rámu a samotného agregátu, ten se přesunul o 30 cm dozadu, což se příznivě projevilo v rozložení hmotnosti na obě nápravy. Samotné šasi vážilo 1270 kg. Pokud se to někomu zdá hodně, tak zhublo 230 kg! Šestiválec měl také o 550 cm3 větší objem, přesně 6789 cm3 Blok dostal mokré vložky válců místo suchých, spolu s dalšími modifikacemi včetně nového vačkového hřídele s větším zdvihem ventilů a kratším časováním.

To znamenalo i nárůst výkonu: z původních 81 kW (110 k) na 88 kW (120 k). Při použití kompresoru narostl ze 118 kW (160 k) na 132 kW (180 k), svědčilo o tom i ono výše zmíněné předlouhé doplňkové označení, první dvouciferné číslo znamenalo tzv. daňové koně. Dmychadlo se mimochodem aktivovalo prostým způsobem: sešlápnutím plynového pedálu až k podlaze. Výsledkem byl doslova pekelný řev...

Sporťák, cesťák...

Závodní úspěchy „eska“ pokračovaly dál. Caracciola s Willym Walbem (později působil jako manažer u konkurenčního Auto Unionu) vyhráli třídu „automobilového turnaje“ v Baden-Badenu, který se konal od 5. do 9. července 1927. „Rudi“ sám zvítězil také ve vyzývací trofeji Batschari a v rychlostním závodě na 4,9 km dlouhé trati mezi Ettlingenem a Rastattem, kde dosáhl průměru 165,8 km/h. Tovární tým tří vozů uspěl při Grand Prix Německa, opět na Nürburgringu. 2. ročník prestižního závodu byl vypsán pro sportovní auta a skončil 17. července totálním triumfem Mercedesů S v pořadí Otto Merz – Christian Werner – Willy Walb.

Další výrazný zápis do historie se odehrál 13. a 14. srpna téhož roku. Švýcarský Internationale Klausenrennen nebyl žádnou procházkou růžovým sadem, šlo o náročný závod do vrchu, v té době nejtěžší v Evropě. Nezpevněnou prašnou trať tvořily dva strmé hadovité úseky s výraznými změnami ve výšce na konci a začátku, které spojovala dlouhá rovinka v alpském údolí Umerboden. 21,5 kilometrů z obce Linthal na Klausenpasshöhe, 136 zatáček a 1237 metrů převýšení, tolik strohá čísla „horské Grand Prix Švýcarska“. Mechanici museli zvolit vhodné převodové poměry, což byl vzhledem k parametrům a profilu tratě opravdový oříšek...

...i vrchař

První den vyhrál Caracciola třídu cestovních vozů nad 5 litrů v novém rekordu v rámci národního otevřeného mistrovství. Za ním se umístila rychlá dáma Ernes Merck, dále domácí Hans Hürlimann z Curychu a Wilhelm Merck. Nedivme se stejným příjmením, šlo o manželský pár z německého Darmstadtu! Všichni jeli opět s Modely S, to znamenalo první čtyři místa! „Rudiho“ čas je dodnes platný, poslední ročník se uskutečnil v roce 1934, v současnosti se tu nepravidelně v několikaletých cyklech konají veteránská klání.

Na druhý den byly vypsány další, už mezinárodní závody. Tady se radoval v kategorii cestovních vozů do 8 litrů opět Caracciola před Hürlimannem a Ernes Merck, Ta získala rovněž dámskou cenu. Absolutně nejrychlejší čas dne zaznamenal Otto Merz, startující mezi sportovními osmilitry.

Pro boháče

Mercedesy S si ale mohli dopřát i soukromníci, pochopitelně patřičně movití. Přímo z továrny vyjížděly coby otevřené čtyřmístné cestovní vozy a kabriolety. Ty měly na rozdíl od „tourerů“ boční okna, plátěnou střechu sdílely obě varianty. Zákazníci si také mohli koupit samotné šasi a nechat jej „obléknout“ jinde. Z nejznámějších karosáren jmenujme berlínskou Erdmann & Rossi, londýnské Freestone & Webb, pařížskou firmu Saoutchik a van den Plas z belgického Bruselu, nádherné kreace na podvozcích tvořili také pozapomenutí: kolínský Papler a ženevský Zietz. Model S (v literatuře zpravidla zmiňovaný podle objemu motoru coby 680 S) byl vystřídán typy SS a SSK v roce 1928. I ony nesly interní kód W06.

Slavná éra obřích závodních mercedesů skončila velkým vítězstvím Rudolfa Caraccioly v Mille Miglia v dubnu 1931. Byl prvním zahraničním jezdcem, který v tomto přetěžkém tisícimílovém klání triumfoval. S mechanikem Wilhelmem Sebastianem porazili na okruhu mezi Brescií a Římem v běžném provozu armádu italských posádek. Na konci května si odnesl také prvenství z XIV. ročníku závodu do vrchu Zbraslav-Jíloviště, součásti mistrovství Evropy. V obou případech jel s SSKL. Vzhledem k tomu, že už se žádný další nepořádal, i na této trati zůstal jeho rekord navždy nepřekonán.

Foto: Daimler, RM Sotheby's, Bonhams, Auto World Press

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
TOP 10: Auta, kterými se vozil Donald Trump. Do Putinovy limuzíny mají daleko TOP 10: Auta, kterými se vozil Donald Trump. Do Putinovy limuzíny mají daleko

Asi každý aspekt soukromého i profesního života…

Američané poslali bombardéry a bojové stíhačky ke KLDR, chtějí demonstrovat sílu Američané poslali bombardéry a bojové stíhačky ke KLDR, chtějí demonstrovat sílu

Mezinárodním vzdušným prostorem nad mořem u východního…

 
Zdroj: Daimler, Wikipedia

Štítky Mercedes-Benz

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Luxusní a ještě luxusnější. Audi Q8 a Lamborghini Urus přistiženy v Itálii Luxusní a ještě luxusnější. Audi Q8 a Lamborghini Urus přistiženy v Itálii

Trojici důkladně zamaskovaných prototypů, případně…

 



Mercedes-Benz S kupé a kabrio mají po faceliftu. Nabízí více komfortu a speciální světla Mercedes-Benz S kupé a kabrio mají po faceliftu. Nabízí více komfortu a speciální světla

Součástí novinek modernizovaného kupé a kabrioletu je i…

Mercedes S 65 AMG: Na prodej je ojetina za 2 % původní ceny Mercedes S 65 AMG: Na prodej je ojetina za 2 % původní ceny

Jako nový přišel tento mercedes na 200.000 amerických…

 



 
Úžasné muzeum Mazda nedaleko našich hranic: Tohle neuvidíte ani v Japonsku!

Úžasné muzeum Mazda nedaleko našich hranic: Tohle neuvidíte ani v Japonsku!

Dnes 08:00

V Evropě naprosto unikátní sbírka historických vozů Mazda je od loňska k vidění v bavorském městečku Augsburg.




Blesk.cz

Zoufalý Pomeje bojující s rakovinou hrtanu: Musí čekat další týden!

Zoufalý Pomeje bojující s rakovinou hrtanu: Musí…

Podstoupil 33 ozařování, měl krk spálený do masa, kvůli bolestem nemohl pozřít ani sousto. Teď se Jiří Pomeje…

Snoubenci nafotili sérii sexy fotografií: Okamžitě se stali terčem posměchu i obdivu

Snoubenci nafotili sérii sexy fotografií: Okamžitě…

Tyhle snímky miluje celý internet! Snoubenci Stephanie a Arryn požádali svou kamarádku a fotografku Briu Terry,…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Výhru Realu vystřelil Ceballos, Barceloně pomohly vlastní góly

SESTŘIHY: Výhru Realu vystřelil Ceballos, Barceloně…

Ve šlágru šestého kola španělské ligy fotbalisté Atlética Madrid porazili 2:0 Sevillu a posunuli se na druhé…

SESTŘIHY: Výhru slaví Plzeň i Olomouc, Slavia remizovala ve Zlíně

SESTŘIHY: Výhru slaví Plzeň i Olomouc, Slavia…

Fotbalisté Slavie získali ligový rekord v neporazitelnosti, ve Zlíně ale brali jen bod za remízu 1:1. Další…

 

Reflex.cz

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Český mnich v Rusku

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Český…

Bratr Joakim, původním jménem Roman Hrdý, je jediný český mnich sloužící v Rusku. Není to nevrlý a zamlklý…

Volební kampaň ANO: Babišovo bla bla bla, které je tak blbé, že by mohlo být v učebnicích

Volební kampaň ANO: Babišovo bla bla bla, které je…

Andrej Babiš zahájil na Twitteru volební kampaň svého politického hnití (nejde o překlep). Jeho volební reklama…