Mercedes-Benz S (W06): První bílý slon slaví devadesátku. A proč se mu tak říká?

 

Předválečný Mercedes-Benz S série W06 založil slávu sportovních vozů značky, triumfoval v mnoha závodech a mohli si jej koupit i bohatí lidé... Je mu devadesát.

Pod označením S si u Mercedesu představíme luxusní limuzíny a z nich odvozené kupé. Jenže dávno před vznikem neprestižnější třídy osobních aut s trojcípou hvězdou ve znaku tohle písmenko dostal úplně jiný model. Neznamenalo zde „Sonderklasse“, nýbrž „Sport“. Počátek slavné řady, která pokračovala modely SS, SSK a SSKL, se zrodil před 90 lety. A hned napoprvé vyhrál...

Celé sérii se říkalo „bílí sloni“. Proč? Protože německé sportovní a závodní vozy startovaly v rozličných kláních vždy v bílé barvě, éra stříbrných šípů přišla až v roce 1934. A auta to byla... skutečně obrovská, s patřičně dimenzovanými a kompresorem dopovanými motory. Na konci 20.a počátku 30. let navíc bez přílišné námahy dominovala evropské scéně sportovních a cestovních vozů. Po odstranění blatníků, světel a zakrytí míst spolujezdců je bez problémů pustili na start i pořadatelé závodů tzv. volné formule (formula libre). Zdánlivě nelichotivou přezdívku po tlustokožcích však vymysleli fanoušci, nikoli samotná automobilka. A vžila se!

Debut s vavříny

Kariéra Typu S, nebo chcete-li Modelu S začala hvězdně. 19. června 1927 zvítězil později velmi slavný Rudolf Caracciola ve vůbec prvním závodě sportovních vozů na čerstvě otevřeném Nürburgringu v pohoří Eifel. Dosáhl průměru 101,1 km/h. Mercedes-Benz zde slavil navíc triumf dvojitý, na druhém místě skončil jeho kolega Adolf Rosenberger se stejným vozem a průměrnou rychlostí 93,6 km/h. Trať, která je mylně považována za přírodní, ale vznikla jako speciální autodrom, měřila 28,265 km. Šlo o kombinaci Severní a Jižní smyčky, Nordschleife a dnes již neexistující Südschelife (respektive se z ní zachovaly pouze některé části).

Model S (26/120/180 PS) nevznikl zcela na čistém papíře. Byl další vývojovou fází Modelu K (24/100/140 PS) z roku 1926. Tehdy se dosud konkurenční automobilky Daimler a Benz mimochodem spojily v jednu. Z „káčka“ použili konstruktéři zkrácené šasi a vlastně i motor, kompresorový šestiválec s dvojitým zapalováním.

Skoro 6,8 litru

Už od počátku se ovšem počítalo s jeho nasazením v motoristickém sportu. Měnilo se tedy těžiště, konkrétně poloha podélných částí rámu a samotného agregátu, ten se přesunul o 30 cm dozadu, což se příznivě projevilo v rozložení hmotnosti na obě nápravy. Samotné šasi vážilo 1270 kg. Pokud se to někomu zdá hodně, tak zhublo 230 kg! Šestiválec měl také o 550 cm3 větší objem, přesně 6789 cm3 Blok dostal mokré vložky válců místo suchých, spolu s dalšími modifikacemi včetně nového vačkového hřídele s větším zdvihem ventilů a kratším časováním.

To znamenalo i nárůst výkonu: z původních 81 kW (110 k) na 88 kW (120 k). Při použití kompresoru narostl ze 118 kW (160 k) na 132 kW (180 k), svědčilo o tom i ono výše zmíněné předlouhé doplňkové označení, první dvouciferné číslo znamenalo tzv. daňové koně. Dmychadlo se mimochodem aktivovalo prostým způsobem: sešlápnutím plynového pedálu až k podlaze. Výsledkem byl doslova pekelný řev...

Sporťák, cesťák...

Závodní úspěchy „eska“ pokračovaly dál. Caracciola s Willym Walbem (později působil jako manažer u konkurenčního Auto Unionu) vyhráli třídu „automobilového turnaje“ v Baden-Badenu, který se konal od 5. do 9. července 1927. „Rudi“ sám zvítězil také ve vyzývací trofeji Batschari a v rychlostním závodě na 4,9 km dlouhé trati mezi Ettlingenem a Rastattem, kde dosáhl průměru 165,8 km/h. Tovární tým tří vozů uspěl při Grand Prix Německa, opět na Nürburgringu. 2. ročník prestižního závodu byl vypsán pro sportovní auta a skončil 17. července totálním triumfem Mercedesů S v pořadí Otto Merz – Christian Werner – Willy Walb.

Další výrazný zápis do historie se odehrál 13. a 14. srpna téhož roku. Švýcarský Internationale Klausenrennen nebyl žádnou procházkou růžovým sadem, šlo o náročný závod do vrchu, v té době nejtěžší v Evropě. Nezpevněnou prašnou trať tvořily dva strmé hadovité úseky s výraznými změnami ve výšce na konci a začátku, které spojovala dlouhá rovinka v alpském údolí Umerboden. 21,5 kilometrů z obce Linthal na Klausenpasshöhe, 136 zatáček a 1237 metrů převýšení, tolik strohá čísla „horské Grand Prix Švýcarska“. Mechanici museli zvolit vhodné převodové poměry, což byl vzhledem k parametrům a profilu tratě opravdový oříšek...

...i vrchař

První den vyhrál Caracciola třídu cestovních vozů nad 5 litrů v novém rekordu v rámci národního otevřeného mistrovství. Za ním se umístila rychlá dáma Ernes Merck, dále domácí Hans Hürlimann z Curychu a Wilhelm Merck. Nedivme se stejným příjmením, šlo o manželský pár z německého Darmstadtu! Všichni jeli opět s Modely S, to znamenalo první čtyři místa! „Rudiho“ čas je dodnes platný, poslední ročník se uskutečnil v roce 1934, v současnosti se tu nepravidelně v několikaletých cyklech konají veteránská klání.

Na druhý den byly vypsány další, už mezinárodní závody. Tady se radoval v kategorii cestovních vozů do 8 litrů opět Caracciola před Hürlimannem a Ernes Merck, Ta získala rovněž dámskou cenu. Absolutně nejrychlejší čas dne zaznamenal Otto Merz, startující mezi sportovními osmilitry.

Pro boháče

Mercedesy S si ale mohli dopřát i soukromníci, pochopitelně patřičně movití. Přímo z továrny vyjížděly coby otevřené čtyřmístné cestovní vozy a kabriolety. Ty měly na rozdíl od „tourerů“ boční okna, plátěnou střechu sdílely obě varianty. Zákazníci si také mohli koupit samotné šasi a nechat jej „obléknout“ jinde. Z nejznámějších karosáren jmenujme berlínskou Erdmann & Rossi, londýnské Freestone & Webb, pařížskou firmu Saoutchik a van den Plas z belgického Bruselu, nádherné kreace na podvozcích tvořili také pozapomenutí: kolínský Papler a ženevský Zietz. Model S (v literatuře zpravidla zmiňovaný podle objemu motoru coby 680 S) byl vystřídán typy SS a SSK v roce 1928. I ony nesly interní kód W06.

Slavná éra obřích závodních mercedesů skončila velkým vítězstvím Rudolfa Caraccioly v Mille Miglia v dubnu 1931. Byl prvním zahraničním jezdcem, který v tomto přetěžkém tisícimílovém klání triumfoval. S mechanikem Wilhelmem Sebastianem porazili na okruhu mezi Brescií a Římem v běžném provozu armádu italských posádek. Na konci května si odnesl také prvenství z XIV. ročníku závodu do vrchu Zbraslav-Jíloviště, součásti mistrovství Evropy. V obou případech jel s SSKL. Vzhledem k tomu, že už se žádný další nepořádal, i na této trati zůstal jeho rekord navždy nepřekonán.

Foto: Daimler, RM Sotheby's, Bonhams, Auto World Press

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Erdogan se spojí s nacionalisty, aby si zajistil výhru ve volbách Erdogan se spojí s nacionalisty, aby si zajistil výhru ve volbách

Turecká vládní Strana spravedlnosti a rozvoje (AKP)…

Vítězem Zasedačky roku jsou kanceláře SAP Vítězem Zasedačky roku jsou kanceláře SAP

Soutěž CBRE Zasedačka roku 2017 je u konce. Hlavní…

Likvidaci vrtů za stovky milionů zajistí Geosan Likvidaci vrtů za stovky milionů zajistí Geosan

Sdružení tvořené společnostmi Geosan, MND a Rekultivace…

Česko si v žebříčku vnímání korupce polepšilo, za průměrem Unie ale zaostává Česko si v žebříčku vnímání korupce polepšilo, za průměrem Unie ale zaostává

Česká republika si v celosvětovém žebříčku vnímání…

 
Zdroj: Daimler, Wikipedia

Štítky Mercedes-Benz

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti? Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti?

Hyundai odhalil první oficiální obrázky nového Santa Fe.…

Nový Peugeot 508 unikl bez špetky maskování. Tohle je prostě krása! Nový Peugeot 508 unikl bez špetky maskování. Tohle je prostě krása!

Snímky se na internetu objevily ještě před premiérou vozu…

 






 
Volvo V60 oficiálně: Rodinný ideál přijede i se dvěma plug-in hybridy

Volvo V60 oficiálně: Rodinný ideál přijede i se dvěma plug-in hybridy

Včera

Švédská automobilka se přidala do zástupu značek, které horkou novinku pro Ženevu představují ještě před startem autosalonu. Přivítat tak s předstihem můžeme i Volvo V60.




Blesk.cz

Mléko zatracované i vynášené: 4 mýty a pravdy o »bílém zlatě«

Mléko zatracované i vynášené: 4 mýty a pravdy o…

Vynášené i zatracované mléko! Patří nebo nepatří do našeho jídelníčku: Měli by ho pít jen děti a dospělí už ne?…

„Pila připravena,“ chlubil se vynálezce ponorky v sms. Pak novinářce uřízl hlavu

„Pila připravena,“ chlubil se vynálezce ponorky v…

Dánský vynálezce a konstruktér Peter Madsen (47) obviněný z brutální vraždy švédské novinářky Kim Wallové (†30)…

 

iSport.cz

Němci šokovali Švédsko. Kanadě stačil jediný gól, Češi jdou na Rusko

Němci šokovali Švédsko. Kanadě stačil jediný gól,…

Velké překvapení si na hokejovém turnaji na ZOH připravili Němci. Nad favorizovaným Švédskem vyhráli 4:3 v…

Bank o posunutí závodu Ledecké: Napadaly mě věci, které nejde napsat

Bank o posunutí závodu Ledecké: Napadaly mě věci,…

PŘÍMO Z PCHJONGČCHANGU | Ze zlatého super-G na středeční sjezd a až teprve potom na snowboardovou misi? Pro…

 

Reflex.cz

Česko prý ekonomicky vzkvétá, přesto je milion lidí finančně na dně. U nich si tradiční politické strany neškrtnou

Česko prý ekonomicky vzkvétá, přesto je milion lidí…

Podle předběžného odhadu Českého statistického úřadu vzrostlo tuzemské hospodářství v loňském roce meziročně o…

Kimovy hry: KLDR poslala na olympiádu své sexy otrokyně. A svět jí to zbaštil

Kimovy hry: KLDR poslala na olympiádu své sexy…

Kam čert (v našem případě diktátor) nemůže, tam nastrčí ženu. Lépe řečeno, hned stovky žen.…