TEST Mercedes-Benz SL 500 – SLadký život
Klasický roadster s velkoobjemovým osmiválcem přežil všechny ropné i politické krize novodobého světa a na začátku 21. století má ve výrobním programu značky Mercedes-Benz své nezpochybnitelné místo. Model klasickým názvem SL 500 nám letos v říjnu tři dny říkal pane. I když to nebylo zdaleka první setkání, jde o silný zážitek pro řadového novináře natož pro obyčejného smrtelníka. Na několik hodin se z vás za volantem stane „někdo“, kdo na to má, kdo může, kdykoli chce. Za „činnost“ si doplňte cokoli. Můžete okouzlovat, můžete zrychlovat, můžete pomalu popojíždět v koloně, můžete brzdit, můžete tankovat, můžete prostě jen tak stát…a pořád budete středem pozornosti. Velmi rychle si uvědomíte, že status vaší maličkosti se výrazně změnil. S Mercedesem SL si nekupujete jen stroj, je to koncentrovaná image automobilky Mercedes-Benz, která je tím co zvyšuje cenu tohoto bezpochyby technicky vyspělého automobilu. Jaký tedy je?
Vzhled klasického roadsteru
…je už desítky let zakonzervován do několika designových pravidel, která se pouze mírně upravují. K dosažení kýžené elegance je třeba dodržovat nízkou výšku a velkou šířku karoserie, vybavit vůz dlouhou kapotou, motorem vpředu a pohonem zadních kol, která mají být co možná nejblíže dvěma vyvoleným pasažérům. U otevřeného auta je nesmírně důležité zpracování zádě, která by měla být maximálně plochá, bez rušivých výstupků a ochranných oblouků. Nic víc, nic méně. To vše zkombinovat tak aby byl výsledek optimální po všech stránkách není vůbec snadné. Zkušenosti, které ve Stuttgartu mají jsou k nezaplacení. Padesátiletá historie roadsterů je však už dobrým příslibem toho, že problematických míst na třídě SL nemůže být mnoho…
Aktuální provedení (R230), prodávané od roku 2001, stylisticky navázalo na řadu R129, poprvé představenou v roce 1989. Letos na jaře prošel velký roadster technickým faceliftem, jehož součástí bylo také zavedení několika dílčích stylistických změn. Nejvíce byly postiženy čelní partie s novým třídílným žebrováním masky a pozměněným nárazníkem s integrovanými oválnými mlhovkami, které dále opticky rozšiřují již dostatečně solidně usazený automobil. To co popisujeme v předchozím odstavci bychom mohli krok za krokem ukazovat na příkladech z praxe. Z praxe tvořené klasikem, který na světovém trhu v této třídě zaujímá třetinový tržní podíl.
Co je vidět na fotografiích
mercedesbenz kabriolet testy nizsistredni roadster …je jen derivát toho jak SL působí při bezprostředním kontaktu. Zdánlivě nesmyslně dlouhá kapota, stejně nesmyslně krátký prostor určený pro posádku a z některých úhlů snad až příliš zaoblená záď. Sundáte střechu a místo přikrčeného kupé se svalnatými doširoka vytaženými blatníky tu je „placka“, která jen nízkým čelním sklem narušuje ideální doutníkový profil. Kapotový majestát přídě nachází svůj ekvivalent v uspořádání objemů při pohledu na záď. I teď je úplně jedno jestli před vámi právě stojí SL jako kupé nebo SL jako roadster. Obrovské trojúhelníky sdružených světel dokonale maskují skutečné rozměry tohoto auta a respekt pozorných přihlížejících tak budí hlavně poměr šířky vozu k šířce styčných ploch zadních pneumatik.
A pak jsou detaily
…ty detaily, které úplně změní váš pohled na věc, když se jim přiblížíte na dohled a pak vás změní ještě podruhé, když se jich můžete dokonce dotýkat. Otvory na kapotě ani na blatnících to nejsou žádné rychlé imitace, ale plně funkční prvky. Stejné lze konstatovat o otvorech v kotoučích, které působí menším dojmem díky příplatkovým jen pětipaprskovým kolům o průměru 19 palců. Poeta by hledal harmonii v tvarování světlometů a na ně navazující kapoty. Prostor k úvahám je dobré věnovat i tvarování tak samozřejmé části jakou je přední blatník. Jenže pak váš zrak sklouzne na dokonalý srpeček bočních oken, který do rychlé siluety vytíná střecha a je jasné, že tento model to není žádná karikatura. Je to ryzí klasik, který i těm posledním diletantům obrovským logem na masce sděluje s kým že právě mají tu čest.
Interiér nepřekvapuje
mercedesbenz kabriolet testy nizsistredni roadster
Místa v interiéru SL není mnoho, ale stísněně se budou cítit až opravdu velcí dlouháni nebo osoby zavalitějšího vzrůstu. Velkou šířku vozu a malou výšku si uvědomíte při nastupování a pak při přesednutí do běžného vozu. Kůží jsou potažena sedadla, dveřní výplně i přístrojová deska. Konvenční budíky poskytují azyl dvěma bodovým displejům, výpočetní centrum je správně situováno do druhořadého zorného pole řidiče – na středovou konzolu. Za voličem automatické převodovky je důležitá páčka ovládající střechu. Rychlá, ani ne 20 sekund trvající operace, je zahájena rotací zadního okna. Celý elektrohydraulický koncert by si majitel měl nechat od někoho občas předvést. Ta podívaná totiž stoj za to. Pod velkou stříbrnou klapkou, která mění kupé v roadster a naopak jsou tlačítka pro vysunutí nebo uschování ochranného oblouku. I když je oblouk esteticky nežádoucí, je stále připraven k zásahu. Stačí totiž trochu ostřejší jízda a povel stabilizačního systému ochranu hlav pasažérů bleskurychlým vztyčením za klapavého mechanického zvuku uvede do pohotovostního režimu.
mercedesbenz kabriolet testy nizsistredni roadster V zádi je prostor pro střechu, ale nejen pro ni. Kryt, který střeše vymezuje prostor musí být na svém místě, aby se vůbec hra kovových a skleněných částí odstartovala. V zavazadelníku zbývá tak jako tak 235 l, pokud se zřeknete jízd s otevřeným vozem, je k dispozici až 339 litrů pro zavazadla. Pro snazší nakládání zavazadel lze tlačítkem v kufru celou složenou střechu nadzvednout a poté zase ponořit. Ani to však není vše. Za předními sedadly jsou totiž jakési náznaky míst pro sezení, které však za tímto účelem asi nikdy nevyužijete. Naopak k odložení zadních zavazadel jsou pro delší cesty dobře použitelné, protože přímo nad nimi je připravena skládací větrná clona., která tento prostor alespoň trochu uzavírá.
Jízda s SL 500
…je komfortní a rychlá současně. Není to tak ryzí sportovní auto, jak by mnoho lidí od zkratky SL čekalo. A propos zkratka. SL znamenalo kdysi Sport und Leicht (sportovní a lehký), dnes je to však trochu jinak. SL 500 váží 1,9 tuny…
Při běžné jízdě převládá pocit velkého širokého auta klasické koncepce. Kola která ovládáte obrovským téměř svislým volantem jsou kdesi daleko vpředu. Daleko, tam kde končí kapota, která je na rozdíl od mnoha „rádoby GT“ skutečně vidět. Řízení je přesné, ale kdo čeká extrémně přímý převod, je na špatné adrese. To si kupte banglovského konkurenta z Mnichova. Tady vládne cestování ve velkém stylu, ke kterému patří volant většího průměru.
mercedesbenz kabriolet testy nizsistredni roadster
Žádoucí a z koncepce vozu plynoucí přetáčivost má v běžném provozu na povel ESP, jinak se může o vhodný zásah a kontrolovaný efektní průjezd s postranními efekty pokoušet i řidič. Elektronika jej však ve vyšších rychlostech stejně za určitou mez nepustí.
Jízda se staženou střechou je při zcela otevřeném voze s ideální siluetou fyzicky dost náročná a za chladného počasí vám nepomůže ani teplé oblečení. Vytažení větrné clony a bočních oken v kombinaci s výkonným topením zásobovaným nevyužitou energií z osmiválce dělá z tohoto roadsteru příjemný pokojíček i v rychlostech přes 130 km/h.
Karoserie nevykazuje žádné známky kroucení a to ani při extrémních rychlostech. Je asi samozřejmostí, že v interiéru nic nevrže.
Motor funguje bezvadně
Poznat v SL 500 atmosférický osmiválec o objemu 5,5 l není vůbec snadné. Projev připomíná spíše tradiční kompresorem přeplňovaný osmiválec. Překvapuje nejen ochota vydávat se do vysokých otáček, kde každý očekává výkon, sílu i náležitý zvuk, ale hlavně připravenost pracovat i v nízkých otáčkách. Moderní motor, který se poprvé objevil v nové třídě S ochotně akceptuje při rychlosti 130 km/h otáčkoměrových 2000 ot./min na sedmý převodový stupeň i 5300 ot./min na dvojku. Posun z původního maxima 225 kW na současných 285 kW při 6000 ot./min je nezanedbatelný. Vždyť s pomocí 530 Nm mezi 2800 a 4800 ot./min je toto SL 500 připraveno zrychlovat o sekundu rychleji (z 0 na 100 km/h za 5,4 s) než předchozí provedení. Je to současně nejsilnější motorizace, které ještě stačí hbitá a současně sametově řadící sedmistupňová automatická převodovka 7G-Tronic. Dvanáctiválec v SL 600 se musí spokojit s pěti stupni.
Během našeho testu jsme jezdili v průměru za 15 l/100 km, při běžné cestovní rychlosti na českých dálnicích lze jet i za necelých 11 l/100 km, což je vzhledem ke zdvihovému objemu motoru úctyhodný výsledek. Pochopitelné je, že městský režim vozu v tomto ohledu příliš nesvědčí a není výjimkou ale spíše pravidlem přiblížení se k dvacetilitrové spotřebě. Stejnou zkušenost jsme udělali i při ostřejší jízdě na uzavřené trati.
Tři a čtvrt milionu korun
… to už je dost peněz na to abyste mohli žádat špičkový produkt. V případě Mercedesu se kvalita projevuje v několika fázích. Design, silný motor a výborné jízdní vlastnosti poznáte prakticky okamžitě. Přirozeně působící, ergonomicky navržený interiér, tuhost skeletu nebo dobrou aerodynamiku otevřeného vozu poznáte až časem. Ani po letech provozu se z vašeho snu nestane nákladová noční můra. Ano, živit SL 500 asi nebude žádná láce, ale peripetie se kterými žijí majitelé britských a zejména italských sportovních vozů jsou třídě SL dlouhá léta cizí.
První cena vozu | 2.561.000,-Kč (SL 350) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 3.220.000,-Kč (SL 500) |
Cena vozu včetně příplatkové výbavy | 3.512.010,-Kč |
Související články:
Plusy
- spojení sportovních vlastností a pohodlí
- pružný, výkonný a relativně úsporný motor
- rychlé a sametově rychlé řazení automatické převodovky
- nadčasový design karoserie
- image
Minusy
- velký průměr volantu
- nekompromisní ovládání střechy, ochranného oblouku, víka kufru
- vysoká pořizovací cena, provozní náklady