Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz SLK: 10 let na trhu

Dan Vořechovský
Diskuze (29)
Kategorie sportovního roadsteru s pevnou střechou byla po mnoha letech obnovena v roce 1996. Po meziválečných kupé-kabrioletech a poválečných korábech amerických silnic s pevnou střechou totiž přišel Mercedes-Benz SLK.

Již před deseti lety uvedl Mercedes na trh roadster s názvem SLK a byl to jednoznačně podařený krok. Hned první rok se prodalo o 50 % roadsterů více, než byl výrobní plán. Mercedes přinesl na trh model, který vytvořil nový tržní segment, jehož prodeje se za 10 let ztrojnásobily.

Jednou z hlavních technických inovací byl systém sklopné střechy (vario-roof), což je elektricky ovládaná pevná střecha, která se skládá ze skládací střechy a speciálního vyklápěcího zadního okna. Proměna automobilu z kupé s pevnou střechou na roadster trvala 25 sekund. Střecha zmenšila zavazadlový prostor u první generace modelu SLK na 145 l. S nataženou střechou se zavazadlový prostor rozšířil na 348 l. SLK se mohl od počátku pochlubit i vysokou mírou pasivní bezpečnosti. Už v době svého uvedení nabízel roadster stejnou míru bezpečnosti jako modely třídy E.

Pod kapotou se v první verzi nacházely dva benzínové agregáty. Prvním byl čtyřválcový dvoulitr s výkonem 100 kW (136 k) a maximálním kroutícím momentem 190 Nm. Alternativu tvořil přeplňovaný agregát o objemu 2,3 l podávající výkon 142 kW (193 k) při maximálním točivém momentu 280 Nm. S touto druhou pohonnou jednotkou dosáhl SLK rychlosti až 231 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlil za 7,6 s. Od roku 2000 byl mechanický kompresor přidán i do dvoulitrového motoru, čímž se výkon zvýšil na 120 kW (163 k). Nabídka se zároveň rozšířila o dva benzínové šestiválce s výkonem 160 kW (pro SLK 320) a 260 kW (pro SLK 32 AMG).

ObdobíModely a pohonné jednotky
1996-2000SLK 200: řadový čtyřválec, 100 kW (136 k)
SLK 230 KOMPRESSOR: řadový čtyřválec, 142 kW (193 k)
2000-2004SLK 200 KOMPRESSOR: řadový čtyřválec, 120 kW (163 k)
SLK 230 KOMPRESSOR: řadový čtyřválec, 145 kW (197 k)
SLK 320: vidlicový šestiválec, 160 kW (218 k)
2001-2004SLK 32 AMG: vidlicový šestiválec, 260 kW (354 k)

V roce 2004 přišla na trh druhá generace modelu SLK. Kromě výkonnějších motorů a sportovnějšího naladění může být SLK vybaven systémem proudění teplého vzduchu AIRSCARF, který přivádí ohřívaný vzduch do oblasti krku a hlavy obou pasažérů. Systém se spouští stisknutím tlačítka a automaticky reguluje přívod teplého vzduchu podle rychlosti vozu (až do 120 km/h) a venkovní teploty.

U druhé generace se zrychlilo také ovládání střechy (nyní 22 sekund) a zavazadlový prostor při složené střeše se zvětšil na 208 litrů (o 63 litrů více proti první generaci). Zvětšení je možné díky nové konstrukci zadního okna. Sklopná střecha také nabízí oproti jiným roadsterům nižší úroveň hladiny hluku při natažené střeše. Dalšími technickými inovacemi v druhé generaci jsou například bixenonové světlomety nebo aktivace airbagů ve dvou fázích podle míry nárazu.

Současná druhá generace nabízí čtyři různé motory. Od jara roku 2004 jde o osmiválec o objemu 5,5 l s výkonem 265 kW (360 k), se kterým SLK zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,9 s. Dále jde o šestiválec o výkonu 200 kW (272 k) a točivém momentu 350 Nm a také osvědčený čtyřválec s výkonem 120 kW (163 k). Od roku 2005 je pak v nabídce i druhý šestiválec s výkonem 170 kW (231 k) a točivém momentu 300 Nm.

ObdobíModely a pohonné jednotky
Od roku 2004SLK 200 KOMPRESSOR: řadový čtyřválec, 120 kW (163 k)
SLK 350: vidlicový šestiválec, 200 kW (272 k)
SLK 55 AMG: vidlicový osmiválec, 265 kW (360 k)
Od roku 2005SLK 280: vidlicový šestiválec, 170 kW (231 k)

Model SLK 55 AMG je standardně vybaven sedmistupňovým automatem 7G-TRONIC, který je volitelný také pro verze SLK 280 a SLK 350.

Pro šestiválcové a čtyřválcové modely SLK připravil Mercedes od září tohoto roku také sportovní paket, který obsahuje 18'' kola z lehkých slitin s pneumatikami 225/40 R18 vpředu a 245/35 R18 vzadu a 17palcovými brzdami s ventilovanými předními kotouči. Vůz je také ve sportovní úpravě snížen o 10 mm.

Za 10 let prodal Mercedes na 460 tisíc kusů modelu SLK a na trhu si drží 30% podíl. V minulém roce bylo vyrobeno 60 500 kusů, nejvíce v historii modelu. Zdá se, že prodejní úspěchy SLK budou pokračovat. Druhou generaci modelu SLK jsme vám podrobně představili v magazínu Auto.cz.

Dan Vořechovský
Diskuze (29)