Mercedes-Benz SLR McLaren - něco pro labužníky

Mercedes-Benz SLR McLaren - něco pro labužníky

 
 
15.10. 2003

Na autosalónu ve Frankfurtu došlo k oficiálnímu představení tohoto supervozu a my vám v návaznosti na již zveřejněné podrobné informace o technologii vozu přinášíme další detaily.

Mercedes-Benz SLR McLaren již nepotřebuje žádné úvodníky, neboť za dobu od své první prezentace již továrna udělala pro jeho medializaci velký kus práce. My jsme vás o technických detailech již informovali ve speciálním článku a tak se dnes zaměříme na další informace, které v době jeho vzniku ještě nebyly k dispozici. Zmíníme se o několika drobnostech vnějšího designu a hlavní část bude věnována interiéru a zajímavostem jeho výbavy.

Základním požadavkem týmu designérů bylo navrhnout jednoznačného nástupce legendárního SLR z padesátých let, ale bylo nutno také podtrhnout jeho modernost s přímou návazností na technologii vozů Formule 1. Spojitost z královskou disciplínou motoristického sportu a týmem McLaren, jenž se podílel na vývoji tohoto vozu je patrná především na přídi vozu. Zde je spoiler tvarován jako výrazné přítlačné křídlo a dvě zahnuté výztuhy přímo evokují tvar těchto nosných prvků na vozech McLaren v sezónách 1998 a 99, kdy získaly tituly šampióna. Tvar čtveřice oválných bi-xenonových světlometů zase přímo navazuje na tolik úspěšný design této části na produkčních modelech M-B. Zajímavým prvkem je kapota motoru zapuštěná pod boční obrys karosérie, aby mohlo být přední sklo protaženo co možná nejníže pro dobrý výhled z nízkého vozu. Na bocích za předními koly upoutá pozornost mohutné žebrování, které nejen zdařile esteticky tříští tuto velkou plochu, ale významným způsobem vylepšuje tepelnou bilanci vysokovýkonného motoru odvodem ohřátého vzduchu z jeho okolí. Pod těmito žebry jsou na každé straně dvě oválné koncovky výfukového potrubí. Díky absenci právě zmíněných koncovek výfuku působí záď tohoto kupé neobvykle uhlazeně a jeho hlavní dominantou jsou obrovské trojúhelníkové svítilny. Ty jsou sestaveny každá z 51 LED diod jejichž výhody v rychlé reakci jsou již dobře známy. Jediným prvkem narušujícím celkovou hladkost linií je zadní výklopný spoiler. Ten působí nejen jako přítlačné křídlo, ale v případě intenzivního brždění ve vysokých rychlostech také jako aerodynamická brzda. Při rychlostech nad 95 km/h se automaticky vysune o 10 stupňů a při rychlosti 240 km/h zvyšuje přítlak celého vozu o sílu rovnající se 78 kg. Řidič si však může ovladačem na středové konzole vysunout toto křídlo až o 30 stupňů a to již ve výše zmíněné rychlosti znamená 121 kg navíc. Pokud však pracuje jako aerodynamická brzda a vyklopí se o 65 stupňů, tak celkový přírůstek přítlačné síly odpovídá hmotnosti činí 167 kg, což je již hodnota nezanedbatelná.

Co bude ovšem asi nejvíce zajímat případné majitele tohoto klenotu bude bezpochyby interiér, ve kterém budou trávit svůj velice drahý volný čas. Zde najdeme kombinaci sportovně jednoduchého designu s vysoce kvalitními materiály a doplňky. Hlavní dominantou je zde bezesporu středová konzole zcela pokrytá hliníkovými panely, které jsou olemovány nenápadným rámečkem z uhlíkového kompozitu. Tyto dva materiály společně se speciálně pro tento vůz vyvinutou kůží „Silver Arrow“, jsou použity na veškerý povrch interiéru. Nejdůležitější pro dokonalý pocit ve voze jsou bezesporu sedadla. Ta v SLR McLaren mají nosnou konstrukci vyrobenou z uhlíkového kompozitu, díky němuž jsou o 25 procent lehčí než konvenční konstrukce, a k dispozici jsou tři rozměry čalounění. Z těch si zákazník vybere to, které mu nejlépe vyhovuje a nejlépe podepírá jeho tělo. Celé sedadlo je pak umístěno na elektricky ovládaném pojezdovém mechanizmu. Po usednutí přijde řidič do kontaktu nejdříve s tříramenným volantem, na němž je osm podsvícených tlačítek. Na spodní straně jsou pak tlačítka pro ovládání řazení převodových stupňů jako v F1. Není tak potřeba sundávat ruce z volantu. Před volantem jsou umístěny čtyři „klasické“ ukazatele teploty, rychlosti, otáček a množství paliva (zleva). Tomuto řešení byla dána přednost pro jeho nepřekonatelnou názornost a rychlost čtení. Naprosto originálním řešením je umístění tlačítka ovládání startéru. To má své místo pod krytem na vrcholu voliče převodovky. Tohle řešení vzdáleně připomíná ovládání zbraní u bojových letadel. Před voličem převodovky je již zmíněná středová konzola, kde je soustředěno velké množství ovládacích prvků. Pod dvěmi kruhovými výdechy ventilace jsou dva kruhové voliče se zvláštními funkcemi. Mimo to, že ovládají zadní přítlačné křídlo, tak se jimi mohou také volit jednotlivé režimy převodovky a dokonce také nastavovat rychlost řazení jednotlivých převodů. Pod nimi je za výklopným krytem ukryto rádio s přehrávačem kazet ovládající měnič CD kombinované s navigačním systémem. Celý tento špičkový systém se sedmi reproduktory dodává firma Bose. V nejnižší části středové konzoly se nachází ovládání nejnovější elektronicky řízené klimatizace. Klimatizace je samostatně regulovatelné pro oba pasažéry. Elektronika neustále vyhodnocuje podmínky uvnitř i vně vozu jako například úhel a intenzitu slunečního svitu, teplotu a vlhkost uvnitř vozu či množství exhalací na vstupu do klimatizační jednotky. Pokud je znečištění příliš vysoké, automaticky přepne na vnitřní okruh. Stejně jako ve vozech řady SL klimatizace nejdříve vzduch ochladí a poté teprve ohřeje na požadovanou teplotu. Konstruktéři nezapomněli ani na dostatečný prostor pro zavazadla. Pod zadním víkem je k dispozici 272 litrů, což by pro dva cestující mělo být dostačující. Pokud to však nestačí, ještě mohou využít dalších 42,5 litru prostoru za sedadly pod zadním oknem.

Jak jste si jistě všimli nikde není žádná zmínka o různých elektricky ovládaných oknech, zrcátkách a dalších luxusních doplňcích. Není to proto, že by v SLR nebyly, ale proto, že to všechno jsou již prvky ve vozech M-B naprosto běžné a tak je nezmiňujeme. Z výše uvedeného a informací v článku o technických finesách však jednoznačně plyne, že M-B SLR McLaren není žádné obyčejné sportovní auto, ale jeden z nemnoha vrcholných kousků soudobé automobilové technologie. Bohužel, nebo možná i bohudík bude jeho prodejní cena natolik astronomická, že se se svým výkonovým potenciálem asi příliš nebude pohybovat v běžném provozu.



Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout

Možná už jste o zabezpečení svého auta přemýšleli. Možná…

Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn

Cukrovar společnosti Agara Sugar Company ve stejnojmenném…

Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem

Německá kancléřka Angela Merkelová a mexický prezident…

Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony

Švýcarská pošta se čtrnáct let věnuje zahraničnímu…

 
 

Tapety

Mercedes-Benz SLR McLaren Mercedes-Benz SLR McLaren
Mercedes-Benz SLR McLaren Mercedes-Benz SLR McLaren
Mercedes-Benz SLR McLaren Mercedes-Benz SLR McLaren
Mercedes-Benz SLR McLaren Mercedes-Benz SLR McLaren
Mercedes-Benz SLR McLaren Mercedes-Benz SLR McLaren
Mercedes-Benz SLR McLaren Mercedes-Benz SLR McLaren
Mercedes-Benz SLR McLaren Mercedes-Benz SLR McLaren
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak

Před zadní nápravou přepracovaný vidlicový šestiválec…

Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok

Koncern JLR letos představí zbrusu nového nástupce…

 



Kupte si vzácný Mercedes SLR Stirling Moss. Je jako nový, ale stojí ranec Kupte si vzácný Mercedes SLR Stirling Moss. Je jako nový, ale stojí ranec

V nabídce prodejní společnosti se objevil skutečný…

Řepkův Mercedes-Benz SLR McLaren tiše umírá na policejním parkovišti Řepkův Mercedes-Benz SLR McLaren tiše umírá na policejním parkovišti

Luxusní supersport fotbalisty Tomáše Řepky už stojí…

 



 
BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

Včera

Přestože mnichovská značka plánuje v budoucnu stavět stále inteligentnější vozy, plně autonomní auta jsou prý ještě hodně vzdálená.




Blesk.cz

Zachránkyně knedlíků v Chicagu: Znovu otevřela  restauraci českých krajanů

Zachránkyně knedlíků v Chicagu: Znovu otevřela…

Už už to vypadalo, že v Chicagu, které je jakousi „mekkou“ českého přistěhovalectví do USA, ztratí milovníci…

Nejdřív horečka, pak jednotka intenzivní péče: Petře ochrnula půlka obličeje z klíštěte

Nejdřív horečka, pak jednotka intenzivní péče: Petře…

Příroda se po zimě probouzí. A s ní se probouzí i klíšťata, která již nyní vykazují svou aktivitu. To se stalo…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme stíhat Plzeň, to se nepodařilo

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme…

Byl to pro něj zvláštní zápas. Gólman Ondřej Kolář v zimě přestoupil z Liberce do Slavie, teď se pod Ještěd…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

PAVEL ŠRUT A GALINA MIKLÍNOVÁ jsou, pokud jde o dětské knížky, dvojjediná bytost – za posledních deset let jich…

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří nechtěli bojovat. Kdo skutečně byli?

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří…

Legendární japonští bojovníci jsou opředeni řadou mýtů a polopravd. Nindžům jsou často přisuzovány téměř…