reklama


Mercedes-Benz SLR McLaren - něco pro labužníky

Mercedes-Benz SLR McLaren - něco pro labužníky

 
 

Na autosalónu ve Frankfurtu došlo k oficiálnímu představení tohoto supervozu a my vám v návaznosti na již zveřejněné podrobné informace o technologii vozu přinášíme další detaily.

Mercedes-Benz SLR McLaren již nepotřebuje žádné úvodníky, neboť za dobu od své první prezentace již továrna udělala pro jeho medializaci velký kus práce. My jsme vás o technických detailech již informovali ve speciálním článku a tak se dnes zaměříme na další informace, které v době jeho vzniku ještě nebyly k dispozici. Zmíníme se o několika drobnostech vnějšího designu a hlavní část bude věnována interiéru a zajímavostem jeho výbavy.

Základním požadavkem týmu designérů bylo navrhnout jednoznačného nástupce legendárního SLR z padesátých let, ale bylo nutno také podtrhnout jeho modernost s přímou návazností na technologii vozů Formule 1. Spojitost z královskou disciplínou motoristického sportu a týmem McLaren, jenž se podílel na vývoji tohoto vozu je patrná především na přídi vozu. Zde je spoiler tvarován jako výrazné přítlačné křídlo a dvě zahnuté výztuhy přímo evokují tvar těchto nosných prvků na vozech McLaren v sezónách 1998 a 99, kdy získaly tituly šampióna. Tvar čtveřice oválných bi-xenonových světlometů zase přímo navazuje na tolik úspěšný design této části na produkčních modelech M-B. Zajímavým prvkem je kapota motoru zapuštěná pod boční obrys karosérie, aby mohlo být přední sklo protaženo co možná nejníže pro dobrý výhled z nízkého vozu. Na bocích za předními koly upoutá pozornost mohutné žebrování, které nejen zdařile esteticky tříští tuto velkou plochu, ale významným způsobem vylepšuje tepelnou bilanci vysokovýkonného motoru odvodem ohřátého vzduchu z jeho okolí. Pod těmito žebry jsou na každé straně dvě oválné koncovky výfukového potrubí. Díky absenci právě zmíněných koncovek výfuku působí záď tohoto kupé neobvykle uhlazeně a jeho hlavní dominantou jsou obrovské trojúhelníkové svítilny. Ty jsou sestaveny každá z 51 LED diod jejichž výhody v rychlé reakci jsou již dobře známy. Jediným prvkem narušujícím celkovou hladkost linií je zadní výklopný spoiler. Ten působí nejen jako přítlačné křídlo, ale v případě intenzivního brždění ve vysokých rychlostech také jako aerodynamická brzda. Při rychlostech nad 95 km/h se automaticky vysune o 10 stupňů a při rychlosti 240 km/h zvyšuje přítlak celého vozu o sílu rovnající se 78 kg. Řidič si však může ovladačem na středové konzole vysunout toto křídlo až o 30 stupňů a to již ve výše zmíněné rychlosti znamená 121 kg navíc. Pokud však pracuje jako aerodynamická brzda a vyklopí se o 65 stupňů, tak celkový přírůstek přítlačné síly odpovídá hmotnosti činí 167 kg, což je již hodnota nezanedbatelná.

Co bude ovšem asi nejvíce zajímat případné majitele tohoto klenotu bude bezpochyby interiér, ve kterém budou trávit svůj velice drahý volný čas. Zde najdeme kombinaci sportovně jednoduchého designu s vysoce kvalitními materiály a doplňky. Hlavní dominantou je zde bezesporu středová konzole zcela pokrytá hliníkovými panely, které jsou olemovány nenápadným rámečkem z uhlíkového kompozitu. Tyto dva materiály společně se speciálně pro tento vůz vyvinutou kůží „Silver Arrow“, jsou použity na veškerý povrch interiéru. Nejdůležitější pro dokonalý pocit ve voze jsou bezesporu sedadla. Ta v SLR McLaren mají nosnou konstrukci vyrobenou z uhlíkového kompozitu, díky němuž jsou o 25 procent lehčí než konvenční konstrukce, a k dispozici jsou tři rozměry čalounění. Z těch si zákazník vybere to, které mu nejlépe vyhovuje a nejlépe podepírá jeho tělo. Celé sedadlo je pak umístěno na elektricky ovládaném pojezdovém mechanizmu. Po usednutí přijde řidič do kontaktu nejdříve s tříramenným volantem, na němž je osm podsvícených tlačítek. Na spodní straně jsou pak tlačítka pro ovládání řazení převodových stupňů jako v F1. Není tak potřeba sundávat ruce z volantu. Před volantem jsou umístěny čtyři „klasické“ ukazatele teploty, rychlosti, otáček a množství paliva (zleva). Tomuto řešení byla dána přednost pro jeho nepřekonatelnou názornost a rychlost čtení. Naprosto originálním řešením je umístění tlačítka ovládání startéru. To má své místo pod krytem na vrcholu voliče převodovky. Tohle řešení vzdáleně připomíná ovládání zbraní u bojových letadel. Před voličem převodovky je již zmíněná středová konzola, kde je soustředěno velké množství ovládacích prvků. Pod dvěmi kruhovými výdechy ventilace jsou dva kruhové voliče se zvláštními funkcemi. Mimo to, že ovládají zadní přítlačné křídlo, tak se jimi mohou také volit jednotlivé režimy převodovky a dokonce také nastavovat rychlost řazení jednotlivých převodů. Pod nimi je za výklopným krytem ukryto rádio s přehrávačem kazet ovládající měnič CD kombinované s navigačním systémem. Celý tento špičkový systém se sedmi reproduktory dodává firma Bose. V nejnižší části středové konzoly se nachází ovládání nejnovější elektronicky řízené klimatizace. Klimatizace je samostatně regulovatelné pro oba pasažéry. Elektronika neustále vyhodnocuje podmínky uvnitř i vně vozu jako například úhel a intenzitu slunečního svitu, teplotu a vlhkost uvnitř vozu či množství exhalací na vstupu do klimatizační jednotky. Pokud je znečištění příliš vysoké, automaticky přepne na vnitřní okruh. Stejně jako ve vozech řady SL klimatizace nejdříve vzduch ochladí a poté teprve ohřeje na požadovanou teplotu. Konstruktéři nezapomněli ani na dostatečný prostor pro zavazadla. Pod zadním víkem je k dispozici 272 litrů, což by pro dva cestující mělo být dostačující. Pokud to však nestačí, ještě mohou využít dalších 42,5 litru prostoru za sedadly pod zadním oknem.

Jak jste si jistě všimli nikde není žádná zmínka o různých elektricky ovládaných oknech, zrcátkách a dalších luxusních doplňcích. Není to proto, že by v SLR nebyly, ale proto, že to všechno jsou již prvky ve vozech M-B naprosto běžné a tak je nezmiňujeme. Z výše uvedeného a informací v článku o technických finesách však jednoznačně plyne, že M-B SLR McLaren není žádné obyčejné sportovní auto, ale jeden z nemnoha vrcholných kousků soudobé automobilové technologie. Bohužel, nebo možná i bohudík bude jeho prodejní cena natolik astronomická, že se se svým výkonovým potenciálem asi příliš nebude pohybovat v běžném provozu.



Češi v cizině? Pivo i krásky v krojích. Prohlédněte si činnost krajanských spolků Češi v cizině? Pivo i krásky v krojích. Prohlédněte si činnost krajanských spolků

Folklorní festivaly, pivní slavnosti, volby královen…

Číňané se ve školkách vrací ke Konfuciovi, má učit tradiční hodnoty Číňané se ve školkách vrací ke Konfuciovi, má učit tradiční hodnoty

S čepičkou vzdělanců na hlavě se děti sklánějí před…

O dezinformacích bude švédské děti učit známá komiksová postavička O dezinformacích bude švédské děti učit známá komiksová postavička

Švédské děti bude o falešných zpráv a nutnosti kriticky…

 
 

Tapety

Mercedes-Benz SLR McLaren Mercedes-Benz SLR McLaren
Mercedes-Benz SLR McLaren Mercedes-Benz SLR McLaren
Mercedes-Benz SLR McLaren Mercedes-Benz SLR McLaren
Mercedes-Benz SLR McLaren Mercedes-Benz SLR McLaren
Mercedes-Benz SLR McLaren Mercedes-Benz SLR McLaren
Mercedes-Benz SLR McLaren Mercedes-Benz SLR McLaren
Mercedes-Benz SLR McLaren Mercedes-Benz SLR McLaren
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

 




Stirling Moss vzpomíná na Mille Miglia 1955 (video) Stirling Moss vzpomíná na Mille Miglia 1955 (video)

Mille Miglia, šílený italský závod za běžného provozu…

Video: Mercedes-Benz SLR McLaren nezastaví ani ztráta předního kola Video: Mercedes-Benz SLR McLaren nezastaví ani ztráta předního kola

Drobné městské kolize se občas nevyhnou nikomu. V New…

 



 
Značky zakryté sněhem: Co když přejedu plnou čáru, která nebyla vidět?

Značky zakryté sněhem: Co když přejedu plnou čáru, která nebyla vidět?

Dnes 08:00

V zimních měsících se občas stává, že dopravní značení je zakryto sněhem. Víte, zda je v takovém případě značka platná?




Blesk.cz

Na Národní třídě postaví zpomalovací prahy. Aby lidé mohli přecházet

Na Národní třídě postaví zpomalovací prahy. Aby lidé…

Na Národní třídě vyrostou široké zpomalovací prahy určené pro přecházení. Radnice Prahy 1 na úpravy úseku mezi…

Na hory bez pojistky? Víme, kolik vás bude stát ošetření v zahraničí

Na hory bez pojistky? Víme, kolik vás bude stát…

Zima potěšila lyžaře, ale zároveň přidělává starosti záchranářům. Úrazů na horách stále přibývá, koncem minulého…

 

iSport.cz

Šok v Austrálii! Murray vypadl v osmifinále, nestačil na Zvereva

Šok v Austrálii! Murray vypadl v osmifinále,…

Světová jednička Andy Murray z Británie vypadl senzačně v osmifinále tenisového Australian Open po prohře 5:7,…

Soupeřka zlobila Plíškovou. Šoupala nohama, pak Češku zaskočila v šatně

Soupeřka zlobila Plíškovou. Šoupala nohama, pak…

Byl to hodně těžký zápas. Mnohem těžší, než samotná Karolína Plíšková čekala. Ve třetím kole Australian Open…

 

Reflex.cz

Krásy Česka z pohledu dronu. Podívejte se

Krásy Česka z pohledu dronu. Podívejte se

Drony jsou fenoménem dnešní doby. Ještě před několika málo lety se o těchto “hračkách” takřka nemluvilo, nebyly…

Trump, mráz a globální oteplování. Je zelený aktivismus minulostí?

Trump, mráz a globální oteplování. Je zelený…

Donald Trump po svém nástupu do funkce nechal z webu Bílého domu smazat aktivistické žvásty o globálním…

 
 
reklama