21.10. 2013 Ladislav Černý

Mercedes-Benz Sprinter Euro 6: Bezpečí a ekologie

 

Nový Mercedes-Benz Sprinter je prvním lehkým užitkovým vozidlem splňujícím normu Euro 6. Prověřili jsme ho včetně nových prvků výbavy.

Leckdo se může divit, co znamená vyzkoušet prvky vybavení. O světové premiéře nových bezpečnostních systémů v tehdy ještě neodhalené novince jsme s předstihem informovali v květnovém vydání AutoProfi . Posléze jsme zajeli do Düsseldorfu, abychom první dodávkový automobil plnicí emisní požadavek Euro 6 vyzkoušeli na silnici.

Úprava exteriéru

S úpravou pro požadavek Euro 6 musel výrobce upravit celou příď až ke sloupku A. Mřížka chladiče byla výrazně zvětšena, dostala místo dvou tři vodorovné příčky. Jejich provedení kopíruje styl použitý u větších užitkových vozidel Mercedes-Benz, takže příslušnost ke značce je v případě stuttgartského výrobce sjednocena od nejmenší řady Citan až po Actros.

Pozorný pohled odhalí celkové snížení Sprinteru o 30 mm, což přineslo omezení aerodynamického odporu a následnou úsporu paliva. K ní rovněž přispívá zaoblenější dolní část nárazníku. Základní verze dosahuje s motorizací Euro 6 průměrné spotřeby jen 6,3 l/100 km.

BlueTec

Drastické snížení limitů oxidů dusíku, nespálených uhlovodíků a pevných částic si vyžádalo spojit technologii BlueTec s katalyzátorem SCR a vstřikováním AdBlue do výfukových plynů. Tuto kombinaci používá drtivá většina těžších užitkových vozidel Euro 6.

Vývojáři využili dodatečné čištění výfukových plynů k optimalizaci průběhu vstřikování, spalování a plnicího tlaku. Z toho pramení nižší spotřeba paliva a tišší spalování. S ohledem na nízkou spotřebu byly navíc důsledně přizpůsobeny poháněcí a vedlejší agregáty. To se týká například převodovky, zadní nápravy nebo proměnného účinku generátoru.

U vznětových motorů zůstává s přechodem na Euro 6 stejné rozpětí výkonu od 70 do 140 kW.

Alternativu ke vznětovým agregátům tvoří zážehová osmnáctistovka Euro 6 o výkonu 115 kW. Známe ji také v přestavbě na CNG. Nachází uplatnění zejména v oblastech, kde kvalita nafty a zejména podíl síry nevyhovuje nárokům technologie Euro 5 a zejména Euro 6.

Výrobce zachoval nabídku dvou převodovek. Základ tvoří šestistupňová mechanická převodovka Eco Gear s velkým rozsahem převodů, doplňuje ji sedmistupňová samočinná 7G-Tronic Plus, která je v segmentu LUV unikátem.

Do standardního vybavení řady Sprinter pro evropské trhy se dostal ukazatel servisních intervalů Assyst. Díky němu mohou být servisní intervaly prodlouženy až na 60 000 km.

Bezpečnost na vlastní kůži

Na speciální trati jsme mohli vyzkoušet světové premiéry některých bezpečnostních pomocníků v segmentu vanů. V těsné blízkosti vozovky mimo veřejný prostor se nacházely dvoumetrové turbíny ženoucí vzduch kolmo k silnici rychlostí 100 km/h. Usedli jsme do stávajícího sprinteru a zrychlovali. Když se ručka rychloměru ustálila na číslici 100, projeli jsme kolem řady turbín. Na suché vozovce vozidlo dostalo takový náraz větru, že odskočilo o cca metr v příčném směru. Dle rady instruktora jsme nedávali volantem kontra, abychom poznali veškeré důsledky silného proudu vzduchu.

Po přesednutí do novinky vybavené standardně systémem Crosswind Assist jsme s napětím očekávali, jak si sprinter se stejným úderem větru poradí. Po nabrání tempa 100 km/h jsme nechali ruce velice jemně na volantu a čekali, co nastane. Okamžitě poté, kdy byla příď vozidla větrem odstrčena do boku, se přibrzdilo zadní kolo blíže mohutným ventilátorům. Výsledek si snadno představí ten, kdo již pocítil zásah stabilizačního systému ESP. Přibrzděné kolo vytvořilo točivý moment kolem svislé osy vozidla a tlačilo příď sprinteru proti působení větru. Výsledek? Podle našeho odhadu nastalo pouze poloviční vybočení ve srovnání s prvním průjezdem bez elektronického pomocníku.

Požádali jsme instruktora, že bychom chtěli jet ještě jednou a vyzkoušet, jak se elektronika zachová, když se budeme chovat jako velmi zkušený řidič a dáme rychle kontra volantem.

ESP dokázalo reagovat i na situaci, kdy jsme mu do činnosti zasáhli a vybočení vozidla korigovali. Stabilizační systém pracující na základě údaje čidla příčného zrychlení rychle zaznamenal snahu vozu se vrátit do správného směru a zadní kolo nešlo na brzdy naplno.

Husí kůže

Prověření asistentu bránícího kolizi s vozidlem jedoucím vpředu Collison Prevention Assist bylo velmi expresivní. Na přívěsu za jiným vozem se nacházel nafukovací model Citan. Z hlediska bezpečnosti bylo lepší, že jsme měli simulovat krizovou situaci proti atrapě.

Po rozjetí na cca 60 km/h jsme se rychle blížili k pomalu jedoucí jízdní soupravě. Čekali jsme, že podle teoretických informací dojde k rozsvícení kontrolky na přístrojové desce, následné zvukové výstraze a pak sprinter začne dramaticky zpomalovat, aniž bychom šlápli na brzdový pedál.

Radarové čidlo podávající informaci o vzdálenosti vozidel a jejich vzájemné rychlosti nás velmi překvapilo. Než bychom řekli švec, sprinter vybavený protikolizním asistentem začal tak prudce brzdit, že některým kolegům padaly věci ze sedadel. Rychlý sled výstrahy a aktivního brzdění byl daný nízkou rychlostí našeho vozidla. Pokud bychom jeli aspoň 100 km/h, zůstal by mezi varováním řidiče a zpomalováním delší časový úsek.

V rámci jízd v běžném provozu jsme také zaznamenali činnost asistentu ke sledování mrtvého úhlu ve výhledu řidiče šikmo vzad (Blind Spot Assist). Pracoval stejně jako v osobních automobilech stuttgartské značky. Jakmile se jiné vozidlo dostalo do slepého úhlu, rozsvítil se ve zpětném zrcátku žlutý trojúhelník. Po zapnutí blikačů na stranu obsazenou jiným automobilem se světlo změnilo v červené a ozvala se zvuková výstraha. Další bezpečnostní novinky v segmentu vanů tvoří asistent dálkových světlometů (Highbeam Assist) a Lane Keeping Assist, upozorňující na neúmyslné vybočení z jízdního pruhu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Dalík vyvázl, soud vrátil případ na začátek Dalík vyvázl, soud vrátil případ na začátek

Nejvyšší soud (NS) zrušil odsuzující verdikt nad…

Státní pojišťovna EGAP propadla do ztráty 1,25 miliardy, příčinou je i elektrárna v Turecku Státní pojišťovna EGAP propadla do ztráty 1,25 miliardy, příčinou je i elektrárna v Turecku

Státní pojišťovna EGAP loni vykázala ztrátu 1,25 miliardy…

Sobotka chce odvolat Babiše. Ten jde na Hrad Sobotka chce odvolat Babiše. Ten jde na Hrad

Premiér podezřívá ministra financí, že ošidil stát na…

Velké sítě lékáren vydělávají i díky svým e-shopům Velké sítě lékáren vydělávají i díky svým e-shopům

O postavení jedničky v elektronickém prodeji léků se…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely

Lidem cestujícím do Velké Británie lze doporučit, aby…

Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi

Potřetí srovnáváme příbuzná kombi s SUV a zjišťujeme,…

 




Mercedes-Benz Sprinter a investice do výroby nové generace Mercedes-Benz Sprinter a investice do výroby nové generace

Mercedes-Benz Vans oficiálně oznamuje, že hodlá…

Mercedes-Benz Vans investuje do rozvážkových robotů (+video) Mercedes-Benz Vans investuje do rozvážkových robotů (+video)

Mercedes-Benz Vans potvrdil, že hodlá investovat do…

 



 
Auta 3 pomalu míří do kin. Mrkněte na pořádný trailer!

Auta 3 pomalu míří do kin. Mrkněte na pořádný trailer!

Dnes 15:55

Třetí díl komiksové série Auta bude opět vyprávět příběh Bleska McQueena. Jeho role se ale změní, z nadějného mladíčka bude zkušený závodník bojující s mladšími jezdci.




Blesk.cz

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Milují módu, následují trendy, vyznávají minimalismus, disco cirkus, vintage, punk revoltu. Snaží nesplynout s…

Rajtoralovo (†31) tělo je v Česku: Rakev s ostatky přiletěla ranní linkou

Rajtoralovo (†31) tělo je v Česku: Rakev s ostatky…

Z Turecka, kde fotbalistovi Františku Rajtoralovi (†31) neplatili a kde vysedával na lavičce, chtěl utéct.…

 

iSport.cz

Slavná trofej v Česku! V Praze můžete vidět pohár pro šampiona Ligy mistrů

Slavná trofej v Česku! V Praze můžete vidět pohár…

Do Prahy na 48 hodin zavítala trofej pro šampiony fotbalové Ligy mistrů. Fanoušci budou moci na vlastní oči…

Rajtoralův přítel Střihavka: Únava? Nesmysl, trpěl vážnou poruchou

Rajtoralův přítel Střihavka: Únava? Nesmysl, trpěl…

Měl k němu blízko. Jako k vlastnímu bratrovi. Bývalý útočník David Střihavka (34) působil se zesnulým Františkem…

 

Reflex.cz

Video z budoucnosti. Podívejte se, jak bude vypadat dokončená barcelonská Sagrada Familia

Video z budoucnosti. Podívejte se, jak bude vypadat…

Stavební práce začaly už v roce 1882 a stále ještě nejsou hotovy. I přesto je katedrála Sagrada Familia ve…

Fantastické ostrovy, kde nevládnou lidé, ale zvířata: Kočky, králíci, kraby, prasata, či koně

Fantastické ostrovy, kde nevládnou lidé, ale…

Na světě existují místa, kde „vládnou“ spíše zvířata, než lidé. Není jich málo a zajímavé je, že jsou to…