Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Tourismo RHD: Vrchol hvězdy

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Špičkou zájezdových autobusů značky Mercedes-Benz se po ukončení výroby modelu Travego stalo Tourismo RHD.

V Kortrijku před více čtyřmi roky odhalil Mercedes-Benz novou nejkratší verzi řady Tourismo K. Vysokopodlažní autobus o délce 10,32 m vyplnil mezeru mezi největším minibusem Sprinter a velkými turistickými autobusy. Díky maximální šířce 2,55 m se Tourismo K stalo plnohodnotným členem zájezdových vozidel.

Čtyři roky po této premiéře nastal v řadě Tourismo další zlom. Na říjnovém veletrhu Busworld odhalil Mercedes-Benz nové vydání Tourisma RHD ve dvou- či třínápravovém provedení. S ohledem na ukončení produkce modelu Travego převzalo Tourismo pochodeň nejluxusnějšího autobusu stuttgartské značky. Na Travego však můžeme vzpomínat jako na první coach s motorem Euro VI.

Obrovský rozsah

Nové Tourismo RHD díky velkému rozsahu délek nabízí využití od dálkové linkové či kyvadlové dopravy až po zájezdy. Dopravci se mohou těšit na nižší spotřebu pohonných hmot díky lepší aerodynamice, úpravě motoru OM 470 a snížení pohotovostní hmotnosti vozidla. Šestiválec OM 470 s výkonem 335 kW spojuje vysokou dynamiku jízdy s nízkou spotřebou pohonných hmot. Novinkou je u autobusu Tourismo RHD kompaktní řadový šestiválec Mercedes-Benz OM 936 se zdvihovým objemem 7,7 l a výkonem 260 kW. Na spíše rovinatých trasách kombinuje malou spotřebu s nízkou hmotností.

Aerodynamika

Snížení spotřeby paliva vychází u zájezdového autobusu zejména ze zlepšené aerodynamiky, protože tento typ vozidla nejčastěji jezdí na hranici stokilometrového rychlostního limitu. Příď autobusu je více zaoblená s jednodušším obtékáním vzduchu. Rovněž ramena venkovních zrcátek jsou díky svému tvaru, který se podobá listu, aerodynamicky upravena. Stěrače Aquablade těsně přiléhají ke sklu. To přechází velkými paprsky do hladké

boční stěny. Proudění vzduchu, které vzniká za jízdy vozidla, dokáže téměř neomezeně proudit podél karoserie. Díky hodnotě cw 0,33 dosahuje nové Tourismo RHD vynikající součinitel odporu vzduchu.

Při překročení rychlosti 95 km/h se karoserie nového Tourisma RHD automaticky nenápadně sníží o 20 mm. Pokud rychlost opět poklesne pod 70 km/h, karoserie se samostatně zvedne zpět. Výrobce uvádí díky aerodynamickým úpravám snížení spotřeby paliva o obrovských 4,5 %. Přidává ještě dvě procenta úspor nafty v souvislosti s loňskými úpravami šestiválce OM 470 a maximem točivého momentu při ještě nižších otáčkách.

Pevnější a lehčí

Výrobce upravil skelet autobusu tak, aby ušetřil hmotnost a zároveň díky více profilovaným a vysokopevnostním materiálům zvýšil tuhost uzlových bodů karoserie. Jde zejména o napojení bočnic a střechy, které rozhoduje o deformaci karoserie při zkoušce převrácení. Velkou hmotnost výrobce ušetřil díky nové klimatizaci se stejným výkonem, takže v celkovém součtu je nové dvounápravové Tourismo lehčí proti předchozímu typu téměř stejné konfi gurace o dva metrické centy odpovídající více než dvěma cestujícím navíc. Z toho těží zejména dvounápravová verze omezená celkovou hmotností. Dohromady však Tourismo nabízí čtyři varianty.

Tourismo vychází ze dvou rozvorů kol 6090 a 6910 mm a dvou zadních převisů (3315 mm/2785 mm). V kombinaci se dvěma či třemi nápravami a téměř identickým předním převisem (2890 mm) vznikají čtyři varianty ve třech délkách. Tato nabídka včetně dlouhé dvounápravové verze se již osvědčila u předchozího modelu. V zemích střední a východní Evropy lze očekávat zvýšený zájem o prodlouženou dvounápravovou verzi M2 s vysokou obsaditelností. Díky zvýšení maximální celkové přípustné hmotnosti pro EU na 19,5 t je zajímavější než kdy dříve.

Dost místa

Vysokopodlažní typ RHD nabízí pro zájezdovou dopravu velké zavazadlové prostory. Ty výrobce dosáhl díky uličce ve výšce 1370 mm nad vozovkou. Sedadla se nachází na podestách o výšce 150 mm, což připravuje podmínky pro tak objemné zavazadelníky. Průchozí výška v uličce dosahuje pro koncern Evobus typickou hodnotu 2010 mm.

Kuchyňka

Mercedes-Benz připravil nově vyvinutou kuchyňku, jejíž vzhled ladí s interiérem Tourisma RHD. K dispozici je kávovar až na šedesát šálků, zařízení na přípravu kávy nebo čaje, ohřívač párků nebo mikrovlnná trouba. Nahoře nad kuchyňkou se nachází odkládací prostor na zásoby – nebo přídavný chladicí box. Všechny varianty jsou provedeny ve stejné skříni. Nová kuchyňka má energeticky úsporné provedení, obsluhuje se prostřednictvím dotykového displeje.

Pro vozíčkáře

Výrobce nemohl zapomenout ani na hendikepované. Na přání dodávaná plošina je umístěná v zavazadlovém prostoru vpravo za přední nápravou. Při její montáži se ve výši prostoru pro cestující umisťují přídavné dveře. Dvousedadla pro cestující jsou v okolí těchto dveří umístěna na kolejnicovém

systému v podlaze, aby bylo možné s nimi posunovat. Na těchto kolejnicích je pak možné bezpečně ukotvit invalidní vozík.

Čtyři verze

  • Dvounápravové RHD: délka 12 295 mm, rozvor kol 6090 mm, zavazadlový prostor maximálně 9,9 m3.
  • Dvounápravové RHD M2: délka 13 115 mm, rozvor kol 6910 mm, zavazadlový prostor maximálně 12,1 m3.
  • Třínápravové RHD M: délka 13 115 mm, rozvor kol 6090 mm/1350 mm, zavazadlový prostor maximálně 9,9 m3.
  • Třínápravové RHD L: délka 13 935 mm, rozvor kol 6910 mm/1350 mm, zavazadlový prostor maximálně 12,1 m3.

Ladislav Černý
Diskuze (0)